Gå til innhold

Civilization IV - tips til nasjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei alle små og store forum-brukere.

Har tatt frem civilization IV nå. Har alle tilleggspakkene.

Noen tips til nasjon og LEDER?

Endret av ArneAustenaa
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vel, det er mange gode, vanskelig å si hvem som er best. Det kommer litt an på spillestilen din, mine favoritter er Japan,Vikingene, England, Tyskland og Incaene.

Det hender at jeg bare spiller på random fordi jeg ikke greier å velge :)

Det som er så fint med england er at du eier når du får redcoats, de banker alle andre sine riflemans og du er ikke ressursavhengig av f.eks olje. Tyskland får den beste tanksen, de er er "industrious" så de bygger greitt og "financial" er veldig bra når du spiller på vanskeligere grader. Japan er gode til å krige tidlig i spillet med samuraiene.

Skrevet
Vel, det er mange gode, vanskelig å si hvem som er best. Det kommer litt an på spillestilen din, mine favoritter er Japan,Vikingene, England, Tyskland og Incaene.

Det som er så fint med england er at du eier når du får redcoats, de banker alle andre sine riflemans og du er ikke ressursavhengig av f.eks olje. Tyskland får den beste tanksen, de er er "industrious" så de bygger greitt og "financial" er veldig bra når du spiller på vanskeligere grader. Japan er gode til å krige tidlig i spillet med samuraiene.

Ok hehe. Takk for mange gode tips. Skal prøve vikingene tror jeg=)

Skrevet

Ok hehe. Takk for mange gode tips. Skal prøve vikingene tror jeg=)

Vikingene var favorittene min i begynnelses :)

Hvilken vanskelighetsgrad spiller du på?

Skrevet

Det er utrolig mange bra land å velge mellom. Ikke bry deg om land, men leder. Prøv å velg de to egenskapene du liker best. For eksempel liker jeg å ha en leder som er Imperialistic og Philossophical. Da er det helt naturlig for meg å velge Suleiman. Ottomanerne har også Hammammer i stedet for Akvedukter, og de har Janissaryer i stedet for Musketmenn. Om du spiller på nivåer som f.eks Noble eller Prince og har en spillerstil om å utvide riket sitt mye, og krige en del, og bygge bygninger i byene som gir bra økonomi og bra research, i stedet for å begynne å satse 70-80% på research, er Suleiman et bra valg.

Det er ikke så enkelt å si svare på spørsmålet ditt uten at du gir noe mere info om på hvilket nivå du spiller på og hva som er din spillestil. Hvis du kunne svare på hva som er din spillestil og på hvilket nivå du spiller på og hvor lenge du har spilt, så skal jeg gi deg et veldig fyldig svar.

Hilsen en Civ-veteran :)

Skrevet

Det er utrolig mange bra land å velge mellom. Ikke bry deg om land, men leder. Prøv å velg de to egenskapene du liker best. For eksempel liker jeg å ha en leder som er Imperialistic og Philossophical. Da er det helt naturlig for meg å velge Suleiman. Ottomanerne har også Hammammer i stedet for Akvedukter, og de har Janissaryer i stedet for Musketmenn. Om du spiller på nivåer som f.eks Noble eller Prince og har en spillerstil om å utvide riket sitt mye, og krige en del, og bygge bygninger i byene som gir bra økonomi og bra research, i stedet for å begynne å satse 70-80% på research, er Suleiman et bra valg.

Det er ikke så enkelt å si svare på spørsmålet ditt uten at du gir noe mere info om på hvilket nivå du spiller på og hva som er din spillestil. Hvis du kunne svare på hva som er din spillestil og på hvilket nivå du spiller på og hvor lenge du har spilt, så skal jeg gi deg et veldig fyldig svar.

Spiller på Warlord. Litt på bobel men ikke mye...

Spillestil:

Bygge en del byer,bygge bygninger i byene og forske. Liker også å spionere etter jeg fikk beyond the sword. Ikke krige så mye i starten. Men ha godt forsvar er jo viktig.

Skrevet

Spiller på Warlord. Litt på bobel men ikke mye...

