Gå til innhold

Endringer i dataforumet


Anbefalte innlegg

Som sagt tidligere, så ligger den database-lenken under PHP for å unngå at PHP-kategorien fylles opp av databasespørsmål. Tidligere var dette et problem, og jeg vil tro det blir et problem igjen om vi fjerner den lenken. :)

 

Ellers så må jeg innrømme at jeg ikke kjenner så godt til alle programmeringsspråkene. VB/Qb ble lagt under Windows-programmering siden det, etter mitt bekjentskap, ikke er språk som kan brukes til utvikling utenfor Windows-plattformen. Basic brukes vel også mer til scriptlignende oppgaver på Windows-plattformen enn utvikling av applikasjoner, slik som er tilfellet med C# og .NET?

Men om det er mer hensiktsmessig å ha den under ASP, #C og .NET, så er det bare å kjøre på med argumentene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
TV-kort passer bedre under HTPC enn skjermkort.

 

-C-

 

TV kort og skjemrkort er langt fra hverandre, ja. Men ikke alle som bruker TV-kort tenker HTPC, så det blir litt feil det og. Link fra HTPC til TV-kort subkat. (hels under "Annen HW) hadde vært good.

 

Og:

|----HTPC

|----Mac

|----Servere

|----SSF-barebone og stue-PC

 

Bør endres til:

|----HTPC

|----Mac

|----Servere

|----SSF-barebone

 

Stue-PC = HTPC.

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar

Om HTPC er stue-PC, så burde vel HTPC-kategorien få nytt navn: "HTPC og stue-PCer". Vi er ekspertene på maskinvare og begrepene her, så det gjelder å knytte forklarende begreper på de riktige kategoriene. Ellers blir kategoriene veldig lite brukt siden folk flest ikke aner hva kategorien skal brukes til. Kanskje vi skal omdøpe 'HTPC'-begrepet til 'Hjemmekino-PC' i samme slengen?

Lenke til kommentar

Nei!

Om HTPC = stue PC og du kaller det "HTPC og stue PC", da kaller du den "HTPC og HTPC" eller "Stue-PC og stue-PC" i samme slengen ;)

 

Hjemmekino-PC er helt fjernt for meg. Hjemmekino er en ting - og da er det kanskje en underkategori der.

 

Hva med: "Mediesenter og HTPC"

 

Drop Stue-PC - kan evt. brukes i forklaringen.

 

Synes HTPC heller ikke er noe spes, da en typisk "HTPC" er mye mer enn film fremvisning.

 

Selv foretrekker jeg "mediesenter" eller "mediesenter PC".

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
Hva er galt med "Hjemmekino-PC"-begrepet? Jeg vil si det er langt mer forklarende enn "HTPC" for de aller fleste. Etter mitt bekjentskap står HTPC vel for Home Theater PC. Hva med "Mediesenter- og hjemmekino-PCer"?

 

Av samme grunn vi ikke kaller harddisker "hardplatelager" :)

Hva man synes er selvforklarende etc. er en ting, men ting heter det ting heter.I så måte er "hardplatelager" bedre...

Endret av Spragleknas
Lenke til kommentar
Siden Bsd/Unix ikke er det samme som Gnu/Linux, syns jeg denne kategorien bør få være som den er.

Å skille BSD/UNIX-relaterte poster i en egen kategori har vært veldig fint for oss som benytter disse plattformene. Det er faktisk aktivitet på dette forumet, og det er meget enkelt å finne poster som handler om *BSD og UNIX. Merker at det er en del poster om f.eks. Solaris, og disse postene vil drukne hvis BSD/UNIX slås sammen med GNU/Linux-forumet. Det var faktisk en av hovedårsakene til at BSD/UNIX fikk sitt eget forum (var selv en av de som ivret for et BSD/UNIX-forum).

Lenke til kommentar
Å skille BSD/UNIX-relaterte poster i en egen kategori har vært veldig fint for oss som benytter disse plattformene. Det er faktisk aktivitet på dette forumet, og det er meget enkelt å finne poster som handler om *BSD og UNIX. Merker at det er en del poster om f.eks. Solaris, og disse postene vil drukne hvis BSD/UNIX slås sammen med GNU/Linux-forumet. Det var faktisk en av hovedårsakene til at BSD/UNIX fikk sitt eget forum (var selv en av de som ivret for et BSD/UNIX-forum).

