Gå til innhold

Etikk og moral rundt abort - Hva er problemet?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva er det som er så problematisk rundt abort?

Ingenting. De eneste argumentene mot det er basert på religiøs overtro, ikke på rasjonell tenkning og fakta.

Hva vil du si er rasjonelle argumenter for abort?

-Vi slipper å måtte forsørge et barn som aldri vil gi noe tilbake (i de tilfellene abort blir foretatt pga down syndrom eller andre alvorlige skavanker) Dette er litt rått å si, men jeg skjønner de som vil dette veldig godt, tror faktisk at jeg selv ville gjort det.

 

-Vi ødelegger et og ikke to liv. Veldig ofte er abort ønsket når barnemoren (og faren) ikke er rede til å ta i mot en unde. Det er alt for mange som glemmer at det å sette et barn til verden er en meget alvorlig avgjørelse, for det skal ikke bare settes til verden, men også følges opp. De som ikke er blitt fulgt opp og gitt en god "bagasje", kall det gjerne samfunnets "spilleregler", fra sine foreldre kommer veldig ofte ut på skrå plan fordi de ikke klarer å følge samfunnets "spilleregler". Dette vet vi i dag. Det er ikke en regel, men veldig, veldig ofte så ser vi de samme likhetstrekkene hos kriminelle. Og hvor mye koster dette oss? (for å være litt rå...)

Alt for mange foreldre tror at det er barnehaven/skolen/samfunnet som skal stå for oppdragelse og det er og blir feil! Men er de ikke rede for en unge bør de ikke få en heller.

 

(I en bisetning vil jeg nevne prevensjon, for det er jo soleklart at det er prevensjon som burde vært brukt FØR abort da abort ikke er noen prevensjon og i dag finnes det vel ikke en eneste unnskyldning ved å ikke bruke det. Det er til og med en angre pille du kan ta hele to dager etter hvis uhellet skulle være ute i form av en sprukken kondom osv....)

 

- Ungen er ikke ønsket fordi (sett inn grunn her). Alt fra voldtekter av stefedre til økonomiske grunner.

 

Der har vi grunner for. Sikker noen som kan adde noe på den lista da.

 

Nå vil vi høre grunner i mot!

 

:)

Lenke til kommentar

Du føler ikke at du beveger deg farlig nær nazisme når du flere ganger drar inn hvem som bidrar og ikke? Et rikt samfunn som vårt burde vært i stand til å ta seg av de svake.

 

Men i en situasjon der samfunnet ikke vil ta seg av de svake, blir det selvsagt mye mer fristende å ta abort.

Barn med Downs syndrom har mye å bidra med når det gjelder glede og en alternativ forståelse av livet. Mange sier at de har fått en forståelse av hva som virkelig er viktig i livet ved å være sammen med dem. Sånn sett er de kanskje en gave fra Gud... Men jeg forstår jo også at det er krevende å være foreldre når Staten ikke vil ta sitt ansvar.

 

Hva er det du mener som karakteriserer kriminelles oppvekstforhold? Det er vanskelig å forutsi hvem som blir kriminell. Psykopater oppstår i de beste familier. Mange ressurssterke mennesker blir også alkoholikere.

Lenke til kommentar

Man kan ikke akkurat sterilisere dem som har alkoholiserte foreldre heller da... Mange av dem klarer seg fint.

Og hva har kriminielle med saken å gjøre? Er det noen som forventer at abortloven skal hindre framvekst av kriminalitet? Hvis man ser på de overfylte fengslene har ikke akkurat det holdt stikk.

Lenke til kommentar

Har du tatt deg av et barn med downs syndrom? Jeg jobbet 16 måneder som sivil arbeider der jeg jobbet med nettopp mennesker med down syndrom og var i kontakt med foreldrene til disse omtrent dagelig. De forelsdrene var knapt 40 år men de så ut som de var 60-70 år... Hjelp fra samfunnet? Ja, i for av avlastning en til to dager i måneden ja, resten av tiden er showet ditt. ... Tror ikke du heller helt vet hvor mye jobb det er med en med downs syndrom. Du ser visst kun de fine sidene du nettopp fordi de stiller seg bak din sak...

 

Nazi? Nå må du gi deg da. Det går da vel an å mene en ting uten å være nazi vel! Sier jeg neger mener du da at jeg er rasist også da eller?