Spillestil:

Bygge en del byer,bygge bygninger i byene og forske. Liker også å spionere etter jeg fikk beyond the sword. Ikke krige så mye i starten. Men ha godt forsvar er jo viktig.

Da anbefaler jeg deg å velge en leder som er Imperialistic i allfall, og enten Protective, Expansive eller Philossophical. Velg enten Joao II, Charlemagne eller Suleiman. De tror jeg tilpasser seg ganske mye til din spillestil. :)

Og det der med bobel. Mener du Noble?

Skrevet

hey, lenge siden jeg har spilt disse spillene, men lurte på om det fortsatt er slik at når du tar over en by eller bygger ny i la oss si år 2010 i spillet. så er det fortsatt samme som år 1000 før kristus?

altså en ny by i år 2010 må fortsatt bygge aquarium osv som ikke burde vere nødvendig i år 2010? eller er dette fikset på? så det blir litt mer realistisk.

ny by bygger liksom ikke samme bygg som dem gjorde for 2000år siden eller mer....

Skrevet

Det har jeg faktisk ikke tenkt over, siden jeg ikke bygger så mange nye byer så sent, blir som oftest kapret.. Men husker ikke med det heller, tror jeg må jobbe litt med husken :)

Det er utrolig mange bra land å velge mellom. Ikke bry deg om land, men leder

Ikke undervurder de unike bygningene og units'ene i spillet, de kan spille en veldig stor rolle i taktikken din, jeg legger nesten alltid opp strategien min for å utnytte dem mest mulig. Hvis du ikke kriger så mye er "creative" en meget god lederegenskap, da du kan ta over land,byer og ressurser uten å sloss for de med hær :)

Skrevet

En del av bygningene blir "obselute" når man kommer fremover i tida, men en del henger med hele veien og er ofte nødvendig for å få en ny by igang.

Hadde vært moro å spille online igjen om man hadde fått med en del folk

Skrevet
Ikke undervurder de unike bygningene og units'ene i spillet, de kan spille en veldig stor rolle i taktikken din, jeg legger nesten alltid opp strategien min for å utnytte dem mest mulig. Hvis du ikke kriger så mye er "creative" en meget god lederegenskap, da du kan ta over land,byer og ressurser uten å sloss for de med hær :)

Hehe :)

Beklager hvis jeg fornærmet deg nå. Det er jo sant at special-unitsene eller spesialbygningene kan være viktig for taktikken. F.eks så liker jeg å være Augustus eller Julius Cæesar for å produsere praetorianene, eller å være Willem van Oranje, slik at man kan bygge Dikes, slik at man får fart i kyst og elvebyer, men generelt tenker jeg mere på taktikken til lederen jeg er. For eksempel så har Willem van Oranje bra spesialenheter og bygninger, men jeg liker ikke egenskapene hans (Creative, Financial), men for eksempel Cyrus har dårligere speaialenheter og bygninger, men jeg liker egenskapene hans (Imperialistic, Charismatic). Ofte varer disse spesialunitsene og bygningene bare for et par hundre år, mens egenskapene varer for hele spillet ut. Derfor prioriterer jeg egenskapene til lederne fremfor spesialenhetene og bygningene. ;)

Skrevet

Sant nok, men de årene blir veldig ofte et turning-point eller et skikkelig løft for meg, liker å krige mye, så da hjelper det godt hvis techer til uniten din og overrumpler motstanderen før han greier å ta igjen, når han gjør det er de maskinen oftest såpass dum at du kan true til deg et eller annet for fred. Liker veldig godt egenskapene: Financial, aggressive,protective og industrious, liker å få opp noen wonders :). Akkurat nå holder jeg på med et game med Roosevelt, skulle prøve om organized var noe særlig.

Spiller vel på prince om jeg ikke husker helt feil, prøvde meg på monarch forrige game,men da fikk jeg bank i 1920, fikk ca 120-140 units på grensen min og krigserklæring fra spillets ubestridte leder med hans to vassal states...

Skrevet
Sant nok, men de årene blir veldig ofte et turning-point eller et skikkelig løft for meg, liker å krige mye, så da hjelper det godt hvis techer til uniten din og overrumpler motstanderen før han greier å ta igjen, når han gjør det er de maskinen oftest såpass dum at du kan true til deg et eller annet for fred.

