Gå til innhold

Løpetid etter 6 år.


Anbefalte innlegg

Du har sagt nei... OG du skal høre med de først? :p

 

"uten å ha sett hunden".

Du skriver jo selv da, at det er ei stor og "hannbikkje-aktig" tispe du har. Er det noe du har lyst til å avle på? Hvordan er lynnet feks, siden hun er "hannbikkjete"?

Det er vel alderen vi reagerer mest på her. Hun er seks år, og kommer kanskje ikke til å få løpertid igjen med det første. Og da vil hun kanskje bli hele syv år, før hun parres og får sitt første kull. Det er ikke en alder de fleste vil anbefale :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har sagt nei,men du skal høre med veterinæren først.

 

:roll:

 

Det virker som om du allerede har bestemt deg. Det du sier er "jeg tror ikke noe på deg, veterinæren vet bedre".

 

Veterinæren kan hjelpe deg med vaksiner og medisin til hunden din. Veterinæren kan ikke fortelle deg om hunden din bør avles på. Veterinæren kjenner ikke alle rasestandardene og har ikke ( med mindre veterinæren selv er oppdretter) satt seg inn i NKK's regler for oppdrett.

 

Du rekker uansett ikke å parre på denne løpetiden, tispa må jo uansett helseundersøkes (patella og/eller HD-røntging og øyelysing). Og så må dere finne en frisk hanne som komplimenterer tispa og som har alle papirer i orden.

 

Som turtlis sier kan det hende det går 1 år til neste løpetid, og da er hun 7 år gammel. Da er det iallefall dødsdommen hennes å bli parret.

Lenke til kommentar
Du har sagt nei,men du skal høre med veterinæren først.

 

:roll:

 

Det virker som om du allerede har bestemt deg. Det du sier er "jeg tror ikke noe på deg, veterinæren vet bedre".

 

Veterinæren kan hjelpe deg med vaksiner og medisin til hunden din. Veterinæren kan ikke fortelle deg om hunden din bør avles på. Veterinæren kjenner ikke alle rasestandardene og har ikke ( med mindre veterinæren selv er oppdretter) satt seg inn i NKK's regler for oppdrett.

 

Du rekker uansett ikke å parre på denne løpetiden, tispa må jo uansett helseundersøkes (patella og/eller HD-røntging og øyelysing). Og så må dere finne en frisk hanne som komplimenterer tispa og som har alle papirer i orden.

 

Som turtlis sier kan det hende det går 1 år til neste løpetid, og da er hun 7 år gammel. Da er det iallefall dødsdommen hennes å bli parret.

 

jeg sier nei til parring dette året jeg også, men kanskje hvis veterinæren synes det kan gå bra neste år. har det skrevet dette og kan da ikke være så uforståelig.

 

men 7 år så burde den ikke parres uansett? da er jo dette eneste sjangsen vi har, men dette anbefaler ikke dere så da får jeg vel ikke gjøre det da.

Lenke til kommentar

Veterinæren er ikke rette person til å si om du kan parre eller ikke! Å gå til en veterinær med spørsmål om etiske retningslinjer for NKK og raseklubben din er like fånyttes som å dra til optikeren når du har vondt i foten. Optikeren kan sikkert gi deg et svar, men det er tvilsomt at han vet hva han snakker om.

 

Jeg søker litt på nettet, siden jeg ikke vet rasen det er snakk om, er det vanskelig for meg å finne retningslinjene som gjelder for akkurat den rasen.

 

Polarhundklubben har en øvre aldersgrense for førstegangsfødende på 6 år.

 

Jeg velger å quote et innlegg jeg fant for å vise det at det ikke bare er fryd og gammen:

 

Hunden bør ha hatt minst 1 løpetid før den parres.

Personlig syns jeg alle hunder under halvannet år er for unge og umodne til å få valper.

 

Maks alder for førstegangsparring er 5 år. Altså, det er ingen regler på dette, men tisper fra 5 års alder får gjerne komplikasjoner i forbindelse med fødsel og ender ofte med keisersnitt. Det er også stor fare for at ikke alle valpene overlever. (har vært med på å ta imot valper fra førstegangsfødende tisper som har vært 5 år eller mer hele 7 ganger, alle gangene resulterte det i hastekeisersnitt og 2-4 døde valper)

Jeg syns det er unasvarlig å sette valper på en tispe første gang når hun er såpass gammel. I menneskeår så vil 5 hundeår tilsvare ca 45 år. (første hundeåret regnes som 14 år)

 

Innlegget er hentet fra : http://forum.dyrenett.no/forum/archive/ind...hp/t-66576.html

 

Husk at 7 år i hundeår tilsvarer 56 menneskeår.. Ikke helt i sin beste alder til å føde med andre ord.

