Gå til innhold

[Løst]Problem med "Microsoft UAA-funksjonsdriver for High Definition Audio" ved installering av realtek lydkort på M4A79 Deluxe


Anbefalte innlegg

Hei, har nettopp koblet opp en ny AMD rigg med Asus M4A79 Deluxe. Men jeg får ikke installert driverne til det inregrerte lydkortet!

I dokumentasjonen står det at lydkortet er Realtek ALC1200 (8-kanal HD). Jeg har lastet ned de siste driverne fra Asus og installert, men får opp at passende programvare ikke er installert når windows finner lydkortet.

Ser at det er mange andre på nettet som har opplevd lignende problemer. Noen som vet hva som må gjøres for at det skal fungere?

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okey, da har jeg kommet litt videre. Etter mye feilsøking og leting på nettet har jeg funnet ut at det ikke er lydkortet eller driveren til det som er feilen, men Microsoft UAA-funksjonsdriver for High Definition Audio som er problemet, og som mangler en driver. Har lastet ned en hotfix, og den inneholder drivere som passer, men jeg får likevel kode 10.

Noen som vet noe mer om dette?

 

EDIT:

Fant en tråd om dette på forumet til ASUS, så jeg merker denne som løst. Jeg har derimot ikke løst problemet, kjører med et eksternt lydkort for øyeblikket. Kanskje dette er det som skal til for at jeg hopper over på Win7.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Fant en tråd om dette på forumet til ASUS, så jeg merker denne som løst. Jeg har derimot ikke løst problemet, kjører med et eksternt lydkort for øyeblikket. Kanskje dette er det som skal til for at jeg hopper over på Win7.

Bruker du XP eller Vista?

 

Jeg har et lignende issue (M3A78-CM /Win XP sp3), får dog innstalert lydkortdriver fra CD'n uten problemer, og lyden/høytalere funker greit, men har den selvsamme feilmeldingen inne i device manager om "Lydenhet på High Definition Audio-buss"

 

post-10740-1244112641_thumb.jpg

 

Det jeg har prøvd (foreløpig) er å forandre Frontpanel Select i BIOS fra HD Audio til AC97, uten virkning. Leser rundt omkring at > Microsoft kb888111 kan være inne i bildet (er vel UAA du nevner over her), har dog ikke forsøkt denne ennå.

 

Er et ganske "ekkelt" problem som åpenbart mange der ute sliter med. Men syntes ikke som det finnes noe konkret forklaring på hva som forårskaer det, eller hvilken løsningen som evt. fungererer, -det spriker liksom i alle retninger.

 

Det er heller ikke et spesifikt Asus problem, men forekommer på mange forskejllige hovedkort/ulike produsenter, bærbare, etc. bare så det er nevnt.

 

Litt sært man støter på denslags problemer egentlig, når vi lever i år 2009 ;)

Lenke til kommentar

Jeg kjører XP SP3, og det er her problemet ligger, ikke i hovedkortet eller driveren til lydkortet. Vi har nok nøyaktig samme problem. Jeg har hatt litt framgang, og får nå lyd gjennom realtek lydkortet, men har den samme feilmeldingen på device manager. I tillegg har jeg en irriterende skurrelyd i høytalerne!

 

Jeg kom fram til en fremgangsmåte for Microsoft kb888111, beskrevet nedenfor:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
This problem is caused by a missing file in XP and has nothing to do with the hardware or the Realtek audio driver. Each time you boot XP it will detect new hardware and request you to instal the Microsoft UUA Bus Driver for High Definition Audio. To fix the problem you have to request the hotfix for KB888111.

 

Click the following link then click where it says View and request hotfix downloads at the top left of the article next to the tools icon.

 

http://support.microsoft.com/kb/888111/

 

Don't bother reading the KB888111 article as that is not particularly helpful. It says that the hotfix is for XP SP1 and SP2 but it works fine with SP3.

 

When you have requested the hotfix you will be sent an email with a download link to download the hotfix. The hotfix is a self extracting cabinet so double click the file to unzip the contents. You need to enter a password and the password is in the email sent from Microsoft along with the hotfix attachment.

 

When you have extracted the contents of the hotfix you will see a number of folders. The folders are named according to different languages so if you want english you choose the folder named US.

 

Open the folder and inside is another folder named x86fre and inside that folder are four self extracting cabinets. Two of these are named kb888111sp1 and kb888111sp2. Choose the SP1 cabinet if your XP is SP1 and choose the SP2 cabinet if your XP is either SP2 or SP3.

