Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

I så fall bør den ansatte sørge for å rekke riktig tog.

Det er galskap å komme 3 timer for sent hjem pga. en kunde som krevde 40 minutter, og så kun få betalt for 40 minutter.

 

Jeg jobber gjerne overtid. Men ikke 40 betalte minutter, der neste tog går om 3 timer.

Hadde jeg hatt noen ærender i byen, slik at dette ikke ble dødtid, så hadde det derimot vært OK.

For eksempel hvis du hygget deg på en bar mens du ventet på neste tog, eller gjorde innkjøp.

 

Da er du ekstremt lojal. Jeg ville bedt kunden komme neste dag.

Jeg hadde heldigvis moped, så jeg kunne gjort meg ferdig med kunden uten å kaste bort 3 timer av livet mitt ved å vente på tog. Så for meg hadde det gått greitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg stresset mye mer med å få kunder ut av butikken til stengetid før når jeg måtte rekke buss hjem og slikt. Nå som jeg bor i gangavstand til jobben bryr jeg meg ikke like mye. Jeg nyter godt av å skrive ett kvarter/halvtime ekstra overtid, og sjefen nyter godt av fornøyde kunder, flere salg og mindre svinn på slutten av dagen. Hvor mye av profitten som går i min lomme og ikke bryr meg faktisk ikke. Jeg får jo uansett betalt for overtiden min. Pluss at jeg får mer fornøyde kunder og en mer fornøyd sjef. Jeg nekter å tro at det ikke teller positivt for meg i lengden.

 

Det skal også nevnes at hvordan man kommer seg til og fra jobb ikke er noe arbeidsgiver skal kunne holdes ansvarlig for. Jeg mener at man selv er ansvarlig for å komme seg til og fra sin egen arbeidsplass. Lurer virkelig på hva sjefen min hadde sagt om jeg ba han dekke utgifter til bussen for å komme meg på jobb.. Det samme om jeg spurte han om å betale drosjen for meg for å komme meg hjem etterpå også. Dog, det siste der har faktisk skjedd en gang. Jeg har en kul sjef. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, hadde det vært jobber der jeg bodde, hadde jeg gladelig tatt dem i stedet for. ;)

 

Derimot så mener jeg ikke det er nødvendigvis riktig at arbeidsgiver skulle ha betalt for den tiden jeg måtte vente på mitt neste tog. Derimot så må jeg innrømme at kunden kunne ha tatt turen innom min butikk litt tidligere. Men, heldigvis jobber jeg ikke lenger der, og gidder ergo ikke å tenke så mye mer på det. ;)

Lenke til kommentar

jeg jobbet i elektronikkbutikk i 2005, da hadde vi en kar som kom innom hver eneste dag for å kjøpe seg et eller annet nytt. alt fra stereoanlegg til strykejern og vannkokere.

 

når vi da en dag skulle hjem til han med vaskemaskin, var hele huset stappet med elektronikkvarer og boss. jeg ble mest trist, fordi jeg skjønte at fyren ikke kunne være frisk

Lenke til kommentar

hvordan man kommer seg hjem etter jobb har strengt tatt ikke butikken noe med.

 

I utgangspunktet ikke, men ettersom Arbeidsmiljøloven har krav til en hvileperiode på 8 timer, i arbeidstakers bosted/oppholdssted, kan dette bli arbeidsgivers ansvar om han ønsker at arbeideren skal stille (lovlig) på jobb neste dag.

Dette er i høyeste grad aktuelt for Kiwi med sine 7-23 og av samme grunn for en del kiosker og bensinstasjoner.

Lenke til kommentar

Hva hjelper det en ansatt som får timelønn?

Du er optimist hvis du tror at ansatte setter pris på at BEDRIFTEN tjener penger.

De fleste av oss har fått med oss at den eneste måten man faktisk får beholde jobben på er at bedriften tjener penger.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Hva hjelper det en ansatt som får timelønn?

Du er optimist hvis du tror at ansatte setter pris på at BEDRIFTEN tjener penger.

De fleste av oss har fått med oss at den eneste måten man faktisk får beholde jobben på er at bedriften tjener penger.

