Gå til innhold

Tråden for oss som bruker blitsen av kameraet!


Anbefalte innlegg

Hva innebærer det å bruke blitsen av kameraet?

 

Enkelt og greit: Det går rett og slett ut på å dra blitsen ut av hotshoen på kameraet og bruke den off-camera, og på den måten få et langt mer spennende lys.

 

Se denne siden for en hel haug informasjon angående av-kamera lyssetting: Strobist.com

 

Her er flickr-gruppa til Strobist.

 

Her er en kjekk side hvor du kan lage såkalte lys-diagram for å vise hvordan du har lyssatt bildet ditt.

 

Hva trenger jeg for å begynne med dette?

 

Du trenger en blits/lampe av noe slag som du styrer off-camera enten ved hjelp av kabel, optisk, infrarød eller radio-triggering. Lighting 101 er veldig hjelpsom for å komme i gang.

 

Dette emnet er til for at vi skal diskutere alt mulig innen off-camera lyssetting. Lyssettingsidéer, modifiers, blitser, radiosendere, for å nevne noe.

 

Jeg ser også for meg at i denne tråden kan vi etterhvert legge ut bilder vi har tatt med det trådløse blitsoppsettet vårt, for å høre på forslag til forbedringer lysteknisk. Legg også ut bilder du selv har tatt som du er veldig fornøyd med, gjerne med tilhørende beskrivelse av setup, eller post bilder tatt av andre fotografer som inspirerer deg. Bilder av ditt utstyr er også interessant.

 

Hvordan eksponere med ditt trådløse blitsoppsett

 

Lukkertiden på kameraet ditt påvirker hvor mye naturlig lys som blir eksponert, men ikke styrken på blitsen. Et blitsblink varer kun i ett tusendels sekund, og dermed blir eksponeringen av blitslyset den samme uavhengig av lukkertid.

 

Blenderen justerer all eksponering, både naturlig og blits. Blender du ned for å få mer dybdeskarphet, så må du justere enten styrken på blitsen eller ISOen.

 

ISO justerer all eksponering, både naturlig og blits. Justerer du ISOen når du blender ned for å få riktig eksponering, husk å kompenser for det ved å bruke raskere lukkertid for å temme det naturlige lyset. Høy ISO er en lur måte å spare blitsbatteri på,

 

 

En enkel tommelfingermåte:

 

Før du begynner og knote med blitsene, sørger du først for å få korrekt eksponering uten blits - altså av det naturlige lyset. Undereksponer gjerne med 1-2 trinn for å få subjektet til å poppe. Innendørs funker som regel f/4, 1/60 og ISO 400 bra, men dette justerer du selv etter lysmåleren.

 

Når du har oppnådd ønsket eksponering, er det bare å fyre opp blitsene. Her gjetter jeg som regel en styrke på blitsen, f.eks 1/16. Tar et prøvebilde, og justerer den opp eller ned alt etter eksponeringen. Ettersom du blir mer rutinert faller det seg inn naturlig. Du kan også gå til innkjøp av en lysmåler for å slippe chimpingen.

 

 

Karakteren på lyset

 

 

Lysets karakter avhenger av størrelsen av lyskilden i forhold til subjektet. Jo større og nærmere, jo bløtere lys. Stiller du deg langt unna med en bar blits, får du steinharde skygger. Et godt praktisk eksempel på dette er sola - den gir harde skygger fordi den er ekstremt langt unna. Mens når det blir overskyet, og skydekket fungerer som en enorm softboks, da er overgangene myke og fine.

 

Det finnes mange modifiers du kan bruke for å forandre karakteren på lyset. Du har paraplyer, softbokser, octabokser, og striplights, bare for å nevne noe. De forskjellige modifierne har sin egen signatur i lyset.

 

Informasjon fra brukerne:

 

Fototim har skrevet en guide om ekstern blits her.

 

OlavF:

 

Blitser

 

Prøv å få tak i noen gamle brukte blitser som feks:

Nikon SB-24

Nikon SB-26

Nikon SB-28

Vivitar 285HV

 

Dette er blitser man kan få til en relativt billig penge og som fungerer veldig bra til slik lyssetting. Nikon-blitsene har alle innebygd sync-port, slik at du slipper å kjøpe hotshoeadapter å koble inn eventuelle mottagere. Nikon SB-26 har også optisk trigger.

