Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Er Citroen C4 grand picasso driftsikker bil? Eventuelle konkurrenter?


Reggy

Anbefalte innlegg

Citroen C4 Grand Picasso er fin og interessant bil for meg.

 

Men det er jo en forholdsvis ny bil på markedet og hva vet man driftsikkerhet etc. Er det en bil som må mye på verksted? Blir det aktuelt så må jeg ha med høy km stand for å få den ned i pris. Spes hvis jeg skal få tak i den største dieselmotoren (138 HK og automat). Er det en bil som tåler mange mil???

 

Konkurrenter for meg begrenser seg til dem som leverer automatgear. Og da finner jeg bare VW Touran og Opel Zafira. S-Max blir for dyrt.

 

Begge de to leveres jo med store dieselmotorer og aut kasse. Jeg vet at Touran er en forholdsvis driftsikker bil. Zafira kjenner jeg mindre.

 

Størst mulig plass er også et sterkt argument og da er kanskje Citroen det beste valget. Men er det egentlig noen stor forskjell her.

 

Hva er det beste valget her. Prismessig virker det at man kan få mye bil for pengene hos Opel, lav km-stand godt med utstyr og stor diesel motor (150hk og deilig aut kasse.)

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja, dagens biler er gjerne designet med endel kostnadsbomber liggende på lur. Som regel er det ikke laget for at det skal være raskt og billig og holde de i gang så jeg ville nok ha gått for lav kilometerstand. Fabrikantene har ingen interesse av og holde kvaliteten annet enn rett over smertegrensen for kundene, og de kundene som betyr noe er de som kjøper nye biler.

At vi i Norge dessverre har det bilavgiftsregimet vi har tas det ikke hensyn til.

Bare se fokuset på "opplevd" kvalitet, det selger nye biler, at faktisk kvalitet er elendig etter noen år på veien betyr ingenting for salget, det sørger bare for at folk kjøper en ny etter 2 til 4 år av frykt for utgifter, en frykt som ikke akkurat er ubegrunnet.

Lenke til kommentar

til trådstarter. jeg snakker ikke av erfaringer men har hørt mange har hatt mye problemer og slikt med franske biler. jeg sier ikke at c4 kan være en dårlig bil med mye feil på. men opp igjenom årene har jo alt av biler forbedret seg.

så c4 kan jo være en bra bil. du burde høre med folk som har erfaringer med denne bilen.

jeg hilder meg hvertfall unna franske biler.

Endret av hahaa
Lenke til kommentar
til trådstarter. jeg snakker ikke av erfaringer men har hørt mange har hatt mye problemer og slikt med franske biler. jeg sier ikke at c4 kan være en dårlig bil med mye feil på. men opp igjenom årene har jo alt av biler forbedret seg.

så c4 kan jo være en bra bil. du burde høre med folk som har erfaringer med denne bilen.

jeg hilder meg hvertfall unna franske biler.

 

Er også enig det vedr. franske biler - har hørt litt av hvert.

 

Men de har nok også kommet seg de siste årene. Det er uansett en lekker bil og sikkert praktisk for meg som jakter familiebil.

Lenke til kommentar

vw sharan er vell greie biler det og? du får dem i 7 seter. og opel har vel også noen biler med 7 seter også.

 

nå vet jeg ikke akkurat hva budskjettet ditt er da men.

 

denne ser grei ut: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17820495

men kansje litt liten motor for deg? er 6 seter. jeg vet at der er mulig å få med 7 seter.

 

her har du en 7 seter: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17810412

 

touran er jo da litt stivere i pris enn sharan.

 

her har du en touran 7 seter: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...3_503636529.jpg

 

men den var dyr da. mye utstyr.

Endret av hahaa
Lenke til kommentar
Tja, dagens biler er gjerne designet med endel kostnadsbomber liggende på lur. Som regel er det ikke laget for at det skal være raskt og billig og holde de i gang så jeg ville nok ha gått for lav kilometerstand. Fabrikantene har ingen interesse av og holde kvaliteten annet enn rett over smertegrensen for kundene, og de kundene som betyr noe er de som kjøper nye biler.

