Gå til innhold

Den lille Farscape-tråden


Anbefalte innlegg

Nå er det virkelig på tide at tidenes beste fantasy/scifi-serie får sin egen tråd. Jeg snakker selvsagt om Farscape.

 

farscapegroupbig.jpg

 

Serien har blitt skandaløst oversett av norske tv-kanaler, og er dermed ikke alt for kjent. Forventer følgelig ingen særlig lang tråd - men forhåpentligvis kan det bli litt diskusjon blant oss som har vært så heldige å oppdage den.

 

Historien - kort fortalt:

 

Astronaut John Crichton assumes he'll be home in time for dinner. But a freak accident during an experimental space mission catapults him across a thousand galaxies to an alien battlefield. Suddenly, he's trapped among alien creatures wielding deadly technology - a battle that 20th century sci-fi pop culture never prepared him for. Hunted by a merciless military race, Crichton begins his quest for home from a galaxy far, far away...

 

Serien består av:

 

- Fire sesonger med 22 episoder hver

- Én tre timer lang miniserie (Peacekeeper Wars) som avslutter historien og binder sammen trådene.

- En rekke tegneserier som viser hva som skjedde med karakterene etterpå (startet 2008 og pågår fremdeles). (Så langt har vi; 1. The Beginning of the End of the Beginning, 2. Strange Detractors, 3. D'argos Lament, 4. Gone and Back, 5. D'argos Trial - alle bestående av fire blader hver.)

- 10 webisoder er under utvikling - ukjent innhold.

 

Videoklipp (ingen spoilers av betydning):

 

 

Nøkkelkarakterene:

 

fs_char_crichton.jpgfs_char_aeryn.jpgfs_char_dargo.jpgfs_char_chiana.jpgfs_char_rygel.jpgfs_char_scorpius.jpgfs_char_moya.jpgfs_char_pilot.jpgfs_char_zhaan.jpgfs_char_crais.jpgfs_char_stark.jpgfs_char_jool.jpgfs_char_sikozu.jpgfs_char_ahkna.jpgfs_char_staleek.jpgfs_char_grayza.jpgfs_char_noranti.jpg

Fra venstre til høyre: John, Aeryn, D'Argo, Chiana, Rygel, Scorpius, Moya, Pilot, Zhaan, Crais, Stark, Jool, Sikozu, Ahkna, Staleek, Grayza, Noranti

 

Linker:

 

Offisiell side: http://www.henson.com/fantasy_scifi.php?content=farscape

Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Farscape

 

_ _ _

 

Har lite å gjøre i dag, så starter tråden med min vurdering av serien (Ingen spoilers av betydning):

 

Sesong 1:

 

Her kastes vi ut i historien nærmest øyeblikkelig. Alt i første episode får vi et godt inntrykk av hvilken fantastisk verden dette er, og man bør umiddelbart bli ganske engasjert. Episoden er imidlertid ikke i nærheten av nivået på det som kommer senere.

 

Episodene blir mer og mer spennende, og man blir knyttet til karakterene samtidig som nye fantastiske personer - som er nøkkelpersoner fra og med sesong 2 - dukker opp. Jeg tenker da først og fremst på Chiana og Scorpius som kommer i episode 16 og 19.

 

Ekstra pluss at serien ikke tar seg selv for høytidelig. Alle episodene er krydret med masse god humor uten at det blir teit..

 

Alt i alt en herlig sesong som vil vise om serien er noe for deg eller ikke. Det blir imidlertid enda MYE bedre fremover.

 

Sesong 2:

 

Serien har satt seg nå. Hovedpersonene er på plass og vi blir enda bedre kjent med dem. Det er umulig å ikke like noen av dem. Man blir også mye bedre kjent med verdenen. Historien er i samme stil som sesong 1, men etter min mening klart mer uforutsigbar og original. Spenningen er større og humoren like god som før.

 

Effektene og kostymene var solide i sesong 1, men de er tydelig forbedret i sesong 2.

 

Alt i alt kan man si at hvis man likte sesong 1, vil man elske sesong 2.

 

Sesong 3:

 

En noe mørkere sesong. En god del dødsfall og småskremmende episoder. Det er generelt også mindre humor

 

Dette høres kanskje litt dystert ut, men etter min mening er sesong 3 utvilsomt bedre enn de to foregående. Man ser flerer sider av karakterene og det er en klarere rød tråd gjennom episodene. Samtidig er spenningen mye større og humoren langt fra borte. Et par av episodene er dessuten kanskje de mest "absurde" i hele serien.

 

Alt i alt har jeg inntrykk av at dette er tidspunktet hvor man virkelig blir hektet.

