Gå til innhold

Junifest 2009 - RandiA – Nytt kamera ”innøves”


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bilde 2 – 2.Juni: Pulmonaria saccarata

Exif: 3.2– f/18.0 - ISO 100

Exposure Compensation:-1/3

Lens:EF-S60mm f/2.8 Macro USM

 

RandiA

Ble ikke så lyst idag. Men jeg tror jeg ville holdt meg på rundt f/11 (til nød f/16). Du begynner fort å få difraksjonsproblemer når du bruker blender på f/16 og mindre. Og da er det ikke så lett å skarpe opp igjen etterpå. Det er vel egentlig ikke mulig ...

 

Tom

Lenke til kommentar
RandiA

Ble ikke så lyst idag. Men jeg tror jeg ville holdt meg på rundt f/11 (til nød f/16). Du begynner fort å få difraksjonsproblemer når du bruker blender på f/16 og mindre. Og da er det ikke så lett å skarpe opp igjen etterpå. Det er vel egentlig ikke mulig ...

Tom

Takk for opplysningem finner vel utav det etter hvert ja...men 50D lander sannsynligvis ikke på 7.1 som favoritt åpning slik det var for min 400D....krever nok en annen behandling denne ja.. :yes:

RandiA

Lenke til kommentar
Takk for opplysningem finner vel utav det etter hvert ja...men 50D lander sannsynligvis ikke på 7.1 som favoritt åpning slik det var for min 400D....krever nok en annen behandling denne ja.. :yes:

RandiA

I følge The Digital Picture, som har en fin tabell over "difraksjons-grensene" i et 1000D-review, så begynner difraksjonen å degradere bildet allerede på f/7.6 på en 50D. Men - dette skal tas med en klype salt - hvis objektivet blir skarpere fra 7.1 til 8.0, så kan det godt hende at det oppveier en teoretisk forverring mellom 7.6 og 8.0, så det blir skarpere også i dette intervallet.

 

Prøv deg fram på f/11, og bruk f/8 med beste samvittighet, men over f/11 (egentlig over f/8) vil du kunne få litt dårligere bildekvalitet på grunn av diffraksjon. På f/16, som Tomsi sier, så kan du kunne se det tydeligere..

 

Nesten litt off-topic, men det er jo "bli kjent med kameraet", så.. ;)

Lenke til kommentar

Bilde 3 – 3.Juni: Solanum rantonnetii (innlegg av hele planten, og en blomst for å se størrelsesforhold, kan opplyse at dette er ganske små blomster, mindre enn 2cm i diameter)

post-92574-1244049145_thumb.jpg

Exif: 1.3– f/11.0 - ISO 100

Exposure Compensation: -1/3

AF Mode: Manual focusing

Lens:EF-S60mm f/2.8 Macro USM

Extension Tube Set DG Canon EF-S

Live View Shooting:ON

 

Hele planten:

 

post-92574-1244049179_thumb.jpg

 

En blomst (naturlig størrelse er mindre enn 2cm i diameter):

 

post-92574-1244049198_thumb.jpg

 

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Du våger deg utpå med en nærstudie igjen. Fint komposisjon og spreke farger. Kunne kanskje vært litt skarpere?

Tom

:hmm: Hva mener du nå? At focuseringen kunne vært bedre? Ja, det er jeg enig i, men dette er vanskelig. Det er en liten blomst, som er mindre enn 2cm i diameter, og det innerste arret kan jeg ikke se med blotte øyet....Eller mener du det kunne vært mer oppskarpet? (Da er det ikke noe problem med det, men jeg har øvd litt på å beherske meg der :roll: ...så blir det for lite nå da, du vet hvilken oppskrift jeg bruker....)

RandiA

Lenke til kommentar
:hmm: Hva mener du nå? At focuseringen kunne vært bedre? Ja, det er jeg enig i, men dette er vanskelig. Det er en liten blomst, som er mindre enn 2cm i diameter, og det innerste arret kan jeg ikke se med blotte øyet....Eller mener du det kunne vært mer oppskarpet? (Da er det ikke noe problem med det, men jeg har øvd litt på å beherske meg der :roll: ...så blir det for lite nå da, du vet hvilken oppskrift jeg bruker....)

RandiA

Det kan vel være flere ting. At det er vanskelig å treffe med fokus, tviler jeg ikke på. Men det ejg lurer litt på er om det er bittelitt bevegelseuskarphet her. Kan du ha kommet borte i stativet under eksponeringen ?

 

Tom

Lenke til kommentar
Det kan vel være flere ting. At det er vanskelig å treffe med fokus, tviler jeg ikke på. Men det jeg lurer litt på er om det er bittelitt bevegelseuskarphet her. Kan du ha kommet borti stativet under eksponeringen?

Tom

Yes...du har rett...jeg måtte flytte og lirke litt til og fra, og når jeg da trykket shoot, så var det enda litt bevegelse i blomsten, eventuelt stativ. Så her er det mye å passe på...det skal så ørlite til av bevegelse ja.

RandiA

Lenke til kommentar
Yes...du har rett...jeg måtte flytte og lirke litt til og fra, og når jeg da trykket shoot, så var det enda litt bevegelse i blomsten, eventuelt stativ. Så her er det mye å passe på...det skal så ørlite til av bevegelse ja.

RandiA

Bevegelse i blomsten, ja. Fort gjort å glemme, som Lillebjørn Nilsen sier det så godt ...

 

Tom

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Randi, hvor stor hage har du egentlig? :p:D Hvis du vil ha litt avveksling, så kan du ta et bilde til oss av nettopp hagen din. :)

 

Første gang jeg kikket på bilde nr 1, så tenkte jeg "det var da voldsomme skygger", men når jeg kikket på det for andre gang, så passet de. Merkelig det der...

 

Ser frem til mange, og tidvis skumle, blomster. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...