Gå til innhold

Tråden for oss som bruker blitsen av kameraet!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først - jeg er veldig nybegynner hva angår blitzfotografering så er det nevnt.

 

Jeg har Canon 40D og 580EX II og 430 EX II. 580EXen trigger jo 430EX som slave. Det jeg lurer på er et "typisk" oppsett både hva angår plassering o.l. Jeg har ikke noe tilbehør annet enn diffuser til begge blitzene.

 

1. Oppsett/plassering. Jeg forstår jo at dette har med smak og behag å gjøre, men jeg er veldig i villrede med et sted å starte. La oss si at jeg skal ta et portrettbilde. Bør jeg i tillegg til slaven ha 580'n som står i skoen direkte på, ev. opp i taket eller rett og slett slått av?

 

2. Jeg ønsker meg mulighet til å ha 2 blitzer og vurderer også innkjøp av paraply/softbox/stativ-ting. Bruker foreløpig en ikea rullgarding som bakgrunn. Hva burde jeg gjøre? Kjøpe meg trådløs utløser til 580EX (men den koster jo over 2k) - eller ev. kjøpe en 430EX til - eller noe annet?

 

3. Forslag til en slags newbie-kit hva angår stativ/paraplyer/softboxer så jeg har noe å eksperimentere med? Jeg har nettopp blitt pappa og vi har 3 katter, så det er vel i hovedsak de subjektene som vil bli fotografert i første omgang.

 

Alle tips - også innspill utenom det jeg har spurt direkte om tas imot med takk.

Endret av oleode
Lenke til kommentar
1. Oppsett/plassering. Jeg forstår jo at dette har med smak og behag å gjøre, men jeg er veldig i villrede med et sted å starte. La oss si at jeg skal ta et portrettbilde. Bør jeg i tillegg til slaven ha 580'n som står i skoen direkte på, ev. opp i taket eller rett og slett slått av?

Det avhenger naturligvis veldig av omgivelsene du skyter i, hvem du skyter, og uendelig mange andre faktorer, men et enkelt utgangspunkt er Rembrandt-lyssetting. Derfra er det lett å eksperimentere litt, avhengig av hva slags utstyr du har tilgjengelig, et cetera.

 

2. Jeg ønsker meg mulighet til å ha 2 blitzer og vurderer også innkjøp av paraply/softbox/stativ-ting. Bruker foreløpig en ikea rullgarding som bakgrunn. Hva burde jeg gjøre? Kjøpe meg trådløs utløser til 580EX (men den koster jo over 2k) - eller ev. kjøpe en 430EX til - eller noe annet?

 

3. Forslag til en slags newbie-kit hva angår stativ/paraplyer/softboxer så jeg har noe å eksperimentere med? Jeg har nettopp blitt pappa og vi har 3 katter, så det er vel i hovedsak de subjektene som vil bli fotografert i første omgang.

Jeg bruker Manfrotto 001b-stativ med 026-paraplyadapter og en enkel, men solid metallsko fra Smith Victor. Det er en kombinasjon jeg kan anbefale. Den er kanskje i den litt dyre enden, men ekstremt solid, og veldig kompakt. Skaff to sånne oppsett, et par paraplyer (her bruker jeg Westcott 43" - de funker helt greit), og en eller annen form for trigger, eventuelt en 430 til. Jeg er usikker på hva Canonblitsene har av synkterminaler og slaver, så jeg skal ikke uttale meg så mye om det, men du bør se på FlashZebra for bra PC-sync-kabler, og som nevnt over er CyberSync gode og ikke så horribelt dyre radiotriggere. De famøse Cactus-triggerene du kjøper for eBay for et par kroner har jeg ikke prøvd, men jeg ville holdt meg unna dem.

Lenke til kommentar

Siden denne tråden først er her, stiller jeg like gjene et spørsmål i den også.

 

Hva slags eksterne batteripakker anbefales for blitser som SB-800 og SB-25? (I framtiden også flere SB-25 og kanskje en SB-900)? Noe rimelig, portabelt, og som gjør at jeg slipper å holde styr på myriader med AA-batterier, og gjerne gir litt raskere oppladingstid på blitsene. Fint om de holder tritt med D40 på 2.5BPS.

Lenke til kommentar
Siden denne tråden først er her, stiller jeg like gjene et spørsmål i den også.

 

Hva slags eksterne batteripakker anbefales for blitser som SB-800 og SB-25? (I framtiden også flere SB-25 og kanskje en SB-900)? Noe rimelig, portabelt, og som gjør at jeg slipper å holde styr på myriader med AA-batterier, og gjerne gir litt raskere oppladingstid på blitsene. Fint om de holder tritt med D40 på 2.5BPS.

