Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Muntligeksamen 2009 for 10. trinn


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kom opp i Matte, de første 10 sekundene etter vi fikk vite det var ikke de beste i mitt liv for å si det sånn :roll:

Men da jeg fikk oppgaven ble dagen straks mye bedre, tema: Sport / Hobby, jeg skal derfor lage en ¨reknefortelling¨, der jeg drar på en aktivitets-uke i Oslo ;) Drar i frogner-parken på svømming, og regner ut volumet av bassegent :p

Så drar jeg på fotball-banen, der jeg finner volumet og overflaten av en fotball, og areal av banen åsso videre.

Noen tips til hva jeg absoulutt burde ta med?:)

Lenke til kommentar
Tja, du kan vel ta med hvor langt du går / kjører, distansen , fart og tid.

 

hvor mye penger du bruker, hvor mye drikke du drikker, hvor mange % av de som var i frognerbadet som var menn i alderen 18-20 etc?

 

Har tatt med turen til og fra Oslo, bensin pris etc (vei, fart og tid).

Prosentrekning tok jeg med når jeg skulle velge hotell ;)

Tror jeg skriver at jeg skal ut å golfe, å lurer på hvor stor del bunkersen på golfbanen utgjør :p

Lenke til kommentar

Kom opp i naturfag og fikk "lys og farge" som tema.

Noen som kan hjelpe meg litt?

Har tenkt til å ta med ting som: Lys, refleksjon, lysbrytning, konvekse og konkave linser, farger, solspekteret, regnbuen, øyet, fargesyn og fargeblindhet.

 

Noe annet jeg kan ta med?

Lenke til kommentar

Uhm, kan vel sikkert ta med litt om forskjellige linser og bruksområder, samt forklare hvorfor farger ser forskjellige ut i forskjellige lyssettinger.

 

 

Er er min eksamen:

 

10 minutter : Snakk om Avissjangre (denne kan jeg ganske godt)

5 minutter : Snak om Nyromantikken, ta for deg en av forfatterne og en av bøkene / tekstene til forfatteren.

 

På 5minutteren så skal jeg snakke litt om kjennetegnene til nyromantikken, pittelitt om hamsun generelt og så litt om victoria, litt virkemidler og sånn..

 

Andre forslag på hvordan jeg kan oppsummere nyromantikken, hamsun og ett av verkene hans på 5 minutter?

Lenke til kommentar

Jeg kom opp i norsk muntlig, emnet mitt er Kjærlighet. Ganske enkelt emne egentlig, men jeg ANER ikke hvordan jeg skal fremføre og snakke om det... Jeg var syk den dagen de andre fikk se eksempel på muntlig eksamen, og jeg skjønner ikke hva læreren mener for han er VELDIG stresset!

 

Kan noen hjelpe meg litt? Jeg har masse tanker om emnet og tekstene jeg skal prate om, men jeg klarer ikke formulere meg...

 

Tekstene jeg må dra inn er :

"Kransen" av Sigrid Undset

"21år" av Tarjei Vesaas

"Victoria" av Knut Hamsun

og " Medmenneske" av Olav Duun

 

De handler om kjærlighet alle sammen, men jeg klarer ikke presisere det på en riktig måte...

Lenke til kommentar

Ble Engelsk med "War and peace"

 

Noen gode ideèr?

 

Det jeg har hittil:

 

Snakke først litt generalt hva krig er, typer krig, hvordan det oppstår/unngås og litt om fred

 

Så nevner jeg "2. verdenskrig" og "Vietnam krigen" (fikk de presentasjonene fra læreren, så har litt der)

 

Noe mer som burde være med?

 

 

Etter presentasjonen skal jeg snakke ca. 10 min om "Death Row" (dødsstraff). Noen tips til hva jeg burde legge vekt på eller noe viktig jeg må kunne der?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...