Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Har selv jobbet på en kiwibutikk der jeg har mange sære historier fra. Noen negative men også mange positive og morsomme. Tror man lærer mye av seg selv av å være i serviceyrket.

 

Irriterende og unødvendige ting kunder gjør:

- Blir ekstremt sure dersom jeg slår inn 1 pose mer enn de bruker (gjør et overslag). Det er faktisk 50 ære det er snakk om og jeg er sikker på at de får flere poser i løpet av livet sitt enn det de betaler for.

- Kunder som sier "Jeg skulle ikke ha pose" i en krass tone. Selv om jeg ikke har slått inn posen og slengt ned en eller to for å være grei.

- Kunder som spør om noe og jeg gir svar. Kunden tror ikke på det jeg sier og går til en annen ansatt som sier det samme som jeg gjorde.

- Kundene som kommer for sent til ølsalget og klager fordi i Danmark får man kjøpt sprit på bensinstasjonen 24/7.

- Kiwi stenger 23.00 noe som er ganske seint når man skal opp klokka 7.30-8.00 dagen etterpå. Er som regel ikke hjemme før 24.00. Det må da selvsagt komme kunder i butikken 22.55 som skal handle for resten av uka. Skal de bare ha en pakke røyk eller et brød er det null problem. Kan jo telle oppgjøret. Men det er irriterende å stå og vente i et kvarter før kunden er ferdig. Forklarte min irritasjon på en vennlig måte til en kunde. Han hadde ikke tenkt over at dette kanskje var plagsomt og kom heretter inn 22.30, noe jeg satte pris på.

 

Dette var bare noen av de typiske situasjonene. Har 4 historier som er veldig sære.

 

En kveld kom det en mann inn (rundt 30-40 år). Han gikk litt rundt i butikken før han kom til kasse med 2 jiff-produkter. Den ene en spray og den andre en refillpose. Kunden spør om jeg er klar over at det koster mer per liter for refillposen enn for flasken. Jeg sier at det visste jeg ikke og skjekker at prisene stemmer. Det gjør de. Kunden blir da småsint og sier at vi ikke kan holde på slik og svindle folk for penger. Jeg sier at det er desverre ikke vi (butikken) som setter prisene, men sentralt hos kiwi. Kunden forlanger da å snakke med sjefen. Henter selvsagt sjefen som sier nøyaktig det samme jeg sa. Kunden kommer så tilbake til meg og klager mer og forlanger at jeg sender klagebrev til ledelsen.

 

Samme man var borte og så på potetene. Han kommer så bort til meg og klager på at vi selger poteter fra Israel, da han har en venn fra palestina osv. Jeg sier da at hvis han ikke vil ha de potetene så har vi andre typer. Kunden fortsetter med å si at det er uhørt at vi støtter Israel og at han aldri kom til å handle her mer. Jeg sier at vi ikke bestemmer hvor potetene vi får kommer fra og at han ikke må handle her dersom det er så uhørt. Kunden forsvinner så og har ikke sett ham siden.

 

En annen dag kommer det en litt fortvilet eldre dame inn i butikken og spør om hun har glemt brillene sine her dagen før. Jeg jobbet kvelden i forveien og husket at det ble glemt noen briller, men visste ikke om det var hennes. Jeg gikk for å sjekke. I safen der vi legger slike ting kunne jeg ikke se noen briller. Jeg gikk tilbake til damen og forklarte dette. Hun blir fortvilet. Plutselig bryter en annen kunde inn og skriker (ja jeg overdriver ikke) noe slikt som det her til meg: "Hva er dette for et svar?? Du må da for faen gi en skikkelig svar til den stakkars damen". Jeg prøvde å forklare at jeg ikke hadde funnet noen briller i safen, så kanskje noen andre hadde hentet dem ved en feil eller noe slikt. Kunden som brøt inn blir mer forbannet og avbryter meg: "Jeg vil at du personlig skal ta ansvar for de brillene. Du skal ringe til alle ansatte som var på jobb i går for å høre om de har sett disse. Har ingen sett de er det ditt ansvar og du skal erstatte dem". På dette tidspunktet Blir jeg forbannet selv. Finner meg rett og slett ikke i dette drittpratet fra en random kunde. Jeg sier at dette gidder jeg ikke høre på og at hun får snakke med sjefen. Husker ikke helt hvordan det endte, men tror ikke brillene hennes var glemt igjen i vår butikk.

