Gå til innhold

Nikon D5000 eller D90 til førstegangskjøper?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ganske så villedende ja... Ikke bra.

hei hei, jeg er ny bruker her, om en ikke skal bruke flere blizer på en gang veldi ofte klarer en seg jo helt fint fordet. kan jo bare kjøpe en ekstern bliz, den innebygde/sprettopp blitsen gir fra seg et lite lys signal, så aktiverer den den eksterne blitsen. en kan jo få eksterne blizer som en kan still styrke, forsinkelser osv på.

 

ellers var det en litt artig trå dette her, for jeg skal kjøpe meg digital speilrefleks for første gang også=) blir snart 30, skal få noe tilskudd, men resten bliren gave fra meg til meg=) Jeg har lest en del om både D60, D5000 og D90, og prøveholdt dem flere ganger i butikker, og har kommet frem til D5000, mest fordi det er litt mindre en D90 men liker også den vridbare skjermen, kameraet er også for øvrig lettere en D90, noe som er en fordel for meg og mine små hender. men skal ikke ha kittobjektivet som følger med, jeg skal ha 18-105mm, har hørt så mye dårlig om 18-55. så har en 18-135 men den har ikke vr noe jeg gjerne vil ha, dess uten er 105 mm mere lys sterk om jeg ikke husker feil. =) og de fleste forhandlere lager en pakkepris uansett hvilket objektiv du ønsker å ha med.

Lenke til kommentar
Kjenner en som skal kjøpe seg sitt første speilreflekskamera, og denne personen har spurt meg om råd, og jeg spør dere ;)

 

Hva ville dere anbefalt av D5000 og D90? budsjett på maks 10 000, men alt MÅ ikke brukes!

 

Anntar bildekvaliteten er nesten denne samme, men hvordan er det på byggkvalitet og funksjoner? har D90 mange funksjoner som D5000 har, eller omvendt?

 

Slik jeg oppfatter det er D90 litt mer proft enn D5000, vil det si at D90 er vanskeligere å bruke for en som ikke har brukt DSLR før?

 

 

har din veninne blitt noe klokere? jeg gleder meg ihvertfall til mitt nye D5000 som et førstegangs speilrefleks kamera =)

Lenke til kommentar
hei hei, jeg er ny bruker her, om en ikke skal bruke flere blizer på en gang veldi ofte klarer en seg jo helt fint fordet. kan jo bare kjøpe en ekstern bliz, den innebygde/sprettopp blitsen gir fra seg et lite lys signal, så aktiverer den den eksterne blitsen. en kan jo få eksterne blizer som en kan still styrke, forsinkelser osv på.

 

Det du beskriver her, det er det som er CLS Commander Mode, som D5000 ikke har.

 

For det rekord, jeg anbefaler likevel/fortsatt D5000.

Lenke til kommentar
hei hei, jeg er ny bruker her, om en ikke skal bruke flere blizer på en gang veldi ofte klarer en seg jo helt fint fordet. kan jo bare kjøpe en ekstern bliz, den innebygde/sprettopp blitsen gir fra seg et lite lys signal, så aktiverer den den eksterne blitsen. en kan jo få eksterne blizer som en kan still styrke, forsinkelser osv på.

 

Det du beskriver her, det er det som er CLS Commander Mode, som D5000 ikke har.

 

For det rekord, jeg anbefaler likevel/fortsatt D5000.

 

commander mode vil jo si at du kan styre den eksterne blizen fra kamera med innstillinger som gjør at kameraet og blizen kan "snakke sammen" endre lys styrke og andre innstillinger direkte fra kameraet. men sprettopp blizen kan trigge en annen ekstern bliz, men di kan ikke "snakke sammen" pga D5000 ikke har commandor mode. så innstillingene til den eksterne blizen kan kun endres på selve blizen, ikke fra kameraet. huff, jeg er elendig til å forklare =) kameraet og også tross alt en Bliz sko, hva skal en med den om den ikke virker, meningen er jo å kunne sette på en bliz der, og den kan også trigge en annen bliz, ulempen er bare at kamera og bliz ikke kan snakke sammen.

det er sånn jeg har forstått det =) men nå har jeg bestemt meg for D5000 selv uansett, så jeg får teste ut om en måneds tid når jeg skal på kamera shopping =)

Lenke til kommentar
hei hei, jeg er ny bruker her, om en ikke skal bruke flere blizer på en gang veldi ofte klarer en seg jo helt fint fordet. kan jo bare kjøpe en ekstern bliz, den innebygde/sprettopp blitsen gir fra seg et lite lys signal, så aktiverer den den eksterne blitsen. en kan jo få eksterne blizer som en kan still styrke, forsinkelser osv på.

 

Det du beskriver her, det er det som er CLS Commander Mode, som D5000 ikke har.

Nei, det er ikke det acs79 beskriver her. Nikon sine eksterne blitser (har ikke peiling på andre merker) kan trigges ved hjelp av lysglimtet fra den innebygde blitsen (altså ikke IR, men selve blitslyset). For å få best resultat må man slå av TTL-automatikken, ellers vil den eksterne blitsen trigges på pre-flashet.

Lenke til kommentar
Nei, det er ikke det acs79 beskriver her. Nikon sine eksterne blitser (har ikke peiling på andre merker) kan trigges ved hjelp av lysglimtet fra den innebygde blitsen (altså ikke IR, men selve blitslyset). For å få best resultat må man slå av TTL-automatikken, ellers vil den eksterne blitsen trigges på pre-flashet.

 

Akkurat, jeg leste inn i det at man ikke måtte stille de andre blitsene selv, selv om han skrev det akkurat motsatte :blush:

Lenke til kommentar
Eldor kan enkelt løse dette ved å sjekke om følgende menypunkt finnes på sitt D5000:

Meny --> "Penn" --> Bracketing/Flash --> Flash cntr for built in flash --> Commander mode

 

- Har norsk meny og ikke hatt tid til å kikke noe særlig på det, men nei, det var lite som lignet på noe slikt.

Endret av EldorBoye
Lenke til kommentar

har ikke snakket enda, kommer nok til å gjøre det snart. Hvordan tror dere prisutviklingen på D5000 kommer til å være? Nå ligger den jo rundt 7000, noe jeg egentlig synes er dyrt. Når D60 går ut av produksjonen, vil da D5000 overta prisen til D60? Ser for meg at D5000 fort faller til en pris ned mot 5000kr i løpet av ferien/til høsten, hva tror dere?

Lenke til kommentar
har ikke snakket enda, kommer nok til å gjøre det snart. Hvordan tror dere prisutviklingen på D5000 kommer til å være? Nå ligger den jo rundt 7000, noe jeg egentlig synes er dyrt. Når D60 går ut av produksjonen, vil da D5000 overta prisen til D60? Ser for meg at D5000 fort faller til en pris ned mot 5000kr i løpet av ferien/til høsten, hva tror dere?

Faller nok ned mot 5000, men neppe så raskt. Nærmere jul derimot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...