Gå til innhold

Miste lappen når man sitter på?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Er det mulig å miste lappen dersom man er passasjer og fører av bil kjører veldig fort?

Dette har aldri skjedd, det er bare ett spørsmål. Sitter og diskuterer litt med dama.

 

Ett eksempel:

 

Hvis jeg og en kamerat kjører, begge har lappen. Han kjører feks 120 i 80 sonen. Jeg har ikke prøvd å gjøre noe for at han skal kjøre seinere. Vi blir stoppet, er jeg noe som helst medskyldig i dette? Siden jeg også har lappen å har latt være å si noe som helst. Mister jeg også da lappen?

 

Man har vel også litt ansvar så lenge man bærer på lappen, man blir vel medskyldig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du mister vel ikke lappen? Synes høres helt teit ut, har selv sittet i en bil som fik en MEGET kraftig bot i 60 sonen, han mistet nesten lappen. Hadde ingen betydning jeg som passasjer. Og det blir jo litt feil, hva med barn, og ungdommer som også kan si fra om fart, skulle de da fått utsettelse? Tenker mest på de som er i 16-17 års alderen, eller de som er gamlere uten lapp.

Lenke til kommentar

Nei ikke vet jeg, jeg har bare hørt dette. Det virker kanskje litt teit ja. Men jeg føler at den personen som sitter på også har litt ansvar. Når personen godt vet at fører av bil kjører fort. Selv sier jeg ifra når noen må slakke ned farten, grunnen til det er pga risikoen og for deres egen skyld.

Lenke til kommentar

Man kan fratas førerretten for å overlate motorvogn til person som er beruset, jf tapsforskriften § 2-8.

 

Politiet har også mulighet til å frata personer førerretten med hjemmel i vegtrafikkloven § 34, for manglende edruelighet m.m. Dette krever, derimot, som paragrafens overskrift sier, "særlige forhold". Passasjer til råkjøring er nok ikke et slikt særlig forhold.

Lenke til kommentar

Jeg satt på med en god kamerat som absolutt var til å stole på. På motorveien:

Uten forvarsel gav han 140 på speedometret, kjørte forbi en bil og svingte tilbake til høyre felt igjen. To sekunder senere svingte han til høyre i en avkjørsel.

 

Jeg vet ikke om han trodde han var tøff, men vi som satt på i bilen kjefta på han så han lovet å aldri gjøre det mer.

 

Hvordan politiet skulle kunne ta lappen fra oss passasjerene, virker helt urealistisk.

Han var ikke full, bilen var registrert, og vi hadde kjent hverandre lenge.

Ingen kunne forutse at han skulle råkjøre.

 

 

Tenk så genialt, da.

Hvis det er noen du ikke liker, så ta dem med på en biltur.

Råkjør forbi et kontrolpunkt, så mister din fiende lappen. Genialt.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Dette har nok litt med kva som kan bevisast. Som passasjer er det i praksis lite du kan gjere for å forhindre ulovleg kjøyring. Det er derfor eit spørsmål om du har vært med eller oppfordra til å begå ulovlege handlingar.

 

Om du sitter på i ein bil og sjåføren plutselig drar fram ei flaske med øl og gir bånn gass så er det i praksis lite du kan gjere som passasjer utan å risikere å lage ei ulykke. Om du prøver å ta fra sjåføren flaska med makt eller grip etter handbrekk eller ratt så er sannsynligheita for at du får ei ulykke stor.

Lenke til kommentar
Ja kjempegenialt, det koster deg samtidig masse penger og du mister jo lappen selv også.
Det kan være genialt nok. Den uskyldige passasjeren er kanskje mer avhengig av lappen enn deg.

Folk påstår at lappen ikke er en menneskerettighet.

Det de ikke ser er konsekvensen av å miste den.

Da ryker jobben, bilen, huset, økonomien, kjerringa og ungene.

Til slutt dør man ensom og fattig med skrumplever.

 

 

Håper og tror derfor at politiet ikke inndrar lappen ukritisk fra passasjerer som ikke har gjort annet enn å sitte på med en som kjørte for fort.

Lenke til kommentar
Hei!

 

 

Er det mulig å miste lappen dersom man er passasjer og fører av bil kjører veldig fort?

 

Nei.

 

Politimannen som tar fra en råkjører førerkortet, pleier som regel å spørre passasjerer om de har førerkort, for at passasjeren kan kjøre bilen videre. For da slipper de noe papirarbeid som å skrive ut midlertidig kjøretillatelse...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...