Gå til innhold

Windows 7-prisene klare


Anbefalte innlegg

@fenderebest:

 

Hvor komplekst det er har heller ingen betydning for om det er rett priset. Og at det er verdens beste OS er jeg fundamentalt uenig i. Det er et velfungerende OS til sitt formål, men knuses av alternativene innen andre bruksområder.

 

Og om du drar fram kompleksitet vil jeg påstå at med Windows betaler man for unødvendig kompleksitet og bloat. Kompleksitet og bloat som faktisk ikke gir noe som helst merverdi.

 

Og som tidligere nevnt, snittprisen på en Windowslisens ligger på ca 400 - 800 kr. Da er faktisk å betale over 3 000 kr for å få lov til å skifte ut så mye hardware man vil faktisk en direkte ublu pris.

 

Det viktigste for å kunne dra nytte av en datamaskin er:

 

1. Ha god og stabil maskinvare.

2. Ha et godt og stabilt operativsystem.

 

Derfor synes jeg at personlig er det vikitgst å bruke mest penger på disse to tingene. Selv om jeg hadde blitt betalt 2000kr ville jeg aldri funnet på brukt en Linux distro noensinne. Ubuntu linux er det dårligste operativsystemet jeg noensinne har prøvd til dags dato. Dette inkluderer da Windows ME.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nok en gang, Mac'er klager på windows, hva har det å si for deg hvor mye W7 koster, når du har en mac fra før av?

 

Fordi jeg ikke er et trangsynt naut som aldri bruker noe annet enn et system. W7 er herlig, og jeg skulle gjerne hatt det på hvertfall to av maskinene jeg har. :)

 

Men, ser ut som om det blir OEM på meg. De har iallefall tålelige priser.

Lenke til kommentar

@fenderbest:

 

Derfor kjører så særdeles lite av verdens supercomputere på Windows.

 

Du har kanskje dårlig erfaring med Ubuntu, men det skyldes nok primært din kompetanse (eller mangel på).

 

Personlig har jeg aldri hatt problemer med stabilitet på noen som helst versjoner av Linux i de 6 - 7 årene jeg har også har brukt Linux, og jeg sitter faktisk kontinuerlig og arbeider både i Ubuntu og Windows samtidig.

Lenke til kommentar

Supercomputere bruker jo ofte svært spesiallagede algorimter og siden det er enkelt å kompilere og kostumisere Linux kjernen er det jo et godt alternativ.

 

Ganske flott at du kom frem til at siden jeg synes Ubuntu Linux er et dårlig operativsystem så er jeg åpenbart en idiot. Bravo Linux Brukere! Jeg orker ikke å argumentere om hvorfor jeg synes det ikke er noe for meg for det er ikke dette tråden handler om. Poenget var bare at Linux ikke er noe alternativ for min del. (Og dessuten skydltes problemene lite heldige valg i hvordan denne distroen skulle fungere)

 

Så jeg synes ikke du skal komme med en uttalse om at Linux er for alle.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Det var du som drog inn Linux (som helt korrekt er lite relevant), og da synes jeg det var helt greitt å være flåsete.

 

Jeg kunne også brukt helt andre argumenter, som f.eks at Linux er relativt utbredt hos utviklere og i svært mange andre sammenhenger enn supercomputere. Derfor blir en påstand om at Windows 7 er verdens beste OS for meg rett og slett håpløst objektivt sett. Du får gjerne mene det subjektivt, men da forbeholder jeg meg retten til å si at det du sier er for meg tullpreik fra a til å.

 

Personlig så synes jeg Windows 7 er et godt fungerende OS, men jeg kommer uten tvil til å bruke Ubuntu til de fleste oppgavene som jeg tjener penger på. Rett og slett fordi både OS-et og programvaren tilgjengelig er overlegen til de oppgavene. Ikke minst når man ser pris/nytte.

 

Og at du synes 2 000 - 3 000 kr er en grei pris betyr langt fra at andre synes det.

Lenke til kommentar

Jeg siterer:

Og at det er verdens beste OS er jeg fundamentalt uenig i. Det er et velfungerende OS til sitt formål, men knuses av alternativene innen andre bruksområder.

