Gå til innhold

Teori: vannløpe sko


Anbefalte innlegg

Jeg har tenkt en del i det siste på at det MÅ jo være teoretisk mulig å konstruere noen spesial bygde sko som lar mennesker løpe fort over vann.

 

Jeg er sikker på at det er blitt prøvd før, men fant ikke så mye info om det, jeg mener at det må være mulig, uten at man skulle behøve å ha sko på størrelse med en gummi båt, måtte antakeligvis vært ekstra store sko, men TEORETISK sett så burde dette være mulig?

 

Discuss...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skoene må fortrenge like mye vann som vekten av det som skal flyte, så det er størrelsen som teller...

 

Ikke nødvendigvis. som i mange andre tilfeller løser hastighet saken.

 

F.eks denne firfislen som løper på vannet:

Denne firfislern er for tung til å utnytte overflatespenningen som en del insekter bruker og den har for små føtter til at de "flyter" hele vekten til firfislen. Den løser dette ved rett og slett og løpe så raskt at den "vannplaner". Den vil selvfølgelig vannplane ved lavere hastighet desto større føttene er.

En del vannfugler bruker også denne teknikken når de skal lette (løper bortover vannet)

 

Her er noe av det samme for mennesker (vannplaning på føttene) men her ved hjelp av motorkraften til en båt som drar dem:

 

Problemet ligger vel i at selv om man setter på seg noen større "føtter" klarer man ikke bare ved hjelp av muskelkraft og komme opp i stor nokk hastighet til å "løpe på vannet". Mennesker er rett og slett ikke sterke/raske nokk

Lenke til kommentar

Tyngde er fortsatt ett stort problem.

for at mennesker skal kunne løpe på vannet må man opp i hastigheter over 50km/t, noe vi ikke klarer(etter egen erfaring fra vannsport)

 

så, ja det er mulig i teorien, ikke i praksis.

 

før noen nevner det, overflatespenning er ubrukelig for alt annet enn dyr som er laget for det.

Lenke til kommentar

Den firfirslen planer vel ikke på vannet? Den tar jo steg bortover og har ikke noe som kontinuerlig er i vannet, og derfor kjører den ikke på overflaten av vannet. Men den sparker ifra hardt slik at den ikke synker ned i vannet.

Hadde vi bare klart og sparket hard nokk ifra kunne vi og gått på vannet, men vi måtte gjort det veldig hardt.

Lenke til kommentar

ettersom vann blir som betong når noe treffer det hardt, vil det i teorien være mulig å løpe på vann hvis man sparker hardt nok.

 

en annen mulighet er å løpe over som nevnt før.

 

enda en mulighet er å ikke bryte overflaten, slik som vannlopper, hvordan det kan gjøres aner jeg ikke as. kanskje hvis man har mange nok bittesmå hår som dekker en stor overflate, men da er vi nesten over på hovercraft prinsippet.

Lenke til kommentar
ettersom vann blir som betong når noe treffer det hardt, vil det i teorien være mulig å løpe på vann hvis man sparker hardt nok.

 

en annen mulighet er å løpe over som nevnt før.

 

enda en mulighet er å ikke bryte overflaten, slik som vannlopper, hvordan det kan gjøres aner jeg ikke as. kanskje hvis man har mange nok bittesmå hår som dekker en stor overflate, men da er vi nesten over på hovercraft prinsippet.

 

mulig, men poenget var vel å ha "vanlige" sko.

med store nok sko klarer man lett å flyte på vannet, problemet er å ha brukbare sko på vannet.

 

Jeg er sikker på at det er blitt prøvd før, men fant ikke så mye info om det, jeg mener at det må være mulig, uten at man skulle behøve å ha sko på størrelse med en gummi båt, måtte antakeligvis vært ekstra store sko, men TEORETISK sett så burde dette være mulig?

 

størrelsen er både problemet og løsningen, evt. nok hastighet er umulig for mennesker å komme i for egen maskin, med mindre man hopper utenfor nigeria-fossen.

Lenke til kommentar

en ting jeg heller ikke har tenkt på.

om det skulle vært mulig å ha vanlige joggesko som gjør at man kan løpe på vann, så ser jeg for meg ett par problemer.

vann er ekstremt glatt og ustabilt.

for at det skal være mulig må man jo være oppå vannet, dermed vil du følge enhver bølge i vannet.

å komme seg frem vil være ett stort problem da skoene ikke får nok tak på vannet.

hvis man tryner har man ikke sjans til å komme seg opp på vannet igjen, skoene går jo ikke under vann.

Lenke til kommentar

Må vel være en eller annen smart fyr som kan regne ut dette..

 

Har testet å hoppe på små "puter" i svømmehall og skle da bortover vannet og de var ikke så store. Kanskje 2 eller 3 ganger vanelig fot størrelse. Men dette er jo noe man kan bruke over kortere periode..

 

Hvis man for eksempel er ute på tur på høsten/vinteren og kommer til et åpent vann som er iskaldt. Da kunne man f.eks ta på seg "vannskoa" ha utstyret i en vanntett sekk og springe over vannet med tauet i hånden. Når man var over på andre siden kunne man dratt utstyret etter seg.

Sikkert litt lettere/raskere enn å styre med en kano..

 

Ser for meg vanelige sko med en større flate under som brer seg ut over sidene og som buer litt oppover så vann ikke så lett kommer oppå.

 

Edit: Når jeg tenker meg om må det i tilfelle være ekstremt slitsomt, omtrendt som å springe i snø..

Endret av Jyztrik
Lenke til kommentar
Må vel være en eller annen smart fyr som kan regne ut dette..

 

Har testet å hoppe på små "puter" i svømmehall og skle da bortover vannet og de var ikke så store. Kanskje 2 eller 3 ganger vanelig fot størrelse. Men dette er jo noe man kan bruke over kortere periode..

 

Hvis man for eksempel er ute på tur på høsten/vinteren og kommer til et åpent vann som er iskaldt. Da kunne man f.eks ta på seg "vannskoa" ha utstyret i en vanntett sekk og springe over vannet med tauet i hånden. Når man var over på andre siden kunne man dratt utstyret etter seg.

Sikkert litt lettere/raskere enn å styre med en kano..

 

Ser for meg vanelige sko med en større flate under som brer seg ut over sidene og som buer litt oppover så vann ikke så lett kommer oppå.

 

Edit: Når jeg tenker meg om må det i tilfelle være ekstremt slitsomt, omtrendt som å springe i snø..

 

hvor lenge klarer du å så på de putene?

når du hopper på 2 puter i ett basseng vil disse "flyte" fordi dem du ikke klarer å stå på dem lenge nok til at du synker, pga høy massetreghet.

enkelt å greit, klarer du å dra noe under vann, så klarer du ikke å stå oppå dem uten videre.

bak båt og slikt kan funke for da spretter man oppå vannet.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

 

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

 

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

 

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...