Gå til innhold

Aquacomputer Cuplex (P4)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vet ikke helt hva jeg skal si, men Tenk over dette... For det om Magnum blokka ble slått av Cuplex så er det ikke sikkert at den er bedre, dette mener jeg fordi Magnum testen og Cuplex testen hadde forskjellige test oppsett! Nå vet jo ikke jeg om magnum blokka ble testet med det samme vannkjølings oppsettet da, men jeg fikk inntrykk av at den ikke ble det...

Lenke til kommentar

Ripper overclock: Blokkene er selvfølgelig testet med samme vannkjølingsoppsett. Jeg forstår ikke helt hvordan du kan ha misforstått det. Resultatet er altså at Cuplex kjøler bedre enn Magnum når det er mye varme som skal fjernes, men det betyr ikke at Magnum plutselig har blitt en dårlig blokk.

 

JallerTraller: Vi har gitt Cuplex karakteren 5. De seks klokkene på "Anbefales"-prisen har ingenting direkte med karakteren å gjøre, de bare symboliserer at produktet er godt nok til at vi anbefaler det. Jeg innser at det kan misforstås og vil ta det til etterretning.

Lenke til kommentar
Ripper overclock: Blokkene er selvfølgelig testet med samme vannkjølingsoppsett. Jeg forstår ikke helt hvordan du kan ha misforstått det. Resultatet er altså at Cuplex kjøler bedre enn Magnum når det er mye varme som skal fjernes, men det betyr ikke at Magnum plutselig har blitt en dårlig blokk.

 

Beklager, men jeg har vært på russetreff i Harstad i helga... :woot:

Kjørte beinhardt hele helga og shotta sprit og tequila på fredags kvelden! :lol: Er ikke helt oppegående etter 5 timers søvn i kveld... :p

Lenke til kommentar

kunne det ikke snart vært på plass med en test av Swiftech sin MCW5000 blokk? :roll:

 

Denne har jo vært tilgjengelig i butikkene snart i 3mnd.

 

Ser forresten at dere har smelt på ei sikkerlig pumpe i denne testen av Cuplex. Ettersom Eheim pumpa1250 tilfører 25w varme kontra 10w på Eheim 1048, så kunne det vært meget interessant å sammenligne Cuplex vs. MCW5000 til Swiftech mot hverandre med en Eheim pumpe 1048 og 1250. Hvis så denne varmen går i vannet og ikke i omgivelsene dvs. ut til lufta i kabinettet. :roll:

 

Jo større pumpen(kraftigere) så øker virkningsgraden for blokka mens du tilfører samtidig mer vare i systemet fra en kraftigere pumpe kontra en noe mindre en.

 

En må vel teste veldig mye for å danne seg en kurve for virkningsgraden til sytemet og pumpekartatristikken for å kunne fastslå krysningspunktet. (Sweet Spotten) :woot:

 

Har også diskutert hardt og lenge med Microplex om Aquacomputer vs. Swiftech og dette med 8, 10 og 12mm grensesnitt. Jeg tror dere vill få mye dårligere resultat med en litt svakere pumpe pga faren for ikke å oppnå tubulær strømning i cpu blokka.

 

Se på D-tek Customs og Swiftech sine måter for å oppnå dette med turbulent strømning kontra laminær.

 

Til slutt er dette med hvor bra et vannkjølingssystem er mot et annet, med tanke på virkningsgrad osv, vil jeg si er vankelig å kunne fastslå helt. Ettersom kombinasjonen.: Pumpe, radiator, kjøleblokk, grensesnitt (8mm, 10 eller ½” slanger/nipler) og ikke minst tank eller lukket system. På en luft kjøler har man ikke så mange variabler som ved vannkjøling.

Lenke til kommentar
På slutten av testen står det: "Overklokking.no gir Cuplex EVO karakteren: 5/6".

 

Det skal vel ikke stå EVO her vel? Den har jo vært testet før.

 

Whooopsy - tyrkleif dø luxe. Noen feiler slipper igjennom kontrollen, men nå er det i alle fall fikset. Takk skal du ha! :)

Lenke til kommentar
kunne det ikke snart vært på plass med en test av Swiftech sin MCW5000 blokk? :roll:

 

Denne har jo vært tilgjengelig i butikkene snart i 3mnd.