Merkelig da at man fortsatt kan kjøpe biler i Norge hvor det er nesten ingenting som detter fra hverandre år etter år på norske saltede dårlige veier..

 

Forøvrig kan det være verdt å titte nærmere på Toyota Corolla Verso dersom lave driftutgifter er interessant for deg.

Endret av Spartan
Lenke til kommentar
Selvfølgelig har fabrikantene interesse av å levere biler med god kvalitet også når den har rulla over 100 000 km. Et godt rykte har veldig mye å si, og ryktene kommer ikke bare fra folk som har kjøpt nye biler.

 

Så hvorfor gjør de ikke det da?

Vedlikeholdskostnadene stiger dramatisk, ingen får narret meg til og tro at de ikke regner på dette, hvis absolutt kvaliteter var det som solgte så hadde biler gått flere hundretusen uten større vedlikehold eller feil, det er ikke teknisk vanskelig men noe dyrere og folk hadde beholdt bilene mye lengre, ingen i bil industrien har noen som helst interesse av at folk ikke skal ha en grunn til og bytte de ut. Flere bilprodusenter selger jo i bøtter og spann selv med ett frynsete rykte, Renault er jo ikke folks definisjon på problemfrie biler men de har hvert Europas mest solgte bilmerke i endel år helt til VW tok over for to, tre år siden, de har vel heller ikke ett plettfritt rykte.

Toyota f.eks er en mygg i Europa selv med langt høyere brukskvalitet.

Endret av agvg
Lenke til kommentar
vw sharan er vell greie biler det og? du får dem i 7 seter. og opel har vel også noen biler med 7 seter også.

 

nå vet jeg ikke akkurat hva budskjettet ditt er da men.

 

denne ser grei ut: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17820495

men kansje litt liten motor for deg? er 6 seter. jeg vet at der er mulig å få med 7 seter.

 

her har du en 7 seter: http://www.finn.no/finn/car/object?finnkode=17810412

 

touran er jo da litt stivere i pris enn sharan.

 

her har du en touran 7 seter: http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...3_503636529.jpg

 

men den var dyr da. mye utstyr.

Sharan har jeg hørt mye dritt om. Det at bilen er steingammel (14år gammel elns) gjør vel kanskje at den føles gammel også.

 

Kan jo også være interessant for trådstarter at min onkel kjøpte seg en Zafira for et par år siden. Mener det var en 2006 modell, var iallefall den nye typen. Han brukte den som drosje og han har aldri hatt så mye problemer med den som med noen av de andre drosjene (han har vel 3-4 drosjer som kjører for seg). Han hadde den i 12mnd, den sto på verkstedet sammenlagt 5mnd!! Det er mange kronasjer tapt når man kjører drosje.

Han sa også at kundeservice og effektiviteten hos merkeverkstedet var helt forferdelig. Han skulle skifte en skive bak, dette hadde de ikke på lager (!?) og bilen sto i 3 uker før de fikk den inn fra Tyskland. Dette er helt sløkket, da BOS der alle de andre bilene hans har service bruker 1-2 dager på å få tilsendt deler fra tyskland. Dette var hos Bergheim og kan dog være helt annerledes hos andre Opel forhandlere.

Han sverget aldri mer Opel og kjører i dag bare Mercedes.

 

Jeg vet ikke om Zafira av den nye typen er så dårlig generelt, men det er iallefall noe trådstarter kan sjekke opp i.

 

Edit: En annen Onkel kjører Corolla Verso, og har gjort det et par år. Han har per dags dato ikke hatt noen problemer med den.

Kan godt være den synker litt i pris på bruktmarkedet også nå som det har kommet ny modell.

Endret av rublings
Lenke til kommentar

Takk for mange svar!

