Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Klage på karakter på privatisteksamen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å skrive mye tøv og håpe litt er relevant er ikke særlig lurt, du gjør bare sensor irritert fordi han må lese så mye søppel og det overbeviser sensor at du ikke forstår det du fikk i oppgave å skrive om. Neste gang luk ut alt det du vet er feil og skriv det som er korrekt.

 

Du har derimot ikke noe å tape på å klage, så kjør på!

Lenke til kommentar

Dette er ikke relevant for det første innlegget i tråden, men jeg velger allikevel å spørre her.

 

Jeg hadde en muntlig privatisteksamen tidligere som jeg strøk på. Det var gigaurettferdig, jeg er egentlig en toppelev and all that jazz, men det skal jeg ikke vektlegge her. Uansett, jeg sendte en skriftlig klage til skolen v/rektor, og mottok et brev i posten fra rektor hvor det sto at klagen var videresendt til klagenemnda. Nå nærmer det seg skoleslutt, og jeg har enda ikke fått svar på klagen. Det jeg da lurer på, er om jeg kan kreve midlertidig vitnemål dersom jeg får klagen innvilget og får gå opp til ny eksamen? Er ikke interessert i å gjennomføre ny eksamen ved skolen med også denne gangen interne sensorer (er/var altså delkurselev, og ettersom jeg i praksis er/var elev ved skolen opplever jeg dette som en anelse inhabilt).

Lenke til kommentar

siljeis

Du kan bare klage på muntlige eksamener hvis det har blitt gått formelle feil. Virket sensor full, fikk du mindre forberedelsestid enn andre osv. Klagen din vil høyst sannsynlig bli forkastet.

 

I §5-3 i "Forskrift til opplæringslova" heiter det m.a.:

«Fører klagebehandlinga til endring av vitnemålet eller kompetansebeviset, skal det skrivast eit nytt, og tidlegare vitnemål/kompetansebevis skal leverast tilbake.»

 

Kentinho

Du kan be om begrunnelse og få kopi av det du skrev.

Lenke til kommentar

Nå hijacker jeg tråden litt her, men under min muntlige eksamen i biologi var jeg inne i 55 minutter - 15 minutter lengre enn det jeg skulle.

Det var i tillegg på slutten at jeg rotet mest, og derfor fikk jeg en dårlig karakter. Er dette nok grunnlag å klage på? Hadde dessuten ikke faglærer som eksaminator, siden hun var i Nederland ifm. sin fars død.

 

Hadde den på tirsdag, er det for sent å klage, eller kan jeg faktisk få medhold og sannsynligvis få økt karakteren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...