Stemmer det du sier. :) Det kan være en del av taktikken i spillet.

Liker veldig godt egenskapene: Financial, aggressive,protective og industrious, liker å få opp noen wonders :). Akkurat nå holder jeg på med et game med Roosevelt, skulle prøve om organized var noe særlig.

Jeg liker derimot ledere som er enten Imperialistic, Philossophical, Expansive eller Aggressive. Financial er ofte best når man spiller på et mye høyere nivå, og sliter med økonomien. Og industrious synes jeg noen ganger er litt smør på flesk. Så lenge man får ressurser som stone eller marble tidlig, klarer man å få opp et par wondere, hvis man prioriterer det. Tror Organized kan være rimelig bra. Da er det ikke fullt så dyrt å ha civics sånn som Environmentalism eller Mercantilism (dritdyre civics). Pluss at man kan bygge mange bra bygninger (f.eks Factory) fortere.

Spiller vel på prince om jeg ikke husker helt feil,

Jeg spiller også på Prince for tiden, og noen ganger på Noble. Jeg har ikke prøvd meg på Monarch enda (må først vinne på Prince).

prøvde meg på monarch forrige game,men da fikk jeg bank i 1920, fikk ca 120-140 units på grensen min og krigserklæring fra spillets ubestridte leder med hans to vassal states...

Uff, da. Jeg husker da å spille på Warlord var vanskelig å spille for meg (nå for tiden går Warlord som en lek for meg), skjedde det omtrent samme for meg. Jeg spilte Cyrus da, og hadde Kublai Khan som vassal. Jeg var nesten like som som spillets største spiller, Justinian, men han ledet på de fleste stedene, sånn som techs, espionage og tropper. Jeg hadde flere raske byer. Året var ca. 2000, og Space Race var i gang. Vi hadde gode relations, men plutselig erklærte han krig mot meg, og hadde over 100 units (som var mere moderne en mine) på grensa mi. Da gav jeg opp. :p

Skrevet

Som sakt her så er det litt avhengig av spelestil. Om du har lite landområder og mange små øyer og øy grupper så er det lite som kan hamle opp med vikingane, både økonomisk men også militært. Eit tips om du speler som vikingane er å bygge så mange berserkers som du berre klarer før dei blir utdatert, selg andre enheter om du får lite penger. Berserkers er fantastiske å oppgradere seinare sidan dei vil kunne angripe fra skip sjølv som mechinf. Dette gjer deg nesten uslåelig til å ta kyst byer.

India er også ganske bra sidan arbeiderene aldrig blir utdatert.

Om du liker best å krige i moderne tid, så må du velge ein nasjon som ein god spesial unit i moderne tid, slik som Tyskland. Sjølvsagt så hjelp det lite å ha gode tanks i framtida om du ikkje klarer å overleve lenge nok til å finne dei opp.

Skrevet

Noe som ogsaa er viktig aa vite, er leader-traits (aggressive, creative etc.) kan bygge bestemte bygninger (og units) raskere. Organized er attraktivt mest pga at courthouse bygges dobbelt saa kjapt. Kombiner dette med expansive (dobbel saa kjappe granaries) og du kan ekspandere fort! Courthouse for aa senke bykostnader og granaries for aa faa byene til aa vokse fortere.

Skrevet

Ja, det er viktig å bruke de sterke sidene til både lederen og units/bygningene til nasjonen. Jeg har vunnet et par ganger på prince før, blir space race hver gang.

Kan gi trådstarter et særdeles godt krigstips: Når du finner opp railroad og kan produsere machine gun's bruk de til å angripe med ! Gå til krig mot offeret ditt, flytt dem til et fjell,helst med skog, i krigsområdet eller utenfor en av byene hans, du kan gjerne ha noen andre defensive units der med hill-oppgraderinger, men vær sikker på at du har nok til å stå imot ca halve hæren hans. Da skal du se comp'en kommer med alle siege- og angrepsunitene han har og du vil gruse de! Uansett om du ikke har nok så mister han desidert mest, men har du stor nok hær tar du knekken på alt, comp'en er for dum samle alt angrep på en tur. Pass på å ha noen medics der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...