Gå til innhold

4 TB eksterndisk fra Western Digital


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
bedre enn i windows faktisk? hørte for et par år siden at den var på eksperimentelt stadie pga. ms ruget på kildekoden. så de har klart å konvertere den 100% nå altså?

 

og med den ext2/3 driveren skulle det vel være mulig å kjøre 4tb disk i windows?

Det er vel snart to år siden ntfs-3g-driveren ble friskmeldt. Før det var det et stort kaos. Jeg har i lengre tid kjørt ntfs på mange disker og brukt de i GNU/Linux og Windows uten andre problemer enn det ene som jeg nevnte.
Lenke til kommentar
Ka skal folk med så stor lagringsplass? :O
Ta bilder. Et 4GB minnekort (tar utgangspunkt i 4GB siden det er midt på treet) fylles på ikke mange minuttene. Så skal de lagres og gåes igjennom. Redigeres og lagres på nytt. Man sletter jo ikke originalbildet. Tar alltid vare på kildematerialet.

 

En aktiv dag med kameraet kan fort gi 40-50(+)GB med råmateriale. Da er plutselig ikke 4TB så fantastisk stort. Går an å fylle opp ganske raskt.

 

Eg sliter med å fylle opp 500GB. Skal vi se:

2,09 GB Med bilder

4,42 GB Med programmer

1,89 MB Med dokumenter

3,51 GB Med filmer

4,37 GB Med Musikk

91,2 GB Med spill

6,40 GB Med diverse filer

Litt over 25% av harddisken på 500GB har eg fylt opp. Eg fatter ikke hvordan folk klarer å bruke så ye plass :O

Men men, det går vel an på bruket det :)

Lenke til kommentar
Ka skal folk med så stor lagringsplass? :O
Ta bilder. Et 4GB minnekort (tar utgangspunkt i 4GB siden det er midt på treet) fylles på ikke mange minuttene. Så skal de lagres og gåes igjennom. Redigeres og lagres på nytt. Man sletter jo ikke originalbildet. Tar alltid vare på kildematerialet.

 

En aktiv dag med kameraet kan fort gi 40-50(+)GB med råmateriale. Da er plutselig ikke 4TB så fantastisk stort. Går an å fylle opp ganske raskt.

 

 

Eg sliter med å fylle opp 500GB. Skal vi se:

2,09 GB Med bilder

4,42 GB Med programmer

1,89 MB Med dokumenter

3,51 GB Med filmer

4,37 GB Med Musikk

91,2 GB Med spill

6,40 GB Med diverse filer

Litt over 25% av harddisken på 500GB har eg fylt opp. Eg fatter ikke hvordan folk klarer å bruke så ye plass :O

Men men, det går vel an på bruket det :)

Akkurat. Der sa du det. Det er forskjellig bruksområder. 2,09GB med bilder... Det er mindre enn jeg tok i går det. Og i går syntes jeg ikke at jeg tok så mange bilder. :p

Driver man med videoredigering så går det enda fortere. Jeg har 3TB installert på maskina mi nå. For meg så holder det. I hvertfall foreløpig. Men jeg har ingen tvil om at de som er mer aktive enn meg har enda større krav. Blir vel til at jeg bytter ut de to 500GB'ene jeg har i løpet av året tenker jeg.

Lenke til kommentar
Ka skal folk med så stor lagringsplass? :O
Ta bilder. Et 4GB minnekort (tar utgangspunkt i 4GB siden det er midt på treet) fylles på ikke mange minuttene. Så skal de lagres og gåes igjennom. Redigeres og lagres på nytt. Man sletter jo ikke originalbildet. Tar alltid vare på kildematerialet.

 

En aktiv dag med kameraet kan fort gi 40-50(+)GB med råmateriale. Da er plutselig ikke 4TB så fantastisk stort. Går an å fylle opp ganske raskt.

 

Eg sliter med å fylle opp 500GB. Skal vi se:

2,09 GB Med bilder

4,42 GB Med programmer

1,89 MB Med dokumenter

3,51 GB Med filmer

4,37 GB Med Musikk

91,2 GB Med spill

6,40 GB Med diverse filer

Litt over 25% av harddisken på 500GB har eg fylt opp. Eg fatter ikke hvordan folk klarer å bruke så ye plass :O

Men men, det går vel an på bruket det :)

 

Det burde jo ikke være så vanskelig å fatte, 4 GB med musikk er bare 10 album i flac, 3,5 GB med film er jo ikke en DVD-plate engang.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kan være enig i at plass bruken til ATW er litt liten, jeg har vel selv 30-40GB musikk og 40GB med AVI filmer + nermere 100 på DVD. Når det gjelder spill har jeg vel kanksje 100GB med .iso og innstallert til sammen tror jeg.. Av dokumenter og bilder er det relativt lite, og det er vel stort sett bare dokumenter og bilder som er noe å ta vare på siden det andre ikke er egen produsert material og kan skaffes på nytt. Så for min del trenger jeg ikke 4TB til backup ^^

 

Jeg har for tiden ikke mer enn litt under 1TB til lagring uansett(ikke med regnet en 500GB som står i stue maskinen) + 2x80GB i RAID1. Når jeg får brent ut DVDene, så har jeg mer enn nokk med plass.

Lenke til kommentar

Angående disse og Windows. WindowsXP 64 og resten av Windows 64bit varianter kan alle håndtere GPR disker. Men du kan ikke boote fra dem. Skal du boote fra en HDD med GRP så må maskina være Xeon basert eller en Apple (Kun EFI bioser støtter dette og de finnes kun der pr dags dato).

 

Det som kreves er at HDD kontrolleren støtter 64bit addressering. Dagens Bioser strekker seg til 48bit. Derimot slike løsvekt kontrollere støtter lengre.

Når det gjelder NTFS har den ingen problemer med partisjons størrelser opp til 16 exabytes.

 

 

Har selv en Promise 16350 16ports kontroller, og har der en 3.8TB partisjon på en RAID5, OS er windows2003 64bit. Men jeg kan ikke boote fra denne, så booter fra en vanlig 500GB med MBR inndeling.

 

PS! ikke gjør samme feil som meg som prøvde å være smart. Du kan ikke lage 2 MBR på på så store enheter. :) Kun GRP som funker.

Endret av GenRabbit
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...