 

Nei, hvis du leste alt jeg skrev så ville du lest at jeg skrev at dette ikke alltid er reglen, men gud hjelpe meg hvor godt dette stemmer noen ganger. Og hvor har du det i fra at rike foreldre = gode foreldre? Kjenner personlig et par rikmanns sønner fra Oslos beste vestkant som havnet på kjøret fordi foreldrene kjøpte seg ut av å være sammen med dem i oppveksten. Foreldre som hadde det alt for travelt med å reise rundt i verden og ihvertfall ikke hadde tid til barn... :no: Å være fattig, eller lite med penger, er faktisk ikke det samme som dårlig oppdragelse, snarere tvert i mot når penge sekken kommer over en viss størrelse ser det ut til.. ..

 

Jeg kjenner også tre barn fra en familie med en alkoholisert far der to av barna også er alokoholiserte foreldre i dag... Den eneste av dem som ikke er det brøt med resten av familien i tidlig alder ... Trist å se på for det jævelige er at de barna ser på en drittfull far som noe trygt og derfor blir de ofte slik selv når de blir eldre...

 

 

Men det er som jeg sier, det har mye med hva du får med deg i bagasjen fra dine foreldre.... og ikke alle foreldrene er rede til å få barn av ymse grunner...

 

Men jeg vil gjerne høre noen grunner for jeg frankline... om du har noen... og ikke bare arumenter mot mine grunner...

 

:)

Lenke til kommentar

Kan også nevne at de med downs skjeldent lever mer enn 50 år, og er de "uheldige" nok til å leve lengre havner de på hjem når foreldrene dør.

Jeg sier ikke at man skal ta livet folk med downs, men det er trolig bedre om de ikke var født, både for forledre og dem selv.

 

Og som nevnt de aller aller fleste med downs forsvinner i from av spontan abort, det er bare uflaks som gjør at noen av dem overlver svarngerskapet og blir født

Lenke til kommentar
Du føler ikke at du beveger deg farlig nær nazisme når du flere ganger drar inn hvem som bidrar og ikke?

Nei, det gjør han så absolutt ikke. Blant annet er abort fortsatt individets valg. Det er ikke staten som velger hvem som skal ta abort.

 

Men i en situasjon der samfunnet ikke vil ta seg av de svake, blir det selvsagt mye mer fristende å ta abort.

Samfunnet vil selvsagt fortsatt ta seg av de svake. Det eneste du gjør her er å prøve på en avsporing.

Lenke til kommentar

Såvidt jeg husker står det noen grunner tidligere i tråden... Dette er jo side 4. Vi er uenige, så enkelt er det. Jeg mener at abort er drap, mens dere mener at det ikke er det.

 

Ja, det er mange foreldre som ikke makter å gi barna sine kjærlighet. Men på den tida da barna ble født så gjerne alt rosenrødt ut, så hva har dette med abort å gjøre?

 

Jeg mener heller ikke det er ideelt med alenemødre. Men når "uhellet" først er ute, kan ikke samfunnet sanksjonere drap av fosteret. Det blir å gå for langt. De fleste foster som aborteres bort er vel også friske. Kunne man ikke heller satt sammen en ordning for å adoptere dem bort?

Lenke til kommentar
Såvidt jeg husker står det noen grunner tidligere i tråden... Dette er jo side 4. Vi er uenige, så enkelt er det. Jeg mener at abort er drap, mens dere mener at det ikke er det.

 

Ja, det er mange foreldre som ikke makter å gi barna sine kjærlighet. Men på den tida da barna ble født så gjerne alt rosenrødt ut, så hva har dette med abort å gjøre?

 

Jeg mener heller ikke det er ideelt med alenemødre. Men når "uhellet" først er ute, kan ikke samfunnet sanksjonere drap av fosteret. Det blir å gå for langt. De fleste foster som aborteres bort er vel også friske. Kunne man ikke heller satt sammen en ordning for å adoptere dem bort?

Hvorfor er det drap? Skjønner ikke helt logikken, man tar et ufødt liv vekk. Sånn som jeg tenker kan man ikke leve før man er født--->man kan ikke dø før man har levd.

 

Personlig er jeg for abort ganske langt ut i svangerskapet, vet ikke helt om det blir farlig for mor etter en stund etc. Men så lenge det er trygt for mor og barnet er ufødt så ser jeg ikke noe problem med abort.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke tatt meg av barn med Downs syndrom. Men vet at de er ivrigere etter å gi bort klemmer enn andre... Ei lærerinne hadde et barn med Downs syndrom, og hun virket da fornøyd og energisk.