 

Dette er en historie om en eldre dame igjen. Sikkert rundt 80 år og hun er alltid sur. Aldri sett hun blid. Uansett, dama spør om vi har en type fisk. Hun vet ikke hva den heter bare hva den ser ut. Jeg blir med henne til frossenfisken som er ca halvfull, men ingen varer manglet så vidt jeg kunne se. Vi har ikke den fisken hun vil ha. Kunden blir så noe irritert og sier at jo hun har kjøper denne fisken her ofte. Jeg spør om hun er sikkert hvorpå hun svarer surt ja. En annen kunde har hørt denne samtalen og skyter inn at de har denne typen fisk på Rema 1000. Den eldre damen roper plutselig: "Her er det jævla dårlig service. Dere gidder ikke hjelpe meg å finne fisken min". Før hun går. Hun sa faktisk "jævla" noe jeg ble litt sjokkert av.

 

Samme damen var innom en stund senere. Denne dagen var spesielt hektisk. Det var en lørdag og vi var tre stykker på jobb. Dette er som regel for lite da pantern kan bli full, noen skal ha tipping, en kunde lurer på om vi har en vare etc. Og man kan som kjent bare være et sted om gangen. Jeg prøver da å gjøre mest mulig samtidig slik at alle skal bli fornøyde. Så, tilbake til den gamle damen. Hun lurte på om vi hadde torskefilet. Dette er noe jeg vet vi fører og ble med henne til fiskedisken. Her var det tomt for torsk og jeg sier at jeg skal skjekke inne på fryseren for å se om vi har mer. Dette tar litt tid da det kan være fult der inne og det er vanskelig å finne en eske med fisk blant flere titalls esker med pizza og alt mulig annet. I samme øyeblikk blir jeg ringt av en kasserer som spør om jeg kan ta tippingen. Jeg sier at jeg kommer med en gang, da jeg vurderer det som bedre å hjelpe tippekunden (kort tid) med en gang, da fiskeletingen kunne ta tid. Den gamle damen blir da sur med en gang og klager på servicen. Jeg blir da noe irritert og prøver å forklare at vi er underbemannet og at jeg trenger å hjelpe flest mulig. Noen ting haster mer enn andre. Kunden forlater da butikken mens hun roper om hvor dårlig service det er.

 

 

EDIT: Kom akkurat på en til:

To middelaldrene damer kommer inn og diskuterer finanskrisen. Hun ene sier at det er studenter som har skylden og at de er late og snylter penger fra staten. Jeg, som er student, forteller at det er bare tull. De fleste studenter jobber ved siden av studiet og pengene vi får av staten betales faktisk tilbake. Med renter. Deretter spør jeg henne om hvordan hun trodde landet ville ha blitt dersom ingen studerte på universitet. Hun himler med øynene og forsvinner.

 

Denne måtte jeg le litt av :p

Endret av Benbjo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunder som ikke stoler på ungdommen:

Dette skjedde nettopp, men lignende har skjedd flere ganger. Jeg jobber altså på et lager, og klokken 07.03 ringer telefonen. En kunde lurer på om vi har fått inn noe han hadde bestilt. Jeg spørte om vi hadde tatt kontakt, noe vi ikke hadde. Tok så navnet for å likevel ta en sjekk, men kunne ikke finne noe. Fant noe på samme etternavn, men det var til noen helt andre.

 

Kunden sier ok, er ikke mye vi får gjort med det, og legger på røret. 07.30 kommer en annen mannlig kollega inn på lageret og hører om vi har fått inn noe på ******, noe vi selvfølgelig ikke hadde. Forklarte han at han allerede hadde ringt meg, og da svarte jeg på spørsmålet hans. Hører kunden legger på røret på den andre siden, uten å si et pip til selgeren hun snakket med.

