Gå til innhold

Høyere timespris ved egenfakturering?


madompa

Anbefalte innlegg

Jeg jobber som frilanser i lokalavisa. Nå har jeg begynt å fakturere selv, slik at jeg får det som en næringsinntekt. Er det da normalt å ta høyere timespris, siden jeg går glipp av f.eks. feriepenger, og de slipper ting som arbeidsgiveravgift? I så fall, hvor mye høyere kan jeg ta?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg jobber som frilanser i lokalavisa. Nå har jeg begynt å fakturere selv, slik at jeg får det som en næringsinntekt. Er det da normalt å ta høyere timespris, siden jeg går glipp av f.eks. feriepenger, og de slipper ting som arbeidsgiveravgift? I så fall, hvor mye høyere kan jeg ta?

 

Konsulent som du egentlig er nå, er alltid dyrere i timespris. nettopp fordi du nå er en egen bedrift som må ta en sum som overstiger timeslønn fordi du selv skal dekke forsikringer innen jobben (sjekk avtalen mellom deg og avis), din egen sykelønn skal du dekke osv osv osv osv osv.

 

Husk å sjekk med moms iallefall...den er kjip å glemme.

 

Hva du kan ta er jo avhengig av marked, hvor god du er, produksjon osv.

Men kan vel tenke meg at du iallefall må ta lønn*2 minst.

 

Antar det er noen her på forumet som kan mer om økonomien til et selvstendig firma.

Lenke til kommentar

Ikke uvanlig at timeprisen kan ganges med fire, men er selvfølgelig veldig avhengig av din erfaring/kunnskaper, kundedatabase osv..

 

I tillegg til sykepenger, forsikringer osv som tidligere nevnt er jo også ditt foretak ansvarlig for alt utstyr du skulle trenge - pc, kamera, eventuelt leie av kontor osv.

 

Ikke noen vits å ha dårlig samvittighet for å ta litt godt betalt, med andre ord :)

 

Men ja, sjekk opp dette med moms, den tar livet av deg hvis du gjør det feil :) men du kan vel jobbe for inntil 50 000 i året momsfritt, såvdt jeg husker.

Lenke til kommentar

2x timelønn er lite. Da skal man ha lange oppdrag med nær 100% faktureringsgrad for å forsvare.

 

Du har ingen sykelønn, feriepenger, forsikringer, stillingsvern eller garantier for faktureringsgrad, og det skal prises inn. Da er ikke 800-1000,- timen like mye som det høres ut som lenger.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...