Skal se hva vi får til. :) Jeg har faktisk MCW5000-PT (med peltierelement) liggende, må bare få testPSU'en oppover først.

Ser forresten at dere har smelt på ei sikkerlig pumpe i denne testen av Cuplex. Ettersom Eheim pumpa1250 tilfører 25w varme kontra 10w på Eheim 1048, så kunne det vært meget interessant å sammenligne Cuplex vs. MCW5000 til Swiftech mot hverandre med en Eheim pumpe 1048 og 1250. Hvis så denne varmen går i vannet og ikke i omgivelsene dvs. ut til lufta i kabinettet. :roll:

Pumpen er den samme som jeg alltid har benyttet i tester.

Jo større pumpen(kraftigere) så øker virkningsgraden for blokka mens du tilfører samtidig mer vare i systemet fra en kraftigere pumpe kontra en noe mindre en.

Ut fra hva Asetek har funnet ut under sitt utviklingsarbeid av Waterchill, har valg av pumpe lite å si. Nå har jeg ikke fått mulighet til å bekrefte/avkrefte dette, men jeg skal se om vi kan få tatt en titt på det.

En må vel teste veldig mye for å danne seg en kurve for virkningsgraden til sytemet og pumpekartatristikken for å kunne fastslå krysningspunktet. (Sweet Spotten) :woot:

 

Har også diskutert hardt og lenge med Microplex om Aquacomputer vs. Swiftech og dette med 8, 10 og 12mm grensesnitt. Jeg tror dere vill få mye dårligere resultat med en litt svakere pumpe pga faren for ikke å oppnå tubulær strømning i cpu blokka.

Igjen viser jeg til Aseteks testrapporter. Det de har konkludert med, er at det har meget lite å si for ytelsen om du bruker de største dimmensjonene kontra de litt mindre. Selvfølgelig - om du går veldig mye ned på dimmensjonen, vil du oppleve at ytelsen blir dårligere. 10mm dimmensjon på systemet skal gi god ytelse i de langt fleste sammenhenger, og det er lite å vinne ved å gå opp til 12mm. Dette er, igjen, hva Asetek har konkludert med, så det gjenstår å få det bekreftet. Dog synes jeg det virker fornuftig.

Se på D-tek Customs og Swiftech sine måter for å oppnå dette med turbulent strømning kontra laminær.

 

Til slutt er dette med hvor bra et vannkjølingssystem er mot et annet, med tanke på virkningsgrad osv, vil jeg si er vankelig å kunne fastslå helt. Ettersom kombinasjonen.: Pumpe, radiator, kjøleblokk, grensesnitt (8mm, 10 eller ½? slanger/nipler) og ikke minst tank eller lukket system. På en luft kjøler har man ikke så mange variabler som ved vannkjøling.

Det er klart at du vil oppleve forskjeller i forskjellige oppsett - akkurat som med luftkjølere. Og som du sier, er det flere variabler i et vannkjølingssystem. Derfor har jeg valgt å kjøre et nokså standard oppsett, slik at jeg kan si noe om ytelsen på systemet. Husk at alle våre tester skal oppfattes som veiledende, så det er slik vi må legge opp våre testrutiner.

Lenke til kommentar
Grunnen er nok så enkelt som at det ikke er et PERFEKT produkt :) sekser skal jobbes for å oppnå :)

 

Og som de sier, og jeg er meget enig i er at blokken hadde nok blitt meget mye bedre med sentrert inntak av vann.

 

-P-

 

Vel det er vanskelig å få til med denne blokken da. Da måtte oppbygningen vært endel anderledes, og dermed kan en ikke si om den hadde vært like god. Det virker på meg som om denne blokken er godt kontruert. Enkelt og greit design som ser ut til å slå det mer kompliserte designet fra Evo.

Lenke til kommentar
kunne det ikke snart vært på plass med en test av Swiftech sin MCW5000 blokk? :roll:

 

Denne har jo vært tilgjengelig i butikkene snart i 3mnd.

Skal se hva vi får til. :) Jeg har faktisk MCW5000-PT (med peltierelement) liggende, må bare få testPSU'en oppover først.