Det var kanskje enklere før HVPU-reformen. Nå skal alle utviklingshemmede ha sin egen leilighet, og det er mye som skal klaffe. Ofte må foreldrene kjempe fram hver eneste liten ting. Og pleiere med deltidsjobb dukker opp i fleng slik at det blir misforståelser og ikke noen trygghet. Det høres da bedre ut slik det var før HVPU-reformen, når de bodde i et fellesskap og hadde faste pleiere. Da var de også en del av et opplegg og falt ikke så lett utenfor. I dag må foreldrene overvåke alt som skjer.

Endret av Frankline
Lenke til kommentar
Personlig er jeg for abort ganske langt ut i svangerskapet, vet ikke helt om det blir farlig for mor etter en stund etc. Men så lenge det er trygt for mor og barnet er ufødt så ser jeg ikke noe problem med abort.

Du ser ikke noe problem med at et legeteam anstrenger seg for å legge et for tidlig født barn i kuvøse, mens et annet barn (el.foster) på nøyaktig samme alder blir "knertet" på naborommet? En del oppvakte leger ser et tydelig problem i dette. Og en lege utdanner seg jo egentlig for å redde liv, ikke for å ta knekken på små barn.

 

Ellers er det religiøse grunner til at jeg mener det er drap, det er mot Guds vilje og en alvorlig synd.

Lenke til kommentar
Ellers er det religiøse grunner til at jeg mener det er drap, det er mot Guds vilje og en alvorlig synd.

Nettopp. De eneste argumentene mot abort er de som er basert på ovettro.

 

Ellers er det jo interessant at abort liksom skal være mot Guds vilje, når GuUd skal ha skapt naturen, og naturen er den som foretar aller flest aborter (mange svangerskap fører til spontanabort).

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Hvor står det i bibelen at abort er imot Guds vilje?

Det står nok noe i de gamle mosebøkene.

 

Hvis menn er i slagsmål, og skader en kvinne som er med barn, så hun føder for tidlig, men uten at det skjer noen skade, skal han sannelig bøtelegges, og han skal betale det kvinnens mann pålegger ham ut fra en utregning. Men hvis det skjer noen skade, da skal du gi liv for liv, øye for øye, tann for tann, skramme for skramme [osv]

Slik er det fremstilt i min oversettelse. Det går tydelig fram at hvis det skjer skade på enten mor eller [ufødt] barn, skal du gi liv for liv.

 

Da jeg er ateist er jeg allikevel for abort inntil et visst tidspunkt i svangerskapet. I Norge er vel loven innen 20. svangerskapsuke? Det er tidspunktet da legevitenskapen er i stand til å redde fosteret, og holde det i live [ved kunstig liv].

 

Teknisk sett er ikke fosteret annet enn en parasitt. Ja, slemt sagt, men slik er det. Det ufødte barnet er avhengig av å suge næring fra sin mor for å overleve. Dog skal det sies at det er to faser i et svangerskap, først opptrer "det ufødte" som et embryo, deretter går det over til å bli et foster. Jeg tror endringen fra embryo til foster skjer når skapningen har utviklet tilnærmet menneskelig kroppsstrukter [armer, ben, mm].

 

Etter min mening er abort moralsk riktig inntil tidspunkt hvor fosteret ikke lenger er avhengig av moren for å overleve. Det vil si tidspunktet hvor det er en statistisk mulighet for at fosteret kan klare seg selv, fysiskt uavhengig av moren. Dette tidspunktet varierer fra foster til foster, men etter mine [ukvalifiserte] beregninger, er det omtrent ved 20. uke.

 

Før dette tidspunktet ser jeg på embryoet/fosteret som en inntrenger i kvinnens kropp, og det har på ingen måte rett til å leve som en parasitt imot kvinnens vilje.

Endret av -MK-
Lenke til kommentar
Ellers er det jo interessant at abort liksom skal være mot Guds vilje, når GuUd skal ha skapt naturen, og naturen er den som foretar aller flest aborter (mange svangerskap fører til spontanabort).

Naturen er også den som foretar flest drap på barn og voksne. Ved sykdom, ulykke eller drap ellers.

 

Her er en link til hva Bibelen sier om abort.

http://www.kristenblogg.no/?p=370

 

Du så meg den gang jeg var et foster, i din bok ble alt skrevet opp; mine dager ble dannet før en eneste av dem var kommet.Jeg takker deg fordi jeg er skapt på skremmende, underfull vis. Underfulle er dine verk, det vet jeg så vel. Mine ben var ikke skjult for deg da jeg ble skapt i lønndom og ble formet i jordens dyp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...