Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Drar over dammen om noen få uker til NYC og tenkte å stikke snuta innom B&H og Adorama, og da er det jo dumt å ikke benytte muligheten til å kjøpe noe nytt spennende glass :) De har vel også en brukbar Used dep. der også, så muligheten til noe ny obskur optikk er absolutt til stede au :)

 

Noen som blir svimmel av å ligge i denne køya?

post-71158-0-09136300-1367959181_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Lens hood kjøper jeg vel for noen dollar på ebay tenker jeg :)

Solblenderen for 60mm er et spesielt design som kan skyves tilbake uten å reverseres når den ikke er i bruk. Ser det finnes noe på eBay som sier de er kompatible, men se om du finner noen referanser på at de funker først. Ellers vil en som kan skrus på sikkert fungere greit, men ikke like praktisk.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jepp. Har lest en test (husker ikke hvor) at 60mm er en ørlite tanke skarpere, men ikke nok til at det er verdt å bytte.

Helt enig, jeg vurderte Olympus 60mm mot Panasonics 45mm og begge så bra ut på papiret. Valgte Olympus sin fordi jeg foretrekker 60mm for makro - dessuten har 12-50mm kitzoom "innebygd" en makrofunksjon som ikke er i samme klasse, men brukbar og den er 43mm.

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Jeg lurer litt på Olympus 60mm macro. Noen erfaringer?

Jupp, har den og kan anbefale den sterkt, meget fortreffelig å bruke på E-M5:

8646421412_91cd0e4c77_c.jpg

 

Blir ganske gode bilder av den og...

8689773234_eb275de381_k.jpg

 

8611316568_89ecad4e70_k.jpg

 

Når det er sagt, så er kit-objektivet ganske koselig i makromodus det og:

8714443232_1923895c9d_k.jpg

Endret av eks
Lenke til kommentar

Olympus-uke hos FotoVideo: http://fotovideo.no/...lympus-uke.aspx

 

12mm er satt ned 1000 kr til kr 3799,-. Nokon her som har erfaring med dette objektivet? Går for å vere eit kvalitetsobjektiv, og er normalt prissatt rundt kr 5500,-. Til landskapsfotografering med OM-D`en skulle 12mm`eren passe bra.

Kom, "tilfeldigvis", en pakke med en rimelig 12mm til meg også, gitt! Kommer nok til å sitte fast på E-PL5'en en god stund (iallefall til E-P5 "tilfeldigvis" kommer på besøk)..... :green:

 

PS!

Takk for tipset! :thumbup:

Lenke til kommentar

Har også prøvd dette objektivet hos ein olympuskamerat. Godt førsteinntrykk, solid bygd. No gjekk budsjettet i 12mm som bestod første større prøve i konfirmasjon i dag. Kombinasjonen 12 og 45mm fungerte svært bra. Ser forresten at den svarte 12mm Limited Edition hos MPX has fått same pris som sølvversjonen, dvs 5490. Den har vel hatt ein prislapp over 7000... http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=765952

 

Når det gjeld batterigrepet, så bruker eg det med større optikk og når FL-50 blitsen er påmontert. Elles bruker eg grepet for det meste utan batteridelen.

 

Kjøpte min 75-300 (II) fra Hong Kong for 3000,- (fatstone eller noe). Som jeg sa, er det særdeles mye skarpere enn Pana 50-200. Faktisk så bra at jeg vil kalle det skarpt, under de rette betingelser. Billedvinkelen den gir tilsvarer jo på max tele en 600mm i fullformat. Og jeg ser jo at på lang avstand vil "atmosfæriske forstyrrelser" så som skodde og luftuklarhet påvirke bildet. Det er jo lyssvakt i den lengste enden, men her gjør billedstabilisatoren til OMD en fantastisk jobb på statiske motiver. Og lett som ei stor fjær er det jo også...

Lenke til kommentar

Kjøpte min 75-300 (II) fra Hong Kong for 3000,- (fatstone eller noe). Som jeg sa, er det særdeles mye skarpere enn Pana 50-200. Faktisk så bra at jeg vil kalle det skarpt, under de rette betingelser. Billedvinkelen den gir tilsvarer jo på max tele en 600mm i fullformat. Og jeg ser jo at på lang avstand vil "atmosfæriske forstyrrelser" så som skodde og luftuklarhet påvirke bildet. Det er jo lyssvakt i den lengste enden, men her gjør billedstabilisatoren til OMD en fantastisk jobb på statiske motiver. Og lett som ei stor fjær er det jo også...

 

Denne tenker jeg?

http://www.ebay.com/itm/Olympus-M-ZUIKO-DIGITAL-ED-75-300mm-f-4-8-6-7-II-Lens-/360634190874?pt=UK_Lenses_Filters_Lenses&hash=item53f7790c1a

Lenke til kommentar

Jeg har ikke finlest specsa, men snakker vi stort sett en OM-D pakket inn i en PEN eller er det større forskjeller?

Det er vel en grei oppsummering. IBIS skal være tweaka litt; men det er kanskje ikke så rart.

 

Det som er de store forskjellene er at OM-D er værtettet, har innebygget søker og tar batterigrep.

Lenke til kommentar

Det er vel en grei oppsummering. IBIS skal være tweaka litt; men det er kanskje ikke så rart.

 

Det som er de store forskjellene er at OM-D er værtettet, har innebygget søker og tar batterigrep.

Tja, det er en god del flere forskjeller enn det.

E-P5 har bedre skjerm, fokus peaking, raskere autofokus, wifi, 1/8000 sekunds lukkertid, ISO 100, mulighet for mindre spot-fokus-punkt, 1/320 blitssync ++.

 

Når det er sagt så hadde jeg kanskje valgt OM-D om igjen fordi innebygd søker er svært viktig for min del. Tenk om de hadde bygd inn den nye imponerende VF-4 i huset... det blir vel EM-6 det kanskje... :)

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Søker, værtettet, vippbar skjerm og grepet var grunnen til at jeg gikk for E-M5 og angrer ikke ett sekund.

 

For de som ønsker en litt mindre løsning så virker E-P5 som ett killer kamera og at det leverer er det ingen tvil om.

 

GPS eller Wifi har jeg ennå ikke savnet selv om jeg fikk med Panpal PP-1 når jeg kjøpte E-M5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...