 

VW Sharan 2004 modell kjører jeg i dag. Den er en grei bil og kan også byttes i en automat. Men det er kun 2004 og nyere som gjelder på Sharan i dag (siste facelift). Den er litt dyr med automat, kanskje litt under motorisert og en god men etterhvert gammeldags automatkasse. Bilen er også som en skriver her steingammel, og det gjør seg spes gjeldende i kjøreegenskaper. Bilen er super plassmessig og på langtur. På småturer som jeg gjør oftest savner jeg automat og at bilen er litt kantete. Du blir rett og slett litt lei av å kjøre den. Jeg tok den inn fra Tyskland for ca 1 år siden - føler ikke jeg har skutt innertier. Har også hatt 20 tusen i utgifter på ett år på verksted. Typisk meg - alltid uheldig.

 

Interessert å lese det du nevner vedr. Zafira. Jeg tror ikke de generelt er så dårlige som din onkel opplevde. Men det at verksted var så dårlig også - gjør at jeg blir skeptisk.

 

Jeg liker VW Touran veldig godt. Vet at den har sine feil den også, men generelt sett nokså bra kvalitet. Der er det mulig å få en 140 HK TDI med DSG til under 250 000 kr. Det er jo sinnsykt mange av disse til slags. Men kona er svært glad i plassen i Sharan - Touranen skulle vært bare litt større så hadde den vært maksimal.

Endret av Reggy
Lenke til kommentar

Vist dette skal være en familie bil så mener jeg Sharan blir diskvalifisert på sikkerhet.

Jeg snuste på Picasso for en stund siden og etter hva jeg fant ut har den grei kvalitet, men noen el-feil forekommer. EMG(automat) kassen er jo også litt sær.

Men du bør ikke har behov for og trekke noe særlig bak den bilen.(lav hengervekt).

 

Vist du ikke ser deg rå på en S-Max så ville jeg valgt C4 Picasso eller Toyota Corolla Verso, mest sannsynlig Toyotaen.

 

Mine 5 på topp MPV biler.

 

1. S-Max(Galaxy).

2. Toyota Corolla Verso.(Nå kommer det jo ny).

3. C4 Picasso.

4. Mazda 5.

5. Mitsubishi Grandis.

Lenke til kommentar
Vist dette skal være en familie bil så mener jeg Sharan blir diskvalifisert på sikkerhet.

Jeg snuste på Picasso for en stund siden og etter hva jeg fant ut har den grei kvalitet, men noen el-feil forekommer. EMG(automat) kassen er jo også litt sær.

Men du bør ikke har behov for og trekke noe særlig bak den bilen.(lav hengervekt).

 

Vist du ikke ser deg rå på en S-Max så ville jeg valgt C4 Picasso eller Toyota Corolla Verso, mest sannsynlig Toyotaen.

 

Mine 5 på topp MPV biler.

 

1. S-Max(Galaxy).

2. Toyota Corolla Verso.(Nå kommer det jo ny).

3. C4 Picasso.

4. Mazda 5.

5. Mitsubishi Grandis.

 

Takk for tips.!!

 

S- Max er veldig fin - men for dyr. Og med aut gear er den særdeles dyr ennå.

 

Toyota finnes ikke med aut gear. Ei heller Mazda 5. Grandis har en 4 trinnskasse på bensin utgaven. Ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Vist dette skal være en familie bil så mener jeg Sharan blir diskvalifisert på sikkerhet.

Jeg snuste på Picasso for en stund siden og etter hva jeg fant ut har den grei kvalitet, men noen el-feil forekommer. EMG(automat) kassen er jo også litt sær.

Men du bør ikke har behov for og trekke noe særlig bak den bilen.(lav hengervekt).

 

Vist du ikke ser deg rå på en S-Max så ville jeg valgt C4 Picasso eller Toyota Corolla Verso, mest sannsynlig Toyotaen.

 

Mine 5 på topp MPV biler.

