Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som flere er uenig - det jeg har lest på nettet er at E-M5 ikke forsvinner enda men blir erstattet til høsten. Mulig dette blir en mindre modell også segmentmessig. Hvis det er logikk i typebetegnelsene til Olympus så er dette en mindre modell, enklere bildestabilisator tyder også på det.

Lenke til kommentar

Litt avsporing fra MicroFourThirds nyheter, men er det noen som vet om nettsider til natur og landskapsfotografer som bruker MicroFourThirds til akkurat dette.

Eller nettsider med andre "fantastiske" bilde eksempler tatt med dette formatet, aller helst Olympus.

Bare sånn for å se hva som er mulig med disse små systemene. Jeg er ennå ikke helt overbevist, selv om jeg er på god vei :-)

Lenke til kommentar

Litt avsporing fra MicroFourThirds nyheter, men er det noen som vet om nettsider til natur og landskapsfotografer som bruker MicroFourThirds til akkurat dette.

Eller nettsider med andre "fantastiske" bilde eksempler tatt med dette formatet, aller helst Olympus.

Bare sånn for å se hva som er mulig med disse små systemene. Jeg er ennå ikke helt overbevist, selv om jeg er på god vei :-)

Jeg har en G-5 som har en sensor som er litt dårligere enn E-M5, allikevel kan jeg ta bilder som disse:

 

post-101239-0-39532400-1389976021_thumb.jpg

 

post-101239-0-83100600-1389976035_thumb.jpg

 

post-101239-0-35646900-1389976046_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, jeg brukte Olympus M.Zuiko 9-18mm på det første bildet, Panasonic Pz 45-175mm på det aandre bildet og Panasonic 14mm f/2,5 på det siste bildet.

Takk for informasjon om optikken. Jeg har lyst på en skikkelig vidvinkel men jeg liker helst fastoptikk. Dessuten er jeg litt usikker på fremtiden til mft , hvis jeg kjøper for mye optikk og systemet forsvinner.

Ikke redd for at speilløst forsvinner, men om det går i rettning av større brikker, slik at mfT optikken blir mindre brukbar å ta med seg.

Hvis man ser på f.eks EF objektivene til Canon har jo disse holdt ut i laaaang tid.

Men det skal legges til at jeg er en pessimist har jeg fått høre :-)

Lenke til kommentar

Jeg har siste uken solgt mitt:

Nikon D80

Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

Nikon Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

Har en Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro som også skal selges.

Foran meg ligger det en nyinnkjøpt Olympus E-M5. Jeg hadde veldig lyst på E-M1, men med E-M5 til 4995,- måtte jeg nesten slå til. Foreløpig angrer jeg ikke, men ser jeg må investere i noen nye objektiver. 14-42mm som fulgte med fungerer, men er ikke kremen av objektiv skjønner jeg. :)

Det eneste negative jeg har å si om det nye kameraet mitt foreløpig er at det er uvant og litt tregere i bruk som en følge av det. Men det kommer seg fort nok.

Lenke til kommentar

Nå som det har lekket bilder av EM-10 så står det mellom disse valgene for min del:

 

Kjøpe en EM-10

Kjøpe en EM-5

Kjøpe en Fuji X-T1

Vente på EM-5 MK II

 

Jeg hadde jo håpet at EM-10 ble en direkte oppfølger til EM-5, med raskere EVF(som VF-4), kjappere CPU og forbedret filmmodus(og gjerne med 3,5mm jack inngang til mikrofon) Jeg har veldig lyst på et mindre digitalkamera, i alle fall før sommeren, men det er jo strengt tatt ikke noe jeg "må ha"(Min EOS er knall den, men er for mye ork å dra med seg) Men per nå står det mellom mFT eller Fuji's X system.

Lenke til kommentar

Jeg har siste uken solgt mitt:

Nikon D80

Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

Nikon Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

Har en Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro som også skal selges.

Foran meg ligger det en nyinnkjøpt Olympus E-M5. Jeg hadde veldig lyst på E-M1, men med E-M5 til 4995,- måtte jeg nesten slå til. Foreløpig angrer jeg ikke, men ser jeg må investere i noen nye objektiver. 14-42mm som fulgte med fungerer, men er ikke kremen av objektiv skjønner jeg. :)

Det eneste negative jeg har å si om det nye kameraet mitt foreløpig er at det er uvant og litt tregere i bruk som en følge av det. Men det kommer seg fort nok.

Godt å høre, E-M5 er et trivelig kamera til en veldig fin pris i disse dager. Det er bare å ta en kikk på det jeg har av utstyr og se om du vil låne noe... :) Det er og flere her som er behjelpelige med å låne ut ting hvis det er noe du vil prøve...

Lenke til kommentar

Jeg har siste uken solgt mitt:

Nikon D80

Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

Nikon Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

Har en Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro som også skal selges.

Foran meg ligger det en nyinnkjøpt Olympus E-M5. Jeg hadde veldig lyst på E-M1, men med E-M5 til 4995,- måtte jeg nesten slå til. Foreløpig angrer jeg ikke, men ser jeg må investere i noen nye objektiver. 14-42mm som fulgte med fungerer, men er ikke kremen av objektiv skjønner jeg. :)

Det eneste negative jeg har å si om det nye kameraet mitt foreløpig er at det er uvant og litt tregere i bruk som en følge av det. Men det kommer seg fort nok.

