Gå til innhold

Hva pønsker Opera på?


Anbefalte innlegg

Og hva med download statusbar? Misliker sterkt at alt kommer opp i ny fane når jeg laster ned. Samt å slå av bittorrent-klienten er noe hærk.

 

Det tar 2 sekunder da todda...

 

 

Har chrome eller firefox det slik at hvis man har mange vinduer oppe, at den fortsetter Akkurat der man holdt på sist hvis man lukker web browseren? Altså alle vinduene er akkurat slik man forlot dem.

 

Litt dårlig forklart men :p

 

Får det ikkje til i Chrome. Dama som sverger til chrome nå fra opera.

 

Jeg klarer ikkje bruke anna enn Opera grunnet mouse gestures :D Jeg er avhengig av det. Ellers så er det fryktelig synn at stadig dukker opp sider som ikkje har full støtte for opera på forskjellige vis. Plutselig er det en downloadlink som ikkje funker, så jeg må bruke chrome eller firefox.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En mulighet:

 

Nå laster man ned en browser til sin lokale maskin og surfer egentlig offline. Det er kun når en http request blir sendt man faktisk er online (på sett og vis).

Hva om man ikke laster ned en 50mb "offline" applikasjon men kun en klient til en server på, la oss si, 5mb. Denne klienten kobler seg opp til din bruker på Opera Cloud'en og laster din "browser". Det vil si ikke en tradisjonell browser applikasjon, men dine innstillinger, bokmerker, taber, venner, mailer osv.

 

Du surfer nå gjennom Opera sine servere og http request bli nå sendt fra Opera's servere. Dermed kan de tilby meget sikker og rask tilgang, stabilitet, tilgang til eksakt samme "browser" fra hele verden og alle plattformer, og med et hav av tilleggs tjenester og muligheter.

 

Dette ville definitivt vært en ny måte å surfe på (iallefall teknisk sett). Og en enorm utvidelse og krysning av Opera Links og Turbo.

 

Og dette er hverken teknisk eller praktisk vanskelig å gjennomføre. Bare se på en tilsvarende cloud applikasjon som er i bruk i dag. Gmail.

Tradisjonelt har man lest mail i en offline applikasjon som Outlook og Thunderbird. Men dette krever at man sitter på samme fysiske maskin hver gang man vil ha tilgang til mailen sin. Gmail løste dette på en elegant måte ved å flytte hele applikasjonen opp i en sky. Google Apps.

Her har du tilgang til mail, kontakter, kalender og feeds. Ikke helt ulike egenskaper en nettleser vil ha. Og Opera's render motor er state-of-the-art, og fungerer allerede glimrende mot Opera Mobile og Turbo.

 

Det er selvfølgelig noen minus med dette også. (Jeg ser nå bort ifra diskusjonen som CC er uetisk, overvåkende og all annen kritikk til plattformen i seg selv).

 

Det første som slår meg er client-side mulitmedia som flash, silverlight, java og de nye audio/video taggene i HTML5. Disse må videreføres fra Opera's servere og helt ned til vår end-user klient pga. båndbredde og ytelse.

Vår sikkerhet mot internett vil bli hevet siden Opera garantert vil legge inn kraftige algoritmer og malware vil komme til "feil" mottaker, altså Opera ikke brukeren, og kan dermed lettere oppdages.

Men hva med sikkerheten andre veien, nettbanker, sensitiv informasjon og authentication. Dette må også implementeres i brukerens klient.

 

Dette er kun et forslag til mulig "ny måte å bruke internett på" ved hjelp av CC fra min side. Jeg ser helt klart utfordringer og er sikkert masse hull, uklarheter og lite praktisk gjennomførbarhet knyttet til ideen.

 

Men helt klart spennende, og noe jeg tror vi kommer til å se mer at fremover.

Endret av Smif
Lenke til kommentar
En mulighet:

Og hva skulle poenget med dette være? Du kan oppnå en raskere og bedre løsning med en utvidet Opera Links funkson som lagerer mer info og bare syncer det. Dette er jo ikke stort mer enn en proxy som gjør at nettet går tregere. Sikrere? Sure, men ingen bryr seg. Det finnes mange andre bedre måter å beskytte seg på om det er det som er målet.

 

Og man laster ikke ned en 50 mb app, ettersom opera ikke er mer enn 6 mb uansett.