Ser forresten at dere har smelt på ei sikkerlig pumpe i denne testen av Cuplex. Ettersom Eheim pumpa1250 tilfører 25w varme kontra 10w på Eheim 1048, så kunne det vært meget interessant å sammenligne Cuplex vs. MCW5000 til Swiftech mot hverandre med en Eheim pumpe 1048 og 1250. Hvis så denne varmen går i vannet og ikke i omgivelsene dvs. ut til lufta i kabinettet. :roll:

Pumpen er den samme som jeg alltid har benyttet i tester.

Jo større pumpen(kraftigere) så øker virkningsgraden for blokka mens du tilfører samtidig mer vare i systemet fra en kraftigere pumpe kontra en noe mindre en.

Ut fra hva Asetek har funnet ut under sitt utviklingsarbeid av Waterchill, har valg av pumpe lite å si. Nå har jeg ikke fått mulighet til å bekrefte/avkrefte dette, men jeg skal se om vi kan få tatt en titt på det.

En må vel teste veldig mye for å danne seg en kurve for virkningsgraden til sytemet og pumpekartatristikken for å kunne fastslå krysningspunktet. (Sweet Spotten) :woot:

 

Har også diskutert hardt og lenge med Microplex om Aquacomputer vs. Swiftech og dette med 8, 10 og 12mm grensesnitt. Jeg tror dere vill få mye dårligere resultat med en litt svakere pumpe pga faren for ikke å oppnå tubulær strømning i cpu blokka.

Igjen viser jeg til Aseteks testrapporter. Det de har konkludert med, er at det har meget lite å si for ytelsen om du bruker de største dimmensjonene kontra de litt mindre. Selvfølgelig - om du går veldig mye ned på dimmensjonen, vil du oppleve at ytelsen blir dårligere. 10mm dimmensjon på systemet skal gi god ytelse i de langt fleste sammenhenger, og det er lite å vinne ved å gå opp til 12mm. Dette er, igjen, hva Asetek har konkludert med, så det gjenstår å få det bekreftet. Dog synes jeg det virker fornuftig.

Se på D-tek Customs og Swiftech sine måter for å oppnå dette med turbulent strømning kontra laminær.

 

Til slutt er dette med hvor bra et vannkjølingssystem er mot et annet, med tanke på virkningsgrad osv, vil jeg si er vankelig å kunne fastslå helt. Ettersom kombinasjonen.: Pumpe, radiator, kjøleblokk, grensesnitt (8mm, 10 eller ½? slanger/nipler) og ikke minst tank eller lukket system. På en luft kjøler har man ikke så mange variabler som ved vannkjøling.

Det er klart at du vil oppleve forskjeller i forskjellige oppsett - akkurat som med luftkjølere. Og som du sier, er det flere variabler i et vannkjølingssystem. Derfor har jeg valgt å kjøre et nokså standard oppsett, slik at jeg kan si noe om ytelsen på systemet. Husk at alle våre tester skal oppfattes som veiledende, så det er slik vi må legge opp våre testrutiner.

 

Gleder meg til å se testen av MCW5000 med tec!!!

 

Ellers så har jeg stor tro til at den nye blokka til Swiftech yter veldig bra også med en noe svakere pumpe. Personelig tror jeg at kombinasjonen Balck Ice Extem II, MCW5000 og en Eheim 1048 pumpe ville være en veldig god kombinasjon. Skal jo være liten motstand i nevnte radiator = mindre behov for en kraftig pumpe = mindre tillført energi til systemet.

 

Har titta mye på produktene til D-tek Customs som ser veldig gjennomtenkte ut. Synd at ingen her til lands tar inn noe av disse produktene. Vantanken deres tror jeg Aquacomputer swiftech og de andre tenkte følgende når de så.: "Hvorfor i h..... tenkte ikke vi på dette her. http://www.dtekcustoms.com/product.asp?0=2...=207&1=231&3=35

Lenke til kommentar
hvorfor bare 5av6 dere får jo bra ytelse til lav pris med et bra utsende uten minuser?

 

Årsaken er at jeg ikke vil gi toppkarakter til et produkt som muligens vil bli slått av nyheter på markedet. Designet er langt fra ideelt, og vi gir kun ren 6'er til produkter som er 100% verdt det. en 5'er er overhodet ikke dumt - det er toppkarakteren som vi gir når vi ikke føler at en 6'er er korrekt, eller om produktet har mindre feil. I dette tilfellet mener vi at designet ikke er av de beste. Senere tester vil imidlertid avgjøre hvilken kjøleblokk som er den beste på markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...