Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fin test, men er det ikke dårlig gjort å putte Panasonic-objektiv på Olympusen?

Jeg synes ikke det. En av fordelene med MFT er at man bruke objektiver fra forskjellige produsenter og da må det være lov å gjøre det for en test også. Det jeg synes er litt dumt med testen er at de har lagt seg på 100mm ekvivalent. Relevant nok det, men når de først var i gang kunne de testet noe lengere også, for eksempel rundt 300mm ekvivalent som er det lengste som finnes til alle kameraene.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Jeg synes ikke det. En av fordelene med MFT er at man bruke objektiver fra forskjellige produsenter og da må det være lov å gjøre det for en test også.

Det er helt ok å gjøre en test av Olympus OM-D E-M1 med Panasonic 35-100, men jeg synes ikke det nødvendigvis blir riktig å konkludere med nivået på E-M1 sin autofokus kun basert på test med det objektivet. I hvert fall ikke hvis mitt inntrykk stemmer om at Olympus-kameraene generelt sett fokuserer raskere med Olympus-objektiver enn Panasonic-objektiver (og motsatt forøvrig).

Lenke til kommentar

 

 

Det er helt ok å gjøre en test av Olympus OM-D E-M1 med Panasonic 35-100, men jeg synes ikke det nødvendigvis blir riktig å konkludere med nivået på E-M1 sin autofokus kun basert på test med det objektivet.

Enhver AF-test vil være en test av en kombinasjon av objektiv og hus. Funker ikke Olympus hus optimalt med Panasonic optikk og motsatt sier det meg at de ikke samarbeider godt nok, noe de fortjener å minnes på så ofte som mulig.

 

Om objektivvalget gjorde noe utslag i dette tilfellet vet jeg ikke, men jeg ser uansett ikke at de kunne brukt noe annet objektiv da Olympus sin 40-150 F2.8 ikke er tilgjengelig ennå. Som sagt i forrige innlegg synes jeg dette er var en ganske grundig og rettferdig utført test som det sikkert ligger masse arbeid bak, men det er klart at en test med ett objektiv på en brennvidde ikke gir et "utfyllende" bilde av AF så jeg kan godt være enig i at de generaliserer vel mye i konklusjonen.

Lenke til kommentar

 

 

 

Det er helt ok å gjøre en test av Olympus OM-D E-M1 med Panasonic 35-100, men jeg synes ikke det nødvendigvis blir riktig å konkludere med nivået på E-M1 sin autofokus kun basert på test med det objektivet.

Enhver AF-test vil være en test av en kombinasjon av objektiv og hus. Funker ikke Olympus hus optimalt med Panasonic optikk og motsatt sier det meg at de ikke samarbeider godt nok, noe de fortjener å minnes på så ofte som mulig.

 

Om objektivvalget gjorde noe utslag i dette tilfellet vet jeg ikke, men jeg ser uansett ikke at de kunne brukt noe annet objektiv da Olympus sin 40-150 F2.8 ikke er tilgjengelig ennå. Som sagt i forrige innlegg synes jeg dette er var en ganske grundig og rettferdig utført test som det sikkert ligger masse arbeid bak, men det er klart at en test med ett objektiv på en brennvidde ikke gir et "utfyllende" bilde av AF så jeg kan godt være enig i at de generaliserer vel mye i konklusjonen.

 

De kunne brukt 50-200/2.8-3.5 SWD som jeg bruker ;-) Fungerer glimrende på fotballkamper - særlig etter siste firmware up. ..., dog med litt lavere skuddtakt. Satser på 40-150/2.8 når den kommer i salg..., men lurer på når de kommer med en 1.4TC og...

Lenke til kommentar

Gleder meg til å prøve 50-200 med ny firmware.

Er enda ikke helt overbevist på action-foto med følgefokus, hverken med dette objektivet, 75mm, eller 12-40mm.. Synes ikke at trackingen fungerer for meg, liker bedre å ha C-AF og fast punkt å følge (biler). Og så virker det som når den mister fokus for mye, så tar det evigheter å finne fokus igjen.

