Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det er en god del flere forskjeller enn det.

E-P5 har bedre skjerm, fokus peaking, raskere autofokus, wifi, 1/8000 sekunds lukkertid, ISO 100, mulighet for mindre spot-fokus-punkt, 1/320 blitssync ++.

 

Når det er sagt så hadde jeg kanskje valgt OM-D om igjen fordi innebygd søker er svært viktig for min del. Tenk om de hadde bygd inn den nye imponerende VF-4 i huset... det blir vel EM-6 det kanskje... :)

Enig..., og gleder meg SYKT til et EM-6. Den skal i tillegg få (rykte) PDAF support.

Endelig ISO-100 og 1/8000! ... og alle de andre tingene du nevner er også fine forbedringer.

Jeg står først i køen når E-M6 kommer..., og da kommer et av mine 2 E-M5 ut for salg.

Lenke til kommentar
Enig..., og gleder meg SYKT til et EM-6. Den skal i tillegg få (rykte) PDAF support. Endelig ISO-100 og 1/8000! ... og alle de andre tingene du nevner er også fine forbedringer. Jeg står først i køen når E-M6 kommer..., og da kommer et av mine 2 E-M5 ut for salg.

Ja, ryktene sier så: http://www.43rumors.com/ft4-first-e-m6-rumors-same-vf-4-viewfinder-quality-and-phase-detection-on-sensor/ :dribble:

Lenke til kommentar

Har folket gjort seg opp noen mening om 17mm f/1.8 enda?

Vel.... blir vel gammelt nytt herfra til det kjedsomlige, men jeg ELSKER det. Det er standardobjektivet mitt. Så lynkjapt og fint. Perfekte brennvidde mellom vidvinkel og normal.

 

Ikke verdens skarpeste for all del, men plenty nok. Og med litt utnyttelse; en fin bokeh. At det er lynkjapt gjør heller ingenting..., samt at med manuell-fokus-pumpy-tingen, kan FN1-knappen asignes noe annet enn MF. :-)

Lenke til kommentar

Vel.... blir vel gammelt nytt herfra til det kjedsomlige, men jeg ELSKER det. Det er standardobjektivet mitt. Så lynkjapt og fint. Perfekte brennvidde mellom vidvinkel og normal.

Det er jo vår, så det er kanskje derfor det er love in the air ;)

 

Ikke verdens skarpeste for all del, men plenty nok. Og med litt utnyttelse; en fin bokeh. At det er lynkjapt gjør heller ingenting..., samt at med manuell-fokus-pumpy-tingen, kan FN1-knappen asignes noe annet enn MF. :-)

Noen vil si at skarphet er oppskrytt ;) Hva vil du sammenligne med når du tenker skarphet?

Lenke til kommentar

Det er jo vår, så det er kanskje derfor det er love in the air ;)

Meget mulig. ..., men er ikke mye tegn til vår her enda, så det er nok en vinterforelskelse. ;-) ... - spøk til side; Det er en så komplett løsning med den 17mm'n, at jeg klarer meg lenge uten annet fra objektivparken min. Og tar med meg mer kun hvis jeg vet jeg trenger noe annet - dog; 45/1.8 ligger ofte i minibag'n sammen med ekstra batteri da.

Noen vil si at skarphet er oppskrytt ;) Hva vil du sammenligne med når du tenker skarphet?

Tjah. ca som en kit-zoom. Plager meg aldri. Bruker ikke dette som portrettobjektiv i studio, og med mindre man pixelpeeper, vil man være fornøyd. Det er så godt at det ikke koster meg en halv hjernecelle å tenke på det. Hverken når jeg tar bilder, eller etterpå i behandling.

 

Her er en haug med eksempler tatt med det (riktignok ikke i fullsize...); http://knutivars.tumblr.com/

Foruten de to siste postene som er tatt med hhv. Leica D Summilux 25/1.4 og Pinhole-adapter, så er det ekstremt mye som er 17/1.8

Lenke til kommentar

Meget mulig. ..., men er ikke mye tegn til vår her enda, så det er nok en vinterforelskelse. ;-) ... - spøk til side; Det er en så komplett løsning med den 17mm'n, at jeg klarer meg lenge uten annet fra objektivparken min. Og tar med meg mer kun hvis jeg vet jeg trenger noe annet - dog; 45/1.8 ligger ofte i minibag'n sammen med ekstra batteri da.

Ja, den våren lar vente på seg ...

 

Tror gjerne at den går godt sammen med 45mm-eren.

