Gå til innhold

Hvor kaster dere datautstyr "søpla".


Anbefalte innlegg

Jeg er ikke så interessert i hva du mener man bør gjøre, jeg er interessert i hva du gjør med de gamle "dingsbomsene", maskinvare "dingser", eldgamle spill osv. som du vil kvitte deg med og ikke gidder å forsøke å selge eller gi bort.

 

Hva gjør du med dette når du "rydder" og skal kaste.

 

 

NB!

Svar kun hvis du har kastet slike ting fra heimen (ikke jobb) i siste tid.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Khaffner:

Så dere tar vare på 10-15 år gammmelt utstyr, som fungerer, men som dere ikke lenger får brukt fordi det ikke kan kobles til maskiner, hovedkort man har ol.?

 

Så det betyr at jeg kan stikke til Elkjøp og dumpe 3 søpplesekker med datasøppel som går på alt fra gamle spill, ledninger, mus, tastaturer, routere, isdn splittere, cd-oppbevaringsbokser, harddisker, floppystasjoner, cd-roms, nettverkskort, firewirekort, tapekasetter, switcher, huber, tapestasjoner ++++?

 

Kan jeg bare dumpe det på betalingsdisken og si "takk for at du tar søpla vår" og gå?

 

Eksentrer:

Og e-avfallsplasser er?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Kan jeg bare dumpe det på betalingsdisken og si "takk for at du tar søpla vår" og gå?

 

Litt brutalt formulert, men ja; alle butikker som selger el-matriell må ta imot tilsvarende. Så om du går til elkjøp er de pliktet til å ta imot. Du som leverer, er dog forpliktet til å sørge for at matriellet er sortert og at du leverer i henhold til anvsininger (ie, lagerinngang på baksiden o.l)

 

Om du har utstyret pakket i originalembalasjen, kan du få beskjed om å kildesortere før du dumper søppelsekken :)

Lenke til kommentar

Vi tar vare på DVD-drev, kabler, harddisker på minst 20GB(endres sikkert etterhvert), strømforsyninger og annet som fremdeles er brukbare den dag idag.

 

Men TS, jeg var ikke klar over at det var slike mengder :ohmy: Men dra til en stor elektrosjappe som elkjøp og spør først når det er snakk om slike mengder.

Lenke til kommentar

Har ryddet noen boder og hyller som var på tide heh. Men vurderer å dra til et avfallsmottak hvor de har egen kontainer for spesialavfall.

 

Jeg er veldig ferdig med "kjekt å ha" prinsippet etter 15 år med "ta vare på" greia. Men spill i DVD covre og slik bare kaster man rett i husholdningssøpla? Jeg synes det er dumt at slik går i vanlig søppel, må være "trist" å ha millioner av tonn med cdplater rundt på søppelfyllinger.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kaster det meste slikt på jobb..! (Jobber med IT, så vi har kildesortering på jobb..) veldig kjekt, kan finne mye rart der.. Ps: Det er MANGE som samler på gammelt pc utstyr (ikke det at jeg skjønner vitsen når man har nytt.. Harddisker, greit nok, men cd-drev, dvd-drev, hovedkort, minne mm...???)

Lenke til kommentar
de er ikke pliktig til og ta imot det. de er pliktig til og ta imot din gamle vist du kjøper en ny, eller har kjøpt den du kaster hos dem. Men det er aldri noe problem og få kastet el avfall hos elkjøp.

Sikker? Hvordan kan de da ta en miljøavgift for produktene de selger? Skal ikke den gå til å dekke de utgiftene de har med dette avfallet?

Lenke til kommentar

Spill kan man jo dumpe på nærmeste Fretex, de selger sånt der. Det samme gjelder forøvrig fungerende maskiner, men det er vel ikke mange som kjøper eldgamle PC-er.

 

Jeg ga en PIII-maskin til Kirkens Bymisjon for en stund sida siden de trengte maskiner som de-alkoholiserte og forhenværende narkiser kunne skrive jobbsøknader på. Sånt som det er jo også gode alternativer.