 

1. S-Max(Galaxy).

2. Toyota Corolla Verso.(Nå kommer det jo ny).

3. C4 Picasso.

4. Mazda 5.

5. Mitsubishi Grandis.

 

Takk for tips.!!

 

S- Max er veldig fin - men for dyr. Og med aut gear er den særdeles dyr ennå.

 

Toyota finnes ikke med aut gear. Ei heller Mazda 5. Grandis har en 4 trinnskasse på bensin utgaven. Ikke aktuelt.

 

Corolla Verso med automat.

http://www.finn.no/finn/car/used/result?TR...;CAR_MODEL=8110

Lenke til kommentar
Selvfølgelig har fabrikantene interesse av å levere biler med god kvalitet også når den har rulla over 100 000 km. Et godt rykte har veldig mye å si, og ryktene kommer ikke bare fra folk som har kjøpt nye biler.

 

Så hvorfor gjør de ikke det da?

Vedlikeholdskostnadene stiger dramatisk, ingen får narret meg til og tro at de ikke regner på dette, hvis absolutt kvaliteter var det som solgte så hadde biler gått flere hundretusen uten større vedlikehold eller feil, det er ikke teknisk vanskelig men noe dyrere og folk hadde beholdt bilene mye lengre, ingen i bil industrien har noen som helst interesse av at folk ikke skal ha en grunn til og bytte de ut. Flere bilprodusenter selger jo i bøtter og spann selv med ett frynsete rykte, Renault er jo ikke folks definisjon på problemfrie biler men de har hvert Europas mest solgte bilmerke i endel år helt til VW tok over for to, tre år siden, de har vel heller ikke ett plettfritt rykte.

Toyota f.eks er en mygg i Europa selv med langt høyere brukskvalitet.

Du tror ikke kvalitet selger? Hvorfor er da japanske biler og mc-er på topp på både salgslistene og med tanke på kvalitet? Fordi Toyotaer er kjent for å ha fantastiske kjøreegenskaper og gi deg en spesiell, morsom og særegen kjøreopplevelse? Tror nok ikke det.

 

Jeg tror Renault-kunder er typiske ikke-bilinteresserte kunder, som kun ser på prisen og kanskje også sikkerheten. For franske biler er jo nettopp veldig billige nye i motsetning til konkurrentene.

Lenke til kommentar
Du tror ikke kvalitet selger? Hvorfor er da japanske biler og mc-er på topp på både salgslistene og med tanke på kvalitet? Fordi Toyotaer er kjent for å ha fantastiske kjøreegenskaper og gi deg en spesiell, morsom og særegen kjøreopplevelse? Tror nok ikke det.

 

Jeg tror Renault-kunder er typiske ikke-bilinteresserte kunder, som kun ser på prisen og kanskje også sikkerheten. For franske biler er jo nettopp veldig billige nye i motsetning til konkurrentene.

 

Toyota er ett minimerke i Europa, synes knapt på salgsstatistikken.

Veldig billige? Har du sjekket prisene på nybiler?

Det er helt andre kvaliteter enn det Toyota byr på som frister nybilkunder i Europa kan det se ut som, i USA er det helt anderledes.

Lenke til kommentar

Mitsubishi Grandis er en ok bil. Ikke diesel og aut gear, men stor motor nok. Men aut kassa er kun 4 trinns og det blir for gammelmodig.

 

Noen som har erfaring med Opel Zafira kontra VW Touran. Er det identiske plassmessig - og hva er evt forskjellen kjøremessig.

 

En siste kandidat er Renault Espace (ikke grand), den er noe dyr, men.. En svoger av har grand Espace uten aut gear. Har inntrykk av at han er mye på verksted litt dyre og uforutsette ting. Meninger på det?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Prøver å blåse litt liv i tråden igjen.

 

Citroen C4 Grand Picasso kommer svært godt ut på tester og er registrert med lite feil. Den topper faktisk listene i Tyskland akkurat nå - vedr hva slags biler som har lite feil. Det er faktisk et tegn på kvalitet at den topper den lista.