Jeg vet ikke om dette anbefales av fotografer, men de AA-batteriene som ikke er oppladbare leverer en spenning på 1.5V, mens de oppladbare kun leverer 1.2V.

Lenke til kommentar

Her kan du lese litt om batteripakke for Nikon SB-800, dersom det er ekstern power du ser etter. Er det oppladbare AA batteri, så er vel Claes Ohlson et bra utgangspunkt. Jeg bruker 2500mAh Varta fra dem.

 

Når det gjelder serier med blits, så er det vel manualen som bør følges, så en slipper overoppheting av blits.

 

SB-25 kjenner jeg ikke, har kun en SB-15 av det gamle slaget,

og den skal overhales i høst for å se om jeg får liv i den igjen.

Brukte den (minimalt) på min F og F3 i sin tid.

Lenke til kommentar
Hva slags eksterne batteripakker anbefales for blitser som SB-800 og SB-25? (I framtiden også flere SB-25 og kanskje en SB-900)? Noe rimelig, portabelt, og som gjør at jeg slipper å holde styr på myriader med AA-batterier, og gjerne gir litt raskere oppladingstid på blitsene. Fint om de holder tritt med D40 på 2.5BPS.

Det finnes noe tredjeparts batteripakker, men ser på andre forum at de anbefaler Nikons egne, da garantien faller bort på nyere blitser hvis de blir brukt sammen med tredjepartspakker.

 

På den annen side, hvis du skal skyte 2,5 fps, ville jeg ha vært mer bekymret for overoppheting enn raskere oppladningstid. Dette kommer selvsagt an på hvor hardt blitsene fyrer, og jeg tipper at hvis du holder deg under kanskje 1/4 effekt, så unngår du både overoppheting og får også rask nok oppladningstid uten ekstra batteripakke. Ved kortere serier, vil selvsagt ekstra batteripakke være en fordel. Merk også at det er bare SB-900 som kobler ut ved overoppheting av alle Nikons blitser, de andre "bare" dør.

 

Angående batterier, så har jeg opp til i sommer brukt Hähnel, men kommer til å skifte dem ut med Varta etter hvert som du blir oppbrukt. Mest pga Hähnel-laderen bruker rundt 4 timer på et sett, mens Varta-laderen bruker rundt 15 minutter.

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar

Direkte nytt er det vel ikke, i alle tilfeller hvor elektronisk/mekanisk utstyr som blir ødelagt og kan bevises at det er brukt uorignale deler/tilbehør så vil de fleste produsenter pårobe seg feil bruk og garantien er ikke verdt papiret det er trykt på.

 

Det med garantibortfall var nytt for meg. Gjelder det både høy- og lavspenningspakkene?

 

Når det gjelder overoppheting er det snakk om korte serier, så jeg tror det går greit.

Lenke til kommentar

Finnes ingen normale batteriblitser som klarer 2,5BPS med mindre man skal kjøre "strobe" modus, men da har man redusert effekt og begrenset hvor lenge den klarer det før A må lade B går varm.

 

Det finnes som du er inne på ekstra batteripakker til feks Nikon SB-800 og SB-900, SB-900 sin koster ca 2000 kroner (syk syk syk pris) og det eneste du oppnår med en sånn på slep er litt lengre levetid og kortere ladetid ned mot ca 2 sek hvis jeg ikke husker feil hvis blitsen fyrer av max styrke. Jeg kjører selv 4 SB-900 og har 3 sett a 4 AA batterier fra GP på 2700mah, og de holder til ca 200 bilder ved konstant bruk i studio.

 

Bytte batterier må du uansett gjøre med en ekstra batteripakke tilkoblet blitsen. Er uansett vanlig med en pause hvis man feks tar bilder i 1-2 timer i strekk, og har man batteriholderne til feks Biltema er det ikke noe problem å holde styr på masse batterier, jeg legger bare de som er brukt annenhver vei i holderen...

 

Forøvrig svært interessant tråd da funnet lite om dette på norske nettsider, nå ut og ta bilder med SB-900 og bråte batterier på slep.

 

Siden denne tråden først er her, stiller jeg like gjene et spørsmål i den også.

 

Hva slags eksterne batteripakker anbefales for blitser som SB-800 og SB-25? (I framtiden også flere SB-25 og kanskje en SB-900)? Noe rimelig, portabelt, og som gjør at jeg slipper å holde styr på myriader med AA-batterier, og gjerne gir litt raskere oppladingstid på blitsene. Fint om de holder tritt med D40 på 2.5BPS.

Endret av JoonGoii
Lenke til kommentar
Direkte nytt er det vel ikke, i alle tilfeller hvor elektronisk/mekanisk utstyr som blir ødelagt og kan bevises at det er brukt uorignale deler/tilbehør så vil de fleste produsenter pårobe seg feil bruk og garantien er ikke verdt papiret det er trykt på.
Garanti, schmaranti. Hvem trenger det når man har forbrukerkjøpsloven?