 

Triggere

 

Først noen dyrere, men meget gode triggere:

Pocket Wizard Plus ii

Pocket Wizard Multimax

Pocket Wizard MiniTT1

Pocket Wizard FlexTT5

 

 

Disse havner midt i mellom:

Elinchrom Skyport

Alienbees CyberSync

 

Finnes også flere billigere alternativ som:

Cactus V4

Phottix

og andre lignende ebay-triggere.

Endret av olelovold
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Flott tiltak å opprette en strobist-tråd. Legg gjerne til anbefalt utstyr.

 

Feks:

Blitser

Prøv å få tak i noen gamle brukte blitser som feks:

Nikon SB-24

Nikon SB-26

Nikon SB-28

Vivitar 285HV

 

Dette er blitser man kan få til en relativt billig penge og som fungerer veldig bra til slik lyssetting.

 

Triggere

Først noen dyrere, men meget gode triggere:

Pocket Wizard Plus ii

Pocket Wizard Multimax

Pocket Wizard MiniTT1

Pocket Wizard FlexTT5

 

Finnes også flere billigere alternativ som:

Cactus V4

Phottix

og andre lignende ebay-triggere.

 

Edit: holder på å lage meg et greit strobist-kit. Består foreløpig av SB-600, 2 x SB-24, 2 x blitsstativ, 2 x paraplyer og skal snart bestille 4 x Pocket Wizard Plus ii. Skal legge ut bilde etterhvert.

Endret av OlavF
Lenke til kommentar
*kremt*

 

Fjern det som er mitt.

 

 

Edit: Liker ikke at andre tar ting som jeg har brukt tid på.

 

btw; Strobist=David Hobby. Are you David Hobby?

Jeg skrev i chattetråden:

 

Har kommet deg litt i forkjøpet og lagd tråden allerede jeg, etter oppfordring fra gorpium. Om du har skrevet masse så kan jeg jo bare lempe det inn i førsteposten og kreditere deg. Jeg skrev ikke særlig mye da bloggen til David Hobby har dekt det meste.

 

Like etter postet du det du hadde skrevet, og derfor antok jeg at du gikk med på det som sto i fet type. Jeg ga deg navnekredittering, men om ikke det er nok, så greit for meg - men formålet med denne tråden er å hjelpe og gi informasjon i tillegg til å være en diskusjonsarena om emnet, og der var teksten din hjelpsom. Jeg får vel skrive noe selv senere i kveld, da.

 

Strobist er blitt et fellesbegrep for av-kamera blits som du kalte det, og det er et kjekt og kort et sådan. Det er det vel knapt behov for å diskutere.

Lenke til kommentar
Strobist er blitt et fellesbegrep for av-kamera blits som du kalte det, og det er et kjekt og kort et sådan. Det er det vel knapt behov for å diskutere.

 

Off-camera lighting har eksistert lenge. Strobist er et nytt begrep p.g.a. David Hobby. Prøv å lage en nettside/URL eller en blog-URL med ordet strobist i det. Jeg regner med siden blir fjernet etter en liten stund. DH blir sinna :)

Jeg skrev i chattetråden:

 

QUOTE(Meg!)

Har kommet deg litt i forkjøpet og lagd tråden allerede jeg, etter oppfordring fra gorpium. Om du har skrevet masse så kan jeg jo bare lempe det inn i førsteposten og kreditere deg. Jeg skrev ikke særlig mye da bloggen til David Hobby har dekt det meste.

 

 

Like etter postet du det du hadde skrevet, og derfor antok jeg at du gikk med på det som sto i fet type. Jeg ga deg navnekredittering, men om ikke det er nok, så greit for meg - men formålet med denne tråden er å hjelpe og gi informasjon i tillegg til å være en diskusjonsarena om emnet, og der var teksten din hjelpsom. Jeg får vel skrive noe selv senere i kveld, da.

