Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lager vi biler? Nei. Det blir for dumt. For der er det moms, frakt, engangsavgift. Det er noe dritt, men det skal være rettferdig, fordi du FÅR kjøpt fransk ost i butikk her til en dyrere pris, og de kan ikke konkurrere med utenlandske firmaer om vi ikke betaler moms på varer fra utlandet.

Endret av Jimbolaia Jones
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Lager vi biler? Nei. Det blir for dumt. For der er det moms, frakt, engangsavgift. Det er noe dritt, men det skal være rettferdig, fordi du FÅR kjøpt fransk ost i butikk her til en dyrere pris, og de kan ikke konkurrere med utenlandske firmaer om vi ikke betaler moms på varer fra utlandet.

 

Jo, vi lager biler. Think har riktignok flyttet produksjonen, men vi har Buddy.

 

Jeg betaler moms i landet jeg kjøper varen fra. Jeg betaler frakt til selskapet jeg kjøper varen fra. Jeg betaler ikke engangsavgift, men den burde selvfølgelig også fjernes.

 

Men hvorfor skal Staten ta 25% av kjøpesummen, når varen ikke har noen form for konkurranse i Norge?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

hadde også en herremann på rundt 35-40 år i posten for 2uker siden. skulle hente ei pakke fra utlandet. denne var det selvsagt toll på.

han: helvetes fittetoll og norske avgifter!!!!!

meg: du vet dette er en avgift de har for å beskytte norsk industri.

han: de selger ikke dette produktet i norge en gang, så slikt piss kan du holde for deg selv!!!!!!1!!1

 

aaaaw, dakar liten som blir så sinna.

blir glad at han måtte betale :w00t:

 

Du innser vel selv at en grense på 200 kroner er altfor lite? Forresten ble den grensa satt på 70-tallet. Da var 200 kroner godt over dagens tusenlapp.

 

Uansett, det er greit nok at det beskytter norsk industri. Men hva har vi av industri lenger? Joda, vi lager panteautomater, skipmotorer og produkter til oljeindustrien, men lager vi hodetelefoner? Fransk ost? Japanske spisepinner? Nei. Hvorfor skal jeg da betale en helvetes stor avgift for å beskytte en industri som ikke eksisterer?

er vel egentlig ikke relevant om jeg er for eller imot tolla.

den er der, og jeg bare informerte kunden om hvorfor.

lite poeng for han å bli sinna og bitter mot meg.

 

hvis du har lyst å ta denne diskusjonen videre, får du opprette et nytt emne. nok OT nå. :tease:

Lenke til kommentar

vel, verken toneleiet eller væremåten min var arrogant.

og han satt raskt standarden med utsagnet "helvetes fittetoll og norske avgifter!!!!!"

 

edit: men i følge han var jeg sikkert en abnormt stor arrogant kuk.

ikke første gang jeg blir kalt noe slikt i så fall.

Endret av Sangesland
  • Liker 1
Lenke til kommentar

morsom du er!

prøv å vær litt voksen og seriøs.

mann i 45-55 åra[...]Men siden jeg synes han behandlet meg og hun stakkars gamle dama på en slik ufyslig måte så synes jeg at det var på sitt rette og kreve en unnskyldning for slik forferdlig behandling. Ja, jeg skal ekspedere kunder men det betyr ikke at kunder kan behandle meg som dritt av den grunn.[...]drittsekken krevde å prate med stengeansvarlig. Stengeansvarlig var på min side og synes at kunden oppførte seg svært negativt og uhyggelig.

Jeg jobber selv som låseansvarlig.

Alt av problemer blir henvendt til meg.

Er et kjent faktum at kunder klager på ALT og de kan være veldig urimelige.

Så det at butikkpersonalet blir truet og kjeftet full er intet nytt.

 

 

[...]

Ansatt: Pakken din har ikke kommet hit. Har du en hentelapp eller et sporingsnummer?

Kunde: Må jeg passe på sånt nå? Det er dere som prøver å stjele pakken min!

[...]

Kunde: Hmm, det sier du bare fordi du har PMS. At de setter små jentunger i kassene. Er f*en ikke rart det går så j*vlig med landet vårt som det går. Du er jo søren ikke ferdig med puberteten en gang.

Ansatt: Jeg må be deg om å gå.

Kunde: J*vla drittkjerring!

tydeligvis fullt fortjent at denne jenta blir kalt drittkjerring, i følge Skrujernet.

Endret av Sangesland
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har en opplevelse som kunde.

 

Jeg er fra en middels stor plass i nord norge, og hadde en kjæreste som bodde ca 30 min utenfor sentrum. En kald og ufyselig vinterkveld skulle jeg hjem fra henne, og stod å ventet på kveldens siste buss.

 

Jeg ventet og jeg ventet, været var dårlig, kaldt og sterk vind. Etter 25-35 minutter så vurderte jeg å bare gå tilbake til kjæresten min sitt hus, men så kom bussen.

 

På vei inn så føler jeg at jeg må spørre om årsaken til forsinkelsen, og spør:

Litt etter ruta i dag?

 

Som svar får jeg en agressiv og hevet stemme som sier: PRØV DU Å KJØR FRA XXXXX TELL XXXXX PÅ 15 MINUTTA!

 

Uhyggelig å oppleve for en 16 år gammel gutt iallefall..