Har faktisk måtte kjøre S-AF noen ganger i stedet, den fokuserer jo så raskt så det var en grei nødløsning.. Skuddtakt er ikke så viktig for min del, det virket som om den testen la stor vekt på dette.

 

Forøvrig må jeg sende inn E-M1 på service da bakre hjul ikke fungerer (må vri mye og hardt så kanskje det virker), og 12-40mm f2.8 så har pakningen vridd seg ut og kommet til syne. Samme problem jeg hadde en gang på 50-200mm..

Lenke til kommentar

Gleder meg til å prøve 50-200 med ny firmware.

Er enda ikke helt overbevist på action-foto med følgefokus, hverken med dette objektivet, 75mm, eller 12-40mm.. Synes ikke at trackingen fungerer for meg, liker bedre å ha C-AF og fast punkt å følge (biler). Og så virker det som når den mister fokus for mye, så tar det evigheter å finne fokus igjen.

Har faktisk måtte kjøre S-AF noen ganger i stedet, den fokuserer jo så raskt så det var en grei nødløsning.. Skuddtakt er ikke så viktig for min del, det virket som om den testen la stor vekt på dette.

 

Forøvrig må jeg sende inn E-M1 på service da bakre hjul ikke fungerer (må vri mye og hardt så kanskje det virker), og 12-40mm f2.8 så har pakningen vridd seg ut og kommet til syne. Samme problem jeg hadde en gang på 50-200mm..

50-200 SWD og C-AF TR ble vesentlig forbedret i siste firmware..., så du får prøve.

 

Husket du å registrere deg med Service Plus? .... - da går service unna på ca 1 uke.

Lenke til kommentar

 

Gleder meg til å prøve 50-200 med ny firmware.

Er enda ikke helt overbevist på action-foto med følgefokus, hverken med dette objektivet, 75mm, eller 12-40mm.. Synes ikke at trackingen fungerer for meg, liker bedre å ha C-AF og fast punkt å følge (biler). Og så virker det som når den mister fokus for mye, så tar det evigheter å finne fokus igjen.

Har faktisk måtte kjøre S-AF noen ganger i stedet, den fokuserer jo så raskt så det var en grei nødløsning.. Skuddtakt er ikke så viktig for min del, det virket som om den testen la stor vekt på dette.

 

Forøvrig må jeg sende inn E-M1 på service da bakre hjul ikke fungerer (må vri mye og hardt så kanskje det virker), og 12-40mm f2.8 så har pakningen vridd seg ut og kommet til syne. Samme problem jeg hadde en gang på 50-200mm..

50-200 SWD og C-AF TR ble vesentlig forbedret i siste firmware..., så du får prøve.

 

Husket du å registrere deg med Service Plus? .... - da går service unna på ca 1 uke.

 

 

Ja, tenkte å prøve med har bare ikke kommet så langt, og tenkte de får ta det på service (eller så gjør jeg det etterpå). Ja, har registrert meg. :) Hadde tenkt å sende kamera inn for lenge siden men det har bare ikke passet..

Lenke til kommentar

 

 

Gleder meg til å prøve 50-200 med ny firmware.

Er enda ikke helt overbevist på action-foto med følgefokus, hverken med dette objektivet, 75mm, eller 12-40mm.. Synes ikke at trackingen fungerer for meg, liker bedre å ha C-AF og fast punkt å følge (biler). Og så virker det som når den mister fokus for mye, så tar det evigheter å finne fokus igjen.

Har faktisk måtte kjøre S-AF noen ganger i stedet, den fokuserer jo så raskt så det var en grei nødløsning.. Skuddtakt er ikke så viktig for min del, det virket som om den testen la stor vekt på dette.

 

Forøvrig må jeg sende inn E-M1 på service da bakre hjul ikke fungerer (må vri mye og hardt så kanskje det virker), og 12-40mm f2.8 så har pakningen vridd seg ut og kommet til syne. Samme problem jeg hadde en gang på 50-200mm..

50-200 SWD og C-AF TR ble vesentlig forbedret i siste firmware..., så du får prøve.

 

Husket du å registrere deg med Service Plus? .... - da går service unna på ca 1 uke.

