Gå til innhold

Windows 7-prisene klare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke ment som noe skryteri fra min side, denne kompetansen er ikke noe man får bruk for i Norge ihvertfall - det er bare noe man tar hvis man er lidenskapelig interessert i emnet. Er forøvrig 21år gammel!

 

Forøvrig om det er noen som mener de har samme tekniske innsikt innenfor hvordan Windows fungerer internt si gjerne ifra på PM! Jeg ELSKER å prate om hvordan Windows fungerer ;)

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Nei denne sertifiseringen ble "oppfunnet" i juni 2008, så er helt ny og jeg har ihvertfall aldri sett noen jobber her i Norge som har spesifisert at man trenger denne kompetansen.

 

Dog kan jeg feks tenke meg at for Driverutviklere for Windows er dette uvurderlig kompetanse, men jeg gjør det altså bare for at det interesserer meg.

 

Det gir deg ihvertfall kunnskaper og verktøy for å feilsøke Windows på en mere Vitenskapelig måte og for min del er det uvurderlig.

 

Tenk feks et klassisk problem der Windows fryser og man mistenker det er noe med softwaren. Normalt sett er dette kronisk vanskelig å feilsøke men ved å bruke en debuggerkabel mellom maskinen som fryser og en bærbar kan du enkelt gjøre et "break in" og deretter undersøke tråden som kjører å prosessoren og gjennomgå stakken dens for å finne problemet!

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
fenderbest:

Jeg lurte på om du jobber med konsulentoppdraog ol. innenfor Microsoft løsninger.

Hadde vært greit å få vite noe om bakgrunnen for at du tok den eksamen ja. Var det fordi den var gratis når den var i beta eller er du ansatt i et firma som betale for at du skulle ta den?

 

Og hvor mye jobber du med windows? Har du noen erfaring fra virkelige situasjoner, isåfall hvor er du anstatt og hva jobber du som?

Lenke til kommentar

Jeg jobber ikke som IT-konsulent nei og eksamenen tok jeg fordi jeg allerede hadde hatt denne interessen mange år før den eksisterte. Måtte desverre betale alt selv da jeg tror Beta tilbudet gikk bare i USA.

 

Såvidt jeg vet finnes det ikke noen jobber i Norge der man virkelig får utnyttet denne kompetansen og er derfor avhengig selv av å videreutvikle den på eget iniativ. Den beste erfaringen er egentlig den man får fra å feilsøke. Jeg kan feks gå gjennom kallstakken til en driver og deretter gjennomgå den feilende funksjonen i assembly for å avgjøre nøyaktig hva som gikk galt. Som regel er jo ikke denne informasjonen interessant for andre enn de som har skrevet driveren.

 

For de fleste vil jo det være nok at de feks deaktiverer driveren og de oppdager at problemet er borte være nok bevis til å anta at driveren er den skyldige. For min del holder ikke det og jeg liker å være ekstra grundig.

 

Forøvrig om det er andre her som er interesserte i Windows har jeg skrevet litt om erfaringer og observasjoner på bloggen min:

http://feilsoking.blogspot.com/

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Du kan sikkert få deg jobb på et Microsoft Supportsenter. De utfører ofte slike oppgaver du er innpå her i 2. eller 3. linje support. Om ikke annet kan det jo være greit å slippe 1. linje (som også har blitt en del degradert gjennom årene).

 

Selv begynte jeg på support for 16 år siden hos en VAR hvor jeg supporterte bedrifter som Telenor "Bedrift", Hydro Data ol. på deres server, nettverk og komunikasjonsløsninger.

 

Man får fint utnyttet denne avgrensede "spisskompetansen" i Norge, det går heller mer på om du klarer å omstille deg til å jobbe med vesentlig flere oppgaver samtidig og i et annet tempo samt under mer stress enn du er vant til på egenhånd.

 

Jeg kan tenke meg ganske mange bedrifter som ønsker slik kompetanse, men du er alikevel nødt til å kunne jobbe vesentlig bredere. Så et Microsoft Supportsenter i skandinavia eller europa kunne nok vært tingen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Men ved å bruke en debuggerkabel mellom maskinen som fryser og en bærbar kan du enkelt gjøre et "break in" og deretter undersøke tråden som kjører å prosessoren og gjennomgå stakken dens for å finne problemet!
En gammel og god teknikk om man har tid. Som regel må man allltid løse problemet vesentlig raskere :)

 

Jeg har egentlig mere erfaring med Windows ME på tross av dette kan jeg ikke huske å hatt noen egentlige skikkelige problmer med ME. ME var jo ubrukelig siden Windows uansett hadde Windows 2000 og Win XP på tampen allerede og var egentlig bare Windows 98 med en del tullete funksjoner.
Jeg forstår nå bedre hvorfor du sa det som er understreket her. Du har jo aldri sittet med ME i et bedriftsnettverk.

Og hva får deg til å tro at XP var 98 med "ekstra dill?". Det har vel ikke gått deg hus forbi i tidlig tenårene at XP var et NT OS og 98 var et ms-dos OS?

