Gå til innhold

[Løst]Hvordan bli lærer på ungdomstrinnet


Gjest bruker-45896

Anbefalte innlegg

Gjest bruker-45896

Hei

 

Jeg lurer på hvilke måter man kan skaffe seg erfaring/utdanning nok til å bli lærer i diverse fag på ungdomstrinnet, dvs. fra 8. til 10. klasse.

 

Må man gå på VGS og skaffe seg studiekompetanse for så å gå på "lærerskole" hvor man lærer endel pedagogikk? Eller kan man bygge seg opp med erfaring og kompetanse på andre måter?

 

Syns jeg husker å ha lest en plass at for å bli f.eks. musikklærer så kunne man "slippe unna" med å ha endel erfaring med musikk, uten noe lærerutdanning. Noen som kan bekrefte dette?

 

 

 

Takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bruker-45896

Jeg er bare 18år, vet godt hvor ille det var.

 

Vi fikk faktisk en nyutdannet lærer til å slutte/bytte skole. Hun forsvant etter noen måneder hvertfall. :D

 

Jeg er fullt klar over de negative sidene ved yrket, men jeg føler de positive sidene veier opp for det :) Takk for advarselen uansett :D

Lenke til kommentar

De som blir lærere gjør nok ikke det pga lønna nei. er nok fordi de liker barn og liker å lære vekk ting.

Utdanningen er 4 år og snittlønnen ligger på ca. 390.000 i året + tillegg (for adjunkt m/opprykk). Noe som ikke er så gærernt til å være offentlig sektor, selv om den kunna ha vært bedre.

Endret av Puff
Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

PPU er Praktisk Pedagogisk Utdanning? Hva vil det si?

 

Hvilke fag regnes som "allmenne"? Altså, hva kan en allmennlærer undervise i?

 

Hvor mange fag er det vanlig at en lærer underviser i jevnlig? Jeg mener, er det vanlig at folk tar allmennlærerutdanning også bygger på ekstra?

 

Tusen takk for svar Puff :)

Lenke til kommentar

http://www.uio.no/studier/program/ppu/om/k...-programmet.xml

 

Kort om programmet

Hvis du har studert fag ved universitet eller høyskole, kan du ta praktisk-pedagogisk utdanning og bli kvalifisert som lektor eller adjunkt. Studiet gjør deg kvalifisert for arbeid i grunnskolens mellom- og ungdomstrinn, for videregående skole og for voksenopplæring.

 

så har du en bachelor i feks økonomi og administrasjon så gjør PPU at du kan undervise i skoleverket.

allmenne fag er fag som norsk, matte, engelsk, naturfag ol.

Lenke til kommentar
Jeg er bare 18år, vet godt hvor ille det var.

 

Vi fikk faktisk en nyutdannet lærer til å slutte/bytte skole. Hun forsvant etter noen måneder hvertfall. :D

 

Jeg er fullt klar over de negative sidene ved yrket, men jeg føler de positive sidene veier opp for det :) Takk for advarselen uansett :D

Siden du synes det var kult håper jeg du aldri blir en lærer!

 

Skulle akkurat si deg veien for skal begynne til høsten, men ikke nå..

Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896

Ikke kult, men det var opplagt at den læreren jeg snakket om aldri skulle blitt lærer, hvertfall ikke på ungdomstrinnet, hun var helt forferdelig. Hun hadde ikke holdt ut lenge uansett hvilken klasse hun hadde fått.

Lenke til kommentar
De som blir lærere gjør nok ikke det pga lønna nei. er nok fordi de liker barn og liker å lære vekk ting.

Utdanningen er 4 år og snittlønnen ligger på ca. 390.000 i året + tillegg (for adjunkt m/opprykk). Noe som ikke er så gærernt til å være offentlig sektor, selv om den kunna ha vært bedre.

 

390.000? I wish! Trekk fra 80.000 så har du ca grunnlønn for en nyutdannet adjunkt ( lærer ).

Tillegget er heller ikke mye å rope hurra for.

 

Men til trådstarter, hvis du vil bli musikklærer så bør du tenke over at det ikke utgjør så mange undervisningstimer i uken. For å få en 100% stilling må du nok ha noen ekstra fag. Det smarteste er å ta allmennlærerutdanningen, det er to år med matte, norsk, pedagogikk og religion. Som sagt er utdanningen på fire år, de to årene som gjenstår er da fordypningsår. Velger du et år med musikk blir du veldig atteraktiv som musikklærer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...