Gå til innhold

UPs prioriteringer og kontrollmetoder.


kahorn03

Anbefalte innlegg

OMG, begge to!

 

Naziboy da må du forklare hvordan det egentlig er.

Politiet kan altså ikke velge hvor de vil prioritere kontroller??

Politiets fremste oppgave i trafikken er altså ikke å forhindre alvorlige ulykker? :nei:

De kan vel bruke penger budsjettert til trafikkontroller hvor de vil, at de prioriterte der du (eller kameraten din) kjørte ser jeg på som en meget fornuftig prioritering. Det skal ikke alltid være logikk i hvor de står for da ville jo alle skjønt hvor de sto og bremset ned på de strekningene med størst fare.

 

Det er ihvertfall logisk, altså uforutsigbarhet.

 

Ser også ut som om de prioriterte fullstendig rett, de fikk jo ihvertfall tatt en råkjører (heldigvis)!

 

Det er altså sunn fornuft at politiet legger sjela si at alle skal ligge i 80 på nye E18 hvor statistikken kommer til å vise at det aldri er alvorlige ulykker forårsaket av denne typen kjøring.

Hvis det er slik at politiet legger sjela si i den strekningen så må man jo være utrolig dum for å råkjøre der, ihvertfall langt fra fornuftig.

 

OMG :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ulykkesstatistikken viser at det ikke var noen dødsulykker på E18 mellom Kristiansand og Lillesand i fjor. Kanskje fordi politiet var veldig synlig her. Nå er nye E18 i tillegg ferdig og det skal svært mye til for at det forekommer dødsulykker her nå...ihvertfall det jeg kan vurdere.

Derfor mener jeg politiet feilprioriterer fundamentalt når de likevel står her.

Det følger kanskje av politireformen at de ikke har mulighet til å bevege seg lenger unna Kristiansand.

Ikke vet jeg.

Logisk er det ikke.

På den andre siden blir den skeive straffeutmålingen mindre ift at folk som bor utenfor kollektivsonen sjeldnere mister bevegelsesfriheten, som i dette tilfellet.

Noe positivt er det jo i det...

Man kan ikke sammenligne E18 mellom Kristiansand og Lillesand det siste året med tidligere år. Det siste året har denne veien vært preget av veiarbeid, nedsatte fartsgrenser og mye kø - dermed synker også sannsynligheten for dødsulykker. Tidligere har det vært flere stygge ulykker på denne veien, noe som også var tellende da det ble vedtatt bygging av ny E18. En 4-felts motorvei reduserer muligheten for dødsulykker drastisk. Jeg tror likevel ikke at alle her nede har "taklet" åpningen av denne nye veien - plutselig åpnes en ny verden for mange sørlendinger, med muligheter for å kjøre virkelig fort. Det er farlig og bør stoppes, akkurat slik Politiet gjør på nevnte strekning. Med andre ord, jeg synes ikke at dette er feilprioritering. Det er derimot feilprioritering når man tar førere som ligger 10-15 km/t over grensa - da blir det bare tullete.

Lenke til kommentar
Det har du selvfølgelig helt rett i Tor_Erik.

Det innebærer jo også at fartsgrensen er satt 10-15 km/t for lavt slik den er nå.

Det er det jeg kverulerer på.

 

Anyway, jeg har kverulert ifra meg.

God natt!

 

Haha, fartsgrensa kunne vært 390 om man skulle tenke sånn, for folk tenker uansett at "jeg er jo bare 10-15 over, det skjer ikke noe galt nå, og jeg mister ikke lappen for det".

 

Det er faktisk viktig å holde fartsgrensene på et rimelig lavt nivå, for idiotene som vil bryte grensa klarer jo ikke å la være.

Lenke til kommentar
Nå kverulerer du så dårlig at det skinner igjennom at du er enig med meg! :!:

Så du mener at å være uforutsigbar i det man gjør ikke er bra sett fra politiet sin side?

 

Edit:

Hvis man ser ut fra diskusjonen her er det du som kverrulerer og vi andre som diskuterer. Rart at det bare er en av veeeldig mange som som forstår "sunn fornuft" hvis det da ikke er slik at han ene tar feil og alle de andre rett noe som jo er mye mer logisk.