Jeg er helt enig - BSD / unix forumet bør få lov til å bestå, det bidrar til mangfoldet og hever kompetansen, selv om aktiviteten der ikke er like høy som i Linux-forumet. Jeg vil også våge å påstå at det faglige nivået i BSD forumet er meget godt.

 

Har redaksjonen virkelig vurdert (en ekstra gang) hvor mye ekstra jobb der med disse forumene med lav aktivitet, kontra mangfoldet det skaper?

En sammenslåing basert på aktivitet vil medføre mindre mangfold, fordi interesserte lesere ikke orker å skumme gjennom alle de uinteressate trådene for å finne de som er interessante.

Endret av tingo
Lenke til kommentar

Til informasjon, så har jeg oppdatert førsteinnlegget og lagt ved to nye filer som inneholder statistikk over nye tråder og innlegg i tidsrommet 1. jan 2009 - 30. jun 2009.

 

Jeg er fullstendig klar over at BSD og UNIX ikke er GNU/Linux. Men jeg ser ingen andre kategorier som egner seg bedre dersom man skal flette BSD/Unix inn i en større kategori. Selv om BSD/Unix ligger oppe i 'grenseland' i trådvisningsstatistikken, så faller den et stykke ned om man ser på antall nye tråder og innlegg de siste 6 månedene. Spesielt er det antall nye tråder som burde veie mest, siden dette er aktiviteten i kategoriene.

Lenke til kommentar
Har redaksjonen virkelig vurdert (en ekstra gang) hvor mye ekstra jobb der med disse forumene med lav aktivitet, kontra mangfoldet det skaper?

En sammenslåing basert på aktivitet vil medføre mindre mangfold, fordi interesserte lesere ikke orker å skumme gjennom alle de uinteressate trådene for å finne de som er interessante.

Ja, dette er jo en av problemstillingene ved å slå sammen mindre aktive kategorier med de mer aktive. Men man kan jo også se på det sånn at BSD/Unix-tråder får enorm eksponering i forhold til tidligere siden GNU/Linux er en av de mest aktive kategoriene i dataforumet. Sammenslåinger av lite aktive kategorier i sportsforumet har vist at det kan gi en vekst i aktiviteten. Jeg håper selvfølgelig det samme vil skje for disse kategoriene, selv om Linux og BSD/Unix ikke er det samme. Men relasjonene gjør det mer naturlig å legge BSD/Unix inn under GNU/Linux enn andre kategorier. Mangfoldet er noe mer nyansert enn at det bare er bra, slik som jeg skrev i førsteinnlegget mitt. Mangfoldet bør ikke gå på bekostning av brukervennlighet eller aktivitet. Det er liten vits med stort mangfold om det medfører så liten aktivitet at det gjør det lite attraktivt å poste noe i kategorien. Så det gjelder å inngå kompromisser, og se hva man taper versus hva man kan tjene på en sammenslåing.

Lenke til kommentar
Til informasjon, så har jeg oppdatert førsteinnlegget og lagt ved to nye filer som inneholder statistikk over nye tråder og innlegg i tidsrommet 1. jan 2009 - 30. jun 2009.

 

Jeg er fullstendig klar over at BSD og UNIX ikke er GNU/Linux. Men jeg ser ingen andre kategorier som egner seg bedre dersom man skal flette BSD/Unix inn i en større kategori. Selv om BSD/Unix ligger oppe i 'grenseland' i trådvisningsstatistikken, så faller den et stykke ned om man ser på antall nye tråder og innlegg de siste 6 månedene. Spesielt er det antall nye tråder som burde veie mest, siden dette er aktiviteten i kategoriene.

