Gå til innhold

Hvordan reagerer kristne på antikristen musikk?


Anbefalte innlegg

Da jeg jobbet i Indremisjonen så lot jeg noen få høre på Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas, husker ikke hvilken låt. Personen ble ikke forskrekket, men han var musiker så... derimot klagde naboen hvis jeg spilte høy satanmusikk.

 

Tekstene derimot er ehh.. impotente og platte for det meste, få oppgående personer som reagerer på noe slikt, det være seg ateister og kristne :innocent:

Endret av Petrvs Romanvs
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Da jeg jobbet i Indremisjonen så lot jeg noen få høre på Mayhem - De Mysteriis Dom Sathanas, husker ikke hvilken låt. Personen ble ikke forskrekket, men han var musiker så... derimot klagde naboen hvis jeg spilte høy satanmusikk.

 

Tekstene derimot er ehh.. impotente og platte for det meste, få oppgående personer som reagerer på noe slikt, det være seg ateister og kristne :innocent:

 

hm

jeg synger åge samuelsen sanger

med burzum gitar

i gruppa mayhem brothers

er det antikristent mon tro?

Lenke til kommentar
Er ikke en "antikristen" også religiøs? To sider av samme sak spør du meg. Like idiotisk å tro på gud som å tro på satan for en som ikke bryr seg så mye om de tingene.

 

Å være antikristen innebærer ikke å tro på Satan.

En antikristen person kan være muslim, jøde eller ateist, buddhist eller hvasomhelst, bare ikke kristen.

Og de som typisk kaller seg for antikristne tror sjelden på Satan. Det er jo nokså innlysende en essensiell del av kristen tro, så hvorfor skal man tro at man selv havner i Helvete. Det som derimot er tilfellet er at man gjerne bruker den kristne troen mot kristne i form av blasfemi. Dvs. at man bryter deres tabuer for å provosere. Det kan man ha ulike meninger om, men det er ikke det samme som å tro på Satan.

Lenke til kommentar
Er ikke en "antikristen" også religiøs? To sider av samme sak spør du meg. Like idiotisk å tro på gud som å tro på satan for en som ikke bryr seg så mye om de tingene.

 

Å være antikristen innebærer ikke å tro på Satan.

En antikristen person kan være muslim, jøde eller ateist, buddhist eller hvasomhelst, bare ikke kristen.

Og de som typisk kaller seg for antikristne tror sjelden på Satan. Det er jo nokså innlysende en essensiell del av kristen tro, så hvorfor skal man tro at man selv havner i Helvete. Det som derimot er tilfellet er at man gjerne bruker den kristne troen mot kristne i form av blasfemi. Dvs. at man bryter deres tabuer for å provosere. Det kan man ha ulike meninger om, men det er ikke det samme som å tro på Satan.

Åja sånn. Skumma bare gjennom de tekstene i første post og det sto jo mye om gud, jesus og lucifer (som jeg trodde var satan) der. Så da tenkte jeg at de trodde på det. Altså en slags kristen som holder med den onde siden. De bruker jo oppned kors gjør de ikke? Eller er det noen andre som gjør det? djeveldyrkere kanskje?

Lenke til kommentar
Er ikke en "antikristen" også religiøs? To sider av samme sak spør du meg. Like idiotisk å tro på gud som å tro på satan for en som ikke bryr seg så mye om de tingene.

 

Å være antikristen innebærer ikke å tro på Satan.

En antikristen person kan være muslim, jøde eller ateist, buddhist eller hvasomhelst, bare ikke kristen.

Og de som typisk kaller seg for antikristne tror sjelden på Satan. Det er jo nokså innlysende en essensiell del av kristen tro, så hvorfor skal man tro at man selv havner i Helvete. Det som derimot er tilfellet er at man gjerne bruker den kristne troen mot kristne i form av blasfemi. Dvs. at man bryter deres tabuer for å provosere. Det kan man ha ulike meninger om, men det er ikke det samme som å tro på Satan.

Åja sånn. Skumma bare gjennom de tekstene i første post og det sto jo mye om gud, jesus og lucifer (som jeg trodde var satan) der. Så da tenkte jeg at de trodde på det. Altså en slags kristen som holder med den onde siden. De bruker jo oppned kors gjør de ikke? Eller er det noen andre som gjør det? djeveldyrkere kanskje?

 

Opp-ned kors er noe som er veldig feiltolket i denne verden, det har ingenting med antikrist whatsoever. Det er derimot et teng på respekt for Jesus korsfestelse.

 

Kilde:

http://no.wikipedia.org/wiki/Peterskors

 

anngående musikken: Jeg er da, som flere sikkert har skjøt nå, kristen. Jeg liker flere sanger som har, hva skal man si, "umoralske" tekster. Men teksten er jo ikke nødvendigvis grunnen til at jeg liker sangen, jeg kan jo like den pga. rytmen? kanskje jeg har en historie der den sangen spiller en vesentlig rolle? Uansett, musikk er musikk, ment for å nytes. =)

Lenke til kommentar
Opp-ned kors er noe som er veldig feiltolket i denne verden, det har ingenting med antikrist whatsoever. Det er derimot et teng på respekt for Jesus korsfestelse.