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Så du mener at å være uforutsigbar i det man gjør ikke er bra sett fra politiet sin side?

Det er jo allerede sagt i tråden de prioriterer strekningen, og at det tydeligvis er kjent. Da er det jo ikke akkurat uforutsigbart at de står der - eller andre steder der det er politikontroller.

 

Det gjennføres utrolig mange ganger flere kontroller på rette, oversiktlige strekninger der man tar folk som kjører i 85 i den (gjerne uforklarlige fastsatte) 70-sonen, i stedet for å ta folk som kjører i 70 i 40 soner med fotgjengere i nærheten, der noen faktisk kunne blitt skadet.

 

60 soner mellom 40/50-og 80-soner, som egentlig er en slags "buffersone" for folks som kjører inn mot et tettsted med 40/50-sone, og er meningsløst lav for de som kjører utover fra tettstedet (veien er rett og finn og uten farlige påkjøsler og blir 80 km/t 300 meter lenger bort) er også yndede plasser.

 

Jeg tør påstå at det er allmennkunnskap at politiet har kontroller der det er lettest å ta flest, mye heller enn en kontroll der det kjører færre, men der fartsovertredelsene er trafikkfarlige.

 

Selv om trådstarter kanskje bommet litt på frustrasjonen over at kameraten mistet lappen, har han helt rett i at politiet konsekvent lar være å bruke trafikkontroller som et virkemiddel for trafikksikkerhet - de fungerer som et virkemiddel for statskassen, og ikke (i noen særlig grad) noe annet. Det samme er jo tilfellet med de aller, aller fleste fotoboksene, med noen få hederlige unntak. De er der for å dra inn penger, ikke øke trafikksikkerheten.

Lenke til kommentar
Det er jo allerede sagt i tråden de prioriterer strekningen, og at det tydeligvis er kjent. Da er det jo ikke akkurat uforutsigbart at de står der -

Likevel kjører trådstarter rett i fella og sier det er utenfor sunn fornuft å miste førerkortet når han kjører i nesten 140 km/t.

 

Edit: Vennen hans :roll:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar
Selv om trådstarter kanskje bommet litt på frustrasjonen over at kameraten mistet lappen, har han helt rett i at politiet konsekvent lar være å bruke trafikkontroller som et virkemiddel for trafikksikkerhet - de fungerer som et virkemiddel for statskassen, og ikke (i noen særlig grad) noe annet. Det samme er jo tilfellet med de aller, aller fleste fotoboksene, med noen få hederlige unntak. De er der for å dra inn penger, ikke øke trafikksikkerheten.

 

Nå har det seg slik at de fjerner mange flere farlige bilister fra veiene ved å stå der de kan ta flest. Den bekjente av trådstarter tror tydeligvis 'sunn fornuft' (hans egne oppfatning av dette. red, anm.) trumfer trafikkreglene. Jeg er glad han er av veien. Kanskje forhindret akkurat denne inndragelsen en dødsulykke. Vi har alle forskjellige oppfattelser av 'sunn fornuft'. Trafikkreglene er like for alle.

 

Når mange fartsbøller blir tatt, blir risikoen mindre.

Lenke til kommentar

Generelt sett er 40 km/t over fartsgrensa et ganske grovt overtramp, også på firefelts motorvei. Det er gjerne en grunn til at firefelts motorveier har 80-sone og ikke den vanlige 100-sona. Men jeg skjønner ikke folk her i tråden som nevner om det å bli tatt i 10-15 km/t over fartsgrensa. Jeg har kjørt igjennom 5 laserkontroller på de siste tre årene, 2 i 50-sone, 2 i 80-sone og 1 i 90-sone. I begge de to sistnevnte hadde jeg nesten 20 km/t over på speedo, og jeg fikk ikke noen bot. Det er ikke ofte man blir tatt for å kjøre i 90 i 80-sona, da skal man være uheldig. Derimot når overtrampene nærmer seg 40 km/t over, da kan man ikke begynne å klage på at politiet tar deg, at "fartsgrensen her burde vært mye høyere, for det synes jeg", at politiet prioriterer penger foran trafikksikkerhet osv.