 

Sesong 4:

 

I denne sesongen har det blitt mer action og høyere tempo. Når spenningen og humoren samtidig er bedre enn noen gang sier det seg selv at dette er den soleklart beste sesongen i serien etter min mening.

 

Det trekker også opp at serien fikk en virkelig ansiktsløftning. Kvaliteten på effekter og alt har hele veien vært glimrende, men i sesong 4 har man åpenbart fått et betydelig større budsjett å leke med. Samtidig er det hele endelig i 16:9.

 

Alt i alt er dette en stor opplevelse.

 

Peacekeeper Wars:

 

Egentlig skulle det vært en femte sesong, men sci-fi channel syntes serien ble for dyr. Farscape ble først kansellert fullstendig, men massive aksjoner fra fansen fikk presset frem en tre timer lang miniserie til å avslutte serien.

 

Dette var virkelig heldig, da sesong 4 avsluttet med tidenes cliffhanger og en rekke ubesvarte spørsmål. En slik slutt ville ødelagt hele serien.

 

Peacekeeper Wars svarer på alle spørsmål og gir serien en fin slutt. Det er imidlertid tydelig at det hele er veldig komprimert og at ting som nok kunne vart over en hel episode gjerne er presset ned til 10-15 minutter. Det er ikke plass til like like mye humor som vi er vant til og spenningen får ikke bygget seg virkelig opp. Etter min mening er derfor dette svakere enn samtlige sesonger.

 

Misforså ikke; miniserien er likevel meget god (krever en god del for å overgå sesongene) og gir serien en skikkelig slutt - noe som er ekstremt viktig. Det må også nevnes at den tekniske kvaliteten er suveren i forhold til serien.

 

Tegneserier:

 

Disse pågår akkurat nå, og forteller hva som skjedde med karakterene etter Peacekeeper Wars. Det skal komme en rekke historier bestående av fire blader hver. Så langt er de tre første historiene avsluttet.

 

Den første historien; "The Beginning of the End of the Beginning" er obligatorisk for fans, da det viser hvordan en av nøkkelkarakterene kommer seg hjem. Den andre historien "Strange Detractors" er også til å anbefale. Denne fortsetter historien etter "The Beginning of the End of the Beginning" og viser bla.a hva som skjedde med Sikozu. Den tredje historien "D'argos Lament" er en flashback-historie med D'argo og Jool.

 

I løpet av et par uker starter to nye historier opp. Den første heter "Gone and Back" og fortsetter historien etter "Strange Detractors". Den andre heter "D'argos Trial" og er en flashback-historie med D'argo.

 

Kvaliteten på bladene er meget bra, og det er tydelig at de er skrevet av de samme som laget tv-serien. Personlig synes jeg ikke det blir like engasjerende i tegneserie-format, men det er ekstremt mye bedre enn ingenting.

 

Avslutningsvis: Min topp 5 - karakterer:

 

1. John | En glimrende ambassadør for mennesket i denne spinnville verdenen. Meget karismatisk, samtidig som han er smart, modig og morsom.

2. Aeryn | Tidenes kvinnelige karakter i en tv-serie. Har en fantastisk historie og gjennomgår en enorm utvikling. Samtidig definisjonen på tøff.

3. Rygel | Mer original karakter skal man lete lenge etter. Umulig å ikke elske, selv om han ofte er ganske kjip...

4. Chiana | Tøff, morsom, sexy, 100% på den gode siden... Hva mer kan man be om?

5. Scorpius | Herlig bad-guy. Forferdelig type som gjør våre venners liv til et mareritt. Likevel er det umulig å ikke like ham.

 

Nå er det nok...

Endret av -kai-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://en.wikipedia.org/wiki/Farscape

 

Wiki er greit å linke til. Er jo en grei fact som jeg faktisk har sett..

 

Stargate SG-1 parody

 

Following the series' cancellation, Ben Browder and Claudia Black were both cast as series regulars on Stargate SG-1 during its final two seasons.[10] In the 200th episode, Black's character Vala Mal Doran pitches an idea for a movie to a producer, who immediately recognizes it as The Wizard of Oz. He advises her that if she is going to rip something off, it should be something more obscure. This leads into a parody of Farscape, with Black reprising her role of Aeryn Sun, and various SG-1 characters dressed as D'Argo, Stark, Chiana, and Rygel. Daniel Jackson (Michael Shanks) stands in for John Crichton, an in-joke referencing the sexual tension between Vala and Daniel on SG-1. Shanks was originally intended to play Stark, with Browder reprising the role of Crichton, but the parts were switched the day before filming at the behest of the actors.[11] The scene also parodies the wide array of invented swear words used in the show. When the scene switches back to the real world, the producer replies that he has "no idea what that is", likely referring to Farscape's relative obscurity. Coincidentally, the announcement of Stargate SG-1's own cancellation was made shortly after this episode ran.[12]

 

Jeg så denne i 2002/2003.. Er stor fan av den og denne påbegynte tråden gjorde at jeg fikk lyst å se den på nytt.. Har glemt så mye, men står fortsatt på min topp 5 sci-fi liste..

