Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Av viktige kriterier for oss er ergonomi og vekt.

 

Enig i at mange G-modeller har hatt en fin kombinasjon av størrelse, vekt og andre egenskaper. Tar vi utgangspunkt i G6 så har den vesentlig bedre grep enn det Olympus E-M5 og (til dels) E-M10 har uten ekstrautstyr. G6 har også bedre videofunksjon og fullt vridbar skjerm, mens Olympus har skjerm som bare kan vippes opp og ned (det gjelder forøvrig GX7 også). Samme rykte som sa at det ikke blir noen G7 i år sa også at GH3 vil selges rimelig(ere), og da får du mange av de samme egenskapene som G, men huset er en del større.

 

Skal du ha best mulig sensor er det GX7, GH3, GH4 og alle Olympus-modeller som gjelder, men om det vil være merkbar forskjell fra G6 i "vanlig" bruk tviler jeg på. På veldig høy ISO kan du nok se litt forskjeller.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen her som bruker Olympus OM-D E-M5 i M modus ?

 

Usikker på hvordan jeg har klart det men eksponeringskompensasjon står nå på -3 og det virker også som bildet i søkeren er tilsvarende mørkere. Har bladd gjennom menyer og testet det meste via hjul og knapper men får ikke endret dette.

 

I M styrer du blender/lukker og ISO manuelt. Dvs. det finnes ingen "eksponeringskompensasjon". Om eksponeringsvisningen viser -3 (som er det laveste) vil det si at dine innstillinger vil gi et bilde som er minst 3 stopp undereksponert. EM-5 er lik de fleste andre kameraer på dette området.

 

Den elektriske søkeren blir naturligvis også mørk siden den forsøker å vise hvordan bildet vil bli, i motsetning til en optisk søker som ikke endrer seg etter eksponeringen.

 

Du må øke iso, øke blender og/eller velge en lengre lukkertid for å et korrekt eksponert bilde (eventuelt dimme opp lyset eller kanskje fjerne objektivdekselet). ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Enig i at mange G-modeller har hatt en fin kombinasjon av størrelse, vekt og andre egenskaper.

 

 

Vi har ikke kommet lengere i vår vurdering av Olympus E-M kameraene enn å se dem på nettsider. Ut fra dette er vi enige med deg i at E-M5 og E-M10 ser dårligere ut med tanke på grep enn G5/6. Det som forhåpentligvis da vil kunne være bedre er bruken av innstillingshjul(ene).

Vi må nok prøve ut ergonomien på E-M5 og E-M10, samt E-M1 (som er tyngre) før vi tar endelig stilling til et systemskifte.

 

Når det gjelder bevegelige skjerm, er vi av den oppfatning at den vippbare typen faktisk er bedre enn den vridbare (vi hadde tidligere et kamera med vippbar skjerm). Den vridbare kommer stadig i konflikt med reima til kameraet.

 

GH3/4 blir for stort synes vi. Dessuten fokuserer og fremhever Panasonic kameraets filmegenskaper, og disse egenskapene har vi ikke behov for.

I forhold til GH3/4 vil jeg nok heller velge å bruke mitt D7000. Det er i utgangspunktet min kone som bruker G6, slik at jeg skaffet med et tilsvarende kamera for at objektivsekken skulle bli enklere å håndtere på tur :).

 

For øvrig er vi enige i at kameraene du nevner avslutningsvis, alle har god nok bildesensor/-bildekvalitet for vårt behov.

Vi har tittet på GX7, men også dette så langt bare på nettsider. Kameraet ser kjempefint ut, men vi blir litt skeptiske til en produsent som flagger at de vil bremse videreutviklingen av "vårt" produkt. Så får vi se hva som skjer inn i fremtiden.

Lenke til kommentar

Vi må nok prøve ut ergonomien på E-M5 og E-M10, samt E-M1 (som er tyngre) før vi tar endelig stilling til et systemskifte.