 

Important - don't double click the cabinet but unzip it instead as you are not installing the hotfix. You are simply extracting the files from the cabinet.

 

When you have extracted the contents of kb888111sp1 or kb888111sp2 you will see a folder named commonfiles and inside this folder are the files you need to instal the missing Microsoft UUA Bus Driver for High Definition Audio.

 

Reboot XP and when it detects new hardware it requests the system file HDAUDBUS and you should simply point to the commonfiles folder which contains the missing file. XP will instal the file and that is the problem fixed.

 

Follow these steps and it is quite easy to do.

 

Link til tråd

Har gjort dette, men Windows vil likevel ikke gjenkjenne driverne. Har også installert alle driverne i HDAUDBUS manuelt, uten at det har fungert.

Dette har fungert for andre, så du kan jo se om det virker for deg.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar

Vet ikke, men denne UAA 1.0a omtalt i KB888111 er allerede implementert i SP3 ( Link ) så sånn sett burde det kun berøre de med SP1/SP2. Har du prøvd den fixen som er omtalt? (den du må sende request til Microsoft for å få tilsendt)

 

Oppdaget forøvrig i device manager/Systemenheter, at Microsoft UAA-bussdriver er innstallert (i allefall hos meg), stusser dog litt over hvorfor den har to oppføringer der :hmm:

post-10740-1244142761_thumb.jpg

 

 

Lurer på en ting, jeg hadde ikke koblet til (mens jeg la inn Windows) den interne audio-kabelen fra baksiden av frontpanelet, og bort på hovedkort-kontakten (fordi jeg ikke hadde tenkt å bruke mic eller headset), men koblet den til nå i stad. Under boot-sekvensen etterpå, ble en High Definition enhet detektert (dog er feilmelding i Device Manager der fortsatt)

 

Har du også latt denne ledningen "ligge å slenge"? I såfall kan det evt. være en teori (vill gjetting) at også denne ledningen evt. være tilkoblet før clean-install/ny-install av XP, for å bli skikkelig implementert i systemet som High Definition Audio enhet. Eller? :hmm:

Endret av Mekkus
Lenke til kommentar

Ja, har prøvd fixen. Fikk tilsendt filen med passord på mail, og fant de nødvendige driverne der. Men Windows gjenkjenner dem ikke. Vet ikke hvorfor, siden andre har fått det til å fungere.

 

Microsoft UAA skal i utgangspunktet være installert i SP3, men visse filer/drivere mangler av en eller annen merkelig grunn. Om du prøver å kjøre fixen som en installasjonsfil får du beskjed om at en nyere versjon allerede er installert. En må pakke ut filene som mangler og henvise XP til disse, men hos meg gjenkjennes de ikke. Merkelig at ikke Microsoft har kommet med en skikkelig patch for dette enda.

 

Jeg har nok også hatt denne kabelen liggende og slenge. Det kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Har du lyst å prøve og se om det løser problemet? :)

Lenke til kommentar
Jeg har nok også hatt denne kabelen liggende og slenge. Det kan kanskje ha noe med saken å gjøre. Har du lyst å prøve og se om det løser problemet? :)

Jeg tviler vel på om det hjelper, er vel mere ønsketenkning :p

 

Men jeg skal forsøke med en clean-install på en sata-disk jeg har liggende borte i hylla. Vanligvis er jeg ikke inne i Device-Manager å sjekker i ett sett, men nå skal jeg følge forløpet hele veien etterhvert som jeg legger inn chipset-driver, osv. (husker i farta f.eks. ikke om feilmeldingen er der med det samme XP er innstalert, eller om det først kommer når man begynner å legge inn diverse fra driver-cd'n)

 

Gi meg litt tid, er litt busy akuratt idag.

Lenke til kommentar

Ok DONE, her kommer en oppsummering av begivenhetene.

 

a) Windows XP SP3 lagt inn på formatert disk

b) Drivere lagt inn én og én, restart mellom hver

----------------

 

Enhetsbehandling umiddelbart etter at XP er innstallert. (6 stk. anmerkninger, ikke uventet siden ingen drivere er lagt inn ennå)

post-10740-1244288170_thumb.jpg

----------------

 

Etter at chipset-driver er innstallert, gjenstår 4

post-10740-1244288179_thumb.jpg

----------------

 

Ethernet/LAN driver innstallert, gjenstår 3

post-10740-1244288188_thumb.jpg

---------------

 

Skjermkort-driver innstallert, gjenstår 2 (disse burde da forsvinne i neste trinn når jeg legger inn lydkortdriver)

post-10740-1244288198_thumb.jpg

----------------

 

Lydkort-driver er blitt innstallert, 1 oppføring står igjen alikevel :wallbash:

post-10740-1244288206_thumb.jpg

----------------

 

Konklusjon, alt er gjort etter boka, likevel opptrer denne ukjente enheten. Aner ikke hva det kommer av. Dog, det skaper ikke noe problem i praksis, -jeg har VIA HD Audio og dets Control Panel på oppgavelinjen og lyden fungerer utmerket.