 

 

Ja, tenkte å prøve med har bare ikke kommet så langt, og tenkte de får ta det på service (eller så gjør jeg det etterpå). Ja, har registrert meg. :) Hadde tenkt å sende kamera inn for lenge siden men det har bare ikke passet..

 

Det går rimelig kjapt.... Kameraet mitt ble hentet av DHL onsdag i forrige uke.... - fikk kameraet igjen i går. :-) - så det er bare å peise på.

Lenke til kommentar

Hopper på denne tråden jeg også! Fikk mitt nye E-M1 i dag med 12-40mm. Så langt er jeg svært godt fornøyd, og gleder meg til å bli kjent med det :) Skal oppdatere firmware på det i morgen. Neste på ønskelisten er 60mm makro-objektivet, og en vidvinkel og en tele i første omgang!

 

Tips og triks til en fersk mFT-fotograf mottas med takk :)

Lenke til kommentar

Neste på ønskelisten er 60mm makro-objektivet, og en vidvinkel og en tele i første omgang!

Noe av det jeg liker best med MFT er utvalget av fastobjektiver med god lysstyrke, rask autofokus som er veldig skarpe.

 

Nå er 12-40 et supert zoom-objektiv, og 60mm makroen skal være fantastisk, men det er verdt å vurdere noen av de andre fastobjektivene også. Listen er lang:

  • Olympus 12mm (dyr, men høy kvalitet)
  • Olympus 17mm (noen påstår den ikke er superskarp, men andre mener den er gull)
  • Olympus 25mm (et supert valg)
  • Olympus 45mm (så billig at den er en no-brainer)
  • Olympus 75mm (dyr, men fantastisk)
  • Panasonic 14mm (liten og mye for pengene)
  • Panasonic 20mm (super på alt utenom autofokus)
  • Panasonic 25mm (dyr, ellers super)
  • Panasonic 42,5 (skal være kanon)

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hopper på denne tråden jeg også! Fikk mitt nye E-M1 i dag med 12-40mm. Så langt er jeg svært godt fornøyd, og gleder meg til å bli kjent med det :) Skal oppdatere firmware på det i morgen. Neste på ønskelisten er 60mm makro-objektivet, og en vidvinkel og en tele i første omgang!

 

Gratulerer med et knallkamera! Har hatt det i et halvt år nå og er veldig fornøyd!

Vil anbefale deg å bruke god tid på å lære deg menyer og se hvordan du vil tilpasse kameraet. Det er et hav av muligheter.

 

Har 60mm makro fra Olympus. Godt objektiv med en snedig knapp som raskt lar deg skifte mellom 1:1 og uendelig. Du kommer nok til å bli fornøyd

 

Har i tillegg Olympus 17/1.8, 25/1.8 og 75/1.8. Veldig fornøyd med alle tre. Svært god byggkvalitet og sylskarp optikk. 75/1.8 er akkurat så god som folk skal ha det til. Selv bruker jeg mest 17/1.8, liker utsnittet og kameraet blir veldig kompakt.

 

Neste objektiv blir kanskje Panasonic 35-100/2.8, om ikke Olympus 40-150/2.8 veier mindre enn jeg tror/frykter :p

 

 

- L

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har fått mitt omtalte GM1 fra elkjøp nå, og tester det litt ut, merker jeg har blitt veldig vant til søker etter å ha eid EM5 ett par(?) år, tar litt tid å venne seg til. Skulderstropp virker litt voldsomt til ett kamera av denne størrelsen, er det noen som har en hånleddsstropp å anbefale? Eventuelt noe annet lurt til ett så lite kamera?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Skulderstropp virker litt voldsomt til ett kamera av denne størrelsen, er det noen som har en hånleddsstropp å anbefale? Eventuelt noe annet lurt til ett så lite kamera?

En Gordy's blir aldri feil:

http://www.gordyscamerastraps.com/gallery/index.htm

 

 

Takk for tips, er den av skinn? Og jeg må innrømme jeg faktisk synes den virker litt lang? Har såpass små hender at selv den korteste virker litt diger. (ihvertfall i skinn som er litt stivt)

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...