Gå til innhold

Junifest 2009 - Euklid - Ohne Musik wäre das Leben ein Irrtum.


Anbefalte innlegg

4. Juni – Andakt

post-139385-1244103392_thumb.jpg

K20D, [email protected], f/4, 1/4s

 

Da jeg var liten var det nærmest grunnlovsbestemt at jeg hadde komplett fri til å gruble på det jeg ville store deler av dagen. Dette frikvarteret har lett for å forsvinne etter hvert. De som er religiøse av seg har et eget hus for friminutter, vi andre må ta tiden og oppmerksomheten tilbake selv. For meg gjør musikken nytten.

 

På platespilleren ligger Siegfried, tredje opera i Richard Wagners Der Ring des Nibelungen. Dette er tungt stoff, og når man først kommer inn i det er det kunst som opptar all oppmerksomhet. Et skikkelig friminutt – og et ganske langvarig også, bare Siegfried består av 5 plater. Innspillingen er førstepressing av den legendariske Solti-ringen utgitt på Decca i 1965 – noe i nærheten av en all-time high hva innspilt musikk angår.

 

Å anbefale noe fra Ringen er vanskelig, dette er stoff som krever pågangsmot, men de som har sett Acopalypse Now burde kanskje dra kjensel på utdraget under? Dette er fra åpningen av Die Walküre, andre del av Ringen*, her dirigert av Pierre Boulez i Festspielhaus som huser den årlige «Wagner-festivalen» i Bayreuth.

Se filmen hos Youtube

 

*Strengt tatt første del av trilogien, Das Rheingold var fra Wagners side ment som en Vorabend.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for hyggelige kommentarer!

 

Det må innrømmes at hanskene ikke vanligvis kommer frem ved innspilling av helt gjennomsnittlige plater, men når verdifulle klenodier som dette dras frem ville noe annet nesten være galskap.

 

Enig i at det ble litt mørkt, Anew (ser på en annen skjerm nå ...).

Lenke til kommentar

5. Juni – Joe's Garage

post-139385-1244243161_thumb.jpg

K20D, 55-300@300, f/5.8, 1/10, ISO1600

 

Hadde litt dårlig tid i dag, og ideen jeg egentlig hadde fungerte dessverre dårlig, så blir litt nødløsning.

 

Alle som har vokst opp med å spille i band vet at dette er et ypperlig fristed for å konspirere mot verden, foreldre, dårlige venner, lærere, statsministeren, naboens hund og det meste annet. Symbolet på det hele var trommesettet – dyrt, plasskrevende og usannsynlig bråkete. F*** the world, men bare til neste runde saft fra mor.

 

Dagens musikkbidrag gir seg selv, og kommer fra en av mine store helter – Frank Zappa. Lange kvelder der man har tid til å fordype seg i Zappa-samlingen er noe av det morsommere man kan finne på.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

6. Juni – Borgerskap

post-139385-1244311606_thumb.jpg

K20D, 55-300@97, f/4, 1s, ISO200

 

Det vi på norsk kaller et «møblert hjem» heter på dansk «et hjem med klaver», og det er kanskje ikke så dumt. Det er få møbler som sier så mye som et piano om at man synes det er greit med operasubsidier, gjerne lytter til P2, har fulle bokhyller og holder god avstand til FrP. På pianokrakken sitter for anledningen en 1966 Taylor's LBV (portvin), hadde ikke gjort noe å finne en anledning for å åpne den. Portvin kan være så stereotypisk besteborgerlig det bare vil, det der er sjeldent gode saker.

Lenke til kommentar

Takk til Petteram og Ratleto for kommentarer! Synes Andakt fungerte ganske bra selv, gøy når andre er enig.

 

7. Juni – Byens HiFi-Asyl

post-139385-1244398371_thumb.jpg

K20D, 55-300@150, f/4.5, 1/20, ISO1600

 

Detalj fra en oppgradert Forsman VSS III-høyttaler. Strøm & signal fra Hegels toppmodeller.

 

Det er mange som synes det er ålreit å ha et stereoanlegg som duger til mer enn å lese opp nyhetene, og noen ytterst få som bruker enorme mengder tid, energi og mange hundretusen på å oppnå haifai-nirvana. Noen gjør det for å få mer ut av musikken de elsker, hos andre er holdningen nærmest «jeg må ha musikk så jeg får hørt på anlegget mitt».

 

Øystein Sunde har skrevet en sang om fenomenet, dagens selvsagte anbefaling.

Se filmen hos Youtube

«Får jeg ikke nye høttalere nå så kaster jeg meg i havet og henger meg fra brua; hører du Ståle, jeg må, jeg må ha mer!»

Lenke til kommentar
7. Juni – Byens HiFi-Asyl

 

Detalj fra en oppgradert Forsman VSS III-høyttaler. Strøm & signal fra Hegels toppmodeller.

Ser dyrt ut ;) Låter sikkert snadder. Ståle Krapyl og byens Hifi-asyl er en evig klassiker - den kom ut på en tid da jeg var over middels Hifi interessert :)

 

Tom

Lenke til kommentar

Ikke mitt anlegg, og heldigvis ikke min konto som har måttet til pers. :) Men spille musikk, det gjør det.

 

Ståle Krapyl er skremmende nær virkeligheten, muligens bare slått av «Engelsk Bil» (... så satt jeg med motorstopp i venstre fil ...). Takk for kommentar!

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer, kimare og Kellendil!

 

8. Juni – Mesterverk

post-139385-1244495620_thumb.jpg

K20D, 55-300@190, f/5.6, ISO 200

 

Av og til kommer en over musikkstykker, instrumenter eller fremførelser som er tvers gjennom genialt utført. Ved første møte klarer jeg ikke å ta alt inn over meg, i gleden over å ha oppdaget genistreken. Personlig synes jeg celloen min er et mesterverk på mange måter. Vakkert håndverk. Tonen er gripende – feminin og engasjerende, myk når det passer, i fullt angrep når det trengs.

 

Dagens musikkanbefaling består ikke av ett glupt trekk, men flere mesterverk i symbiose. Celllisten Mstislav Rostropovich spilte uvirkelig godt. Bach skrev himmelsk, og jeg synes hans cellosuiter er noe av det beste – her finnes det finurlige tekniske mønstre, men også intense følelser. Rostropovich' cello ble laget av italieneren Stradivarius i 1711. Rommet opptaket er gjort i er mildt sagt ikke hakkende galt det heller. En sjeldent god kombinasjon, og dette tror jeg er musikk man kan like selv om man ikke vanligvis lefler med klassisk.

 

Rostropovich spiller Sarabanden fra Bachs 1. cellosuite (sarabande er en form for dans). Rostropovich var, i tillegg til å være gudebenådet cellist, en ivrig frihetsforkjemper og avhopper fra Sovjet. Han gikk bort i 2007.

Se filmen hos Youtube

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...