Gå til innhold

Junifest 2009 - Euklid - Ohne Musik wäre das Leben ein Irrtum.


Anbefalte innlegg

Bruker: Euklid

Utfordring: Ohne Musik wäre das Leben ein Irrtum.

Deltakernivå: Entusiast. Så får vi se om det holder, satser på at det med frikort skal la seg gjøre.

Utstyr: Pentax K20D, 18-55, 55-300, 50, stativ, selvutløser, det jeg måtte kjøpe underveis osv.

 

Utfordringen min går altså på musikk, og om Nietzsche får lov til å være med blir han sikkert fornøyd. Der Nietzsche befinner seg lurer som oftest Wagner i buskene. Tanken er å la musikkvinklingen bli i retning av sitatet; hva gir musikken oss?

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Juni – The Infinite Variety of Music

post-139385-1243853937_thumb.jpg

K20D, 18-55@18, f/5.6, 2s

 

Soundtrack: entusiastnivå sier mer om entusiasmen enn evnene, så Rolling Stones' Mercy, Mercy passer fint. Spotify.

 

Tittelen er hentet fra en bok komponisten og dirigenten Leonard Bernstein skrev.

 

... så var det å få alt på plass i hyllene igjen.

Lenke til kommentar

Håper du er ferdig å rydde nå...

 

Jeg blir sittende å kikke på platetitlene. ;) Men det betyr at bildet skaper engasjement og fascinasjon!

 

Jeg skal ikke gjenta det faktum at jeg er veldig "grønn" (ooops, der gjorde jeg det visst allikevel), men kom til å tenke at det kanskje hadde vært stilig å gjort bildet like langt i begge retninger -- som en LP? :)

Lenke til kommentar

Takk for hyggelige kommentarer!

 

Er ferdig med å rydde, det var strengt tatt bare innholdet i to hyller jeg rev ut – leiligheten har ikke for mange store flater å plassere plater på, viser det seg. Ellers skulle det vært med langt flere. Slet veldig med å unngå for mange reflekser fra covrene, men med persiennene så godt som lukket (en del meters avstand fra vindu til platene) og alt lys av inne fungerte det rimelig bra, synes jeg.

 

Har lagt inn en kvadratisk variant i spoiler, vet ikke egentlig om jeg synes det kommer frem hva det skal forestille ... ? Men takk for forslaget!

 

post-139385-1243890657_thumb.jpg

 

Lenke til kommentar

2. Juni – Karajan

post-139385-1243936054_thumb.jpg

K20D, 18-55@35, f/4.5, 1.5s

 

Mange av oss samler på musikk, noen samler også på mange innspillinger av enkeltverk. Dirigenten Herbert von Karajan (1908-1989) tok dette noen steg lengre. Han spilte inn alle Beethovens symfonier fire ganger, sto opp grytidlig hver morgen for å memorere partiturer og har solgt rundt 200 millioner plater. Med andre ord en produktivitet som kan sette de fleste i skyggen.

 

Slet litt med å finne gode ideer til hvordan jeg kunne få denne produktiviteten med på et bilde, endte opp med å legge ut 100 av Karajan-CDene mine på gulvet. Akkurat disse er fra to bokser EMI gav ut i fjor, og bare disse boksene inneholder 160 CDer.

 

Når Karajan ikke var opptatt av innspillinger eller konserter kunne brukte han gjerne tid på en av sportsbilene eller flyene sine, han var også en ivrig forkjemper for innføringen av CD-formatet. Denne fremtidstroen bobler under overflaten i dagens musikkforslag, Largoen fra Dvoraks 9. symfoni "Aus der neuen Welt" (som den observante kan finne i gårsdagens bilde!). Mange komponister av filmmusikk burde skamme seg når de hører dette. Spotify.

 

(Lover variasjon fra coverbilder i morgen! :))

Lenke til kommentar

3. Juni – Tiger på Sundretur

post-139385-1244022032_thumb.jpg

K20D, [email protected], f/4, 0.3s

 

I går var vi innom en person som inspirerer til ekstreme prestasjoner, grenseløs perfeksjonisme og utholdenhet. Dette er en ganske annen vinkel.

 

Bildet må sees i sammenheng med sangen tittelen er hentet fra, Stein Torleif Bjellas «Tiger på Sundretur» (Spotify), fra albumet «Heidersmenn». Helten i sangen ser for seg et hav av farer på veien han har tenkt seg, og vi snakker ikke akkurat om noen jordomseiling. Frykten er langt sterkere enn nervene, og da skal det ikke så mye til før en bestemmer seg for å holde seg hjemme. Et tilfeldig blikk fra noen på torvet kan virke drepende. Å velge tilholdssted innebærer å velge bort noe annet, noe som kan provosere frem enda flere blikk. Er det kanskje tryggest å bli hjemme?

 

En kan finne et hav av grunner til å ikke bevege seg ut, og selv det minste løft kan være en uoverkommelig utfordring. Stein Torleif Bjella har blitt kalt «de stilltiendes talsmann» av anmeldere, og dagene der alt går i stå kan det være greit at noen sier ting treffende, rolig og intimt.

 

(Teksten i sangen kan trenge en liten forklaring; HÅP er Hallingdal og Ål Pinsemenighet, Beijing er Kinarestauranten med pub på Ål –eller Kinapub, om du vil.)

Lenke til kommentar
Bra utført, denne her. Liker at du holder det såpass mørkt.

 

Tom

Takk! Noe av dette er nok resultat av litt redigering; var en del av albumene som var litt blasse rett ut fra kameraet, så sortnivået er stilt litt.

 

Karajanbildet var svært vellykket, må jeg si! Gleder meg til å høre på Dvorak når jeg kommer hjem fra jobb.

 

Dagens syns jeg nok med fordel kunne ha hatt en riktigere hvitbalanse.

Takk for kommentar!

 

Er det parketten du reagerer på mtp hvitbalansen? Har samme parkett på rommet jeg sitter nå, tror ikke den skal være hakkende gal, er en rødbrun tone i den. Holdt også skoen bakerst opp foran skjermen, den stemmer rimelig greit, den også. (Men det er en stund siden jeg har kalibrert skjermen, mulig det er synderen. Skal sjekkes.)

Lenke til kommentar
Er det parketten du reagerer på mtp hvitbalansen? Har samme parkett på rommet jeg sitter nå, tror ikke den skal være hakkende gal, er en rødbrun tone i den. Holdt også skoen bakerst opp foran skjermen, den stemmer rimelig greit, den også. (Men det er en stund siden jeg har kalibrert skjermen, mulig det er synderen. Skal sjekkes.)

Vel - skoene der (og lisser på skoene(?) bak) er vel egentlig hvite, og ikke rødbrune som på bildet?

Ellers fine stemninger - gleder meg til å se videre.. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...