Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntligeksamen 2009 for 10. trinn


Anbefalte innlegg

Skal opp i norsk på fredag. Av en eller annen grunn valgte jeg klasseromsmodellen i norsk, så jeg har ikke peiling på hva temaet kommer til å bli... :hrm: Så nå må jeg liksom bare lese en hel norskbok og håpe på et lett tema når dagen kommer... :confused: Samtidig vurderer jeg å bare gi f*** i eksamen da jeg kommer inn på studiespes. til høsten uansett... Da vi fikk karakterene fikk jeg 14 femmere av 14 fag, så jeg kan faktisk stryke på eksamen uten at det gjør noe... :p Neida, jeg kommer nok til å lese litt, og får sikkert et ok resultat, så det skal nok gå fint. Jeg er bare utrooolig umotivert akkurat nå...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har manus med meg. Skal prøve å ikke se for mye på det, da.

 

 

Jeg skal sammenligne to religioner, jødedom og buddhisme. Jeg lurer litt på hvordan jeg skal gjøre det. Skal jeg sammenligne religionene etterhvert som jeg tar punktene (ritualer, hellig tekster, troen på gud osv) eller først si alt om jødedom og så alt om buddhismen. Når jeg da tar om buddhismen ser jeg tilbake på jødedom.

 

Skjønte dere det? :p Hva lønner seg?

Lenke til kommentar
Wat? Har dere fortsatt den gamle modellen? Dere fikk fag nå, 48 timer før, og må lese hele boka. 20 minutter før eksamen får der tema? Har dere det sånn? Lykke til sier jeg bare. :p

 

Vi har nok det... :confused: Likar det ikkje... Vi får oppgåvene ein halv time før vi skal inn og brukar den til å ni-pugge. Så kjem vi inn (to og to i par) så framfører den eine gruppa det dei har mens den/dei andre gruppa/gruppene puggar litt til, så byter vi... Men kvifor eg ikkje berre valde 48 timars førebuingstid skjønar eg ikkje... :ermm:

Lenke til kommentar

Folkens, med fare for å virke litt høy på pæra, skal jeg gi dere noen råd..

 

Skolen jeg går på har vært veldig flink til å forberede oss på muntlig eksamen, vi har hadd muntlig fremlegg på nesten alle temaene vi har lært om.

 

På disse fremleggene har jeg, nesten uten unntak, fått 6. Jeg forbereder meg ikke mye, setter meg ned dagen før å lager en powerpoint el. Skriver aldri notater. Grunnen til at jeg har fått så gode karakterer er at jeg er flink til å fremføre.

 

Jeg gjør egentlig ikke noe spesielt under fremleggene, bare følger noen enkle regler.

 

- Aldri, aldri, ta med deg manus eller notater!

Stikkord er greit, men ikke sammenhengende tekst. Helst skal du ikke ha med deg noe.

 

- Aldri ha et fastsatt manus, les heller rundt de punktene du skal ha.

Grunnen til dette er at om du står å har fremføring, og plutselig glemmer rekkefølgen eller en del av det du skal si, er du fucked - Man mister helt oversikten. Har du lest rundt punktene kan du improvisere.

 

- Vær selvsikker, kan du ikke et tema fullt ut skal du i allefall høres ut som du er verdens beste på temaet. Snakk høyt å tydelig, varier stemmebruk - vær engasjert.

Dette er det aller, aller viktigste med en presensjon. Dette er gjerne forskjellen fra 4 til 6.

- Poenget med en presentasjon er ikke å formidle informasjon om temaet, men å fange tilhørernes interesse. Ha så lite tekst som mulig, gjerne bare bilder.

Eks:

 

 

Nei!

haanlaacn.jpg

 

Ja!

haaniaacn.jpg

 

 

 

- Hold øyekontakt med de du presenterer for.

- Gestikuler, prater du om et bilde peker du <som dere ser "pek" skaper reaksjonen mellom x og x røyk>

- Vær engasjert!

- Wow-faktor - Overrask de du skal presentere for, lag et skuespill - bruk et annet presentasjonsværktøy en Powerpoint, vær kreativ Sjekk Prezi.com og Sliderocket.com for alternativer til powerpoint.

 

Merk at dette er teknikker som har funket godt for meg, men for guds skyld- prøv dem ut på noen andre før du har eksamen!

 

Beklager merkelige formuleringer og kjip rettskriving, jeg har det travelt..

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...