 

 

Ikke alle.

Skulle ikke forundre meg om typen på toppen av det hele stemmer SV og klager på dårlig fordeling av "godene".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dama jobber i dagligvare, og der er det daglig at noen tullinger kommer 1-2 min før stengetid, sier de bare skal ha en brus og en potet, men bruker 15-20 min på å handle full vogn.

 

 

En annen ting som forundrer meg er folk som alltid skal krangle med kasseansatt fordi KUNDEN kommer for sent til å kjøpe alkohol. Liker spesielt argumentene til kunden som feks at de har jo venta 10 min i kø i kassa, selv om de tydelig enten har susa rundt i butikken i nesten 30 min først, eller kom inn døra 5 minutter etter salget stengte.

 

Og der står de stakkars ansatte i kassene og får huden full av kjeft fordi de ikke får gjort noe, da kassa automatisk låser muligheten til å ta imot alkoholholdige varer...

 

Er ganske mange ganger jeg har forsvart de ansatte på den butikken, da jeg er en del der rundt den tiden ølsalget stenger for å hente dama, men samtidig ha litt digg :)

Lenke til kommentar

Dama jobber i dagligvare, og der er det daglig at noen tullinger kommer 1-2 min før stengetid, sier de bare skal ha en brus og en potet, men bruker 15-20 min på å handle full vogn.

Ingenting er så irriterende som kunden som kommer 1 min før stengetid. Eller en som jeg hadde for en drøy måned side. Jeg låser gitteret er på vei ned og der kommer det og dukker under og sier:

 

Jeg må bare ha en mobil!.

 

ok tenker jeg det tar 1 min og fikse et salg. Og dette er etter det har gått en automastisk melding om at kjøpesenteret er steng!

 

Går bort til han mens en annen kolega tar seg av av par som handler.

 

Og min kunde med min flaks. Selvfølgelig en narkoman som ikke har peiling på ossen mobil han skal ha og han skal ha med abbo. Og har ikke ID bortsett fra et pass som er utgått på dato. Og så står han og pruter på prisene etter stenging på en Lørdag kveld.

 

Meg innvendig ca dette: :wallbash::realmad::grumpy:

 

Etter godt og vel 10 min som kommer sjefen og sier at han må komme seg ut pga at vekterene låser dørene og senteret stenges. Noe som faktisk er sant. Og han skulle ikke handle her blablablabla den vanlige leksen.

 

Slår aldri feil at narkomane eller de som prøver å svindle med falsk ID osv kommer rett før stenging når de ansatte er litt leie og slitne. Har ikke tall på hvor mange gange jeg har opplevd det. Men det er ikke få.

Endret av stc887
Lenke til kommentar

Kommer mange luringer inn i kiosken jeg jobber i og ved stengetid.

 

Nå for ikke lenge siden når jeg skulle stenge. Og jeg roper ut til alle at nå stenger vi og at alle som skal ha noe må komme til kassen. Det var 3 kunder i butikken, 2 av de kommer rett bort til kassen og handler og går. Sistemann bare står der og leser i et blad, jeg sier en gang til "vi stenger nå, så du må komme til kassen". Så svarer han "ja", men fortsetter å lese videre. Etter 30 sekunder går jeg bort og sier "vi stenger NÅ skal du kjøpe bladet eller ikke", han sier "nei, bare leser her til bussen min kommer". Jeg blir sykt forbannet inni meg (som kansje også vises), og sier "Du, jeg stengte for 2 minutter siden, enten så kjøper du noe NÅ eller så må du gå ut NÅ". Da ble han grinete og snakket om "snakk om å hive kunder på dør", kjønte ikke hvordan vi klarte å tjene penger. Er det mulig å være så dum ? Hvem tror de får henge inni en butikk og lese blader gratis etter stengetid :wallbash:

 

Så var det en narkis som kom inn med 66,50 i mynt og vile veksle til en hundrelapp fordi han trodde at jeg ikke gadd å telle når jeg skulle stenge. :no: .

