Gå til innhold

Nikon D5000 eller D90 til førstegangskjøper?


Anbefalte innlegg

Kjenner en som skal kjøpe seg sitt første speilreflekskamera, og denne personen har spurt meg om råd, og jeg spør dere ;)

 

Hva ville dere anbefalt av D5000 og D90? budsjett på maks 10 000, men alt MÅ ikke brukes!

 

Anntar bildekvaliteten er nesten denne samme, men hvordan er det på byggkvalitet og funksjoner? har D90 mange funksjoner som D5000 har, eller omvendt?

 

Slik jeg oppfatter det er D90 litt mer proft enn D5000, vil det si at D90 er vanskeligere å bruke for en som ikke har brukt DSLR før?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja. Skal ikke være noe særlig vanskeligere å bruke. Har jo i bunn samme brukergrensesnittet.

 

Det som hovedsaklig skiller de to modellene er størrelsen. For de fleste hender hos kjønnet maskulinum vil nok grepet til Nikon D90 oppleves som bedre. Jeg er ikke tvil om at jeg hadde kjøpt Nikon D90 om jeg skulle kjøpt et Nikon-kamera i dag. Jeg angrer ikke direkte på mitt kjøpt av Canon 450D, men skulle gjerne hatt et litt mer fyldig grep (alà Canon 40D eller nettopp Nikon D90).

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Tjah. Godt spørsmål, egentlig. Det meste koker ned til hvordan de er å betjene; D5000 er noe enklere, men D90 har litt større potensiale, man kan vokse lenger med den siden den har flere knapper for å kontrollere mer avanserte innstillinger på effektivt vis. D90 er også litt mer solid, og er større og blir mer komfortabelt for mange (men dette er ekstremt subjektivt).

 

Egentlig koker det bare ned til preferanse - pluss det faktum at man har mer penger over til annet utstyr om man kjøper et billigere hus.

 

Klisjésvaret, som forøvrig også er den beste løsningen, er å prøve begge kameraene for å finne ut hvilket man foretrekker :)

 

EDIT: Ah, for treig.

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar
D5000 er noe enklere, men D90 har litt større potensiale, man kan vokse lenger med den siden den har flere knapper for å kontrollere mer avanserte innstillinger på effektivt vis.

 

helt enig der, tro man kan vokse en god del i D90, men hvor mye mer enn i D5000? :hmm:

dessuten er jeg usikker på hvor lyst denne personen har lyst til å vokse - vanskelig å si når hun aldri har brukt speilrefleks før.

 

Klisjésvaret, som forøvrig også er den beste løsningen, er å prøve begge kameraene for å finne ut hvilket man foretrekker :)

 

alltid det svaret :roll:

Lenke til kommentar

I bunn og grunn er det to funksjonelle områder som skiller D90 og D5000, det første er at D90 har innebygd fokusmotor for eldre objektiver hvor D5000 ikke har dette og bare kan fokusere automatisk med AI-S og AF-S objektiver. Det andre er at D90 har CLS, CLS er et system som gir mulighet til å styre en, eller flere eksterne blitser trådløst, D5000 kan dette, men da bare om man kjøper tilbehør for dette.

 

Jeg heller vel mot D5000 om jeg skal anbefale et kamera til en nybegynner. D5000 har endel ekstra programmer for forskjelle "scener" som D90 ikke har.

Lenke til kommentar
I bunn og grunn er det to funksjonelle områder som skiller D90 og D5000, det første er at D90 har innebygd fokusmotor for eldre objektiver hvor D5000 ikke har dette og bare kan fokusere automatisk med AI-S og AF-S objektiver. Det andre er at D90 har CLS, CLS er et system som gir mulighet til å styre en, eller flere eksterne blitser trådløst, D5000 kan dette, men da bare om man kjøper tilbehør for dette.

 

Jeg heller vel mot D5000 om jeg skal anbefale et kamera til en nybegynner. D5000 har endel ekstra programmer for forskjelle "scener" som D90 ikke har.

 

Om D5000 kan fokusere automatisk med AI-S-objektiver må jeg virkelig si at det er et ekstraordinært kamera! :thumbup:

 

(AI-S er gamle manuellfokusobjektiver. De siste av dem gikk ut av produksjon for noen år siden.)