Det er typisk nordmenn å klage og syte for de bagatellene av noen problemer vi har her i landet, og samtidig innbille oss at ingen andre land i verden har tilsvarende problemer. Selv har jeg blitt stoppet av politiet i Nederland for å kjøre i 123 km/t i en 120-sone, og samtidig har jeg i Norge passert en uniformert politibil i 120 i 100-sonen uten at de brydde seg. Faktum er (etter min erfaring) at UP som oftest lar de milde overskridelsene gå, og heller tar værstingene. Isolert sett er det ikke ille å ha 120 på en firefelter med 80-sone under en forbikjøring, men det er gjerne også disse personene som råkjører i 40 og 50-soner, og kjører generelt sett agressivt. Mulig noen synes jeg er generaliserende her nå, men det får bare være.

Lenke til kommentar
Det har du selvfølgelig helt rett i Tor_Erik.

Det innebærer jo også at fartsgrensen er satt 10-15 km/t for lavt slik den er nå.

Det er det jeg kverulerer på.

Og du tror ikke at man bare vil forflytte dette slingringsintervallet dersom man satte fartsgrensen opp? Det tror jeg. ;)

 

Slik E18 ser ut nå, passer det seg ikke med mer enn 80 km/t. Husk at det fremdeles er en byggeplass!

 

EDIT:

echo-bravo: Har du fått med deg siste kampanjen til Statens Vegvesen og Politiet? Nå skal "alle" tas, også de som ligger bare litt over. Dette for å sette fokus på faren ved fart.

 

Flott at man setter fokus på dette, men akk så gal måte man setter dette fokuset. Dette fører bare til at synet på trafikkontroller som en ekstra beskatning blir enda sterkere.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
echo-bravo: Har du fått med deg siste kampanjen til Statens Vegvesen og Politiet? Nå skal "alle" tas, også de som ligger bare litt over. Dette for å sette fokus på faren ved fart.

 

Flott at man setter fokus på dette, men akk så gal måte man setter dette fokuset. Dette fører bare til at synet på trafikkontroller som en ekstra beskatning blir enda sterkere.

 

Jepp, har fått det med meg. Selv synes jeg reklamen har et par logiske brister, uten å gå nærmere i dybden på det (Bl.a. når vi ser speedometeret til bilen, først på 80, så på 90, som om de går utifra at speedometeret viser reel fart). Men jeg vil gjerne se en kilde hvor UP selv sier at de skal ta de som bare kjører litt for fort. Jeg vet det var en avisoverskrift, men jeg tror igjen at dette bare en journalister som har tatt seg noen friheter. Derimot skal Vegvesenet og politiet opplyse folk om faren ved fart, for å endre folks holdninger. Politiet og UP tror jeg kommer til å fortsette sin fartsmåling-praksis akkurat som tidligere. Men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Jepp, har fått det med meg. Selv synes jeg reklamen har et par logiske brister, uten å gå nærmere i dybden på det (Bl.a. når vi ser speedometeret til bilen, først på 80, så på 90, som om de går utifra at speedometeret viser reel fart). Men jeg vil gjerne se en kilde hvor UP selv sier at de skal ta de som bare kjører litt for fort. Jeg vet det var en avisoverskrift, men jeg tror igjen at dette bare en journalister som har tatt seg noen friheter. Derimot skal Vegvesenet og politiet opplyse folk om faren ved fart, for å endre folks holdninger. Politiet og UP tror jeg kommer til å fortsette sin fartsmåling-praksis akkurat som tidligere. Men det er en annen diskusjon.

Reklamen er noe enkel, ja. ;)

 

Jeg har for så vidt ikke noen dypere kilde enn pressen jeg heller, men her er det i alle fall uttalelser fra regionsjefer i henholdsvis UP og Statens Vegvesen. Når det gjelder kontroller er det en fører i denne artikkelen som blir tatt for 90 km/t i 70-sona, så artikkelen støtter for så vidt ikke oppunder at "alle" skal tas.