 

Hva er problemet med å stole på oss yngre? Tror de ikke vi klarer jobben vår?

Lenke til kommentar

Jeg har opplevd akkurat det samme i butikken jeg jobber på. Jeg har jobbet der i 5-6 år (som oftest helger), og mye lenger enn enkelte av de som er inne i helgene. En kunde kommer og spør meg om vi har **** vare. Jeg leter litt, stikker på lageret og ser, men vi er dessverre tom. Stikker ut og forteller dette til kunden, som ser ut til å bli litt snurt men godtar det.

 

2 minutter etterpå ser jeg samme kunden gå til en av de andre litt eldre personene på jobb og spør om nøyaktig det samme. Du kjenner du blir litt oppgitt da...

Lenke til kommentar

Samme her. Bortsett fra at kunden på nytt spurte den eldre ansatte som sto en meter fra meg.

 

Kollegaen så på meg, og gjentok spørsmålet til meg. Jeg gjentok mitt svar. Så snur han seg for å svare kunden "nei, jeg fikk akkurat informasjon om at vi ikke har den inne. Dessverre".

Endret av Eircag
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har ikke hatt særlig problemer med at folk ikke stoler på meg. Jobber i en svær elektrokjede og har fått stamkunder på ekstremt kort tid grunnet kunnskap. Her skal de kjøpe TV, vaskemaskin, komfyr og annet, bare fra meg (dog har jeg sagt at jeg bare kan data/brunt :p).

 

Ganske kjekt. :)

 

Vi hadde en dagskampanje på et Ixus 90 til 995,-, på lørdag. Kom en kunde inn mandagen og spurte om han ikke kunne fått kameraet til 995 igjen fordi han ikke hadde hatt tid til å komme ned hit i helgen grunnet arbeid. Jeg sa fint nei beklager, det var et dagstilbud. Kunden smeller hånden sin på disken og sender avisutklippet rett på meg og spurter ut. O.o

 

Fikk ikke sagt at jeg sikkert kunne ordnet noe for han før han var ute. Jeg og pc-teknikeren lo oss bare ihjel. :lol:

Lenke til kommentar

Jeg hadde en kunde som absolut skulle ha 1.5l lettmelk, men den som stod der hadde bare 4 dagers dato på, så den ville han ikke ha. Så han spurte først meg, jeg sa at vi ikke hadde mer, så spurte han damen i frukta, som spurte meg, og vi hadde fortsatt ikke fler, og så gikk han til en i ferskvara og spurte, men da stod jeg bare et par meter unna, så jeg snudde meg og sa til han at vi får melk en gang om dagen, uansett hvor mange ganger du spør, så har vi fortsatt ikke mer av den melka, jeg har stått der inne i 2 timer i dag, og nei, vi har ikke den melka, skal du fortsette å plage de ansatte nå?

 

Han ble sint og gikk, og i kassen så klaget han over at vi ikke hadde lettmelk, til en av de andre som pleide å være på melka, hun spurte bare om melka som stod der ikke var bra nok. De gangene jeg har sett han i butikken etter det har han vært både stillere og høfligere :)

Hvorfor er kunder sånn? Hvilket svar forventer de å få?

Lenke til kommentar

Har jobbet i butikk i ca 7 år nå, og har opplevd alt fra fullstendig bedritne kunder som truer med å ødelegge butikken til kunder som er så fornøyde at de neste er irriterende :)

 

 

For noen dager siden kom en mann inn i butikken. Han hadde kjøpt et kamera av billigste sort for en stund siden, og klagde over at nye batterier bare varer 4-5 bilder før de er tomme, og vil levere det inn til service.