 

Den tredje forskjellen er forøvrig at du kan sette batterigrep på D90.

 

Jeg trodde da også at D5000 kan styre CLS-enheter med den innebygde blitsen?

Lenke til kommentar

Jeg heller også mot D5000. Den har den innmaten som skal til for å lage gode bilder. Den har utvippbar skjerm, som er meget nyttig i enkelte sammenhenger (f.eks. Liveview & Macro). Og da det er muilg å skaffe den billigere enn en D90, så blir det mer penger til optikk. PRøv å skrap sammen penger nok til en D5000 og 16-85mm VR, og dere har en pakke som er vanskelig å slå.

 

Tom

Lenke til kommentar

Er det en spesiell grunn til at det bare er Nikon ? Jeg vil abefale h*n å gå i en butikk og prøve D5000, D90 og andre flere kamera. Husk på at idag har alle speilreflekskameraene (med untak av Sigma sine) veldig god bildekvalitet. Derfor mener jeg det er viktigere å prioritere ergonomi, utvalg av optikk, pris på optikk osv.

Lenke til kommentar
Om D5000 kan fokusere automatisk med AI-S-objektiver må jeg virkelig si at det er et ekstraordinært kamera! :thumbup:

 

(AI-S er gamle manuellfokusobjektiver. De siste av dem gikk ut av produksjon for noen år siden.)

 

Den tredje forskjellen er forøvrig at du kan sette batterigrep på D90.

 

Jeg trodde da også at D5000 kan styre CLS-enheter med den innebygde blitsen?

 

Jepp, rotet litt med A-ene der ja.

 

Batterigrep, ja, det har du rett i. Forresten, hva er egentlig greia med batterigrep?

 

D5000 har som D40/40x/50/60 ikke CLS.

Lenke til kommentar
D5000 har som D40/40x/50/60 ikke CLS.
Jo, den har CLS med innebygget blits.
Avansert trådløs belysning støttes med innebygd blits, SB-900, SB-800 eller SU-800 som hovedenhet.(...)

 

D5000: http://www.nikon.no/product/no_NO/products...cations.html#52

D90: http://www.nikon.no/product/no_NO/products...cations.html#11

 

D60 har ikke, bare med SB-800/900 eller SU-800:

http://www.nikon.no/product/no_NO/products...cations.html#11

Lenke til kommentar

Synes det blir litt for enkelt å si at D90 generelt blir vanskeligere å bruke. For en nybegynner, er kanskje detaljer om blitsstyring etc, faktisk også AF-motor, ikke det mest vesentlige.

 

Vedkommende bør prøve begge, men tenke seg nøye om når det gjelder det D90 kan tilby: Bedre ergonomi når det gjelder søkerbilde og innstillinger. Generelt er jo D5000 det som anbefales i sånne tilfeller, men for en som har tenkt å jobbe endel med fotografering, er ikke D90 noe håpløst førstevalg, slik jeg ser det.

 

Når det gjelder optikk, ville jo 16-85, som Tom foreslår, være ideell. I forhold til budsjettrammene tror jeg likevel at jeg vil foreslå 18-105 pluss evt en 90/2.8 Tamron macro - den nyeste utgaven har jo fokusmotor. Da dekker en veldig mange behov, og det vil ikke koste mye å oppgradere til 16-85 seinere, om en vil det.

Lenke til kommentar
D5000 har som D40/40x/50/60 ikke CLS.
Jo, den har CLS med innebygget blits.
Avansert trådløs belysning støttes med innebygd blits, SB-900, SB-800 eller SU-800 som hovedenhet.(...)