 

Andre folk (ofte rumenerere eller narkiser) prøver å lure deg ved å veksle frem og tilbake, ofte ved stenging når de regner med du er stresset/trøtt. "Jeg trenger 2 hundrelappee, du får 1 femhundrelapp, du gir meg 100 i mynt, så jeg gir tilbake 100 lapp få 2 femtilapp, og hviss du har tusenlapper..." osv osv. Har aldri blit lurt selv, men var en som lurte seg selv istendenfor, han endte opp med 100 mindre enn han begynte med. Ærlig som jeg er skal jeg påpeke det og rope etter han at han manglet hundre kroner, men han trodde sikkert at han hadde lurt meg, for han nesten løpte ut av butikken da jeg ropte etter han, så ble 100 kr i pluss i kassen den dagen.

 

Også er det alltid folk som prøver å komme inn døren når jeg er på vei for å stenge den og sier noe sånt som" men jeg skal bare....". Den smellen har jeg gått på en gang for mye (lignende historie som deg stc887), så nå viser jeg faktisk ingen nåde når det kommer til stengetider, jeg slipper ingen inn når klokken er passert stengetid, og jeg får ut alle sammen på maks 2-3 minutter. kall det gjerne dårlig service, men jeg gidder ikke bruke fritiden min på utaknemlige kunder, typisk er nesten alle de som kommer ved stenging utaknemmlige drittsekker, virker faktisk som at mer oppegående og greie kunder er mer hensynsfulle og gjør handelen sin i åpningstider.

Endret av Ceburger
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Lørdag ved stenging venta vi bare på å få ut siste kunde før vi kunne låse. Står ved døra og venter mens kunden betaler i kassen. På utsiden kommer det en familie på sykkel og ser ut som skal handle. Men siden jeg har satt døra slik at det bare går an å komme ut, kommer ingen inn. Gutten i familien(sikkert ca 10-12 år) holder på å klikke totalt siden vi hadde stengt. Måtte trekke litt på smilebåndet da. Stod sikkert 5-6 andre og utenfor og ville inn, men slapp ingen inn.

 

 

Ellers en episode fra i går:

Fast kunde(som vissnok er psykolog) kommer bort til meg. Jeg står og fyller på i kjøttdisken og står med en pakke store pølser i hånda. Han kommer bort til meg og vifter med en agurk og begynner å skal kødde litt slik som han pleier. Jeg tar opp pølsepakka og svarer tilbake at jeg har også noe til han ;) tror han ble litt satt ut da

Lenke til kommentar

I utgangspunktet ikke, men ettersom Arbeidsmiljøloven har krav til en hvileperiode på 8 timer, i arbeidstakers bosted/oppholdssted, kan dette bli arbeidsgivers ansvar om han ønsker at arbeideren skal stille (lovlig) på jobb neste dag.

Dette er i høyeste grad aktuelt for Kiwi med sine 7-23 og av samme grunn for en del kiosker og bensinstasjoner.

Burde det virkelig være ett problem? Siden man regner litt ekstra tid, og noe tid på å komme seg hjem er det uansett umulig for en arbeidstaker å få 8 timer hvile hjemme om han tar kveldsvakten en dag, og åpner dagen etter i en butikk/kiosk som åpner 7 og stenger 23. Og om det blir ett problem, burde vel daglig leder selv steppe inn den morgenen for å åpne?

 

 

Jeg synes forøvrig det er utrolig koselig med de kundene som av ren nysgjerrighet lurer på om det er vondt å ta de piercingene jeg har i ansiktet, og som kommenterer at de liker det nye håret mitt og slikt. Det skal nevnes at dette gjerne er gamle damer i 60årene som tydeligvis synes at det er utrolig kult med ungdom som tør å skille seg ut. xD Lysner opp hverdagen min hvertfall. :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Digger når ungdom har falsk legg.

 

Kommer inn en eller annen 15 åring, og skal ha busskort.Alle 15 åringer får 30dagerskort for 200 kroner.Jeg spør etter legg,og den viser at han/hun er 18/19 (eller 20). Da skal jeg plutselig ha 430 kroner istedenfor 200 blir dem litt paff. Vanskelig å bortforklare seg da gitt!