Lenke til kommentar
men 7 år så burde den ikke parres uansett? da er jo dette eneste sjangsen vi har, men dette anbefaler ikke dere så da får jeg vel ikke gjøre det da.

 

Du skal nok høre på de som fraråder parring og skrinlegge alle planer om alv på denne tispa, og ikke bare tenke at dette er uvitende fjols på nettet.

 

Da synes jeg du skal droppe dette uavhengig av hva veterinær sier. Virker som at du lever i håpet om at en veterinær skal gi grønt lys.

 

Jeg kan ikke spesielt mye om avl, men at man ikke har første kull på så gamle tisper trodde jeg var allmennkunnskap blant hundeeiere.

Lenke til kommentar
Veterinæren er ikke rette person til å si om du kan parre eller ikke! Å gå til en veterinær med spørsmål om etiske retningslinjer for NKK og raseklubben din er like fånyttes som å dra til optikeren når du har vondt i foten. Optikeren kan sikkert gi deg et svar, men det er tvilsomt at han vet hva han snakker om.

 

Jeg søker litt på nettet, siden jeg ikke vet rasen det er snakk om, er det vanskelig for meg å finne retningslinjene som gjelder for akkurat den rasen.

 

Polarhundklubben har en øvre aldersgrense for førstegangsfødende på 6 år.

 

Jeg velger å quote et innlegg jeg fant for å vise det at det ikke bare er fryd og gammen:

 

Hunden bør ha hatt minst 1 løpetid før den parres.

Personlig syns jeg alle hunder under halvannet år er for unge og umodne til å få valper.

 

Maks alder for førstegangsparring er 5 år. Altså, det er ingen regler på dette, men tisper fra 5 års alder får gjerne komplikasjoner i forbindelse med fødsel og ender ofte med keisersnitt. Det er også stor fare for at ikke alle valpene overlever. (har vært med på å ta imot valper fra førstegangsfødende tisper som har vært 5 år eller mer hele 7 ganger, alle gangene resulterte det i hastekeisersnitt og 2-4 døde valper)

Jeg syns det er unasvarlig å sette valper på en tispe første gang når hun er såpass gammel. I menneskeår så vil 5 hundeår tilsvare ca 45 år. (første hundeåret regnes som 14 år)

 

Innlegget er hentet fra : http://forum.dyrenett.no/forum/archive/ind...hp/t-66576.html

 

Husk at 7 år i hundeår tilsvarer 56 menneskeår.. Ikke helt i sin beste alder til å føde med andre ord.

 

engelsk setter
står i første posten.

 

men da blir det vel ikke noe av uansett da. veldig synd siden det er en meget god hund:(

Lenke til kommentar

Hvoedgrunnen til at man ikke skal parre en så gammel tispe med sitt første kull er bekkenet. Det vil være mye stivere enn på en ung hund og det kan fort ende med keisersnitt som koster fra 5000-15000 kr avhengig av når på døgnet det trengs. Tisper som må ta keisersnitt har det med å føde natt til søndag hehe. Tar man ikke keisersnitt på en tispe som ikke klarer å føde valpene vil både tispe og valper dø. Hvis du absolutt skal parre henne MÅ du til dyrlege og få røntget henne når det nærmer seg så du veit hvor mange valper det er der. Kan være en blir sittende fast inni henne, men at du tror det er ferdig fordi hun allerede har født seks valper. Så dør hun av forgiftning. Ikke en hyggelig situasjon.

Hvis tispa hadde hatt ett kull når hun var tre år og ett når hun var fire f.ex, kunne du fint ha parret henne. NKK setter en grense ved "før tispen fyller åtte år" hvis den har hatt kull før. Hvis den er eldre enn det når den blir parret vil ikke valpene bli registrert.

 

Hvis tispa er i storform både fysisk og psykisk synes jeg at første kull bør seinest komme før den fyller seks år, hvis vetrinæren synes det er greit.