 

Tyskerne er også svært godt fornøyd med C4 G P. Det noen har å utsette på den er at noen opplever den noe mykt satt opp ved kritiske mannøvre.

 

Plassmessig har jeg fordypet meg litt i bilen. Selv som eier av en Sharan tenker jeg at C4 G P er en mindre bil. Men ifølge data så er faktisk C4 G P bare 3 cm kortere enn Sharanen. Den er faktisk litt bredere og noen få cm lavere. Det overrasket faktisk meg. Den ser liksom litt mindre ut enn det. Renault G Espace er dog hele 20 lengre enn Sharanen igjen og må vel være noe av det større man kan få i denne klasse.

 

Er det noen som kjører Citroen C4 G P som kan si noe om hva slags inntrykk de har. Hvordan de er fornøyd med bilen med tanke kjøreegenskaper - plass og praktisk bruk. Jeg har ennå ikke fått prøvd bilen, men har sittet i den og du verden for en deilig og oversiktelig bil. Det mest vanlige er EMG aut kasse og den er det litt delte meninger om. Men de fleste synes det fungerer bra. Motormessig er den vanligst med 1.6 liters 110 HK diesel. Den motoren får gode tilbakemeldinger som meget bra - tross at den virker litt liten. For min del hadde jeg nok helst sett at jeg evt fikk meg en med den støreste dieselmotoren (136 HK). Den motoren kan også fås med vanlig 6 trinns automat kasse.

Endret av Reggy
Lenke til kommentar
Citroen C4 Grand Picasso kommer svært godt ut på tester og er registrert med lite feil. Den topper faktisk listene i Tyskland akkurat nå - vedr hva slags biler som har lite feil. Det er faktisk et tegn på kvalitet at den topper den lista.

Spennende å få vite hvilken "tester/lister" dette er. Link ?

Lenke til kommentar
Er det noen som kjører Citroen C4 G P som kan si noe om hva slags inntrykk de har. Hvordan de er fornøyd med bilen med tanke kjøreegenskaper - plass og praktisk bruk. Jeg har ennå ikke fått prøvd bilen, men har sittet i den og du verden for en deilig og oversiktelig bil. Det mest vanlige er EMG aut kasse og den er det litt delte meninger om. Men de fleste synes det fungerer bra. Motormessig er den vanligst med 1.6 liters 110 HK diesel. Den motoren får gode tilbakemeldinger som meget bra - tross at den virker litt liten. For min del hadde jeg nok helst sett at jeg evt fikk meg en med den støreste dieselmotoren (136 HK). Den motoren kan også fås med vanlig 6 trinns automat kasse.

 

Hei.

 

Eg kjøpte C4 G P hausten 2007, den har gått ca 30 " km til no. Er svært fornøygd med bilen. Som nevnt over kan EMG vere litt delte meiningar om. Det er ikkje satt opp for "sports" kjøyring. Men, for normal kjøyring er det flott, reagerer og raskt nok for min del ved forbikjøyring osv. Du har alltid muligheiten for å overstyre med hendlane bak rattet. Krever forsiktig bruk av gasspedal å manøverere bilen seint, t.d. ved parkering. Det er berre litt øvelse.

 

Av feil har det vore lite alvorleg. Det mest alvorlege var at verkstaden ikkje hadde tetta godt nok igjen etter montering av motorvarmer. Dermed var det i starten ein del km med lite kjøleveske. Merka det på varmen inne i bilen, som det vart lite av. Bilen har ikkje instrument for varmen på kjøleveska, så eg veit ikkje kor varmt det vart. Alarm for høg temp varsla ikkje, så det vart neppe så veldig varmt.

 

Har nylig fått eit problem med at bremser heng på bak. Dette fører til svært varme bremser, med lys pipelyd. Slik eg har tolka det må det vere håndbrekk som henger seg opp. Citroen verkstad har teke dettte på garanti, så eg reknar med det blir løyst. Ved å ta håndbrekk av/på løyser det seg.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...