Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kjørte på en bil bakfra, 5000,- minimum bot?!


DMN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror nok dette bare er noe politiet sier for å skremme, politiet har prøvd å skremme meg med bøter mange ganger, men er bare de gangene jeg har fått bota på stedet at det har blitt noe av.

 

En påkjørsel bakfra i seg selv burde ikke gi noen bot, sjeldent politiet innblandes i slike saker uten personskader uansett, teit av dama å ringe dem, med mindre du var vrang og vanskelig.

Lenke til kommentar
Tror nok dette bare er noe politiet sier for å skremme, politiet har prøvd å skremme meg med bøter mange ganger, men er bare de gangene jeg har fått bota på stedet at det har blitt noe av.

 

En påkjørsel bakfra i seg selv burde ikke gi noen bot, sjeldent politiet innblandes i slike saker uten personskader uansett, teit av dama å ringe dem, med mindre du var vrang og vanskelig.

 

Jeg hadde lappen i 21 dager første gangen (var 19 år), fikk sleng på bilen under eksakt samme forhold som trådstarter. Ingen materielle skader, ingen nestenulykke engang! Jeg fikk inndratt førerkortet for 3måneder, og siden det var i prøvetiden så måtte jeg ta ny teoriprøve og oppkjøring, 3000kr i bot og bilen ble tauet. Jeg brøt overhodet ikke fartsgrensen; stod og ventet på å svinge til venstre ved grønt lys, ga for mye gass og fikk en sleng og en kontra. Politiet så ikke "ulykken", men valgte å tro på vitner som hadde sagt at jeg hadde dratt en 360graders snurr i oppoverbakken der jeg bodde (noe jeg ikke tror at hadde vært mulig med min da gamle slitne bil). Totalt så kostet det meg altså rundt 10K og lapp-løs i 3 måneder, så ingen ting forundrer meg når det gjelder politi mot unge sjåfører...

 

Tror uansett ikke at politiet hadde så mye å gjøre den dagen, på et tidspunkt så stod det 5 (ja FEM) uniformerte politibiler rundt meg, vet at historien høres umåtelig drøy ut, men det er faktisk sant!

 

Det hører også med til historien at da jeg sa til han som hadde saken om at jeg umulig kan ha klart å dra en 360, så fikk jeg bare til svar om at "Det var flere vitner som hadde sagt det samme"(!?!!) og "Uansett så hadde ikke det noe særlig å si for saken".

Lenke til kommentar

Jeg fatter ikke hvorfor hun som ble påkjørt ringte politiet. Akkurat som om politiet ikke har nok å gjøre! Snakk om resurssløsing.

Jeg har selv blitt påkjørt bakfra. Var da ca 20 år. Han som kjørte på meg var sikkert rundt 60 år. Men det var ikke i tankene mine å ringe politiet. Dette er da noe man kan ordne opp mellom de involverte.

Det kan jo hende at det er løs sand eller noe på asfalten også, så en påkjørsel bakfra behøver jo ikke ha noe med kjøreferdigheter å gjøre. (Selv om unge mannlige sjåfører statistisk sett selvfølgelig "utfører" flere ulykker enn snittet!)

Lenke til kommentar

Så lenge politiet er involvert så medfører det "desverre" automatisk bot for uaktsomsom kjøring ved påkjørsel bakfra - med mindre de som rykker ut ikke gidder/har tid til å skrive rapport.

 

Hadde en kollega som var oppe i nesten akkurat samme situasjon, han kjørte på ei ung jente bakfra, nesten ingen skader, men moren til jenta ringte politiet og sa ifra (ingen anmeldelse) fordi hun synes han hadde kjørt uansvarlig - noe som medførte bot for uakstsom kjøring i posten (forsikringssaken er jo "bevis" i et sånt tilfelle >.<)

 

Han snakket med en politijurist som sa det ikke var noen vits i å tenke på å klage engang, siden påkjørsel bakfra var "auomatisk" bot.

Lenke til kommentar

Kom akkurat hjem fra en ukes guttetur i danmark, og selvom jeg sa til damen jeg kjørte på at jeg skulle reise på ferie dagen derpå, så sendte hun meg en 4-5 meldinger.

 

Hun mente jeg ikke tok overhodet noe ansvar for det som skjedde, og maste om å skrive skaderapport. Og dermed synes hun det var dårlig at jeg hadde "rømt" (ja, det ordet) til danmark, og truet med å anmelde meg for å stikke av (!).

 

Jeg svarte så at det var ferien min som hadde startet, og jeg ga ut tlf nummeret til faren min hvis hun trengte å hente ut personlig info om meg.

 

Da fikk jeg en rasende melding tilbake som sa at dette var mellom meg og hun, og faren min ikke hadde noe som helst med det å gjøre. Hun avsluttet også meldingen med "Jeg kontakter politiet."

 

På dette stadiet mistet jeg temperamentet, jeg var småfull og sendte en ganske skarp melding (skarp, men saklig) tilbake og skjelte hun ut. Siden har jeg ikke fått svar.

 

Dette er nå 5 dager siden, og jeg skal prøve å ringe hun i morgen (søndag). Noen som har forslag om hvordan jeg burde gå frem?! Denne dama virker jo klin gæren.

Lenke til kommentar

Hva er det egentlig hun mente du hadde stukket av fra?!

 

I forbindelse med en (materiell) skade er det vel bare å:

1) Fylle ut skademelding på stedet

2) La verksted og forsikringsselskap ordne opp

3) Ergre seg over egenandel og/eller bonustap om man er skyld i hendelsen

4) Glemme hele greia

 

Dere fylte ut skademelding når det skjedde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...