Endret av mushi
Lenke til kommentar

Det har vel litt med å lytte til hva andre sier og litt på hvilke anbefalinger som gis med tanke på å avle. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å parre en tispe på 7-8 år som ikke har hatt valper tidligere, like lite som jeg kunne tenke meg å bli førstegangsmor som 50 åring selv! Selvfølgelig er det ikke noe feil fysisk for at en hund kan få valper så sent, like lite som det er noe fysisk i veien for at vi kan bli mor som 50 åring så sant vi ikke har kommet i overgansalderen, men å gjøre det.. nei... Veterinærene sjekker kun om tispa er i fysisk god nok form til å greie et valpekull, og teoretisk så er hun sikkert det. Etisk stiller det seg imidlertid noe annerledes.Når det gjelder tispa sin manglende løpetid så er dette noe hormonelt som helt klart kan være arvelig så av den grunn burde du også bare godta at det ikke er alle som blir mor. Det at tispa er en god jakthund teller selvfølgelig, men det er mer en det som bør spille inn for at man skal velge å la de gå i avl.

Lenke til kommentar
Det har vel litt med å lytte til hva andre sier og litt på hvilke anbefalinger som gis med tanke på å avle. Personlig kunne jeg ikke tenke meg å parre en tispe på 7-8 år som ikke har hatt valper tidligere, like lite som jeg kunne tenke meg å bli førstegangsmor som 50 åring selv! Selvfølgelig er det ikke noe feil fysisk for at en hund kan få valper så sent, like lite som det er noe fysisk i veien for at vi kan bli mor som 50 åring så sant vi ikke har kommet i overgansalderen, men å gjøre det.. nei... Veterinærene sjekker kun om tispa er i fysisk god nok form til å greie et valpekull, og teoretisk så er hun sikkert det. Etisk stiller det seg imidlertid noe annerledes.Når det gjelder tispa sin manglende løpetid så er dette noe hormonelt som helt klart kan være arvelig så av den grunn burde du også bare godta at det ikke er alle som blir mor. Det at tispa er en god jakthund teller selvfølgelig, men det er mer en det som bør spille inn for at man skal velge å la de gå i avl.

 

ja skjønner dette.

men har faktisk fått valper på en hund som var 9 år for noen år siden. og avkommet av denne hunden ble en av norges bewste engeslk settere. om dette var flaks eller ikke vet jeg ikke, men tenkte kanskje det kunne gå med denne også.

men dette tar jeg ikke sjangsen på nå pga det dere har sagt nå.

Lenke til kommentar

NKK tillater ikke at det avles på tisper over 8 år , derfor jeg spør.

 

Det kan godkjennes etter søknad dersom tispa er særdeles sprek og ikke har hatt alt for mange kull etter seg.

 

Det vanligste blant seriøse oppdrettere er å pensjonere avlstispene sine når de har tippet 6 år sånn ca. Å ha valekull tar på for ei tispe og er ikke noe man utsetter en gammel hund for sånn uten videre :)

Lenke til kommentar
NKK tillater ikke at det avles på tisper over 8 år , derfor jeg spør.

 

Det kan godkjennes etter søknad dersom tispa er særdeles sprek og ikke har hatt alt for mange kull etter seg.

 

Det vanligste blant seriøse oppdrettere er å pensjonere avlstispene sine når de har tippet 6 år sånn ca. Å ha valekull tar på for ei tispe og er ikke noe man utsetter en gammel hund for sånn uten videre :)

 

nei det aner jeg ikke noe om. men vet du når denne reglene kom? det begynner å bli noen år siden nå:)

 

 

uasnett så har jeg søkt litt og ikke funnet noen ting om dette(løpetid etter så mange år).

hvem er det som kan svare på noe slikt?

Lenke til kommentar

Du kan snakke med veterinæren om løpetiden .

 

Jeg setter spørsmål ved hvor god kunnskap dere har om oppdrett da, når du forteller at ei tispe på 9 år har valper. Det er det samme som om min 70 år gamle bestemor skulle bli gravid og jeg kan ikke helt se det for meg.

 

Så voksne tisper synes jeg skal få nyte "alderdommen".

Lenke til kommentar
Du kan snakke med veterinæren om løpetiden .

 

Jeg setter spørsmål ved hvor god kunnskap dere har om oppdrett da, når du forteller at ei tispe på 9 år har valper. Det er det samme som om min 70 år gamle bestemor skulle bli gravid og jeg kan ikke helt se det for meg.

 

Så voksne tisper synes jeg skal få nyte "alderdommen".

 

du må gjerne stille spørsmål angående meg, jeg er ganske fersk.

men de som gjorde så den hunden fikk valper har hatt noen av norges beste jakthunder, så å stille spørsmål til det blir som at min 70 år gamle bestemor skulle formatert pcen min;)

 

uansett så blir det ikke noe av med parring av denne hunden.

Endret av vofferud
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...