 

Jeg åpner kameraet, som bruker vanlige AA batterier, og ser at han bruker billige, alkaliske batterier av et ukjent merke. Jeg forklarer han at alkaliske batterier ikke er egnet til digitalkamera, og at han bør bruke lithium batterier. De varer mye lenger siden det er en annen teknologi, forklarer jeg.

 

Han blir da småsur, og sier at han ikke tror på meg. "Jeg garanterer deg at de vil fungere mye lenger enn de du har brukt til nå", sier jeg. "Nei, jeg tror ikke på deg" sier han. Jeg blir da litt småsnurt selv, og forteller at jeg har jobbet med dette i 7 år, og at jeg vet godt hva jeg snakker om. Nei, dette visste han bedre enn meg, for han hadde hatt flere kamera de siste årene. Vi hadde å sende kameraet hans inn til service. Da blir jeg sur, og sier rett ut "Jeg prøver å hjelpe deg med å anbefale en annen type batterier, så du slipper å sende kamera inn på verksted og vente 2-4 uker bare på å få det tilbake med samme beskjed som jeg gir deg nå. Og da er det ikke så veldig hyggelig å bli kalt løgner". Fikk da høre at han ikke kalte meg løgner, men at han ikke trodde det før han så det. Endte med at han tok med seg lithiumbatteriene, og jeg har ikke sett han siden. Sånne ting gir meg en god følelse, fordi jeg vet at de etterhvert har skjønt at de har driti seg ut.

 

 

Så har vi han som ble forbanna for at forundersøkelsen på en mobil kostet 336 kroner, da den var vannskadet. Slikt måtte vi da opplyse om. Jeg viste han at han hadde skrevet under på at han godtok nettopp dette, men vi kunne da ikke forvente at kunder leste side opp og side ned med vilkår. For det første... det er kanskje 5 linjer med vilkår å lese på arket man skriver under på, og uansett hvor mye eller hvor lite tekst det er, så har man skrevet under på at man godtar det som står der. Jeg foretrekker faktisk at kunder bruker litt tid på å lese det, fremfor å krangle med oss om det i etterkant.

 

 

Vi har også hatt noen besøk av en eldgammel krok, som blir sur uansett hva vi svarer han. Han visste ikke om han ville ha kontantkort eller abonnement, så jeg begynte å forklare han forskjellen. Men han ble dritforbanna fordi vi måtte gjøre det så jævla komplisert... han ville jo bare ringe (det var han som spurte om forskjellen). En annen gang skulle han ha noe vi ikke normalt har på lager, og da sa han "Faen ta deg" til meg. "Ja, faen ta deg også og ha en god dag" svarte jeg med et smil om munnen :!: Kanskje litt frekt av meg, men jeg hater folk som blir sinte uten grunn. Er ikke min skyld at de har opplevd mye vondt i livet, og må ta det ut over oss hver gang de er innom.

 

 

Har også hatt en utlending innom som skulle ha noe som man ikke normalt finner i en mobil/fotobutikk. Jeg fortalte at vi ikke hadde det på lager, men han sto på sitt... joda, vi hadde det på lager, mente han, selv om jeg viste han alle skuffer og skap i butikken. Måtte krangle med han om det etterhvert, og det endte med at han skulle gå og ta et par øl og komme tilbake for å rasere butikken. Så heldigvis ikke mer til han.

 

 

Så var det den eldre mannen som skulle ha videokamera. En av jentene som jobbet der da tok i mot han og spurte om han ville ha hjelp. Ja, han skulle ha videokamera, men måtte snakke med mannen som sto i butikken (som var opptatt akkurat da). Jenter har ikke peiling på sånt, mente han. Hun sa at hun kunne hjelpe han, fordi hun faktisk kunne en del om videokamera. Nei, han nektet. Så han fikk snakke med mannen når han var ledig, som for øvrig var ganske ny og hele tiden måtte spørre jenta om det kunden spurte om. Endte med at hun overtok kunden :)

 

 

-Hei, kan jeg hjelpe deg?

-Nei, jeg må snakke med han der... er alltid han jeg har snakket med.