 

Mener du da at Mayhem har oppnedkors i logoen pga. respekt for Jesu korsfestelse?

 

Samme symbol kan bety forskjellige ting.

Lenke til kommentar
Opp-ned kors er noe som er veldig feiltolket i denne verden, det har ingenting med antikrist whatsoever. Det er derimot et teng på respekt for Jesus korsfestelse.

 

Mener du da at Mayhem har oppnedkors i logoen pga. respekt for Jesu korsfestelse?

 

Samme symbol kan bety forskjellige ting.

 

 

korset

er gammelt symbol

at mordvåpenet er ikon

i kristendom

er snodig

hadde han blitt steinet

hadde de dyrket steinen?

en øks

et tau?

helt sykt

Lenke til kommentar
Det er kort og godt skuffende at slik musikk er blitt mainstream. Enda verre blir det av at folk i miljøet går rundt med t-skjorter med "Drep de kristne" på. Skal dette kun være en morsom spøk?

Dessuten synes jeg at miljøene på mange måter avslører seg selv når de bruker symbolikk fra Bibelen og dermed er veldig opptatt av den. Det er ikke langt fra hat til kjærlighet heter det... Og disse miljøene er åpenbart svært opptatt av kristne og Bibelen. Hvis de virkelig var kule burde de vært helt likegyldige.

Samfunnet er til tider svært likegyldig til kristendommens posisjon i samfunnet. Det er ikke svartmetallens oppgave å være likegyldig til kristendommen. Det er svartmetallens oppgave å spre mest mulig hat og blasfemi mot kristendommen og det har det vært helt fra starten. Det eneste man er opptatt med innen svartmetall anngående bibelen er å brenne den og ødelegge dens budskap.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Skjønner ikke at dette skal være så big deal, står masse tilsvarende i gamletestamentet (drap, voldtekt, barneofring og satan, helvete mm) som i disse tekstene. Tviler på det er så mange EKTE satanister i metall-miljøet, de skriver sånne tekster for de de kristne blir så hysteriske over sånt - perfekt imagebygging!

 

Svartmetall er litt som opera og tyngre klassisk musikk, høres jævlig ut i starten - men etterhvert finner man ut at det faktisk er bra å høre på! I motsetning til den glæm-poppen på P3, så bruker jeg endel tid på å komme inn i platene. Men seff, det finnes masse utrolig dårlig på markedet i denne sjangeren også!

Lenke til kommentar
Mener du da at Mayhem har oppnedkors i logoen pga. respekt for Jesu korsfestelse?

 

Samme symbol kan bety forskjellige ting.

Oppnedkorset blir nok brukt av "satanister" fordi det er motsatt korset, men han har rett i at den originale betydningen er kristen.

 

Er jeg den eneste som er usikker på hva modtheresa driver med?

Lenke til kommentar

Kan jo si med en gang at som keyboardist i et ekstrem/black metal band så har jeg hatt en god del folk som har prøvd å frelse meg :p, har somregel gått ganske dårlig.

 

Men tror det er mange kristne som ikke liker det. Samtidig så er det jo også veldig mange som gir litt blanke og hører på et mest for musikken.

Lenke til kommentar
Kan jo si med en gang at som keyboardist i et ekstrem/black metal band så har jeg hatt en god del folk som har prøvd å frelse meg :p, har somregel gått ganske dårlig.

 

Men tror det er mange kristne som ikke liker det. Samtidig så er det jo også veldig mange som gir litt blanke og hører på et mest for musikken.

 

 

Irritere meg at noen ekstrem-kristne ser ned på meg som ikke er kristen. Ikke slår jeg ned gamle damer eller snyter på skatten, tror faktisk at jeg er rimelig grei oxo. Faktisk så følger jeg de 10 bud for det, rett og slett for dette er generelle regler for et samfunn skal fungere - om folk har forskjellige oppfatninger om nr 1., får disse folka finne seg i.

Lenke til kommentar

Det aller, aller meste av tekster i BM og andre ekstreme retninger er jo bare platt piss. Jeg tror ingen oppegående mennesker hører på det for tekstens skyld, og jeg tror heller ikke sangene lages for tekstens skyld.

Bare se på de få versene som er sitert i førsteposten, ikke bare er linjene fantasiløse, i tillegg gjentas de få linjene som er til det kjedsommelige.

 

Så har man tekster til cannibal corpse og lignende, som bare er helt på jordet og åpenbart har sjokkeffekt som eneste mål.

 

Nei, det er mye god musikk innen tyngre metal, men det er ikke der man går for å finne dype og gode tekster. :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...