 

Når jeg ankom busstasjonen for bussovergangen min så måtte jeg spørre en annen bussjåfør om den ene bussen som snart skulle gå passerte mitt hjemområde (nevnte selvfølgelig området også). Svaret var bare lavmælt mummel, så jeg svarer med 'hva sa du?' og da fikk jeg likedan agressiv og hevet stemme som bussjåføren tidligere, bare med svaret mitt.

 

Tro om dette er noe bussjåfører må kunne ved oppkjøringa?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lager vi biler? Nei. Det blir for dumt. For der er det moms, frakt, engangsavgift. Det er noe dritt, men det skal være rettferdig, fordi du FÅR kjøpt fransk ost i butikk her til en dyrere pris, og de kan ikke konkurrere med utenlandske firmaer om vi ikke betaler moms på varer fra utlandet.

 

Jo, vi lager biler. Think har riktignok flyttet produksjonen, men vi har Buddy.

 

Jeg betaler moms i landet jeg kjøper varen fra. Jeg betaler frakt til selskapet jeg kjøper varen fra. Jeg betaler ikke engangsavgift, men den burde selvfølgelig også fjernes.

 

Men hvorfor skal Staten ta 25% av kjøpesummen, når varen ikke har noen form for konkurranse i Norge?

Varen har en konkurranse i Norge. Kjøper du en PC-del fra USA fordi den er billigere enn Elkjøp, så taper Elkjøp på det, og det norske markedet. Legger du på moms på det utenlandske så er det jevnt, og ALLE varer i Norge har moms, da skal varer som kommer inn i Norge ha moms også. Hva skjer hvis alle handler sine PC-deler fra USA? Da går Komplett, MPX, PS, amentio, Elkjøp gaiken (kanskje ikke selve Elkjøp, men PC-avdelinga). Hvordan er det bra for Norge?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Varen har en konkurranse i Norge. Kjøper du en PC-del fra USA fordi den er billigere enn Elkjøp, så taper Elkjøp på det, og det norske markedet. Legger du på moms på det utenlandske så er det jevnt, og ALLE varer i Norge har moms, da skal varer som kommer inn i Norge ha moms også. Hva skjer hvis alle handler sine PC-deler fra USA? Da går Komplett, MPX, PS, amentio, Elkjøp gaiken (kanskje ikke selve Elkjøp, men PC-avdelinga). Hvordan er det bra for Norge?

 

Hvem nevnte PC-deler? Det er vel snakk om ting som ikke selges i Norge ...

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Hva selges ikke i Norge? Det er veldig lite som selges i Norge for øyeblikket. Og hvorfor er det et problem at det er moms på produktet? Prisen på et tilsvarende produkt i Norge ville vært prisen fra utlandet, pluss frakt, pluss toll, pluss moms, pluss inntekt til butikk.

 

Det blir BILLIGERE, slutt å klag. Hvis det er så forbanna ille, si til staten at de får lage en liste på alle produkter som ikke selges i Norge da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva selges ikke i Norge? Det er veldig lite som selges i Norge for øyeblikket. Og hvorfor er det et problem at det er moms på produktet? Prisen på et tilsvarende produkt i Norge ville vært prisen fra utlandet, pluss frakt, pluss toll, pluss moms, pluss inntekt til butikk.

 

Det blir BILLIGERE, slutt å klag. Hvis det er så forbanna ille, si til staten at de får lage en liste på alle produkter som ikke selges i Norge da.

 

Nå skal jeg ta et eksempel. Jeg har lyst til å dekorere et rom i huset mitt i japansk stil. Til det trenger jeg shōji-dører og tatami-matter. Hvor kan jeg kjøpe det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes garantert en eller annen plass, uten at jeg orker å lete etter det når jeg sitter på jobb.

 

Og okkesom, finnes det så er prisen høyere enn den du betaler selv med moms og toll. Så egentlig så står det på: slutt å klag.

 

Eksempel: Jeg betaler 400 for en termostat til bilen min i Norge. Hva koster den fra USA? 250 med frakt, toll og moms. Jøssenamn. Jeg sparer jo penger uansett.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

@hanske: Det er langt i fra alle land i det store utland du skal betale MVA til, eller du får tilbake MVA i etterkant for å være helt korrekt.

Utlendinger i Norge skal faktisk ikke betale moms på varer, det vil si at dem skal få den tilbake når de forlater Norge med varene sine. Og for å få det hele tilbake til topic, det er derfor det står et tax-free/duty-free skilt på butikkdører rundt omkring.

 

Read it and weep:

 

http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10003784

http://forbrukerportalen.no/Artikler/forbrukerrapporten/2003/1048246194.67

http://www.dinside.no/816298/krev-momsen-tilbake

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg betaler moms i landet jeg kjøper varen fra. Jeg betaler frakt til selskapet jeg kjøper varen fra.

Da er det heller det du får ta tak i og klage på. Det skal du nemlig ikke...

 

edit: og mva er ikke for å "beskytte norsk industri". Det er lik mva-sats på like varer, uavhengig av opprinnelsesland, og mva har dermed ingenting med beskyttelse av industri å gjøre.

 

Konkurransevridende blir det derimot om forbruker kan importere varer mva-fritt selv, mens en som ønsker å importere samme varer for videresalg må beregne mva. Om varen finnes i norske butikker pr i dag eller ikke er irrelevant.

 

edit nr 2: Viser også til mitt eget innlegg her, og foreslår at videre debatt rundt mva-grensa (ikke "toll-grensa"), og gjerne noen av de foregående innleggene om emnet (flytting, moderatorer?), tas i en annen tråd på dertil egnet sted.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...