 

Denne løsningen ville ikke endret noenting. Jeg hadde sansynligvis ikke engang giddet å bruke den. Jeg tror Opera kommer til å prøve å få til noe som vil trekke mange brukere. Men ja, tror det er liten sannsynlighet for at vi blir positivt overasket her. Til tross for at det er opera vi snakker om her så kan jeg ikke fatte og begripe hva de skulle kunne finne på som kan leve opp til hypen de har laget. :p

 

Jeg er godt med på full syncing mellom platformer, men uhm... Dette ville vært et nyttig verktøy. Ikke groundbreaking.

 

edit: Og en ting til. Om de flekker opp noe med cloud computing blir det ikke reinventing the internet uansett, ettersom det er dit vi er på vei uansett.

Endret av Zappy
Lenke til kommentar
En mulighet:

Og hva skulle poenget med dette være? Du kan oppnå en raskere og bedre løsning med en utvidet Opera Links funkson som lagerer mer info og bare syncer det. Dette er jo ikke stort mer enn en proxy som gjør at nettet går tregere. Sikrere? Sure, men ingen bryr seg. Det finnes mange andre bedre måter å beskytte seg på om det er det som er målet.

 

Og man laster ikke ned en 50 mb app, ettersom opera ikke er mer enn 6 mb uansett.

 

Denne løsningen ville ikke endret noenting. Jeg hadde sansynligvis ikke engang giddet å bruke den. Jeg tror Opera kommer til å prøve å få til noe som vil trekke mange brukere. Men ja, tror det er liten sannsynlighet for at vi blir positivt overasket her. Til tross for at det er opera vi snakker om her så kan jeg ikke fatte og begripe hva de skulle kunne finne på som kan leve opp til hypen de har laget. :p

 

Jeg er godt med på full syncing mellom platformer, men uhm... Dette ville vært et nyttig verktøy. Ikke groundbreaking.

Jeg viste ikke hvor stor installasjons fila til Opera er i dag, men dette var likevel ikke poenget. Poenget er fleksibilitet, tilgjengelighet, hastighet, stabilitet, sikkerhet og sikker mange andre grunner jeg ikke ser for meg nå.

 

Innlegget var også et lite forsøk på å glimte inn i framtidige applikasjoner. Og sånn som CC teknologien framstår nå er det enorme bruksområder og implementasjoner vi enda ikke har tenkt på. Noen må ta første steg innen hver felt.

 

Er dette bare en ny vinkling på proxy? Vel, da må vi ta en titt på hva CC er. Og ja, mye av internett er, ved å vri på det, en proxy. ;)

 

Om dette er en unødvendig applikasjon? Noe vi ikke trenger. Vi har det bra nok som vi har det i dag? Gmail har nå truffet markedet relativt bra. Google Docs (el.) vil nok også bli et mer og mer brukt alternativ til digre offline kontorpakker, Google Maps er applikasjon vi i dag bruker flittig. Og Google Wave ser lovende ut.

 

Jeg tror vi om noen år vil se tilbake på dagens nettlesere som en lite effektiv vei til internett, på samme måte som mail i dag kan sees på som en utdøende og unaturlig form for kommunikasjon. (hvis du har sett google's presentasjon av Wave).

 

Om Opera, i dette tilfelle, kommer til eller bør ta steget helt ut er jeg mer usikker på, da jeg ikke vet om markedet er klart eller skjønner vitsen. Men Opera kan gjøre det helt store her ved å være tidlig/først ute. (hvis dette er framtiden vel og merke)

 

Et mindre steg kan f.eks. være å fortsatt la render motoren ligge lokalt. Da har vi en mellomting mellom det jeg skisserte og en kraftig utvidelse av Opera Links. Men da er det ikke lenger en CC-applikasjon på samme måte. Men mer en sentral lagring av innstillinger og personlig informasjon.

 

Du, og sikkert mange andre, ser ikke poenget? Vel det er poenget. Ellers hadde nok du, eller andre, allerede laget noe lignende først. "Ingen" så poenget med et internett i starten heller, eller sentralisering av informasjon.

 

edit: Og en ting til. Om de flekker opp noe med cloud computing blir det ikke reinventing the internet uansett, ettersom det er dit vi er på vei uansett.

Jeg til revolusjonere verden hvis jeg finner en miljønøytral fornybar energikilde i dag, selv om alle vet at vi er på vei dit.