 

D5000: http://www.nikon.no/product/no_NO/products...cations.html#52

D90: http://www.nikon.no/product/no_NO/products...cations.html#11

 

D60 har ikke, bare med SB-800/900 eller SU-800:

http://www.nikon.no/product/no_NO/products...cations.html#11

 

Nikon USA skriver følgende, forsåvidt det samme som dpreview også skriver.

http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Pr...5452/D5000.html

 

"CLS: Yes

Built-in Commander mode not available"

 

Why I bought the Nikon D5000 and sold off my Nikon D90

http://www.dpnotes.com/why-i-bought-the-ni...f-my-nikon-d90/

 

"2. The D90's pop-up flash is able to wirelessly trigger up to two different groups of CLS-compatible (CLS stands for Nikon's Creative Lighting System wireless flash technology) Nikon flash units such as the Nikon SB-900 AF Speedlight Flash, SB-800 and SB-600."

Endret av fcuk_IT
Lenke til kommentar
Det som hovedsaklig skiller de to modellene er størrelsen. For de fleste hender hos kjønnet maskulinum vil nok grepet til Nikon D90 oppleves som bedre. Jeg er ikke tvil om at jeg hadde kjøpt Nikon D90 om jeg skulle kjøpt et Nikon-kamera i dag. Jeg angrer ikke direkte på mitt kjøpt av Canon 450D, men skulle gjerne hatt et litt mer fyldig grep (alà Canon 40D eller nettopp Nikon D90).

 

- Som eier av en D5000 og et par solide pailabber kan jeg forsikre om at D5000 har mer felles med D90 enn med 450D. D90 er kanskje noe mer å holde i, men noen voldsom forskjell på grepet har jeg ikke klart å kjenne. Det eneste jeg savner i D90 nå er egentlig fokusmotor i huset, da fraværet av dette i D5000 begrenser utvalget av objektiver en del.

Lenke til kommentar

prøvde D5000+18-105 i helga (har selv D80) og det virker som et veldig fint kamera til begynnere, men etter å blitt vant med hurtigknappene til D80 så blir det litt for tungvindt å måtte gå inn i menyen for "alt"

Men allikevel anbefaler jeg D5000 pga pris og enkelte funksjoner som er veldig greie. Legger meg på linje med tomsi, D5000 + 16-85.

Dersom du har på følelesen at personen kommer til å fotografere aktivt kan det dog være lurt å velge D90

Lenke til kommentar
- Som eier av en D5000 og et par solide pailabber kan jeg forsikre om at D5000 har mer felles med D90 enn med 450D. D90 er kanskje noe mer å holde i, men noen voldsom forskjell på grepet har jeg ikke klart å kjenne. Det eneste jeg savner i D90 nå er egentlig fokusmotor i huset, da fraværet av dette i D5000 begrenser utvalget av objektiver en del.

 

Kan du sjekke om D5000 har CLS Commander Mode?

Lenke til kommentar
- Som eier av en D5000 og et par solide pailabber kan jeg forsikre om at D5000 har mer felles med D90 enn med 450D. D90 er kanskje noe mer å holde i, men noen voldsom forskjell på grepet har jeg ikke klart å kjenne. Det eneste jeg savner i D90 nå er egentlig fokusmotor i huset, da fraværet av dette i D5000 begrenser utvalget av objektiver en del.

 

Kan du sjekke om D5000 har CLS Commander Mode?

 

- Ikke har jeg spesielt greie på det og ikke er de vel så nøye med å annonsere hva kameraer ikke kan, men i manualens tekniske spesifikasjoner fant jeg dette:

"Avansert trådløs belysning støttes med SB-900, SB-800 eller SU-800 som styringsenhet; Flash Color Infomration Communication (overføring av infomrasjon om blitslysets fargetemeratur) støttes med innebygd blits og alle CLS-kompatible blitsenheter."

Det betyr vel egentlig nei, gjør det ikke?

Lenke til kommentar
Nikon USA skriver følgende, forsåvidt det samme som dpreview også skriver.

http://www.nikonusa.com/Find-Your-Nikon/Pr...5452/D5000.html

Mens Nikon Norge, Sverige og Storbritannia skriver at den har støtte med innebygget blits.

http://www.nikon.se/product/sv_SE/products...cations.html#52

http://www.europe-nikon.com/product/en_GB/...cations.html#52

 

Skal ikke påstå at den har det, men det er ganske ille dersom hele Nikon Europa oppgir feil spesifikasjoner, særlig på en såpass signifikant egenskap som dette (det kan avgjøre valget mellom D90 og D5000 for mange).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...