 

Jeg prater selvsagt om vanlige Hjemmeoperativsystemer og dermed blir det eneste tenkelige alternativet Linux som for meg ikke er noe alternativ. Det blir jo like subjektivt som at jeg sier at Windows 7 er verdens beste operativsystem som at du sier at noe annet "knuser" Windows.

 

Enda et sitat:

Rett og slett fordi både OS-et og programvaren tilgjengelig er overlegen til de oppgavene. Ikke minst når man ser pris/nytte.

 

Enda mer subjektivitet. Tsk tsk.

 

Selvsagt sier jeg ikke at Windows 7 er verdens beste OS for feks servere da jeg regnet med dette var rimelig opplagt. Når man snakker om et hjemmeoperativsystem som Windows 7 blir det jo tullete å sammenligne dette med andre OS som har andre spesialoppgaver.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

@Bolson, @fenderblest:

Folk har foskjellige behov, kriterier og erfaringer med operativsystemer, både på desktop og server. Det å si at Windows eller Ubuntu er best på desktop blir totalt objektivt og er liten vits i å diskutere. Windows har jo også spesialisert seg innen servere (har jo egne utgaver for servere), og vil anta at for veldig mange er kanskje dette det mange vil foretrekke.

 

Selv synes jeg Vista var nokså bra, men foretrekker Ubuntu over Vista. Har ikke fått testet Windows 7 enda, men får nok den muligheten etter hvert. Selv om jeg hadde foretrukket Windows rent brukermessig hadde nok mine holdninger til åpen kildekode gjort at jeg alikevel hadde holdt meg til Linux på desktoppen, så selv om jeg potensielt kan foretrekke Window 7 fremfor Ubuntu rent brukermessig, har jeg også andre kriterier for valg av Ubuntu og åpen kildekode.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Yep det er da engang det vi gjør på dette forumet. Diskuterer meninger. Jeg kan feks mene at Windows er verdens beste operativsystem og at jeg ikke synes prisen er så avskrekkende. Og andre kan da for all del mene noe annet, dog kan ingen påstå at jeg tar feil i disse meningene.

 

Så synes det er litt merkelig at jeg blir kalt en idiot for å ha en viss mening.

 

For meg personlig er det ingen andre hjemmeoperativsystemer som er i nærheten av Windows. Det mest lovende jeg har prøvd er egentlig OSX og kunne egentlig gjerne tenkt meg en MAC.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

@fenderbest:

 

Akkurat like mye eller lite subjektivt som følgende utsagn fra deg.

2-3000 er derfor fryktelig lite å betale for verdens beste operativsystem synes nå jeg.

 

Og når du bruker subjektivitet, forbeholder jeg meg retten til å også å være subjektiv. Om du faktisk hadde skrevet "...lite å betale for det jeg mener er verdens beste operativsystem for hjemmebruk ..", så skulle du faktisk få stått ubesvart og ubegrunnet. Men påstanden din kan tolkes som en langt mer absolutt påstand, og da får du svar på tiltale.

 

Edit:

Eller er ikke mangel på kompetanse synonymt med idiot. Hadde jeg ment du var en idiot hadde jeg faktisk skrevet det. Personlig kjenner jeg særdeles oppegående personer (vi snakker om nærmest Nobelprisnivå her) som mangler enhver kompetanse på gitte felt. At du ligger på meget høyt nivå når det gjelder Windows sier nødvendigvis ikke særlig mye om din Linuxkompetanse.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar

Legg merke til at jeg skriver ...synes nå jeg på slutten, som jeg synes burde indikere klart nok at dette var min mening?

 

Forøvrig må jeg jo innrømme om at jeg gjorde den påstanden om at Windows er verdens beste operativsystem bare for at en eller annen Linux fantast skulle se rødt. Godt å se at de fremdeles biter på kroken. ;)

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Jeg tar alle priser på Windows 7 med litt havsalt og venter til jeg ser prisene i butikken. I mellomtiden vurderer jeg Ubuntu 9.10 og den leieren mer enn noen gang tidligere.

 

Min klare mening er at INGEN OS som selger så mye og til et så bredt publikum som dette er verdt over 1000,- i fult funksjonerende retail! Dette er et desktop operativsystem. Hadde det vært et OS for noen veldig få med helt spesielle behov i en nisjebransje kunne jeg forstått disse prisene.