Så de første implementasjonene vil være store milestones selv om noen forutså dem. Og CC er et felt vi enda ikke helt har definert og satt rammer rundt, her er det frie tøyler til reinventing.

 

Og en siste ting. Mange mener vi er på vei mot en verden av nett-applikasjoner. Mye av det jeg skriver om vitner om nettopp dette. Dette gjør browseren, eller metoden vi aksesserer nette på, til et slags operativsystem. (dog på et høyt nivå). En fundamental endring av dette "OSet" (les: i dag browseren) vil da få store konsekvenser for vår bruk av programmer. Altså en reinventing.

Tidligere i denne tråden nevnte noe OPERAtivsystem. Altså et OS fra Opera. Jeg tror lite på dette, i dagens form. Men hvis vi i fremtiden booter såogsi rett inn i "browseren", som kan være Opera, så blir Opera vårt OS. ;)

 

Jeg må legge til at det ikke er alt dette jeg selv ser på som fordelaktig. Iallefall ikke enda.

 

Edit: Også legger jeg merke til at jeg må lære meg å svare kort. :p

Endret av Smif
Lenke til kommentar

Metainfoen:

 

Opera.com: <meta name="description" content="Opera gives you the full Web experience everywhere" />

Opera.com/next: <meta name="description" content="The Web is your browser. Discover how fast and fun the Web can be." />

Opera.com/freedom: <meta name="description" content="The Web is your browser. Discover how fast and fun the Web can be." />

 

 

Godt mulig denne hypen kun er her for å lansere Opera 10. Men hadde jo vært kjekt om det kom noe mer; man får jo tross alt noen forventninger når Opera kommer med såpass store ord!

Lenke til kommentar
Metainfoen:

 

Opera.com: <meta name="description" content="Opera gives you the full Web experience everywhere" />

Opera.com/next: <meta name="description" content="The Web is your browser. Discover how fast and fun the Web can be." />

Opera.com/freedom: <meta name="description" content="The Web is your browser. Discover how fast and fun the Web can be." />

 

 

Godt mulig denne hypen kun er her for å lansere Opera 10. Men hadde jo vært kjekt om det kom noe mer; man får jo tross alt noen forventninger når Opera kommer med såpass store ord!

Eller kanskje de gjør som alle webutviklere, kopierer koden de har skrevet før...

 

 

Dette er garantert ikke Opera 10 sin lansering. Den kommer ikke ennå.

Endret av TCi
Lenke til kommentar

rasputin_g: Ja, for det fungerer jo ikke. Det er jo ikke det jeg for eksempel har brukt til å logge inn på nettbanken med de siste 3 åra, både fra Windows og GNU/Linux.

 

Jeg ser ikke bort ifra at du kan få ihvertfall delvis rett, Smif. Trenden hos Opera har definitivt gått mot tjenester (Turbo og Link) og jeg ser ingen grunn til at det skal snu. De vil helt sikkert ønske å skape verdi rundt de mobile produktene sine, da dette kanskje er deres mest sentrale satsningsområde.

 

We start our little story with the invention of the modern day computer.

Over the years, the computers grew in numbers, and the next natural step in the evolution was to connect them together. To share things.

But as these little networks grew, some computers gained more power than the rest and called themselves servers ...

Siste setningen kan bety Opera ønsker å gjøre hver enkelt klient til mer enn en klient, altså at de kan server data på ett eller annet vis. Gjennopprette balansen mellom servere og klienter...

Lenke til kommentar

<!--

We start our little story with the invention of the modern day computer.

Over the years, the computers grew in numbers, and the next natural step in the evolution was to connect them together. To share things.

But as these little networks grew, some computers gained more power than the rest and called themselves servers ...

-->

 

Må vel ha noe med CC å gjøre?

Lenke til kommentar

Hvordan kan en applikasjonsserver-vinkling av opera revolusjonere nettet? Slike løsninger har eksistert i mange, mange år nå. Gmail var heller ingen revolusjon når det kom, det er bare kjekt og praktisk som en uavhengig part og til sitt bruk, men mange andre hadde samme løsninger.

 

Uansett blir det interessant å se hva dette vil dreie seg om, men jeg frykter en PR jippo.

 

Det blir også spennende å få testet Opera 10, da alt inntil 9.63 har gitt meg for mange bugs ift. vanlig hverdagsbruk og jeg har alltid vendt tilbake til Firefox. Nå derimot er det Chrome 3.x som gjelder for meg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...