Gå til innhold

Kjøling på XP2800


Anbefalte innlegg

Hva slags kjøleordning bør/kan jeg gå for med en XP2800 hvis jeg ønsker lite støy uten å punge ut med altfor mye? Helst ikke noe over 500 kr, egentlig.

 

Og hva slags kjøleordning er det egentlig på XP2800 boxed (http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=info&p=33531&t=795&l=2&AvdID=1&CatID=4&GrpID=6&s=pl)? Er det snakk om et helikopter av en vifte, eller er dette en grei løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men de støynivåene er jo helt ville i forhold til alt annet jeg har sett. Måler f.eks. Microplex støynivået på en helt annen måte, eller hva er årsaken til de store forskjellene?

 

Flere forslag til alternativer til boxed, evt. formeninger om Silent Twin duger?

Lenke til kommentar
Men de støynivåene er jo helt ville i forhold til alt annet jeg har sett. Måler f.eks. Microplex støynivået på en helt annen måte, eller hva er årsaken til de store forskjellene?

Hvis jeg ikke husker helt feil, så har de målt støy etter egen definisjon. Uansett, poenget er å måle kjølerne opp mot hverandre under like omstendigheter, ikke mot andre tester. Tror en slags standard er 1m vekk fra støykilden i et "støyfritt" miljø. Hvilke frekvenser som vektlegges vet jeg ikke.

 

Jeg har en dB måler selv, og det er 1000 måter å måle støy på. Avstanden til støykilden betyr enormt mye. Noen ganger er det lettere å måle nærme pga nøyaktigheten i målingen, dessuten begynner måleren min på 40dB. Da ville det vært vanskelig å måle de stilleste Papst viftene. Men kommer man nærme nok, så gir også de utslag på støymåleren min.

Lenke til kommentar

Er det ingen flere som har noen formening om hvorvidt en Silent Twin gir god nok kjøling på en XP2800? Må da være noen som enten har prøvd eller iaff vet om det går bra? Utfra det jeg har lest tidligere får jeg jo inntrykk av at det begynner å bli litt i varmeste laget på ca. XP2400, men enkelte virker ikke helt enig, og Barton skal jo utvikle mindre varme, så...?

Lenke til kommentar

Mist silent Twin er en bra kjøler for Barton XP 2800 Hvis du ikke skal klokke og liker en stille maskin, litt småklokking er heller ikke noe problem.

 

Brukte den på en 2400 før, men da var den i varmeste laget :ca 48c idle og ca 62c full load.

 

Nå på en Barton 2800, ligger idle på 36c og ca 54c på full load.(det er den høyeste tempraturen jeg har lest av til nå)

 

Bruker samme kabinett og den samme kjøleløsningen nå som da, så sammenlignings grunnlaget burde være greit.

Lenke til kommentar

Kabinettet er et Aopen maxitower, husker ikke modellnavnet men det er ihvertfall ganske romslig.

 

Bruker en 80mm vifte som er montert på sidedøren slik at den blåser ned på cpukjøleren, dette medvirker selvfølgelig litt til kjølingen men ikke så mye en skulle tro, da jeg monterte den satt en xp2400+ i maskinen og differansen var ikke mer enn -3C dette er imidlertid en stillegående vifte som ikke øker støymengden noe særlig.

 

Den største støyfaktoren jeg har i min maskin er skjermkortet, (hercules 9700pro) samlet lyd fra maskinen oppleves ihvertfall ikke av meg som noe sjenerende.

 

Vil også påpeke at Hovedkortet er det samme som før, (At7max2)

det som er spesielt med dette kortet er at northbridgen blir veldig varm ,

faktisk 5-7c varmere enn cpu til enhver tid.

Lenke til kommentar

Støynivå på viftene er egnet til å villede forbrukerne. Det er ikke oppgitt ved hvilke frekvens viftene støyer mest.

 

Det er meget stor forskjell på 38 db støy i frekvensområdet 1 - 3 khz og 38 db støy ved 500 hz på grunn av hørselens terskelverdier. Hørselen er mest følsom for lyder i 1-3 khz området. På grunn av terskelverdiene oppleves 38 db støy ved 500 hz som lavere enn 38 db støy ved 1 khz.

 

Små vifter lager støy ved høyere frekvensområdet enn store vifter. Gå derfor for størst mulige vifter (helst 120 mm) dersom man vil ha lav "opplevd" støy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...