Gå til innhold

Finnes evigheten? Om så finnes da alt mulig?


Anbefalte innlegg

DERSOM universet er uendelig/det finnes uendelig mange universer, så vil alt som KAN skje skje.

 

For eksempel vil jumbojet-er oppstå ut fra naturlovene alene noen steder.

Det er våre jumbojet-er beviset for.

 

Poenget er: Alt som er MULIG vil skje, alt som er umulig vil aldri skje.

 

DERSOM universet er uendelig/det finnes uendelig mange universer, så vil alt som KAN skje skje.

 

For eksempel vil jumbojet-er oppstå ut fra naturlovene alene noen steder.

Det er våre jumbojet-er beviset for.

 

Poenget er: Alt som er MULIG vil skje, alt som er umulig vil aldri skje.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DERSOM universet er uendelig/det finnes uendelig mange universer, så vil alt som KAN skje skje.

 

For eksempel vil jumbojet-er oppstå ut fra naturlovene alene noen steder.

Det er våre jumbojet-er beviset for.

 

Poenget er: Alt som er MULIG vil skje, alt som er umulig vil aldri skje.

 

DERSOM universet er uendelig/det finnes uendelig mange universer, så vil alt som KAN skje skje.

 

For eksempel vil jumbojet-er oppstå ut fra naturlovene alene noen steder.

Det er våre jumbojet-er beviset for.

 

Poenget er: Alt som er MULIG vil skje, alt som er umulig vil aldri skje.

 

Hvis det finnes en uendelighet/evighet vil det vel ikke finnes umulighet? Alt som er mulig, og alt som vi ser på som umulig vil skje/finnes. Du sier det jo selv, våre naturlover vil ikke være de absoluitte naturlovene.

Lenke til kommentar

Nå tolker du det altså dithen at grunnet uendelig antall forsøk, så vil man kunne binde to edelgasser med hverandre, og på denne måten skape et individ hvis elektriske kretser er komplett?

 

Nei, selv om det er uendelig tid til å fullføre prosesser, så er fortsatt universet begrenset ved at noen prosesser er umulige, uansett tid brukt på de, og det er vel heller dette Andre1983 prøver å få frem?

Lenke til kommentar
Nå tolker du det altså dithen at grunnet uendelig antall forsøk, så vil man kunne binde to edelgasser med hverandre, og på denne måten skape et individ hvis elektriske kretser er komplett?

 

Nei, selv om det er uendelig tid til å fullføre prosesser, så er fortsatt universet begrenset ved at noen prosesser er umulige, uansett tid brukt på de, og det er vel heller dette Andre1983 prøver å få frem?

Hvorfor skulle ikke dette gå an? Så langt vi vet er det umulig, men vi vet allerede at det er utrolig mye vi ikke vet om universet/uendeligheten. Det kan finnes paralelle universer hvor dette er mulig, hvor alt av som strider mot våre naturlover er mulig.

Og det er dette som er kjernen i trådstarters spørsmål. Hvis det finnes en evighet finnes alt. Det som er mulig og det som for oss er umulig.

Lenke til kommentar
Nei. For meg er det ikke mulig å spise opp sola. Hvis dette er mulig for en paralell versjon av meg i et alternativt univers er det fortsatt ikke mulig for meg. Jeg vil aldri kunne spise sola. Uendelig tid forandrer ikke dette ettersom min tid er endelig.

Selvfølgelig ikke.

Lenke til kommentar
DERSOM universet er uendelig/det finnes uendelig mange universer, så vil alt som KAN skje skje.

 

For eksempel vil jumbojet-er oppstå ut fra naturlovene alene noen steder.

Det er våre jumbojet-er beviset for.

 

Poenget er: Alt som er MULIG vil skje, alt som er umulig vil aldri skje.

 

DERSOM universet er uendelig/det finnes uendelig mange universer, så vil alt som KAN skje skje.

 

For eksempel vil jumbojet-er oppstå ut fra naturlovene alene noen steder.

Det er våre jumbojet-er beviset for.

 

Poenget er: Alt som er MULIG vil skje, alt som er umulig vil aldri skje.

 

 

Desverre as, men alt kan ikke kanskje skje endang. Alt vil aldri skje. Vi mennesker har ikke muligheten til å tenke ut hvor mye som finnes. Og som kan bli oppfunnet. Derfor tror vi at alt, kanskje kan skje fordi det "kan da ikke være så mye", men som sagt. Om universet er uendelig, så er det også uendelig med ting som aldri vil bli oppfunnet/lagd/finnes.

Lenke til kommentar
Desverre as, men alt kan ikke kanskje skje endang. Alt vil aldri skje. Vi mennesker har ikke muligheten til å tenke ut hvor mye som finnes. Og som kan bli oppfunnet. Derfor tror vi at alt, kanskje kan skje fordi det "kan da ikke være så mye", men som sagt. Om universet er uendelig, så er det også uendelig med ting som aldri vil bli oppfunnet/lagd/finnes.