 

Hvis batteripakken er kjøpt i Norge og produsenten hevder den fungerer med din blits, så kan du reklamere til selger/importør av batteripakken hvis den skader blitsen.

Lenke til kommentar

Sånn litt off-topic, men samtidig on-topic. Fikk tak i en brukt SB800 her om dagen. Min første blits. Og utrolig hvor mye moro man kan ha med trådløs blits. Nå må jeg bare finne meg litt lesestoff om blitsfotografering, da undertegnede er en smule amatør enda :)

 

-Ulyden

Lenke til kommentar
Hvis batteripakken er kjøpt i Norge og produsenten hevder den fungerer med din blits, så kan du reklamere til selger/importør av batteripakken hvis den skader blitsen.

Og produsenten (hvis han kan oppdrives i østen et sted) hevder at nei, bare se i Nikon sin manual, du skal ikke bruke vårt produkt på denne...

Lenke til kommentar
Sånn litt off-topic, men samtidig on-topic. Fikk tak i en brukt SB800 her om dagen. Min første blits. Og utrolig hvor mye moro man kan ha med trådløs blits. Nå må jeg bare finne meg litt lesestoff om blitsfotografering, da undertegnede er en smule amatør enda :)

 

-Ulyden

Hvis du, og alle andre her selvsagt, er interessert i bøker, så kan jeg anbefale:

 

Nikon Creative Lighting System av Mike Hagen. Alt du trenger å vite om mulighetene til Nikon CLS.

The Hot Shoe Diaries av Joe McNally. En dagbok som følger han på ulike oppdrag.

 

Ellers er vel strobist.com nevnt flere ganger, og deres DVD-box.

Lenke til kommentar
Alle som har hørt ordet strobist før vet at det er noe David Hobby "eier"

Eh nei. Jeg har lest masse på Strobistbloggen og flickrgruppa uten at jeg visste dette.

 

Men nå vet du det:)

 

Det ble en utstyrstråd alikevel, ja ja, det var vel ikke annet og vente, bare å lese brorparten av innleggene så skjønner man at her tar det tid før man kommer igang med det kreative, mange er opptatt av hvor man får tak i billige triggere. Hva er viktig her? utstyret? Tror ikke det, kjøp det du har råd til, begynn med billige E-bay triggere og invester heller i PW når du har råd men hovedsaken er at man kommer igang og ikke henger seg opp i hvor mye man sparer på stæsj, man må blø litt for yrket sitt, eller i mange av deres tilfeller, hobbyen men det går ut på det samme.

Lenke til kommentar
Det ble en utstyrstråd alikevel, ja ja, det var vel ikke annet og vente, bare å lese brorparten av innleggene så skjønner man at her tar det tid før man kommer igang med det kreative, mange er opptatt av hvor man får tak i billige triggere. Hva er viktig her? utstyret? Tror ikke det, kjøp det du har råd til, begynn med billige E-bay triggere og invester heller i PW når du har råd men hovedsaken er at man kommer igang og ikke henger seg opp i hvor mye man sparer på stæsj, man må blø litt for yrket sitt, eller i mange av deres tilfeller, hobbyen men det går ut på det samme.

Jeg vil uten videre si at utstyret er viktig, for hvis man ikke har det som trengs, så kommer man ikke igang heller.

 

Og hvis man ikke har det som trengs, er det vel naturlig at man spør om råd, eller mener du at man må ha utstyret i orden før man i det hele tatt kan delta i tråden?

Endret av Thunderhead
Lenke til kommentar
Alle som har hørt ordet strobist før vet at det er noe David Hobby "eier"

Eh nei. Jeg har lest masse på Strobistbloggen og flickrgruppa uten at jeg visste dette.

 

Men nå vet du det:)

 

Det ble en utstyrstråd alikevel, ja ja, det var vel ikke annet og vente, bare å lese brorparten av innleggene så skjønner man at her tar det tid før man kommer igang med det kreative, mange er opptatt av hvor man får tak i billige triggere. Hva er viktig her? utstyret? Tror ikke det, kjøp det du har råd til, begynn med billige E-bay triggere og invester heller i PW når du har råd men hovedsaken er at man kommer igang og ikke henger seg opp i hvor mye man sparer på stæsj, man må blø litt for yrket sitt, eller i mange av deres tilfeller, hobbyen men det går ut på det samme.

 

+1

 

 

Jeg vil uten videre si at utstyret er viktig, for hvis man ikke har det som trengs, så kommer man ikke igang heller.

 

Og hvis man ikke har det som trengs, er det vel naturlig at man spør om råd, eller mener du at man må ha utstyret i orden før man i det hele tatt kan delta i tråden?