 

Vi har tittet på GX7, men også dette så langt bare på nettsider. Kameraet ser kjempefint ut, men vi blir litt skeptiske til en produsent som flagger at de vil bremse videreutviklingen av "vårt" produkt.

 

Jeg stod mellom GX7 og E-M1 før jul og endte opp med E-M1. For min del synes jeg GX7 har et bedre grep enn E-M1, iallefall for mine litt større hender. Men E-M1 har ikke bydd på noen problemer overhodet og jeg er veldig fornøyd med kameraet. Uansett hvilket kamera dere velger tror jeg dere blir veldig fornøyde! :)

 

- L

Lenke til kommentar

Synes GX7 ser fristende ut, vet ikke om det blir så mye forskjell fra min GX1, men jeg er snart klar for å kjøpe X7 - har nok bestemt meg. Om det kommer noe enda bedre macro enn min gode 45mm, er jeg nok interessert i det også. (Kan være greit å beholde GX1, et veldig godt kamera, så kan man ha ulike objektiver på når man er på tur.)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg bruker mye M modus på begge mine EM5, men har ikke opplevd det du henviser til.

Dette er ikke noe godt svar, men på side 47 i utvida brukermanual står det at eksponerings-kompenasjon ikke finnes i M-, iAuto- og SCN-modus.

Har lagt inn eksponeringskompensasjon til Fn2 knappen, men det virker bare i S-, A- og P-modusene.

Kan det være noe feil med kamera?

 

Rolf

Bare lurer på om denne feilen kom etter siste softwareoppdatering som jeg gjorde etter siste oppdatering for noen få uker siden.

 

Det er ikke noe krise men er som sagt litt ulogisk da kompensasjon på manuelle innstillinger ikke gir noen mening. Mai blir den travleste måneden siden kjøpte kamera så lar det ligge til ting roer seg, vil ikke prøve å nullstille det da hele oppsettet forsvinner i dragsuget.

Lenke til kommentar

Vi har tittet på GX7, men også dette så langt bare på nettsider. Kameraet ser kjempefint ut, men vi blir litt skeptiske til en produsent som flagger at de vil bremse videreutviklingen av "vårt" produkt.

 

Som jeg prøvde å få frem i første innlegg så har jeg ikke sett noe info fra Panasonic om at de vil stoppe utivklingen av G-serien (men jeg leser ikke alle nettsteder så legg gjerne inn en link). Det jeg har sett er et rykte, treffer tryktesidene med 10% av det de legger ut tror jeg de er fornøyde. Men det er ikke noe tvil om at Panasonic har mange serier som det nok er vanskelig å differensiere. Jeg tviler imidlertid på at de vil kutte så mye at de ikke har et kompakt hus med innebygd søker, om det heter G, GH, GX eller noe nytt spiller vel ingen rolle.

 

Prøver forøvrig på ingen måte å fraråde Olympus, E-M10 er nok det som ligger nærmest G6. Det har litt bedre grep enn E-M5 innebygd. E-M1 begynne å nærme seg GH3 i vekt selv om det fortsatt er litt mindre og lettere.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe krise men er som sagt litt ulogisk da kompensasjon på manuelle innstillinger ikke gir noen mening.

 

Antok at du kjenner kameraer godt nok til at det ikke dreier seg om manglende forståelse, men krister461 har rett i at E-M5 viser lysmålerens ±-forslag i forhold til innstilt eksponering i manuell modus på samme sted som eksponeringskompensasjon vises i P/A/S-modus.

Lenke til kommentar

 

Det er ikke noe krise men er som sagt litt ulogisk da kompensasjon på manuelle innstillinger ikke gir noen mening.

 

Antok at du kjenner kameraer godt nok til at det ikke dreier seg om manglende forståelse, men krister461 har rett i at E-M5 viser lysmålerens ±-forslag i forhold til innstilt eksponering i manuell modus på samme sted som eksponeringskompensasjon vises i P/A/S-modus.

