Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntligeksamen 2009 for 10. trinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Blås ut om hva som skjer på eksamen, hva du kom opp i etc.... :)

 

 

Lykke til alle sammen ! =D

 

 

Gjekk rett vest...

Hva skjedde? Og hva fikk du? :p Hvilket fag kom du opp i?

 

 

Kom opp i Engelsk... (kan ikkje egnelsk) tema: HAPPINESS

Lenke til kommentar

Man trenger vel ikke spesielt høyt snitt for studiespesialisering? Har i hvert fall følelsen av at alle som vil kommer inn her i byen. :p

 

Tips til sammenlikning av jødedom og buddhisme? Jeg har foreløpig tatt med eller skal ta med punktene:

- Opprinnelse

- Utbredelse

- Frelse

- Guder

- Liv etter døden

- Hellige skrifter (lovtekst, læretekst)..

Lenke til kommentar

Oppgaven er ganske vid. "Sammenlikn og presenter typiske trekk ved jødedom og buddhisme."

 

Jeg har skrevet en del på manuset, men har litt skrivesperre akkurat nå.

 

Kompetansemåla sier:

- "Forklare særpreget ved jødedom og jødisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner: likhetstrekk og grunnleggende forskjeøøer. Gi en oversikt over mangfoldet i jødedommen, viktige historiske endelser og jødedommens stilling i Norge og verden i dag."

- "Forklare særpreget ved buddhisme og buddhistisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner: likhetstrekk og grunnleggende forskjeøøer. Gi en oversikt over mangfoldet i buddhisme, viktige historiske endelser og buddhismens stilling i Norge og verden i dag."

 

 

Jeg har funnet med at jeg skal ha med mine egne meninger.. :D Jeg mener at man kanskje ikke kan kalle verken buddhismen eller jødedommen for verdensreligioner. Jødedommen har forholdsvis få tilhengere og jeg tror at den eneste grunnen til at den er en "verdensreligion" er at den er veldig gammel og opprinnelsen til to andre religioner. Buddhismen er det bare såvidt jeg ville kalle en religion. De tror ikke på en gud eller på et liv etter døden, som er det som er felles for andre religioner. Buddhismen er mer et livssyn. Vad tycks? Må være forsiktig med å for sterke meninger, iflg. pappa, da det kan misforstås av sensor.

Endret av Knewt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...