 

:thumbdown:

 

Jeg har jobbet professjonelt med MS løsninger i snart 15 år og selv som representant er jeg i overkant lei av forsøke å forstå dem på slik som dette.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Selv om jeg hadde blitt betalt 2000kr ville jeg aldri funnet på brukt en Linux distro noensinne. Ubuntu linux er det dårligste operativsystemet jeg noensinne har prøvd til dags dato. Dette inkluderer da Windows ME.

Dette er det noe av det verste jeg har hørt og du bekreter "kjøpt og betalt med tilhørende skylapper påmontert". Jeg mistet mye "kollegial" respekt her, selv som en felles komersiell MS representant.

 

Vi evner også å tenke fritt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det viktigste for å kunne dra nytte av en datamaskin er:

 

1. Ha god og stabil maskinvare.

2. Ha et godt og stabilt operativsystem.

 

Derfor synes jeg at personlig er det vikitgst å bruke mest penger på disse to tingene. Selv om jeg hadde blitt betalt 2000kr ville jeg aldri funnet på brukt en Linux distro noensinne. Ubuntu linux er det dårligste operativsystemet jeg noensinne har prøvd til dags dato. Dette inkluderer da Windows ME.

Det viktigste for å kunne dra nytte av en datamaskin er:

 

1. Ha god og stabil 230V spenning i huset.

2. Ha et godt og stabilt tak over PCen som ikke lekker.

3. Ha en god og stabil skjerm som viser det den skal.

4. Ha en god og stabil internettlinje.

5. Ha en god og stabil grafikkdriver som ikke kræsjer PCen.

6. Ha en god og stabil kontorstol som man ikke ramler bakover fra.

 

Derfor synes jeg at personlig er det vikitgst å bruke mest penger på disse tingene.

 

.. ok, jeg skal stoppe hermingen der. Skjønner du hvor jeg vil med dette? Disse argumentene er akkurat like dumme som de du kom med.

 

Det er liten tvil om at Linuxkjernen tilbyr svært god stabilitet. (ref superdatamaskiner). Hva man legger i ordet godt vil jo variere fra person til person. Det betyr at Linux-baserte OS vil være bedre for noen, mens Windows vil være best for andre.

 

Dessverre er det alt for få som har prøvd flere alternativer i nok utstrakt grad til at de har mulighet til å bedømme de noenlunde objektivt. Dvs. de aller fleste har brukt og lagt seg til vaner/uvaner med Windows og alt for få har brukt og lagt seg til vaner/uvaner i ulike Linux-baserte OS.

 

Din beskrivelse av Ubuntu vitner om for lite aktiv bruk og for mye bagasje fra Windows-verden.

 

@fenderbest: Du har kanskje dårlig erfaring med Ubuntu, men det skyldes nok primært din kompetanse (eller mangel på).

Evt. fordommer og forhåndsdømming. (Ja, jeg ser avataren)

Lenke til kommentar

At mine erfaringer med Ubuntu er dårligere enn mine erfaringer Windows ME er fremdeles bare mine personlige erfaringer. Jeg gir alle operativsystemer en fair sjanse og såvidt jeg vet er vel Ubuntu den Linux distroen som er mest hjemmevennlig og dermed den beste konkurenten til Windows?

 

Feks ved første oppstart av Ubuntu, fant Ubuntu ut at den skulle kjøre en høyere oppløsning enn det skjermkortet taklet. (Istedet for å kjøre en safe oppløsning som alle skjermkort takler eller evt teste ut hvilke oppløsningkapabiliteter skjermkortet støtter)

 

Videre fungerte ikke PS/2 musen overhodet som skyldes en eller annen obskur feil i kjernen.

 

Fikk fikset begge delene etter hvert men kan virkelig ikke huske at jeg har slike dårlige erfaringer med feks Windows ME. Så selv om jeg har håndgripelige fakta for å begrunne mine meninger vil fremdeles Linux fantastene fremdeles påstå at det er "min feil"

 

Dette er jo bare mine personlige erfaringer. Jeg kan ikke se at uansett hvilken kompetanse jeg hadde hatt innenfor Linux ville fått disse problemene til å forsvinne. Uheldige valg av operativsystemdesign er dermed å skylde på og jeg kan objektiv påstå at Ubuntu er et dårlig operativsystem etter mine personlige erfaringer.