----------------

 

pro_odeh; i første posten skriver du at du ikke engang får lagt inn driver til lydkortet (dét problemet har jeg som vist over ikke støtt på). Mistenker at du muligens ikke la inn AMD chipset-driver først(?) (noe som er en god tommelfinger regel å gjøre)

 

Si hvordan det går fremover hvis du kommer over noe nytt eller finner løsningen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Det var synd det ikke fungerte, men da er i hvert fall den muligheten utelukket.

 

Når det gjelder at jeg ikke fikk installert lydkortdriveren, så tror jeg det var en miss fra min side. Om du ser i tredje post så fant jeg etter hvert ut at lydkortet var installert, men det likevel var en "Lydenhet på High Definition Audio-bus" som manglet driver. Til å begynne med antok jeg at dette var lydkortet og prøvde å bruke lydkortdriverne til å installere det som egentlig var Microsoft UAA. Det gikk ikke så bra :)

 

Men nå sitter jeg i samme situasjon som deg. Jeg har lyd på Realtek lydkortet, og opplever ingen problemer, utenom en irriterende skurrelyd når volumet blir skrudd opp. Men har fremdeles et irriterende gult spørsmålstegn i enhetsbehandling.

 

Men skal gi tilbakemelding når/hvis jeg kommer noe lenger. Takk for innspillene, og lykke til videre ;)

Lenke til kommentar

Jeg kan komme med en gledelig oppdatering :thumbup: (løste i allefall mitt spesifike problem)

 

Googlet litt rundt på nettet og fant ut at det kunne være relatert til ATI skjermkort og HDMI Port.

 

Putt den originale ATI cd'n som fulgte med skjermkortet, i DVD'n (og hold Shift-tasten nede så den ikke auto-starter)

 

Gå inn i enhetsbehandling og dobbelklikk problem-enheten og velg > oppdater driver. Deretter starter søket (kan ta litt tid) og den finner frem to filer (en til 64-bit XP og en til 32-bit) Merk den du skal ha, og den innstalleres. Mulig det løser ditt problem også, pro_edeh

 

Vóila, problem solved :thumbup:

post-10740-1244300059_thumb.jpg

 

Årsaken til at jeg støtte på problemer i utgangspunktet, kan eller må være fordi jeg innstallerte ATI 3650 skjermkortet (jeg benytter ikke det innebygde/onboard skjermkortet på hovedkortet) med "ren" skjermkort-driver jeg har lastet ned og brente på cd, dvs. jeg brukte ikke den originale ATI cd'n som fulgte med grafikkortet (og som vel inneholder langt flere filer) Ellers så kan det rett og slett være slik at man må gå to runder med dette okke som. I don't know, men er lykkelig nå :D

Lenke til kommentar

Dette var jo virkelig gode nyheter! :D Den nødvendige driveren lå på ATI CD'en. Jeg lastet ned de nyeste driverne fra nettet, så har ikke brukt CD'en som fulgte med. Det skal jo gå an å få lyd digitalt ut fra skjermkortet, så det var sikkert den funksjonen som manglet driver.

Tusen takk for hjelpen Mekkus!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Sitter her med en Lydenhet på High Definition Audio-Buss som jeg ikke vet hvor hører hjemme.

Har prøvd det meste av drivere men den godtar ikke noe.

 

Jeg har fått innstallert lydkort drivere og alle andre drivere til PCen, men den der vil ikke forsvinne. Alt ser ut til å fungere som det skal, men likevel greier den greia der å irritere livet av meg.

 

Eneste problemet jeg har lagt merke til er at jeg ikke kan endre på Avanserte Kontroller

i Hovedvolum panelet (får ikke aktivert mic boost etc.) eller mikrofonkalibrering i Realtek HD Audio Manager.

 

Sitter med Windows XP Pro SP3

Gigabyte GA-965P-DQ6 (rev. 1.0)

ATI HD4870

Endret av PantZman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...