 

 

Fra chatte-tråden:

Ting som tar tid er å finne de norske ordene. Jeg og mange her inne bruker www.strobist.com etc. Men det er ikke alle som er god i engelsk. Du henviser de bare til en annen nettside som ikke er skrevet på norsk.

 

Postet for å vise hva jeg hadde gjort. Jeg drev med noe annet enn å poste en link til strobist.com og si; "gå dit å lær deg om blits".

 

Man ser allerede hvor Strobist-tråden er på vei, det blir en utstyrstråd.

Lenke til kommentar
Off-camera lighting har eksistert lenge. Strobist er et nytt begrep p.g.a. David Hobby. Prøv å lage en nettside/URL eller en blog-URL med ordet strobist i det. Jeg regner med siden blir fjernet etter en liten stund. DH blir sinna :)

 

Som sagt, Strobist er blitt et fellesbegrep for off-camera lighting i veldig stor grad. Jeg ser ikke problemet.

 

 

Fra chatte-tråden:
Ting som tar tid er å finne de norske ordene. Jeg og mange her inne bruker www.strobist.com etc. Men det er ikke alle som er god i engelsk. Du henviser de bare til en annen nettside som ikke er skrevet på norsk.

 

Postet for å vise hva jeg hadde gjort. Jeg drev med noe annet enn å poste en link til strobist.com og si; "gå dit å lær deg om blits".

 

Sikkert noen få som ikke kan engelsk, og da var det flott at du skrev det du skrev. Derfor tok jeg det med i førstepost, fordi det sikkert kunne være til hjelp. Men siden det var så hjelpsomt så skjønner jeg ikke hvorfor du ville ha det fjernet, som sagt. Men ta det med ro, jeg skal gjøre noe annet enn å bare poste en link og si "gå dit å lær deg om blits" - det blir, det blir :)

 

Man ser allerede hvor Strobist-tråden er på vei, det blir en utstyrstråd.

Så positive vi er ;)

Lenke til kommentar

Er bare lettere irritert. Jeg spurte etter en slik tråd for over en uke siden i chatte-tråden. Den selv-erklærte blits eksperten zzz.."lysetting er så jævlig lett!" , ville ikke gjøre det. Ingen reagerte, da postet jeg denne i chatte-tråden.

 

De timene jeg har brukt kunne jeg ha brukt på å se resten av TV-serien Burn Notice. :ermm:

Hadde noen sagt at de laget eller skulle lage en slik tråd så hadde ikke jeg gjort en skit.

Endret av NorthPentax
Lenke til kommentar

Når man er ute med et to-tre meter langt stativ med et seil (paraply) i toppen skal det ikke mye vind til før stellet får slagside og velver om kull! Bare å være forsiktig, folkens ;)

 

 

3733832886_265573fe10.jpg?v=0

 

Exposure: 0.05 sec (1/20)

Aperture: f/5.6

Focal Length: 50 mm

ISO Speed: 400

 

SB-28 på 1/64 til å trigge SB-26 på 1/32.

Endret av Awesome!
Lenke til kommentar
Er bare lettere irritert. Jeg spurte etter en slik tråd for over en uke siden i chatte-tråden. Den selv-erklærte blits eksperten zzz.."lysetting er så jævlig lett!" , ville ikke gjøre det. Ingen reagerte, da postet jeg denne i chatte-tråden.

 

De timene jeg har brukt kunne jeg ha brukt på å se resten av TV-serien Burn Notice. :ermm:

Hadde noen sagt at de laget eller skulle lage en slik tråd så hadde ikke jeg gjort en skit.

Og nå blander du inn meg fordi? Jeg SPØKTE!

Lenke til kommentar

Så dette er en tråd som kopierer det DH skriver på bloggen sin om diverse teknikker osv. bare på norsk. Alle som har hørt ordet strobist før vet at det er noe David Hobby "eier". Synes du burde døpe om tråden til noe som du har funnet opp og ikke kopiere fra andre.

 

PS! Ser det blir en utstyrstråd jeg også og ikke fokus på det kreative slik som originalen så jeg regner ikke med at DH gidder å bry seg.

Endret av To be honest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...