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Har en eller annen rogalending som alltid kom inn fem minutter før vi stengte. Han er nesten stamkunde, og til tross for at vi stenger 2200, kommer han 2155. Slo nesten aldri feil. Det som provoserer mest er at jeg tror han synes det er litt gøy å plage oss. Han er bare 16- 17 og litt bortskjemt.

 

For noen dager siden kom han som vanlig rett før stengetid. Jeg hadde hatt dobbelvakt (13 timer) og sa til han at vi hadde stengt. "Det er fem minutter igjen" sa han, og gnålte seg til å kjøpe godteri. Jeg var grisesur da han kom til kassa, og han betalte faktisk ganske fort (jeg stressa han litt).

 

Har ikke kommet på tilsvarende tidspunkt siden da :new_woot:

Lenke til kommentar

Jobber på Ica, og vi har også en stamkunde som kan være fra Rogaland eller rundt der. Fin dialekt.

 

Han kommer alltid i militær jakke og har en militær sekk oppi handlevogna som en annen tapper liten soldat og babler i vei om alle slags møter og erfaringer han har hatt i livet. Feks i dag sa han at han møtt kronprins Håken som var 2.70 høy, og han hadde gitt meg tillatelse til å ta all brusen i butikken. :)

 

Ellers er det jo de som klikker hvis jeg spør om de skal ha pose før jeg er ferdig med alle varene dems i frykt om at jeg har glemt de små varene som fortsatt er rett ved siden av meg på rullebåndet.

 

Digger dem <3

Endret av Kjetil_91
Lenke til kommentar

Jeg var kunde på en butikk i Oslo, ca. 20:30.

 

Jeg så en ung mann av utlandsk opprinnelse i ferd med å plukke opp en sekspakning.

Jeg snakket til ham (på engelsk siden han ikke forstod norsk):

 

You can't buy alcohol in grocery stores in Norway after 20:00. It's the law.

If you want alcohol tonight, you'll have to go to a pub.

 

Han forstod ordene jeg sa, men nektet å ta poenget.

 

Da jeg hadde valgt mine varer, møtte jeg ham i kassa, fortsatt med en sekspakning Heineken.

Han drev og argumenterte med kassadama, og hun hadde problemer med å bli kvitt ham.

 

Jeg forklarte det slik at han gav seg. Mitt lille bidrag til en hyggeligere hverdag for den ansatte.

 

Jeg ville hatt forståelse dersom omstendigheter han ikke kunne noe for, hindret ham i å få ølen. Som kassakø eller noe. Men denne fyren var bare helt på jordet.

Lenke til kommentar

Digger når ungdom har falsk legg.

 

Kommer inn en eller annen 15 åring, og skal ha busskort.Alle 15 åringer får 30dagerskort for 200 kroner.Jeg spør etter legg,og den viser at han/hun er 18/19 (eller 20). Da skal jeg plutselig ha 430 kroner istedenfor 200 blir dem litt paff. Vanskelig å bortforklare seg da gitt!

Dersom vedkommende faktisk hadde klart å få ungdomskort, ville h*n da fått gebyr dersom h*n ble tatt i kontroll?

Isåfall blir det i praksis det samme som å betale for å snike på bussen :p

 

Forøvrig kan jeg nevne at jeg har benyttet meg av kollektivtransport jevnlig de siste tolv årene. To ganger har jeg reist uten billett. Første gang reiste jeg i uniform på flybussen, kom i prat med bussjåføren som hadde tjenestegjort samme sted som meg, og hoppet over meg med vilje når han tok betaling (en militærrabattordning jeg godt kunne leve med ;) ). Andre gang var kortsystemet ute av drift.

 

Kun to ganger har jeg blitt kontrollert, begge med gyldig billett. Til sammen ville dette utgjort et gebyr på 1500 kr dersom jeg hadde blitt tatt begge gangene. Satt på spissen kunne jeg altså ha reist med bussen i tolv år for 1500 kr, et beløp som tilsvarer studentkort i 4 mnd. Ikke at jeg ønsker flere kontroller eller høyere gebyrer ("bøter"), men her i byen lønner det seg tydeligvis i lengden å snike på bussen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...