 

:hmm:

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ja, der leste jeg feil. Eller dvs. jeg husket det feil når jeg hentet det frem nå. :nei:

 

Uansett vil jeg ikke si at ME kun var 98 med ekstra dill. ME var heller et misslykket forsøk på videreutvikling og mange nye funksjoner som ikke fungerte særlig godt i ME og som senere ble videreført til Vista.

 

ME var et forsøk på noe "nytt" i ms-dos leieren når de egentlig burde latt den dø noe stille hen. Men det var jo også ifb. med Y2K panikken som ME tittelen tilsa.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

det som er kjipt med windows er at windows 7 blir lansert koster 2000 kroner sier vi. også kanskje hvis micrsoft klarer kan de levere et nytt OS i løpet av 2-3 år som de også vil at du skal betale 2000kr for. greit nok du trenger ikke ha det nyeste men etterhvert så kommer det driver problemer osv. jeg kjøpte selv vista når alle skrøt av det og det tok meg ca 2 år før det var kjapt og stabilt nok til å kunne brukes. så får vi se om windows 7 leverer i større grad enn vista.

Lenke til kommentar

Windows 7 er Vista R2 og microsofts andre forsøk på å få til lanseringen vi håpet på med Vista. Jeg tror nok Windows 7 leverer og jeg tror det kan leve oppimot like lenge som XP har gjort om ikke MS kommer med noe helt revolusjonerende i løpet av de to neste utgivelsene.

 

Jeg bruker fortsatt Windows 2000 til en del oppgaver og virtuelle maskiner og synes det er et knallgodt OS til sitt bruk. Faktisk mye mer jobbvennlig enn XP. Vista har jeg på en "administrativ" desktop maskin på kontoret kun fordi jeg skal kunne supportere våre løsninger til kunder som har vært uheldige nok til å bruke penger på Vista. Jeg er også spent på om SP2 til Vista tilfører noe bedre brukeropplevelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
ME var et forsøk på noe "nytt" i ms-dos leieren når de egentlig burde latt den dø noe stille hen. Men det var jo også ifb. med Y2K panikken som ME tittelen tilsa.

 

Slik oppfattet jeg også ME. Ikke at jeg har brukt produktet, på jobben klarte jeg å få gjennomført overgang til NT også på desktop flere år tidligere. Innføring av flere tunge applikasjoner (saksbehandling) i perioden 95 - 97 (hvor jeg var prosjektleder), viste klart at å være på en ms-dos basert plattform var håpløst.

 

Windows 7 er Vista R2 og microsofts andre forsøk på å få til lanseringen vi håpet på med Vista. Jeg tror nok Windows 7 leverer og jeg tror det kan leve oppimot like lenge som XP har gjort om ikke MS kommer med noe helt revolusjonerende i løpet av de to neste utgivelsene.

 

Det er også sterke økonomiske insitamenter for dette. I og med at de fleste større organisasjoner/bedrifter ønsker noenlunde lang levetid på investeringene, og i stor grad har droppet Vista vil nok Windows 7 være neste generasjon i bedriftssammneheng. Da har faktisk ikke Microsoft annet alternativ enn å la den leve en god stund.

Lenke til kommentar

At feilsøking med debuggerkabel er en treg måte å feilsøke på er jeg uenig i. Du trenger feks bare å velge at Windows skal starte med debugger-kapabiliteter i oppstarten koble til en kabel og deretter vente på at maskinen skal fryse/kræsje og så vil debuggeren normalt gjøre et automatisk break-in. Som regel holder det med å skrive !thread og kb for så å gjennomgå tråd og stakkinformasjon for å finne problemet.

 

Jeg brukte i alt 5-10 minutter på å finne problemet som fikk maskinen til å fryse, (en driver) jeg ser ikke hvordan alternative metoder kunne ha funnet årsaken raskere.

 

Såvidt jeg vet er det bare Microsofts Redmont avdeling som jobber med minnedumper eller jobbe som såkalte Escalation Engineers der de daglig jobber med slik feilsøking - den grad av support som gjøres i norge på Microsoft produkter av Microsoft selv er vel bare løsninger som er ferdiglagte som er tatt fra en database.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

fenderebest:

Det tar deg ofte mer tid å komme deg inn på serverrommet, koble til kabelen, boote serveren i modusen du trenger etc. Eller skal du kjøre alle servere i debugger modus til enhver tid med kabler tilkoblet? Kortere tid tar det å restarte serveren via en IP basert KVM switch(hvor man også ser blåskjermen), sjekke feilmeldingene og fjerne erfaringsbaserte faktorer som kan være problemet.

 

Ikke minst hvor lang tid tar det å bestille deg, og om du er ledig for oppdrag, for deg å komme til åstedet serveren står og sette i gang feilsøkingen med debuggerkabelen du kobler til laptopen din?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Tror vi skal la fenderbest få lov til å få litt mer på erfaringskontoen før vi griller han helt. Når man har puslet med IT (om ikke som ren IT-person) siden midten av 80-tallet, da vet man at de "bugs/feil" som finnes på 10 - 15 minutter er en sjeldenhet.

 

Har selv vært med på å bruke over et år på å finne en usystematisk feil i en applikasjon (trodde vi). Årsak, en feil i et 3COM nettverkskort med bestemte serienummer. Enkelte ganger tar det ukevis bare å finne ut at man har en feil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...