 

Tjah. ca som en kit-zoom. Plager meg aldri. Bruker ikke dette som portrettobjektiv i studio, og med mindre man pixelpeeper, vil man være fornøyd. Det er så godt at det ikke koster meg en halv hjernecelle å tenke på det. Hverken når jeg tar bilder, eller etterpå i behandling.

 

Her er en haug med eksempler tatt med det (riktignok ikke i fullsize...); http://knutivars.tumblr.com/

Foruten de to siste postene som er tatt med hhv. Leica D Summilux 25/1.4 og Pinhole-adapter, så er det ekstremt mye som er 17/1.8

Kitzoomer er så mangt - fra det triste til det eksemplariske. Ut i fra dine bilder på tumbler, så tyder det på det siste. Stor forskjell fra 45mm-en?

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg lurer ærlig på hvordan en E-P5 med 17mm f/1.8 vil fungerere i forhold til X100'en min... Men E-M6 eller hva det nå blir kommer nok til å være mye mer interessant.

Tror det blir litt nedtur, det er nok særlig den optiske søkeren du kommer til å savne.

Lenke til kommentar

Kitzoomer er så mangt - fra det triste til det eksemplariske. Ut i fra dine bilder på tumbler, så tyder det på det siste. Stor forskjell fra 45mm-en?

Husk; Jeg er vant med Zuiko-glass. ;-)

Stor forskjell...., mja. Det er absolutt merkbar forskjell, men hvor stor... Har ikke gjort noen head to head, men føler at 45'ern er noe hvassere. Nedblendet er jo 45'ern på grensen til ekstrem.

Kan alltids teste litt. Har ikke gjort det, for det er uansett så skarpt at jeg ikke har hatt helt behov for comparisson - særlig når det er komplett ulike brennvidder. :-)

Lenke til kommentar

Noen som har lyst til å forklare markedssegmentene for Olympus kameraer?

 

Panasonic er lett å forstå. GF - ultrakompakt, G - kompakt, GH - proff kompakt, GX - proff ultrakompakt.

 

Men hva er E-PL, E-PM og E-P? PM2 og PL5 har jo samme sensor blant annet så jeg skjønner ikke helt markedssegmenteringen her?

Lenke til kommentar

50 f/2 på 135-format må du ha et 25mm f/1-objektiv. Som det ikke er så veldig mange som lager, akkurat.

 

eg har ein Voigtlander 25mm f0.95 til min OMD :-) det fins også ein 17mm f0.95 og ein 50mm f0.95 til MFT-systemet. dei er vel ikkje hyllevare i fotobutikkar men på FotoVideo's nettbutikk finn du Voigtlander 17mm og 25mm.

Lenke til kommentar

Noen som har lyst til å forklare markedssegmentene for Olympus kameraer?

 

Panasonic er lett å forstå. GF - ultrakompakt, G - kompakt, GH - proff kompakt, GX - proff ultrakompakt.

 

Men hva er E-PL, E-PM og E-P? PM2 og PL5 har jo samme sensor blant annet så jeg skjønner ikke helt markedssegmenteringen her?

Godt spørsmål.

 

Jeg synes at Shirmah har oppsummert det ganske greit. Det som jeg har problem med er at E-PM2 og E-PL5 er såpass like som de er. Litt som GF5 med og uten vippeskjerm - synes E-PL skulle vært litt vassere ... E-P5 og OM-D E-M5 gir mer mening. Det blir som GX1 kontra GH3.

 

Jeg liker at Olympus holder seg til samme sensor i alle modellene - da er det bare å velge modell ut i fra hvilke features en ønsker seg.

Lenke til kommentar

Vel.... blir vel gammelt nytt herfra til det kjedsomlige, men jeg ELSKER det. Det er standardobjektivet mitt. Så lynkjapt og fint. Perfekte brennvidde mellom vidvinkel og normal.

 

Ikke verdens skarpeste for all del, men plenty nok. Og med litt utnyttelse; en fin bokeh. At det er lynkjapt gjør heller ingenting..., samt at med manuell-fokus-pumpy-tingen, kan FN1-knappen asignes noe annet enn MF. :-)

 

Jeg er også ekstremt fornøyd med dette objektivet. Jeg mener derimot at det er skarpere enn det du indikerer. Mer på linje hva som er testet her f.eks. http://slrgear.com/reviews/showproduct.php/product/1565/cat/14

Videre synes jeg som du at den manuelle fokus ringen er fantastisk. Det er veldig mye lettere og brukervennlig å fokusere manuellt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...