-Han er litt opptatt med en annen kunde akkurat nå, og det ser ut til å ta litt tid. Jeg kan sikkert hjelpe deg jeg også?

-Nei, jeg venter.

<20 minutter senere>

-Tar lang tid det der. Sikker på at jeg ikke kan hjelpe deg?

-Ja, jeg må snakke med han

<10 minutter senere blir han ledig, og kunden går bort til han>

-Hei, jeg skal levere en film til fremkalling

:roll:

 

 

Og så er det Italienere (stort sett) som kommer inn og javler i vei på italiensk som om det er det mest naturlige i hele verden at alle i Norge kan italiensk. Engelsk kan de ikke, og de blir mer og mer frustrerte over at det ikke er obligatorisk å lære Italiensk i Norge etterhvert som de babler i vei, og jeg ser mer og mer ut som et spørsmålstegn. Tegnspråk hjelper lite. Til slutt svarer jeg bare "ja, ja" for å få de ut av butikken. For alt jeg vet kan de ha spurt om mobiltelefonen deres eksploderer hvis de prøver å ringe med den i Norge, men når de står 10-15 minutter og lager kjempekø, så må jeg bare gjøre noe.

 

 

Da vi før fremkalte bilder selv, så vi en del "forstyrrende" ting ettersom vi kjørte manuell justering og kontroll av hvert enkelt bilde. Menn på 75 år (han fortalte en gang at han var 75 år) som har seg med andre menn, wetsex, menn med dingsen sin i et pølsebrød og ketchup og sennep over dingsen og så videre.

 

 

Men vi har hyggelige kunder også. Har mottat sjokolade, iskaffe, blomster og lignende i gaver fra kunder for god service :) Slike ting blir jeg litt rørt av, da det er jobben min å gi god service. Og stort sett så er kunder veldig hyggelige og imøtekommende. Selvsagt en del kunder som ikke smiler og sier hei, men jeg er nå normalt høflig mot dem allikevel. En del alltid-sure stamkunder har jeg faktisk fått til å begynne å smile og være blide når de kommer inn i butikken etter en del ganger :) Trives som kundebehandler, men det er nok fordi man bare må gjøre det beste ut av det og ha en positiv innstilling til alle kundene.

Lenke til kommentar
Da vi før fremkalte bilder selv, så vi en del "forstyrrende" ting ettersom vi kjørte manuell justering og kontroll av hvert enkelt bilde. Menn på 75 år (han fortalte en gang at han var 75 år) som har seg med andre menn, wetsex, menn med dingsen sin i et pølsebrød og ketchup og sennep over dingsen og så videre.

 

Litt off topic, men hadde dere / hvor gikk grensen på hva dere fremkalte før dere eventuelt kontaktet politiet?

Lenke til kommentar

Jobber som lørdagsvikar i posten og har en tilsynelatende "morsom" type på ruta mi som heter XXXXXXXXX til etternavn. "Beryktet" på avdelingen vår da han er fryktelig glad i porno ser det ut som. Ser veldig ofte pakker til han som er revna og den inneholder stort sett pornografisk materiale. Det beste var dog en pakke jeg fikk i fjor sommer hvor han sto addressert som Kusemel.

Lenke til kommentar

Jeg synes oppriktig synd på de sommerhjelpene som sitter bak kassa på diverse matbutikker om dagen. Folk i køen bak meg står og sukker og jamrer seg fordi det tar så lang tid og enda lenger bak i køen skriker de "BLIIIIIII FERDIG FRAMMI DER DA!" Samtidig står det en drøss med folk i tippe-kroken og syter.

Lenke til kommentar
Litt off topic, men hadde dere / hvor gikk grensen på hva dere fremkalte før dere eventuelt kontaktet politiet?