Lenke til kommentar
Så denne for en del år siden. Ble hektet. Den var ikke så bra da jeg skulle se den for andre gang.

 

Du glemte ho preste/hellige dama. Hun som er blå.

 

Claudia Black er ganske nice. Hun spilte også i Pitch Black sammen med Vin Diesel.

 

Har nå endret slik at Zhaan (blå) får oppmerksomheten hun fortjener=)

 

Liker Claudia ja=) Siste nytt om henne er at hun har fått en nøkkelrolle i det nye Uncharted2-spillet på PS3.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar
http://en.wikipedia.org/wiki/Farscape

 

Wiki er greit å linke til. Er jo en grei fact som jeg faktisk har sett..

 

Stargate SG-1 parody

 

Following the series' cancellation, Ben Browder and Claudia Black were both cast as series regulars on Stargate SG-1 during its final two seasons.[10] In the 200th episode, Black's character Vala Mal Doran pitches an idea for a movie to a producer, who immediately recognizes it as The Wizard of Oz. He advises her that if she is going to rip something off, it should be something more obscure. This leads into a parody of Farscape, with Black reprising her role of Aeryn Sun, and various SG-1 characters dressed as D'Argo, Stark, Chiana, and Rygel. Daniel Jackson (Michael Shanks) stands in for John Crichton, an in-joke referencing the sexual tension between Vala and Daniel on SG-1. Shanks was originally intended to play Stark, with Browder reprising the role of Crichton, but the parts were switched the day before filming at the behest of the actors.[11] The scene also parodies the wide array of invented swear words used in the show. When the scene switches back to the real world, the producer replies that he has "no idea what that is", likely referring to Farscape's relative obscurity. Coincidentally, the announcement of Stargate SG-1's own cancellation was made shortly after this episode ran.[12]

 

Jeg så denne i 2002/2003.. Er stor fan av den og denne påbegynte tråden gjorde at jeg fikk lyst å se den på nytt.. Har glemt så mye, men står fortsatt på min topp 5 sci-fi liste..

 

Bra forslag. La til wiki-link i åpningsinnlegget, samt den offisielle siden.

 

SG-1 er også en herlig serie, men ble litt rart når nevnte Farscape's Ben og Claudia (John og Aeryn) fikk nøkkelroller mot slutten. Ventet nesten at Rygel skulle dukke opp også.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar
- En rekke tegneserier som viser hva som skjedde med karakterene etterpå (startet 2008 og pågår fremdeles).

 

sliter med å finne disse.

 

Så langt har vi følgende tegneserie-historier (alle bestående av fire blader hver):

1) The Beginning of the End of the Beginning | Fortsetter etter Peacekeeper Wars. Viser hvordan en av nøkkelkarakterene kommer seg hjem. AVSLUTTET

2) Strange Detractors | Fortsetter etter The Beginning of the End of the Beginning. Viser hva som skjedde med Sikozu. AVSLUTTET

3) D'argos Lament | Flash-back historie med D'argo og Jool. AVSLUTTET

4) Gone and Back | Fortsetter etter Strange Detractors. D'argo og Zhaan dukker opp fra en alternativ tidslinje.

5) D'argos Trial | Flash-back historie med D'argo og avdøde kone.

 

Merk at "The Beginning of the End of the Beginning" bare kalles Farscape med mindre du kjøper hard-cover boken. De andre historiene har undertittel. Man kan kjøpe fra forlaget her:

http://www.boom-studios.net/catalogsearch/...iption=farscape

 

Et raskere alternativ kan være eBay. Kanskje kan også Outland-butikkene bestille for deg, men usikker på praksis her.

 

La til tegneserietitler i åpningsinnlegg.

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Farcape feiret 10-års jubileum på fantastiske Comic Con i USA i går. Eieren Henson, forfatteren O'Bannon og skuespillerne Browder og Black (John og Aeryn) var på plass.

 

I tillegg til å svare på diverse spørsmål fra publikum, ble det presentert et par spennende nyheter:

 

Webisodene:

 

Disse vil fortsette der tegneseriene slutter. De er klare for innspilling, men det jobbes med finansieringen.

 

Webisodene vil videre lede til det de kaller "det neste store kapittelet i Farscape". De ville ikke si så mye om innhold eller format, men det vil være en fortsettelse - ikke en spin-off.