Lenke til kommentar
Dette er det nermeste jeg finner en direkte uttalelse om at de skal ta folk som kjører litt over fartsgrensen: "Skal ta dem som kjører bare litt over fartsgrensen"

Etter jeg leste dette ser det ikke ut for meg at de er ute etter de som kun kjører litt over fartsgrensen.

 

Så klart finnes det forskjellige definisjoner her men jeg ser ikke på 20 km/t over grensen som litt over grensa. Da hadde han med fratrekk for usikkerhet i måleresultatet og overvisning av speddometeret sikker over 100 km/t på nåla.

Lenke til kommentar

Nei, jeg tror som sagt at UP ikke kommer til å bli noe strengere mtp hvem de vinker inn og ikke. Har man blitt lasermålt til 90 i 70-sone har man nok hatt rundt 100 på nåla, som siste taler sier. Helt greit at man får bot for det synes jeg. Jeg synes også at UP måler på mer fornuftige steder enn de gjorde tidligere, f.eks en strekning langs E16 (Begnadalen for kjentfolk) hvor det er meget bra vei (også i forhold til utenlandsk standard), få ulykker og reell snittfart på rundt 90 vil jeg tro (80-sone). Her var det før mange kontroller, riktignok ble man ikke vinket inn før man hadde 100+, men de seneste årene har jeg ikke sett en eneste kontroll her.

 

Vi er vel llitt off-topic nå, så trådstarter får ha oss unnskyldt.

Lenke til kommentar

Police Pilot(gjennomsnittsmåling) lønner seg jo faktisk for kameraten din her.

Iogmed at han då sikkert har målt farten før forbikjøring, gjennom forbikjøring og etter forbikjøring når farten går ned litt. Han kunne vore ein drittsekk og tatt farten i eit av øyeblikka den var høgast. Eg synast iallefall detta er ein fair

Endret av E7ite
Lenke til kommentar

Oppdaterte trådtittel så den ikke hemmer diskusjonen. :cool:

 

Police Pilot(gjennomsnittsmåling) lønner seg jo faktisk for kameraten din her.

Iogmed at han då sikkert har målt farten før forbikjøring, gjennom forbikjøring og etter forbikjøring når farten går ned litt. Han kunne vore ein drittsekk og tatt farten i eit av øyeblikka den var høgast. Eg synast iallefall detta er ein fair

 

Var visst målt over rundt en halv kilometer.

Strekningen som han kjørte forbi på er vel rundt 1,5 km så betjenten har nok tvert imot vært ein drittsekk sånn sett.

Ser på Politiets instruks for å gjøre denne typen målinger hvor det står blant annet;

"Tidsmåling kan også foretas på en vegstrekning hvor distansen mellom to punkter er oppmålt på forhånd. Distansen måles opp med største nøyaktighet enten med apparatets distansemåler eller målebånd. Den oppmålte distanse minus minst 10 m sikkerhetsmargin programmeres inn i apparatet."

 

I en fart på 118 km/t kjører man i; 118/3,6 = 32,8 m/s.

Forskning på avstand i fart har konkludert med følgende"I gjennomsnitt kan bilførere gi rimelig gode anslag på lengden av fri strekning for forbikjøring. Feilmarginen ved fri strekning på ca. 600 m er ca. pluss/minus 10 %".

Det skulle tilsi at om politibilen ligger 200 meter bak så vurderes 10 meter her til 10 +/- 1 meter i snitt.

9 meter kjøres i 32,8 m/s på; 27 hundredels sekund.

Multitaskeren tar bort hele sikkerhetsmarginen om han har en varians på start og stopp av klokka på 27 hundredels sekund.

Da er det ikke tatt hensyn til om han vurderer avstanden mellom målepunktene feil.

Er det noen varians av betydning på sistnevnte gitt at man suser nedover i 32 m/s?

Hadde dere følt dere komfortable med at lappen hadde røket med 2,2 km/t med konsekvens av førerkortinndragning og avskjæring fra samfunnet i 3-5 mnd på et sånt grunnlag?

Endret av kahorn03
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...