Hvis det var tydelig at det ble utøvd vold, seksuelle overgrep mot barn eller voksne eller andre klare lovbrudd var vi forpliktet til å kontakte politiet. Men da måtte vi være sikre. Heldigvis var det aldri nødvendig å gå til et slikt skritt for oss :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jobber som lørdagsvikar i posten og har en tilsynelatende "morsom" type på ruta mi som heter XXXXXXX til etternavn. "Beryktet" på avdelingen vår da han er fryktelig glad i porno ser det ut som. Ser veldig ofte pakker til han som er revna og den inneholder stort sett pornografisk materiale. Det beste var dog en pakke jeg fikk i fjor sommer hvor han sto addressert som Kusemel.

Ikke for å være partypooper, men sier du ikke litt for mye angående personen det gjelder? Jeg har funnet 3 stk i Lillehammer med det navnet... Og tar jeg ikke feil så har du taushetsplikt?

Lenke til kommentar
Jobber som lørdagsvikar i posten og har en tilsynelatende "morsom" type på ruta mi som heter XXXXXXX til etternavn. "Beryktet" på avdelingen vår da han er fryktelig glad i porno ser det ut som. Ser veldig ofte pakker til han som er revna og den inneholder stort sett pornografisk materiale. Det beste var dog en pakke jeg fikk i fjor sommer hvor han sto addressert som Kusemel.

 

 

... Pappa? :cry:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jobber som lørdagsvikar i posten og har en tilsynelatende "morsom" type på ruta mi som heter XXXXXXX til etternavn. "Beryktet" på avdelingen vår da han er fryktelig glad i porno ser det ut som. Ser veldig ofte pakker til han som er revna og den inneholder stort sett pornografisk materiale. Det beste var dog en pakke jeg fikk i fjor sommer hvor han sto addressert som Kusemel.

 

 

... Pappa? :cry:

:!:

 

beklager off-topic, men kunne ikkje dy meg :blush:

 

edit: Bra at moderatorane våre og tar ting med ein smil og skapar litt liv her :thumbup:

Endret av tosha0007
Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg poenget med en "plain big mac" som noen av venna mine er så glad i? er ikke det litt bortkasta penger... en blain dobbel cheesburger blir vel akkurat det samme?

 

Større kjøttbiter på en MCBig enn på en McDobbelCheese! :)

 

 

Det stemmer vel ikke så bra? Både BM og BC har 45 g kjøtt, det vil si at begge inneholder 90 g kjøtt, men BM har et ekstra brød i mellom kjøttet da.

Lenke til kommentar

 

Kan noen fortelle meg poenget med en "plain big mac" som noen av venna mine er så glad i? er ikke det litt bortkasta penger... en blain dobbel cheesburger blir vel akkurat det samme?

 

Større kjøttbiter på en MCBig enn på en McDobbelCheese! :)

 

 

Det stemmer vel ikke så bra? Både BM og BC har 45 g kjøtt, det vil si at begge inneholder 90 g kjøtt, men BM har et ekstra brød i mellom kjøttet da.

 

 

Det er ekstra brød i midten ja, men det er 1 ekstra osteskive på dobbel cheese.

 

 

Har ikke dette blitt diskutert nokk oppgjennom sidene?

 

Uansett, kanke gå off topic selv heller.

 

Utlendinger som ikke kan norsk, fint at dere liker landet vårt, men slutt nå for f**n og bable ivei på kurmesisk og spansk til stakkar meg som kan norsk, scandinavisk engelsk og profaniteter/skål av språk og prøver å betjene kunder, en gang det bare var jeg og en annen i butikken (som var opptatt med posten/tippinga i annen del av butikken) og det bygde seg kø bak denne utlendingen (italiensk el spansk) karen som jeg prøvde å snakke til på norsk engelsk mens han bablet videre på sitt.. Når det var 6 personer bak som så oppgitt på han hevet jeg stemmen og sa "NO ENGLISH NO SERVICE!" Han ble skremt å ropte på kompisen som kunne litt tysk. nokk til at jeg forsto at han bare ville ha en pakke tobakk. Jæveln kunne ikke engang pekt på tobakken som sto rett bak meg.

Tobakk lukter faktisk jævlig godt til noen kommer på å tenne på det.

Endret av Slim91
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...