Men hvor mange rene BSD/UNIX-forum finnes det her i Norge? Og hvor mye kapasitet kreves det for å holde denne kategorien oppe? Det kan ikke være mye datakraft som trengs. Og hva moderering angår? Mitt inntrykk er at kvaliteten på innleggene i denne kategorien holder et ganske høyt nivå. En av grunnene til at ønsket om en oppsplitting av det opprinnelige Linux/UNIX-forumet kom var nettopp fordi alle UNIX-relaterte tråder druknet i spørsmål om diverse linux-distroer. BSD og UNIX har egentlig ikke så mye med GNU/Linux å gjøre, siden disse systemene skiller seg markant fra de forskjellige linux-distroene. Linux1.no har et BSD-spesifikt forum, men her er det bare 25 tråder totalt. BSD/UNIX-forumet her på hw.no har langt flere tråder enn det, flere hundre. Dessuten, jeg har merket at bruken av BSD- og UNIX-systemer har økt med årene, særlig (Open)Solaris, den UNIX-versjonen med klart størst utbredelse har fått mange nye brukere. Solaris skiller seg en god del fra Linux, da det i mange tilfeller er en litt annen måte å gjøre ting på. Det er viktig at brukere av slike systemer kan poste en tråd uten at den skal måtte drukne i en hel haug av forskjellige tråder som handler om f.eks. Ubuntu eller Fedora. Og de fleste tråder blir faktisk besvart, hvilket fører til at brukerne får hjelp av andre. Det er hva forumet dreier seg om. Hvis det er modereringskapasitet det skorter på, kan jeg godt ta den jobben frivillig. Som sagt tidligere var jeg en av pådriverne for å få dette forumet opprettet, jeg vil nødig se det forsvinne. Jeg har faktisk fått hjelp med ting, har f.eks. opprettet en tråd der jeg lurer på noe angående en BSD-variant. Rent teknisk burde det være mer enn nok kapasitet på serverne til å holde denne kategorien åpen.

Lenke til kommentar

Jeg besvarte litt av det du tar opp i mitt forrige innlegg. Men det er brukervennligheten og hensiktmessig aktivitet som gjør kategorien brukbar til å få besvart spørsmål som er fokuset. Nå sier du at sistnevnte er en realitet, så det er jo absolutt noe som veier positivt i helhetsvurderinga av kategorien. Server- og moderatorkapasiteten er irrelevant for vurderinga som er gjort, og forslaget som jeg har presentert. Og bare så det er sagt, så er det et forslag det jeg presenterer. Ingenting er avgjort enda. :)

 

Jeg skal pirke litt mer i tallene og se hva jeg kan finne.

Lenke til kommentar
Altså, hvorfor kaller vi det PC i det hele tatt, vi må jo kalle det datamaskin :].

 

Hjemmekino-pc er et begrep ingen bruker. Det vil ikke øke infoen. Stue-PC kanskje. Ikke noe mer..

 

Hjemmekino-PC er bedre mtp. god interaksjonsdesign enn HTPC. Det finner man fort ut ved å spørre ti tilfeldige på gaten. Det er uheldig å bruke merkelapper som for mange er uforståelige, en engelsk forkortelse som HTPC er nettopp dette. :)

 

Kanskje om det med tiden blir like utbredt som PC, som nå er korrekt norsk å bruke da det til og med er i ordboken, vil det være forståelig. Men slik det er nå finnes det alt fra 18-åringer til 60-åringer som ikke skjønner begrepet HTPC. Men om de leser Hjemmekino-pc vil det si seg selv, ergo bedre interaksjonsdesign. Og jeg tror ikke akkurat at entusiaster blir forvirret av det.

 

Eventuelt kan man fint bruke Hjemmekino-PC (HTPC), som jeg ser er brukt på andre forum. Å kun ha en forkortelse, slik vi har, er vi ganske alene om og noe vi bør endre på ganske raskt for å gjøre forumet mer forståelig. Til og med på engelskspråklige forum pleier man å bruke HomeTheaterPC (HTPC)

Lenke til kommentar

Det handler om å gjøre det gjenkjennelig for leserne, det som er gode prinsipper for interaksjonsdesign. På engelske fora brukes som regel ikke forkortelsen (men den tas med i parentes), er bl.a også gjort på AVForum. Er også forum hvor det brukes Hjemmekino-PC. Forkortelser er generelt en uting når man skal sette merkelapper. Det handler om at en leser som kommer innom lett skal skjønne hva som gjemmer seg bak en lenke. Her kan man vanskelig argumentere for at man lettere vil forstå HTPC fremfor Hjemmekino-PC. Jeg regner med man ser den?

 

For de som liker å poste i den kategorien og som ønsker at flest mulig leser hva de har å si, så burde man være interessert i å ha et navn som er forståelig for folk flest og ikke bare entusiasten, eller hva? :)

 

Og forøvrig, Hjemmekino-pc er ikke et nytt ord som "vi" i så fall "finner opp". Selv om det kunne vært artig å skryte på seg noe slikt, har det vært brukt i media i endel år (blant annet Hardware.no i 4-5 år, selv om de også bruker forkortelsen flittig).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...