 

Om det ikke funker og du vil bli kvitt det er det vel el-retur som er det beste alternativet. Og butikkene plikter å ta det imot, samma hvor det er kjøpt eller om du skaffer noe nytt der.

Lenke til kommentar
de er ikke pliktig til og ta imot det. de er pliktig til og ta imot din gamle vist du kjøper en ny, eller har kjøpt den du kaster hos dem. Men det er aldri noe problem og få kastet el avfall hos elkjøp.

BS! Vi er PLIKTIGE til å ta imot elektronikkavfall, siden vi selger elektronisk utstyr. Samme gjelder for Rema/Elkjøp osv. Såfremst de skal selge elektonisk utstyr. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar

De fleste av oss har vel vært litt miljøsynder og kastet direkte i søppeldunken.

 

Jeg har likevel vært flere turer til forskjellige steder med datautstyr. Noe gammelt som jeg ikke bruker samler jeg på. Det kan være flere grunner:

 

1. eget minimuseum for egen tilfredstillelse

2. enkelte ting som Commodore 64 har jo preget store deler av oppveksten min

3. noen småting kan en jo få bruk for senere selv

4. noen småting kan det jo hende noen du kjenner kan trenge, det kan jo fort bli en sløv PC ut av slike gamle deler

 

Har også benyttet følgende gjenbruks og resirkuleringsmottak:

 

Primært Fretex, ihvertfall tidligere

 

Men jeg kastet en monitor av CRT-type her om dagen hos Lefdal, av den enkle grunnen at en støvete slik dings jo kan være brannfarlig dersom bruker ikke renser utstyret.

 

Nær min bopel, så har vi fått ett glimrende tiltak fra IVAR på deres gjenvinningsstasjon som kalles Byttebua. For å komme inn på området med normal personbil, så tas det betaling med kr 100 i inngangspenger. Men for disse 100 kronene så kan hele bilen være full av så mye søppel du får plass til. Når du da har levert det du synes definitivt hører hjemme i forbrenningsanlegg og resirkuleringscontainerene, så er siste stasjon "frivillig" Byttebua. Der kan du levere fullt fungerende elektronisk dingser og alt mulig andre bruksgjenstander som f.eks. en brukt sofa, DVD-spiller, bøker med mer.

 

Byttebua hos IVAR gjenvinningsstasjon har gratis inngang dersom du ikke har noe som helst søppel eller byttegjenstander å bli kvitt. Inngangspengene på kr 100,- er ikke avskrekkende når en kan bli kvitt store gjenstander på en slik tur, som du normalt måtte gått til søppelfylling for likevel.

 

Jeg prøvde QXL en gang, men var uheldig med at kjøper aldri tok kontakt, selv om jeg tok kontakt til kjøper med gjentatte forsøk i forsøksrunden etter auksjon var stengt. Kjip opplevelse :ermm: Spesiellt når jeg hadde klargjort esken til forsendelsen og var klar til å besøke Postkontoret. Gjenstanden havnet derfor på Fretex i etterkant.

 

Noen småting har jeg også gitt til folk jeg kjenner.

Lenke til kommentar
de er ikke pliktig til og ta imot det. de er pliktig til og ta imot din gamle vist du kjøper en ny, eller har kjøpt den du kaster hos dem. Men det er aldri noe problem og få kastet el avfall hos elkjøp.

 

Dette er direkte feil, noe som raskt bekreftes om du googler eller spør en oppegående el-selger. Husk å sjekke fakta før du poster :).

 

Enkelte føler seg moralsk forpliktet til å kjøpe noe som "takk" for at de får levere utstyret, men det er opp til den enkelte. Personlig liker jeg å forholde meg til et fåtall butikker, slik at den regninga automatisk går opp i opp.

Lenke til kommentar

Slik jeg har forstått det, så er de pliktige til å ta imot utstyr dersom de selger slik utstyr selv.

 

Før gikk jeg og trodde at de var pliktig til å ta i mot f.eks. kjøleskap, dersom de kun solgte batteriladere. Noen innspill på ett slikt scenario?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...