Gå til innhold

Erfaringstråd for Olympus Pen E-P1


Anbefalte innlegg

Tror jeg gjentar spørsmålet mitt i denne tråden fra Panasonic G-serie-tråden: Kan dere utdype litt hva som er så avhengighetsskapende med gammel optikk på µ4/3?

Jeg synes det er morsomt å prøve gamle objektiver som koster 250-600kr/stk. Morsom å få til fine/gode bilder med optikk som er eldre enn meg :) Har ikke gått helt bærserk slik som enkelte andre her inne.

Tokina'en kostet meg 340kr inkl. frakt. Adapter hadde jeg.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men jeg ser noe suspekt som likner på små riper/skraper når jeg kikker igjennom glasset i skarpt lys på kloss hold, men jeg kan ikke se noe på bildene. Jeg ser heller ingenting når jeg ser på glasset på normal avstand. Litt skummelt. :ohmy:

Neida - det der høres ut som vanlige pussemerker på frontelementet. Det skal faktisk en del til før det merkes på bildene. Merker/riper på det bakre elementet er derimot slett ikke særlig bra.

 

Burde jeg kjøre det i komfyren før jeg bruker det igjen?

En annen enkel (og kanskje litt mindre skummel) løsning er å legge det i en lufttett beholder/pose sammen med noen poser silica gel - feks fra denne eBay-sjappa. Kjøpte derfra for 3-4 år siden og har fortsatt ikke brukt det opp, selv om jeg alltid lar en liten pose ligge i batterirommet eller filmrommet på mine gamle analoge for å beskytte mot sopp på glasset og korrosjon (spesielt mhp å beskytte lysmålerne).

 

Synes du at 50°C egentlig høres ut som peanuts, så kan du jo høyne litt :cool: I hvertfall om du får problemer med "tåke", som ofte skyldes separasjon i sammenføyningen av en linsedublett. Hvis denne sammenføyningen er gjort ved bruk av Canada balsam, snakker vi skikkeli baketemperatur på 150°C som en quick fix for de modige - og joda, det er gjort på Oly 42mm...

 

Ellers er min fascinasjon for eldre manuelle objektiver knyttet ikke bare til de resulterende bildene, men kanskje vel så mye til prosessen med å ta bilkdene. Jeg er nok mye mer en kameraleker enn en bildemaker, og med manuelle objektiver leker du med ekte manuell fokus og manuell blenderinnstilling - kanskje de viktigste parametrene ved bildetaking utover posisjon/utsnitt. Det er jo nesten umulig å leke seg med autofokus og programautomatikk, synes jeg ;) Og selvsagt spiller også bildene en rolle, det er fascinerende å finne ut av hvordan gamlingene takler forskjellige typer motiver. Selv har jeg en forkjærlighet for Sonnar-objektiver, som treffer min smak når det gjelder balansen oppløsning, mykhet og "glød" ganske så bra, spesielt for litt gammelmodige motiver.

Lenke til kommentar

Men jeg ser noe suspekt som likner på små riper/skraper når jeg kikker igjennom glasset i skarpt lys på kloss hold, men jeg kan ikke se noe på bildene. Jeg ser heller ingenting når jeg ser på glasset på normal avstand. Litt skummelt. :ohmy:

Neida - det der høres ut som vanlige pussemerker på frontelementet. Det skal faktisk en del til før det merkes på bildene. Merker/riper på det bakre elementet er derimot slett ikke særlig bra.

Jeg tror faktisk du har rett. Det var det selger sa "cleaning marks".

 

Da føler jeg meg litt mer beroliget. Synes selv ikke det så ut som noe som kan komme av å gjøre rent et objektiv, men hva vet jeg? ;)

 

Adapteren skulle visstnok støtte uendelig fokus, men jeg synes at de bildene blir veldig tåkete. Noen tips for hva som fysisk kjennetegner sånne adaptere?