 

DVD-relansering:

 

Sesong 1-4 relanseres på DVD, med tonnevis av ekstramateriell. Blant annet 90 minutter slettede scener. Kommer i november og koster ca 1.500 kroner (i USA). Peacekeeper Wars er ikke inkludert da andre har rettighetene, men denne skal være lett å få tak i for seg selv.

 

19254216-e1dabc16b298820dccad4f7feb.jpg

Endret av -kai-
Lenke til kommentar

Har sett de to første sesongene og prøver å spare opp penger til de to siste. Synd de koster nærmere tusen spenn hver. :(

 

For øvrig er vel ikke Chiana "100% på den gode siden"? Jeg har fått inntrykk hun er mer "100& på Chianas side". :p Hun og Rygel er for øvrig favorittene mine. Og når vi først nevner karakterer har du ikke nevnt piloten eller Moia?

Lenke til kommentar
Har sett de to første sesongene og prøver å spare opp penger til de to siste. Synd de koster nærmere tusen spenn hver. :(

 

For øvrig er vel ikke Chiana "100% på den gode siden"? Jeg har fått inntrykk hun er mer "100& på Chianas side". :p Hun og Rygel er for øvrig favorittene mine. Og når vi først nevner karakterer har du ikke nevnt piloten eller Moia?

 

Synes den beskrivelsen passet utmerket på Rygel :) Chiana derimot... Hun har en tendens til å forføre veldig feile personer, hvilket skaper intriger som får Hotel Cæsar til å blekne. Hun ville imidlertid aldri sviktet teamet på Moya - typisk for å redde seg selv (slik Rygel kan finne på). Tvert i mot ofrer hun livet for dem gang på gang.

 

Hører forresten at produksjonen av DVD'ene som selges i Europa nå er stoppet, så kan være lurt å skru opp tempo hvis man vil ha disse :) Kommer dog som nevnt et splitter nytt og forbedret sett i USA snart. Kommer gjerne hit også etterhvert. Man kan jo alltid kjøpe sone 4 fra Australia også.

 

Sist: Har ordnet slik at Moya og Pilot for velfortjent oppmerksomhet. Disse to er vel etter John og Aeryn de vi ser mest i serien...

Endret av -kai-
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Veldig bra førsteinnlegg! Ble nødt til å lete opp tråden når jeg registrerte meg her, siden du linket til den på VGD.

Fantastisk serie, forhåpentligvis blir det blåst nytt liv i den!

 

Takker!

 

Håper virkelig at tegneseriene som er i gang er begynnelsen på et stort comeback.

 

Drømmer om en sesong 5, men kanskje er en film mer realistisk? Hadde vært fantastisk det også dog.

 

Skaperne forsikret som nevnt på Comic Con at webisodene kommer så snart finansieringen er klar. De sa også at webisodene leder til "det neste store kapittelet i Farscape" med Crichton og co. så noe er i alle fall på gang.

 

Liker virkelig tegneseriene, og Gone and Back som startet nylig er herlig. Blir imidlertid umulig å gjøre en tegneserie like engasjerende som en tv-serie eller film etter min mening.

Lenke til kommentar

Har vært inne på tanken om å se om jeg får tak i tegneseriene, men har ikke kommet helt dit enda! Som du sier er det likevel ikke like engasjerende, det er faktisk tegninger en ser på ;)

 

Tror helt ærlig ikke en film hadde vært noe særlig, hadde mye heller sett at de lagde en mini-serie i så fall. Det aller beste hadde jo selvfølgelig vært en sesong 5.

 

En ting er sikkert, jeg gleder meg til webisodene! Blir spennende og se hvor dette fører.

Lenke til kommentar
Har vært inne på tanken om å se om jeg får tak i tegneseriene, men har ikke kommet helt dit enda! Som du sier er det likevel ikke like engasjerende, det er faktisk tegninger en ser på ;)

 

Tror helt ærlig ikke en film hadde vært noe særlig, hadde mye heller sett at de lagde en mini-serie i så fall. Det aller beste hadde jo selvfølgelig vært en sesong 5.

 

En ting er sikkert, jeg gleder meg til webisodene! Blir spennende og se hvor dette fører.

 

Tegneseriene blir aldri det samme nei, men de anbefales likevel på det sterkeste:-) Det er samme forfattere som tv-serien hadde og tegningene holder veldig høy kvalitet.

 

Samtidig har tegneseriene én fordel i alle fall: Det er bare forfatterens fantasi som setter grenser. Man trenger ikke tenke på hva som er mulig å lage til på skjermen av effekter og kulisser etc.

 

Forresten er det verdt å tenke på at flere salg gir flere penger til å utvikle mer Farscape;-)

 

farscapecomic.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...