 

Jeg gjorde det samme som deg, og er i ferd med å selge mitt Nikon utstyr og andre kamera jeg ikke benytter lenger. Min E-M5 kommer i morgen håper jeg, og jeg har også bestilt 17mm 1.8 siden det var/er på tilbud og håndgrep. Vurderer også å kjøpe 45mm 1.8 i tillegg, men da får det holde en stund :)

Lenke til kommentar

 

Jeg har siste uken solgt mitt:

Nikon D80

Nikon 18-70mm f/3.5-4.5 AF-S DX

Nikon Nikkor AF 50mm f/1.8D

Nikon Nikkor AF-S 70-300mm f/4.5-5.6G AF-S VR

Har en Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro som også skal selges.

Foran meg ligger det en nyinnkjøpt Olympus E-M5. Jeg hadde veldig lyst på E-M1, men med E-M5 til 4995,- måtte jeg nesten slå til. Foreløpig angrer jeg ikke, men ser jeg må investere i noen nye objektiver. 14-42mm som fulgte med fungerer, men er ikke kremen av objektiv skjønner jeg. :)

Det eneste negative jeg har å si om det nye kameraet mitt foreløpig er at det er uvant og litt tregere i bruk som en følge av det. Men det kommer seg fort nok.

 

Jeg gjorde det samme som deg, og er i ferd med å selge mitt Nikon utstyr og andre kamera jeg ikke benytter lenger. Min E-M5 kommer i morgen håper jeg, og jeg har også bestilt 17mm 1.8 siden det var/er på tilbud og håndgrep. Vurderer også å kjøpe 45mm 1.8 i tillegg, men da får det holde en stund :)

 

Liten tips til dere som er på utkikk etter mft objektiver : http://www.fotovideo.no/Kampanjer/Gode-tilbud

 

Nå er ikke fotovideo kjent for sine saftige tilbud(heller sinnsykt dyktige på service), men bedre enn ingenting :)

Endret av RohamR
Lenke til kommentar

 

...

 

Jeg gjorde det samme som deg, og er i ferd med å selge mitt Nikon utstyr og andre kamera jeg ikke benytter lenger. Min E-M5 kommer i morgen håper jeg, og jeg har også bestilt 17mm 1.8 siden det var/er på tilbud og håndgrep. Vurderer også å kjøpe 45mm 1.8 i tillegg, men da får det holde en stund :)

 

 

Har lurt på samme objektiv. Og grep kommer jeg nok til å skaffe etterhvert. Tilbud? Hvor? :)

 

 

Liten tips til dere som er på utkikk etter mft objektiver : http://www.fotovideo.no/Kampanjer/Gode-tilbud

 

Nå er ikke fotovideo kjent for sine saftige tilbud(heller sinnsykt dyktige på service), men bedre enn ingenting :)

 

 

Har sett det, men Japan Photo er billigere på de jeg vurderer, og ligger ikke langt unna, så blir evt kjøp derfra.

Lenke til kommentar

Håndgrepet bestilte jeg hos http://www.cyberphoto.no/ Søk opp HLD-6 så får du det fram. NOK 1249 + frakt.

 

Jeg hadde lagt inn bestilling på FotoVideo for 17mm 1.8, men jeg kansellerte idag siden FotoVideo har en måned leveringstid og Japan Photo har på lager. I tillegg bestilte jeg 45mm 1.8 og da må det være nok, eller...? Hehe har gått over budsjettet men jeg skal ha disse objektivene uansett så...

Endret av roar1961
Lenke til kommentar

Håndgrepet bestilte jeg hos http://www.cyberphoto.no/ Søk opp HLD-6 så får du det fram. NOK 1249 + frakt.

 

Jeg hadde lagt inn bestilling på FotoVideo for 17mm 1.8, men jeg kansellerte idag siden Japan Photo har på lager. I tillegg bestilte jeg 45mm 1.8 og da må det være nok, eller...? Hehe har gått over budsjettet men jeg skal ha disse objektivene uansett så...

17mm + 45mm dekker mye - så du burde klarer deg en stund. I hvertfall til 25mm f/1.8 er i butikken ;)

Lenke til kommentar

Håndgrepet bestilte jeg hos http://www.cyberphoto.no/ Søk opp HLD-6 så får du det fram. NOK 1249 + frakt.

 

Jeg hadde lagt inn bestilling på FotoVideo for 17mm 1.8, men jeg kansellerte idag siden FotoVideo har en måned leveringstid og Japan Photo har på lager. I tillegg bestilte jeg 45mm 1.8 og da må det være nok, eller...? Hehe har gått over budsjettet men jeg skal ha disse objektivene uansett så...

 

Solgte meg ut av et omfattende Canon-system og kjøpte meg Olympus OM-D E-M1 nå i høst. Kjøpte blant annet 17mm f/1.8 - et fantastisk objektiv. En klar favoritt - også over 12-40mm f/2.8.

Jeg ser fram til Olympus 25mm f/1.8 kommer i butikken (men vil nok vente til den blir testet mot Panasonic 25 f/1.4 før det blir kjøp).

 

Gled deg! :)

 

- L

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...