 

Personlig synes jeg OSX som sagt er den beste konkurenten innen OS av denne kategorien.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
Legg merke til at jeg skriver ...synes nå jeg på slutten, som jeg synes burde indikere klart nok at dette var min mening?

 

Forøvrig må jeg jo innrømme om at jeg gjorde den påstanden om at Windows er verdens beste operativsystem bare for at en eller annen Linux fantast skulle se rødt. Godt å se at de fremdeles biter på kroken. ;)

 

At prisen var rett ja. Det andre oppfattet jeg som "faktum est".

 

Faktisk har jeg for lenge siden "oppfattet" at du driver en del "trolling". Derfor valgte jeg bevist å ta tråden. Er det noe jeg ikke er så er det Linux-fantast. Jeg bruker konsekvent det OS-et som gir meg best kost/nytte i forhold til behov. Ellers er hovedgrunnen til at jeg faktisk støtter alt som kan redusere Microsoft sin markedsmakt at jeg som bruker vil tjene på det.

Lenke til kommentar
Jeg siterer:

Og at det er verdens beste OS er jeg fundamentalt uenig i. Det er et velfungerende OS til sitt formål, men knuses av alternativene innen andre bruksområder.

 

Jeg prater selvsagt om vanlige Hjemmeoperativsystemer og dermed blir det eneste tenkelige alternativet Linux som for meg ikke er noe alternativ. Det blir jo like subjektivt som at jeg sier at Windows 7 er verdens beste operativsystem som at du sier at noe annet "knuser" Windows.

Det er ikke subjektivt at Linux knuser Windows på andre områder. Hvordan kan du ellers forklare grunnen til at Windows har en markedsandel på 1,00% på top500.org?

 

Enda et sitat: Rett og slett fordi både OS-et og programvaren tilgjengelig er overlegen til de oppgavene. Ikke minst når man ser pris/nytte.

 

Enda mer subjektivitet. Tsk tsk.

Du må gjerne prøve å motbevise hans påstand om at Linux er overlegent til de oppgavene.

(Vet du i det hele tatt hvilke oppgaver det er snakk om? Jeg vet ikke)

 

Selvsagt sier jeg ikke at Windows 7 er verdens beste OS for feks servere da jeg regnet med dette var rimelig opplagt. Når man snakker om et hjemmeoperativsystem som Windows 7 blir det jo tullete å sammenligne dette med andre OS som har andre spesialoppgaver.

Jeg kan ikke se at Bolson har sammenlignet tvers av bruksområdene. Kan du?

Lenke til kommentar

Ingen kan gi håndgripelige bevis på at et OS er bedre enn en annet.

Om man feks legger til grunne at et kriterium at OS'et SKAL være åpen kildekode har jo Windows allerede tapt.

 

Windows er det beste operativsystemet for hjemmebruk vil da kun være min personlige mening men dette mener jeg da jeg har vektlagt nok.

 

Jeg vil forøvrig se hvordan det kan konkluderes at problemene jeg har hatt med andre operativysystemer skyldes uvitenhet.

 

Kanskje det at Linux har begynt å kjøre skjermkort på oppløsninger skjermkortene ikke takler er den spennende ny feature jeg ikke har hørt om?

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar
2-3000 er derfor fryktelig lite å betale for verdens beste operativsystem synes nå jeg.
Legg merke til at jeg skriver ...synes nå jeg på slutten, som jeg synes burde indikere klart nok at dette var min mening?

Du skriver at for verdens beste OS, synes du 2-3000 kr er fryktelig lite å betale. Du påstår Windows er verdens beste OS, og gjør det klart at det er prisen du synser om. Hvis det ikke var det du mente så bør du omformulere deg.

Lenke til kommentar

Jeg synes det blir litt tungvint at hver gangen jeg uttaler meg om noe med min personlige mening må jeg understreke det med ...er min personlige mening hele tiden.

 

Enkelte ting er jo ganske så opplagt meninger og ikke noe fakta, da jeg som sagt mener det ikke er mulig på noen saklig måte å avgjøre om noe er "bedre" enn det andre for alle andre enn deg selv.

 

Den eneste måten man kan avgjøre om noe er bedre eller værre er å stille et sett med kriterier, alt etter hvilke kriterier som stilles vil jo både Windows og Linux kunne "vinne".

 

Det er ingen som kan komme med vitenskaplig bevis på at feks Linux er bedre enn Windows.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...