Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Krav på ekstra lønn på helligdag?


Audiovisuelt

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Er klar over at denne posten ikke har helt riktig adresse, beklager det.

 

Uansett, jeg lurer på om en deltidsansatt har krav på ekstra timebetaling på helligdager (søndager o.l). Jeg er så heldig å ha fått ny jobb i en privat drevet kiosk og arbeidstidene inkluderer søndag. Hvor vidt jeg får mer lønn på søndager vet jeg ikke, ikke turd å ta det opp med sjefen enda;)

 

over og ut, audio

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Arbeidsmiljøloven:

 

§ 10-10. Søndagsarbeid

(1) Det skal være arbeidsfri fra kl. 1800 dagen før en søn- eller helgedag og til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Jul-, påske- og pinseaften skal det være arbeidsfri fra kl. 1500 til kl. 2200 dagen før neste virkedag. Arbeid innenfor disse tidsrom regnes som søn- og helgedagsarbeid.

 

Hvilke tillegg som gjelder for søn- og helgedagsarbeid finner du sikkert i tariffavtale.

Lenke til kommentar

da burde trådstarter visst dette mener jeg, dette er noe arbeidsgiver ganske sikkert hadde fortalt h*n.

 

men kom med informasjon, alder, timelønn, hva står i kontrakten osv.

 

alle arbeidskontrakter jeg lager me småjenter\gutter som jobber der der jeg jobber, skriver jeg tariff på alle punkt, alt blir så mye enklere for både arbeidsgiver og arbeidstaker ( helt til de begynner å snake om overtidsbetaling :p )

Endret av toazty
Lenke til kommentar
står det ikke i loven om at enn har krav på div. tillegg? nytt for meg..

 

har ikke arbeidsgiver sagt noe om dette så er det nok heller ikke bedberegentet i lønna, så da har du krav på tillegg.. slik som alle andre har i arbeidslivet..

Med mindre bedriften er bundet er tariffavtale har han ikke krav på helge- og helligdagstillegg. Det eneste tillegget som er lovregulert er overtidstillegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...