 

Skal sjekke dette videre for her er det ingen endringer, den står konstant på -3 akkurat som når man bruker kompensasjon i alle andre modus med forskjellen på at da er det jeg som endrer dette selvsagt.

Lenke til kommentar

Jeg stod mellom GX7 og E-M1 før jul og endte opp med E-M1. For min del synes jeg GX7 har et bedre grep enn E-M1, iallefall for mine litt større hender. Men E-M1 har ikke bydd på noen problemer overhodet og jeg er veldig fornøyd med kameraet. Uansett hvilket kamera dere velger tror jeg dere blir veldig fornøyde! :)

 

- L

 

 

Takk for innspill LMA og lenke til din tidligere tråd om GX7 og E-M1. Har lest gjennom denne, og der var det mye nyttig info.

På grunn av vekt er det nok E-M5 og E-M10 som er mest aktuelle for oss. Siden du videre sier at GX7 har et godt grep, vil nok dette kameraet bli vurdert nærmere når tiden for oppgradering av kamera kommer. Antar det blir utpå høsten en gang.

- tw

 

 

 

 

Som jeg prøvde å få frem i første innlegg så har jeg ikke sett noe info fra Panasonic om at de vil stoppe utivklingen av G-serien (men jeg leser ikke alle nettsteder så legg gjerne inn en link).

 

Det vi har registrert om å sette utviklingen av Lumix G-serien på sidelinjen er i hovedsak hentet herfra, men vi kjenner ikke nettsiden godt nok til å uttale oss om sannhetsgehalten.

Saken dreier seg imidlertid ikke så mye om dette, men primært om at vi har planer om å oppgradere det ene kameraet vårt på kort sikt (2014) og det andre på lengere sikt (2015-2016). Derfor søkte jeg informasjon som beslutningsgrunnlag for en slik oppgradering, hvor jeg ønsket å bringe på det rene om Panasonic-objektivene våre kan benyttes problemfritt på Olympus-kameraer. Noe som gir oss større valgfrihet.

Poenget vårt er ikke å komme bort fra Panasonic, for vi i er godt fornøyd med våre G5 og G6 kameraer. GX7 er jo et godt alternativ.

- tw

 

 

Lenke til kommentar

Bare lurer på om denne feilen kom etter siste softwareoppdatering som jeg gjorde etter siste oppdatering for noen få uker siden.

 

 

 

Det er ikke noe krise men er som sagt litt ulogisk da kompensasjon på manuelle innstillinger ikke gir noen mening. Mai blir den travleste måneden siden kjøpte kamera så lar det ligge til ting roer seg, vil ikke prøve å nullstille det da hele oppsettet forsvinner i dragsuget.

 

Som nevnt er det ingen kompensasjon i M. Dette tallet indikerer da anslatt eksponering og er et resultat av dine innstillinger av blender, lukker og iso samt motivet du peker kameraet mot.

 

Om den viser -3 når du tar et korrekt eksponert bilde i M så er det selvsagt en feil.

Lenke til kommentar

 

Bare lurer på om denne feilen kom etter siste softwareoppdatering som jeg gjorde etter siste oppdatering for noen få uker siden.

 

 

 

Det er ikke noe krise men er som sagt litt ulogisk da kompensasjon på manuelle innstillinger ikke gir noen mening. Mai blir den travleste måneden siden kjøpte kamera så lar det ligge til ting roer seg, vil ikke prøve å nullstille det da hele oppsettet forsvinner i dragsuget.

 

Som nevnt er det ingen kompensasjon i M. Dette tallet indikerer da anslatt eksponering og er et resultat av dine innstillinger av blender, lukker og iso samt motivet du peker kameraet mot.

 

Om den viser -3 når du tar et korrekt eksponert bilde i M så er det selvsagt en feil.

 

Takk for hjelpen, så enkelt at studioet er for mørkt for innstillingene, tok det med for første gang ut i dagslys og da våknet den til liv...

