Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lønn ved sykemelding


Joffii

Anbefalte innlegg

Jeg som jobber deltidsansatt/sommerjobb har vel like mye rett på sykelønn hvis jeg blir sykemeldt som alle andre? Har jobba på statoil stasjonen i 2 og et halvt år. Studerer ved siden av, så har bare ei lønn på noe over 100k i året. Hvis jeg blir sykmeldt har jeg krav på sykelønn for vakter jeg er satt opp den neste mnden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kor mykje du har rett på i sjukelønn bestemmes vel av stillingsprosenten du har.

 

30% stilling vil vel gi rett til 30% av sjukepengene ein med 100% stilling (og same lønn) ville hatt.

 

Kravene til nav er minst 4 vekers arbeidstid, og at inntektsgrunnlaget er på over 1/2G før sjukepengekravet blir satt fram.

 

Sjukepenger skal dekke frafallet av inntekt som du normalt ville hatt. Tjener du 10K i månaden så vil vel sjukepengene bli på det same. Det maksimale ein kan få i sjukepenger frå NAV er 6G (ca 420K) i eit år.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke har fast stillingsbrøk i kontrakten din skal NAV se på gjennomsnittslønna over et så langt perspektiv som er nødvendig (sist jeg fikk skjemaer å fylle ut om slikt var det ett år det var snakk om).

 

Arbeidsgiver plikter å betale sykelønn i arbeidsgiverperioden på 16 dager. Etter dette tar NAV over.

Lenke til kommentar

Beklager for at jeg hijacker tråden, men vil tro dette er såpass innenfor trådens rammer at det går greit også for TS.

Si at vi har en vaktliste i sommer som bestemmes en måned i forveien. Den (noenlunde) faste turnusen utgår pga. ferieavvikling. Jeg skal jobbe en helg, men blir syk og leverer sykemelding. Har jeg krav på sykepenger for denne helgen? Jeg har hatt i snitt 30-40% stilling det siste året (veldig varierende fra måned til måned), men jobber fulltid i sommermånedene.

Lenke til kommentar

Kravet ift arbeidstid er at arbeidsforholdet har vart i fire uker forut for sykemeldingen. Stillingsbrøk er ikke relevant -- deltidsarbeidende har like mye rett på sykepenger som heltidsarbeidende.

 

Såvidt jeg kan se er det ingen forhold som diskvalifiserer deg fra sykepengeordningen.

Lenke til kommentar
Beklager for at jeg hijacker tråden, men vil tro dette er såpass innenfor trådens rammer at det går greit også for TS.

Si at vi har en vaktliste i sommer som bestemmes en måned i forveien. Den (noenlunde) faste turnusen utgår pga. ferieavvikling. Jeg skal jobbe en helg, men blir syk og leverer sykemelding. Har jeg krav på sykepenger for denne helgen? Jeg har hatt i snitt 30-40% stilling det siste året (veldig varierende fra måned til måned), men jobber fulltid i sommermånedene.

 

Er vel egentlig det samme jeg lurer på

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke våge å påstå at jeg kan loven, men mener da at vanlig praksis er at du får sykepenger for de skiftene du har vært satt opp på plan, og om du er sykemeldt lengre enn vanlig plan så avhenger det av hva slags kontrakt du har, hva slags ca stillingsprosent som står der osv.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

DLF uttaler at det til tross for en rekke tiltak, fortsatt er høyt sykefravær. Stein Erik Hagen gir sine ansatte to månedslønner i bonus til jul dersom de ikke har vært borte pga sykdom i løpet av året. De ansatte er meget fornøyd med dette, men LO protesterer; de hevder at det er urettferdig at de som er mye på jobb skal tjene mer enn de som er lite på jobb.

 

Grunnen til at dette er så mye omtalt er at dagens ordning er svært dyr. I en periode får den som er borte pga sykdom full lønn, og når han er borte bedriver han ingen verdiskapning, og da er sykelønnen en ren utgift, først for bedriften (som betaler sykelønn i en kort periode) og så for staten (som betaler etter at arbeidsgiverperioden er utløpt).

 

DLF mener at ordninger om sykelønn skal avtales mellom den ansatte og hans arbeidsgiver, eller mellom fagforeninger og arbeidsgiverforeninger. Det offentlige skal ikke han noe med dette å gjøre i det hele tatt.

 

Noen bedrifter vil da ha ordninger med full lønn under sykdom, andre vil ha karensdager, og noen vil ikke betale under sykdom i det hele tatt, men til gjengjeld vil de betale mer til de som er på jobben. Og arbeidstagere får da muligheten til å velge den type ordning de vil ha dersom det finnes arbeidsgivere som tilbyr den.

 

Stoltenbergs forslag om at ”Arbeidsgiver skal betale mer av regningen når deres ansatte blir syke” vil bare gjøre det enda vanskeligere for enkelte bedrifter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...