Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Absurd problem: Maskinen skrur seg ikke på


Anbefalte innlegg

Vel, da har jeg støtet på det merkeligste problemet jeg har vært borti noen sinne..

 

Min stasjonære Pc (Specs i signatur) har fungert helt smertefritt i lang tid. I dag tidlig skrudde jeg på og brukte den i rundt 10 minutter før den plutselig skrudde seg av. Jeg prøvde å skru på igjen og ingenting skjer. Jeg skrur av og på strømforskyningen og prøver igjen.. Ingenting skjer.

 

Jeg åpner kabinettet og ser på hovedkortet. Det grønne LED'en lyser grønt og det er lys også på ethernetporten... Jeg har tatt ut og inn kabinett-ledningene (power sw, osv). Når jeg prøver å skru på PC'en er det 0 tegn til liv..

 

Kan noen komme på noen mulige feil her? Det er ikke overoppheting ihvertfall..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, jeg spekulerte i det samme, men er da litt rart at det tilsynelatende er strøm på hovedkortet (grønt LED-lys)..

 

Det LED lyset er stand-by spenning på 5V railen. Selv om det er strøm/spenning der, kan det være noe galt med 3.3V og/eller 12V railen, og da vil ikke PCen starte.

Lenke til kommentar
Ja, jeg spekulerte i det samme, men er da litt rart at det tilsynelatende er strøm på hovedkortet (grønt LED-lys)..

 

Det LED lyset er stand-by spenning på 5V railen. Selv om det er strøm/spenning der, kan det være noe galt med 3.3V og/eller 12V railen, og da vil ikke PCen starte.

 

Ah, skjønner. Men hva med varsel-LED'en til skjermkortet? Vil ikke den lyse rødt hvis skjermkortet ikke får nok spenning?

 

strømforskyningen er forøvrig en Mist 500W som jeg kjøpte vel i 2004. Vet ikke helt hvor lang levetid jeg kan forvente av den, men den har fungert strålende frem til nå...

 

A quality power supply will last forever unless damaged by a

lightning strike and it is properly sized to handle the

load. All power supplies have a duty-cycle rating, the

number of Watts (amps) that can be delivered at all times,

and how long they can deliver an over-load, such as might be

encountered while starting up the motors.

 

Er det noen annen måte jeg man sjekke om strømforskyningen virkelig er synderen (uten å koble til en annen?)

 

Tusen takk for hjelp!

Endret av Lokii
Lenke til kommentar

Det er ikke sikkert at varsel lyset vil lyse rødt om det ikke er nok spenning. Det du kan prøve er å jump starte PSUen din for å se om den starter i det hele tatt. Koble fra 20/24 pin pluggen fra hovedkortet, og lag en kortslutning mellom den grønne ledningen og hvilken som helst svart ledning på pluggen. Slå så på PSUen.

 

Lurer du på hvordan dette gjøres, finner du en forklaring her. Hvis du ikke vil bruke en binders, kan du bruke en ledning som passer.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Det er ikke sikkert at varsel lyset vil lyse rødt om det ikke er nok spenning. Det du kan prøve er å jump starte PSUen din for å se om den starter i det hele tatt. Koble fra 20/24 pin pluggen fra hovedkortet, og lag en kortslutning mellom den grønne ledningen og hvilken som helst svart ledning på pluggen. Slå så på PSUen.

 

Lurer du på hvordan dette gjøres, finner du en forklaring her. Hvis du ikke vil bruke en binders, kan du bruke en ledning som passer.

 

Takk for guiden. Kan dette gjøres selv om PSU'en er koblet til de andre komponentene (Hardisker, vifter, osv)?

Lenke til kommentar
Takk for guiden. Kan dette gjøres selv om PSU'en er koblet til de andre komponentene (Hardisker, vifter, osv)?

 

 

Ja, det kan du gjøre. Vitsen er å finne ut om hard disker, vifter etc. starter, men vær obs på at det er mulig at CPU viften ikke starter, så du må ikke ha PSUen i gang for lenge 10 -15 sekunder holder, hvis den starter i det hele tatt.

 

Hvis det er snakk om kortslutning på HK, burde viftene ha startet 1 sekund eller noe slikt, men du har ikke tegn til liv i det hele tatt hvilket får meg til å tro at det er snakk om en defekt PSU.

 

Du kan måle både 20/24-pins og 4/8-pins kontakten.

Lenke til kommentar
strømforskyningen er forøvrig en Mist 500W som jeg kjøpte vel i 2004. Vet ikke helt hvor lang levetid jeg kan forvente av den, men den har fungert strålende frem til nå...

Har samme PSU og fikk nesten nøyaktig samme feilsituasjon. Alle led på HK, skjermkort, osv. er normale, strømforsyningen starter også normalt (vifta går), men maskinen vil ikke starte/boote. Jeg satte inn en annen PSU og maskinen startet normalt, så det er nok Mist èn det er noe galt med. Feilen oppsto hos meg uten varsel, men jeg oppdaget senere at også DVD-brenneren var blitt defekt, noe som kanskje er en sammenheng. Molex-pluggen var faktisk svidd når jeg så nærmere etter. Jeg målte også de forskjellige kontaktene med et multimeter (volt) og spenningen startet riktig for så å senke seg raskt ned og ende nesten i null. Kjøpte min i 2006 (rev.3) og såvidt jeg husker så har Mist 5 års garanti så jeg skal reklamere på den.

 

Edit: Sjekket faktura som viste at den var kjøpt 31.08.2007 hos Netshop, så da regner jeg med å få ny uten problemer.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...