Lenke til kommentar

Takk for hjelpen, så enkelt at studioet er for mørkt for innstillingene, tok det med for første gang ut i dagslys og da våknet den til liv...

Det var (tipper jeg) en blinkende -3, som viste at det var mørkere enn -3 blendertrinn. Bare å snurre opp ISO, blender, og/eller lukkertid.
Lenke til kommentar

Blinker faktisk ikke men det var løsningen, styrer med så mye rart om dagen men akkurat M har jeg kun kjørt i studio da passer perfekt når har funnet eksponeringen. Blir naturlig nok mørkere i søkeren men ser bildet i underkant av ett sek når er tatt så passer perfekt til portretter med dette oppsettet. Slipper å hoie med skjermen som må på Nikon for å være sikker på at ting fungerer, ser jo heller ikke om modellen blunker engang...

Lenke til kommentar

Kan noen som har testet begge disse macro objektivene gi meg et raskt svar på hvilket som er best:

Olympus Zuiko MFT 60mm F2.8

Panasonic Leica DG Macro-Elmarit 45mm f2.8

 

Jeg kjenner bare til det siste, som jeg har selv og er veldig godt fornøyd med, men spør for en som skal kjøpe i morgen

(Kamera er Panasonic GX7, jeg mente kanskje at Panasonic objektiv er å fortrekke for P. kamera, og Olympus for O. kamera. Har også hørt at det er mer stabilisering med P.45mm)

Lenke til kommentar

Kan noen som har testet begge disse macro objektivene gi meg et raskt svar på hvilket som er best:

 

Har ikke erfaring med begge, men 45mm har stabilisator innebygd. GX7 har stabilisator i huset så på det huset er ikke innebygd stabilisator viktig, men det er det foreløpig enste Panasonic-huset med stabilisator. GH4 og GM1 som begge kom etter GX7 har det ikke, så det er vanskelig å vite om det vil bli mer vanlig hos Panasonic i tiden fremover.

 

Begge objektiv får bra omtaler så optiske forskjeller ville jeg ikke lagt veldig stor vekt på selv om 45mm scorer bedre i testen hos Photozone er Olympus-objektivet også bra nok for de fleste.

http://www.photozone.de/olympus--four-thirds-lens-tests/490-leica_45_28?start=2

http://www.photozone.de/m43/781-oly6028?start=2

 

Jeg ville primært valgt ut fra ønsket brennvidde og om man ønsker stabilisator i objektivet.

Lenke til kommentar

Takk skal du ha se#, han gjør sikkert ikke noe dårlig valg med den 60mm ser jeg. En tanke lettere på vekt er den også, skjønt den virker litt lengre.Fint at den GX7 har stabilisator i kamera.

 

Jeg har sett en del på disse og ville valgt Olympus 60mm selv fremfor 45mm nettopp pga brennvidde, men det blir en smakssak. Skulle gjerne hatt stabilisator også med tanke på litt friere valg av kamerahus, men man må dessverre velge. 60mm er et litt "langt og tynt" objektiv, skal være værtettet, og har en solblender (selvsagt ekstrutstyr) som det er veldig enkelt å skyve inn og ut (må ikke snus), men patentet er ikke helt patent - kommer den ut av stilling kan den falle av. Uansett praktisk ved bruk av polafilter.

Endret av se#
Lenke til kommentar

En artikkel med sammenligning av de to objektivene som jeg leste før jeg kjøpte min 60mm macro:

 

http://admiringlight.com/blog/macro-battle-olympus-60mm-f2-8-vs-leica-45mm-f2-8/

 

Konklusjonen, slik jeg leser det, er at den optiske forskjellen mellom de objektivene i beste fall er marginal. På Pana-Leica'en betaler du nok noen kroner for stabilisatoren, som du ikke trenger på en Olympus. Men for noen vil sikker 45mm brennvidden passe bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...