 

-1

 

 

 

Dere kjører på med pocket wizards til 2000kr. stk. og Nikon SB-800 og SB-900 til 3000kr. stk. og anbefaler dette som nesten eneste alternativ. Noen her inne har mer utstyr enn Joe McNally :roll:

Jeg trudde denne tråden skulle være mer i David Hobby's retning og ikke retningen til fotografer som er oversponset av Nikon og har 2-3 assistenter til å bære utstyr.

 

Man trenger ikke TTL og all blits automatikken til dette.

Man trenger ikke Pocket Wizards.

Dette er de to tingene som koster mest penger.

 

David Hobby bruker/brukte Vivitar 285 og eldre SB-28 med batteripakker. Han har sikkert kjøpt seg en SB-800 i senere tid. Han bruker ikke TTL, det er kun når han må. Han bruker Nikon D70s, D2 og Canon G-7. Han har flere eldre PW. Han lager Grid's, snoot's, Gobo's etc. selv.

Lenke til kommentar
Jeg vil uten videre si at utstyret er viktig, for hvis man ikke har det som trengs, så kommer man ikke igang heller.

 

Og hvis man ikke har det som trengs, er det vel naturlig at man spør om råd, eller mener du at man må ha utstyret i orden før man i det hele tatt kan delta i tråden?

 

-1

 

Ok, jeg kan selvsagt ta feil, man trenger ikke noe utstyr for å bruke blitser av kameraet. Man trenger faktisk kanskje ikke engang kamera og blitser...

 

Eller kanskje det menes at hvis man er så uheldig, eller så fersk, å ikke ha det nødvendige utstyret så må man finne ut hva man trenger på egen hånd, og først da få lov til delta i tråden?

 

Dere kjører på med pocket wizards til 2000kr. stk. og Nikon SB-800 og SB-900 til 3000kr. stk. og anbefaler dette som nesten eneste alternativ. Noen her inne har mer utstyr enn Joe McNally :roll:

Jeg trudde denne tråden skulle være mer i David Hobby's retning og ikke retningen til fotografer som er oversponset av Nikon og har 2-3 assistenter til å bære utstyr.

 

Man trenger ikke TTL og all blits automatikken til dette.

Man trenger ikke Pocket Wizards.

Dette er de to tingene som koster mest penger.

 

David Hobby bruker/brukte Vivitar 285 og eldre SB-28 med batteripakker. Han har sikkert kjøpt seg en SB-800 i senere tid. Han bruker ikke TTL, det er kun når han må. Han bruker Nikon D70s, D2 og Canon G-7. Han har flere eldre PW. Han lager Grid's, snoot's, Gobo's etc. selv.

Har man et Nikon kamera fom D70 og et par nyere blitser, så har man alt man trenger. Har man en D80 eller høyere, så kan man t.o.m. styre alt i full manuell fra kameramenyen. Da trenger man ikke å kjøpe obskure overganger, NoBrand kommunikasjonsdingser som er upålitelige, eller legge ut snubletråder i rommet for å få forbindelse med blitsene. Hvorfor ikke snakke om det, uansett hvilket utstyr man har, eller må man kaste de nye blitsene og kjøpe noen gamle på eBay for delta her? Og må man bruke blitser i full manuell, og fraråde/forby enhver form for automatikk, for å få lov å poste i tråden?

 

Har man eldre blitser som SB-24/25/26/27/28/22s/28DX, så støtter de også TTL, sånn for kuriositet.

Lenke til kommentar
Og produsenten (hvis han kan oppdrives i østen et sted) hevder at nei, bare se i Nikon sin manual, du skal ikke bruke vårt produkt på denne...
Det er faktisk importør/selgers problem, ikke ditt.

 

Hvis feil på et produkt medfører følgeskade, så er selger pliktig til å ikke bare reparere el. erstatte produktet, men også dekke utgifter på grunn av følgeskaden. Og det er ikke noe man kan sno seg unna med å peke på manualen til det skadede produktet. Hvis selger hevder at batteripakken fungerer med f.eks. SB-800, og den ødelegger blitsen din, så har han vær så god å hoste opp pengene.

Lenke til kommentar

Frister veldig å kjøpe et basic oppsett for å komme igang med litt ekstern lyssetting med min Sigma 500 DG ST og Canon 450D\30D.

Er det noe mer enn jeg trenger enn dette: ?

 

Trigger: http://cgi.ebay.com/YN-Wireless-Flash-Trig...#ht_2485wt_1165

 

Flash stand \ paraply: http://cgi.ebay.com/Flash-Light-Stand-Moun...#ht_1867wt_1165

 

Og så trenger jeg vel et stativ å feste blitzen til. Noen forslag? Har planer om å gjøre det så billig som mulig til å begynne med.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...