Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor høyt turtall med dieselmotor?


Anbefalte innlegg

Har kjøpt en Skoda Octavia 2007 med dieselmotor (1.9TDI 105hk) og lurer på hvilket turtall motoren bør ligge på - og om det er noe forskjell på dette fra bensinbil? (Har aldri hatt diesel før).

 

Med bensinbil var bilen som regel bra på rundt 2500, mens på denne så synes jeg det så langt virker som den godt kan ligge litt lavere (kjøre med høyere gir). Har bare kjørt bilen litt så langt, så har ikke fått prøvd så mye enda, men kan dette stemme? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har nylig byttet fra bensin til diesel selv, til en MB B-klasse med 2 liter CDI. Ved vanlig kjøring ligger jeg på 1000-1600. Turbotrykket kommer fra ca 1500, men motoren er såpass kraftig at den trekker bra også på lavere turtall. Med tung henger, ved forbikjøringer etc holder jeg over 1500, men den går ikke særlig bedre når den nærmer seg rødstreket på 4500. Jeg har kjørt andre diesler med mindre volum (1,3-1,6), og merker stor forskjell på draget på lave turtall. Så lenge man har høyt nok turtall til å få turbotrykk på en diesel med mindre volum, går den greit nok, men når man starter fra tomgang, eller skifter gear, går det smått. De mindre motorene er også lette å kvele ved igangkjøring. Leide en Focus 1.6 i påsken, og den gasset på selv når man slapp ut clutchen, den økte fra tomgang (ca 900) til ca 1100-1200 når den merket økt belastning. Sikkert noe Ford har lagt inn for å gjøre den lettere å kjøre igang uten å kvele, men det ga kengurukjøring ved nesten stillestående kø.

 

Synes forøvrig at diesel er kjedelig og lite inspirerende å kjøre, ville heller hatt en sprek bensinmotor. Greit nok at den bruker lite drivstoff, men moro er det ikke!

Lenke til kommentar

Du hører om bilen ligger på for lavt turtall i forhold til belastning.

 

Selv hater jeg diesel, iallfall de med mindre motor. Clutcher man litt for fint så er det ikke drag i det heletatt før 1500. Ganske skummelt når man skal være litt kjapp og bare slenge seg ut når man har vikeplikt. 1000rpm og ikke akselerasjon i det heletatt :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...