Gå til innhold

Junifest 2009 - Kellendil -Lære å bruke min nye 50mm 1.2 AIS


Anbefalte innlegg

Det ble som sagt ikke noen tur i dag, så da ble det en kjapp tur ut i skogen istedet.

 

Var ikke så veldig inspirert i dag, og er nok ikke helt fornøyd med fangsten.

6. Juni - Blomst

post-59396-1244308597_thumb.jpg

 

Fokus: 50 mm | Lukkertid: 1/1000 sec | Blender: f 2.8 | ISO: 200 | Kameramodell: NIKON D300

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5. og 6. juni synes jeg er flotte. Tar tydeligvis noen dager å lære seg å bruke F/1,2 riktig. :p

 

Litt mer seriøst, så er det vel med så små marginer å jobbe med, veldig viktig å tenke over hva som skal være i fokus, og kanskje ikke at en del av hovedmotivet ikke "forsvinner"? Eller?

Lenke til kommentar

Det er helt sant, DoF'en på f/1.2 på nært hold er vanvittig liten.

 

Jeg tror hovedleksjonen jeg har lært siste dagene, er at det lønner seg å blende ned i svært mange situasjoner.

 

Er ellers veldig fornøyd med objektivet, på f/2 til f/8 er det sylskarpt, og jeg kan ikke klage selv på f/1.2

Lenke til kommentar

Du ser ut att ha fått tag på ett riktigt fint objektiv du också. Visst är det inspirerande att vara ute och fotografera med ett sånt kvalitetsobjektiv? Jag är så nöjd att jag skaffade min 50mm.

 

6. Juni är en väldigt vacker bild! Jag finner inte nånting att klaga på. Möjligen känns kompositionen en aning obalanserad.

Lenke til kommentar
Du ser ut att ha fått tag på ett riktigt fint objektiv du också. Visst är det inspirerande att vara ute och fotografera med ett sånt kvalitetsobjektiv? Jag är så nöjd att jag skaffade min 50mm.

 

Ja, liker det veldig godt! Har stort sett bare operert med zoom objektiv til nå (bortsett fra macro) og jeg liker måten man må "omstille" seg på for å bruke fastoptikk. Apostelzoom er en fin ting :)

 

7. Juni - Låve

20090607233348_loede.jpg

 

Fokus: 50 mm | Lukkertid: 1/50 sec | Blender: f 8 | ISO: 200 | Kameramodell: NIKON D300

 

Lenke til kommentar

Ikke spesiellt inspirert i dag. Dette er tatt like utenfor der jeg bor, bare en svipptur for å holde kameraet skarpt ;)

 

8. Juni - Volda sentrum

20090609005230_volda.jpg

 

Fokus: 50 mm | Lukkertid: 1/6400 sec | Blender: f 2 | ISO: 200 | Kameramodell: NIKON D300

 

 

Må nesten få legge til at jeg ikke har økt saturation på regnbuen i det hele! Den var rett og slett vanvittig klar i dag :)

Endret av Kellendil
Lenke til kommentar

I dag har vi hatt typisk sunnmørsvær. Sol -> regn -> sol -> regn -> etc

 

Hadde endel ideer til bilder i dag, men dessverre så ble ikke det jeg hadde størst forhåpninger om så altfor bra.

 

Vi har et lite vindu på jobben, med ganske fin utsikt, så jeg tenkte å ta et bilde gjennom vinduet, samtidig som jeg fikk med karmene på vinduet. Det hørtest ut som en god idè til jeg så resultatet.

 

20090609175732_utsikt.jpg

 

 

Jeg bestemte meg for ta et av de andre jeg gikk å tenkte på istedet. Med endel regn blir min mors Peoner riktig så fine (vel, helt til de ikke takler mer, de er ikke spesiellt glade i vann) så det jeg endte opp med er dette:

 

9. Juni - Peon

20090609175750_peon.jpg

 

Fokus: 50 mm | Lukkertid: 1/500 sec | Blender: f 4 | ISO: 200 | Kameramodell: NIKON D300

 

Lenke til kommentar

Mange ganske fine bilder du har her :)

Håper det blir flere f/1.2-bilder fremover, selv om jeg så to i starten (første bildet ditt var litt uskarpt syns jeg).

 

Regnbuebildet var flott, men skulle ønske mer av trærne/buskene i forgrunnen var skarpe hele veien. Lykta tror jeg er skjev, ikke bildet ;)

 

EDIT: endret mening om de trærne, hehe...

Endret av jim_smyth
Lenke til kommentar

I dag var jeg ute å plukket blomster!

 

Jeg er ikke sikker på om jeg er helt fornøyd, men tror det får duge for idag :)

10. Juni - Smørblomst

20090610194733_smoerblomst2.jpg

 

sees best på svart bakgrunn

 

 

Fokus: 50 mm | Lukkertid: 1/100 sec | Blender: f 1.2 | ISO: 200 | Kameramodell: NIKON D300

 

Endret av Kellendil
Lenke til kommentar

Enig, 9. Juni är underbar! Möjligen kanske det kunde ha varit en aning mindre "tomrum" till höger, men den är fin som den är också. Nydelige farger.

 

10. Juni är jag lite mer osäker på. Den är verkligen inte dålig, men det är något som känns fel. Jag kan dessvärre inte komma på vad det är. Hoppas du får mer konstruktiv kritik av nån annan. :)

Endret av HelenaN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...