 

Såfremt universet er uendelig og kvaliteten den samme over det hele, så vil alt som kan skje skje -- kun umuligheter vil ikke inntreffe.

Ikke bare vil ALT skje -- alt vil skje på eksakt samme måte ned til elektronenes posisjon uendelig mange ganger.

 

Alt som er en mulighet skjer uendelig mange ganger, fordi sansynligheten blir ganget med uendelig antall forsøk.

 

For eksempel: Sjansen for at noen vinner i lotto ti ganger på rad:

 

1/10 000 000 ^10 = 1 til 10000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000000

Antall forsøk: ∞

Altså vil alt som kan skje skje uendelig mange ganger på eksakt samme måte -- forutsatt at naturlovene er de samme over hele fjøla.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Andre det der blir bare spekulasjoner.

Hva om det samme skjer i en uendelig loop? Da vil jo bare en ting skje for alltid.

 

Det er ikke noe logisk konklusjon at alt vil skje nar universet er uendelig.

 

Uansett sa er ikke universet uendelig, det er basic fysikk.

Det har vaert samme niva av energi i universet helt siden big bang.

Energi bare forandrer form, det blir ikke borte eller laget pa nytt.

Lenke til kommentar
Andre det der blir bare spekulasjoner.

Hva om det samme skjer i en uendelig loop? Da vil jo bare en ting skje for alltid.

 

Det er ikke noe logisk konklusjon at alt vil skje nar universet er uendelig.

 

Uansett sa er ikke universet uendelig, det er basic fysikk.

Det har vaert samme niva av energi i universet helt siden big bang.

Energi bare forandrer form, det blir ikke borte eller laget pa nytt.

 

Hvis det samme skjer i en uendelig loop er det kun det som skjer i den loopen som KAN skje.

Men jeg forutsatte at det var UNIVERSET som var uendelig, ikke et endelig univers med uendelig tid.

 

Uansett hvilke element som er uendelig vil alt som kan skje skje uendelig antall ganger, enten paralellt eller i serie.

Alt som KAN skje.

Alt som IKKE KAN skje, vil aldri skje.

 

Jeg bare påpekte det åpenbare, egentlig -- det er som å påpeke at uendelig ganger 1 er lik uendelig.

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar

Det med hvordan Big Bang kom til, var at den bare "poppet opp". noe kan faktisk ble lagd ut av ingenting. det er et eksperiment de gjorde på Discovery som beviste det. Var med noe damp og greier. Husker ikke helt. Uansett, materie og antimaterie sloss om hvem som skulle bli "vinneren" på et tidspunkt vant materie, og "the big bang" ble en realitet.

 

Men jeg har lurt på en ting: Kan noen enkelt forklare meg hva antimaterie er?

Lenke til kommentar
Det med hvordan Big Bang kom til, var at den bare "poppet opp". noe kan faktisk ble lagd ut av ingenting. det er et eksperiment de gjorde på Discovery som beviste det. Var med noe damp og greier. Husker ikke helt. Uansett, materie og antimaterie sloss om hvem som skulle bli "vinneren" på et tidspunkt vant materie, og "the big bang" ble en realitet.

 

Men jeg har lurt på en ting: Kan noen enkelt forklare meg hva antimaterie er?

 

Prøv wikipedia.

Du vil uansett få tre svar sakset derfra eller omskrevet.

Om ikke man aksepterer wikipedia, så les bøkene i kildereferansen.

Lenke til kommentar
Men jeg forutsatte at det var UNIVERSET som var uendelig, ikke et endelig univers med uendelig tid.

 

Uansett hvilke element som er uendelig vil alt som kan skje skje uendelig antall ganger, enten paralellt eller i serie.

Alt som KAN skje.

Alt som IKKE KAN skje, vil aldri skje.

 

Jeg bare påpekte det åpenbare, egentlig -- det er som å påpeke at uendelig ganger 1 er lik uendelig.

Om Universet er uendelig, betyr ikke det at det er uendelig med masse. Det kan være uendelig stort, men kun fylt med vakuum. Det jeg vil frem til er at selvom universet er uendelig, betyr ikke det at alt som kan skje vil skje.

 

Men om det er uendelig med tid derimot, da skjer alt det som kan skje.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

noobs :(

 

Uendelig er kun potensielt, aldri reelt.

 

MEN skal vi ta høyde for et uendelig univers, vil vi fortsatt ikke vite med sikkerhet at alt kommer til å inntreffe. I statistisk matte setter man takhøyde på ligningene. Dette er i zuper teorien feil. Dersom det finnes en sannsynlighet for at noe ikke skal inntreffe, kommer sannsynligheten for utfallet aldri til å nå 100% sikkerhet. I teorien er det veldig likt tredelingen av 10, fks.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...