 

Uansett, tror jeg koser meg med dette objektivet en stund. Akkurat nå er jeg irriterende fornøyd med fotoutstyret mitt.

 

Det eneste er at GF1-en min er helt okkupert av 42mm. Kanskje jeg trenger et lite µ4/3-hus til.

 

Kanskje. :!:

Lenke til kommentar

Hei folkens!

Jeg har nettopp kjøpt et Olympus Pen E-P1 og er veldig fornøyd med fotograferingsdelen. Jeg trenger derimot litt input. Jeg har et 4GB Class 6 SD kort. Her er en video jeg tok i går kveld.

 

 

Legg merke til hvordan bildet hakker og sliter med panorering rundt 40 sekunder inn. Det ser nesten ut som bildet interlaces. Jeg mistenker at dette kan skyldes dårlig belysning, men lurer på om jeg burde skaffe et bedre SD kort for å få glattere video. Hva kan jeg gjøre?

 

All hjelp mottas med takk!

 

EDIT

 

Når jeg ser andre videoer på youtube tatt opp med kameraet ser jeg det samme skje..

 

http://www.youtube.com/watch?v=Nj_hhsc31rU&feature=related

 

Endret av seinfeld_02
Lenke til kommentar

Det er ikke mange minuttene jeg har filmet med min E-P1, så det følgende blir bare amatør-tanker ;)

 

Jeg ville nok ha testet litt hvis jeg var deg - finne grensene for verktøyet, så og si. Først ville jeg lånt et raskt kort hos en bekjent. Så ville jeg prøvd med panorering i to-tre forskjellig hastigheter ute i godt lys med class 6-kortet (muligens både på 720p og 1080i?), og deretter samme greia med det lånte kortet. Så vente til kvelds (evt gå innendørs) for å kjøre samme greia enda en gang i lite lys.

 

Når du deretter sammenlikner resultatene burde du få en føling på hvordan lysforhold og korthastighet virker inn på dette, vil jeg tro.

 

Personlig synes jeg at eksemplene lider en god del av feilfokus og jagende fokus, og det forsterker inntrykket av kaos som rask panorering gir. Selv har jeg kun brukt rolig manuell fokus (med manuelle objektiver) og enda roligere panorering, og ble da passelig fornøyd (selv om fokuseringen var tricky å få til 100%).

 

Hvis du finner ut noe lurt, håper jeg du deler av dine erfaringer her i tråden - det blir alltid satt pris på! :thumbup:

Lenke til kommentar

Bare av nysgjerrighet - hva skjer vanligvis når kortet er for treigt? Feilmelding? Full frys? Korrupt filmfil? Noen som vet?

 

Det vet jeg, fordi jeg trodde at et sandisk 15 MB/s-kort faktisk var omtrent 15 MB/s, og ikke en fjerdepart, dvs class 4. Skjer det som man forventer, kamraet bufrer sålenge det klarer, når bufferen er full, så stopper bare opptaket.

 

AtW

Lenke til kommentar

I retrospekt ser jeg ser at filmingen var håpløs, det var blant annet ment som en stresstest på kameraet. Jeg kjøpte det primært for foto, men valgte E-P1 på grunn av gode tilbakemeldinger på HD video. Bedre panorering er klart løsningen. Kjøpte en tripod for noen dager siden og har lekt meg med utsikten her i Vancouver Canada.

 

http://www.youtube.com/watch?v=HLxFB_ghUeM

 

Takk for tilbakemelding! Godt å høre at SD kortet sannsynligvis holder.

Endret av seinfeld_02
Lenke til kommentar

Samma f det.

 

Hvis Leica designer brukergrensenittet og står for kvalitetskontrollen, Zeiss lager objektivet, Fuji fikser søkeren, Sigma leverer sensoren, Oly står for sensorstabilisering/-rens og jpeg-motor, Pana for AF'en, og Cosina setter det hele sammen, burde det vel likevel kunne blitt et interessant kamera? laugh.gif

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...