Gå til innhold

Valg av Geforce GTX 260 kort. Trenger input.


Anbefalte innlegg

Hei! :new_woot:

 

Tenker å gå til anskaffelse av et nytt skjermkort a la GTX 260. Har tenkt til å spille litt av de nye spillene som har kommet, se film på min 24" og ellers vanlig bruk. Det står nå mellom tre alternativer:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=450070

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=430543

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=424676

 

Noen som har erfaring med noen av disse kortene? Tenker på ytelse i forhold til spill, støynivå etc. Jeg har nå et 7800GT kort med Zalmanvifte, men slik jeg har forstått så vil ikke den vifta funke på disse kortene. Hvertfall det de sa på support på Zalman. Vil derfor gjerne ha et støysvakt kort, et med en bra originalvifte. Regner med at ytelse er tilnærmet likt, så kan vel konkludere med at støynivå er det viktigste, så fremt jeg ikke tar helt feil angående ytelse da. :D

 

Takker for alle svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg mener vel at det egentlig ikke noe å si... hvis du skal velge mellom noen av dem så må du se på spillene du får med... (Mirror's Edge: MSI/Gainward eller Farcry 2: XFX) :p

 

Jeg bruker XFX sitt, yter godt og bra overklokker, men jeg skulle ikke skjønne hvorfor det skulle være så stor forkjell mellom dem.

Lenke til kommentar
Jeg mener vel at det egentlig ikke noe å si... hvis du skal velge mellom noen av dem så må du se på spillene du får med... (Mirror's Edge: MSI/Gainward eller Farcry 2: XFX) :p

 

Jeg bruker XFX sitt, yter godt og bra overklokker, men jeg skulle ikke skjønne hvorfor det skulle være så stor forkjell mellom dem.

 

 

Takk for svar! Hvordan er støynivået på kortet? :)

Lenke til kommentar

XFX kortet mitt lager veldig lite støy iforhold til alle de andre viftene i PC'n min. Vet ikke hvordan det vil bli med deg, men jeg pleier å ha viften på 50 % standard, og sette den opp til melllom 60 og 80 når jeg spiller. Da hører jeg den ikke på grunn av lydene fra spillet.

Så har veldig lite problemmer med støy egentlig.

 

Selv om Gainward har to vifter betyr det ikke at den lager mer støy. Viftene kan ha mindre RPM og blåse mer luft enn stock kjøleren. Men hvordan Gainward sin kjøleren virker, (støy/effektivitet), vet jeg ikke.

Endret av chriss10an
Lenke til kommentar
XFX kortet mitt lager veldig lite støy iforhold til alle de andre viftene i PC'n min. Vet ikke hvordan det vil bli med deg, men jeg pleier å ha viften på 50 % standard, og sette den opp til melllom 60 og 80 når jeg spiller. Da hører jeg den ikke på grunn av lydene fra spillet.

Så har veldig lite problemmer med støy egentlig.

 

Selv om Gainward har to vifter betyr det ikke at den lager mer støy. Viftene kan ha mindre RPM og blåse mer luft enn stock kjøleren. Men hvordan Gainward sin kjøleren virker, (støy/effektivitet), vet jeg ikke.

 

Jeg funderer litt på om hvorfor det (Gainward) er en del billigere enn de to andre. Seff er det bare snakk om 3-400 kr, men allikevel utgjør det en del kr i slik mellomkategori. Kjenner paranoiaen min stige :-D

Lenke til kommentar

Velg et med 216 Prosessor tråder(Prosessor cores).

Det gir en god del mer ytelse en det valige GTX260 kortene med 192.

 

Ta og å drøfte et av BFG sine kort, de har alle 216 cores og har og høyere klokkehastighet(klokkehastighet blir multiplisert med antal cores som gir den totale ytelsen til GPU).

BFG GeForce GTX 260 OCX Maxcore PCI-E 896MB (GPU:590Mzh, Shader:1296Mhz, Ram:1998Mhz

BFG GeForce GTX 260 OCX Maxcore PCI-E 896MB (GPU:630Mzh, Shader:1350Mhz, Ram:2126Mhz

BFG GeForce GTX 260 OCX Maxcore PCI-E 896MB (GPU:655Mzh, Shader:1404Mhz, Ram:2250Mhz

Et "vanlig" GTX260 har GPU:576Mzh, Shader:1242Mhz, Ram:1998Mhz og 192prosessor tråder

 

så hvis vi sammenligner et "vanlig" GTX 260 med BFG sitt største blir det slik:

"vanlig":(192x576)/1000/2= 46.66Gp/s

BFX :(216x655)/1000/2= 70.74Gp/s

 

Helt greit med en 40% raskere GPU=) (merk at det nødvendigvis ikke tilsvarer 40% mer ytelse i spill).

Men disse kortene har og høyere shader og minne frekvens, jeg ville vurdert dem.

Når det kommer til støy på GTX260 så er det en enkel mod man kan gjøre på kjøleren for å senke støynivået, det er små "pinner" som sperrer litt for luftgjenomstrømningen i enden av kjøleren, bøy disse ned. Man kan og eventuelt skifte til en bedre kjølepasta.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har skjermkortet mitt (XFX GTX 260) overklokket til 720/1200(2400)/1500 uten noen artifacts i spill eller noeen gang hatt opplevd at skjermdriveren har sluttet å virke mens jeg har spilt... i tilleg så er det et 216 prosessor cores skjermkort.

 

mitt ligger på maks 70 grader når jeg spiller Crysis på 1280x1024 med alt på very high og AA på 16. itillegg ligger fps på gjennomsnitt 30 - 40 hele tiden...

Lenke til kommentar
Jeg er også på vei til å kjøpe nytt skjermkort. Det er en ting jeg lurer på. Hvorfor vurderer dere ikke 275 istedet når den er såpass nærme i pris? Det billigste 275 GTX fra XFX koster 1900 ? Mens 260 ligger på 16-1700?

 

Billigste 260 ligger på 2050kr+ i prisguiden. det er 3-400kr, kan bety mye for en slank lommebok. Men som et motsatt argument, det koster bare 1000kr mer for et 280 i forhold til et 260, hvem klarer da å skaffe 1000kr ekstra?

 

Sett opp en flyer på gamlehjem og postkontor og tilby å klippe plen, handle dagligvarer osv. Og vips, GTX295 SLI :hrm:

Lenke til kommentar

Antar at du mener 275 starter på rundt 2000,- noe som er riktig.Poenget mitt var bare at et av de kortene som er linket lengre oppe tross alt koster 1850.- og da er ikke differansen stor til billigste 275.

 

Spørsmålet er jo om dyreste 260 er bedre enn billigste 275? Det var mer det jeg lurte på siden det utelukkende var snakk om 260 kort.

Lenke til kommentar
klokkehastighet(klokkehastighet blir multiplisert med antal cores som gir den totale ytelsen til GPU).

"vanlig":(192x576)/1000/2= 46.66Gp/s

BFX :(216x655)/1000/2= 70.74Gp/s

Det første rengestykket ditt skal være 55,29Gp/s, og hvorfor renger du med base clock domain når du selv sier at shader enhetene kjører på en høyere klokkehastighet?

 

Dette er heller ikke mye sammenlignbart på kryss av arkitekturer. For å ta 4890 som eks. 800*850/1000/2= 340Gp/s. Derfor regnes heller shader ytelse ut i flops. Det mange faktorer som spiller inn på den totale ytelsen som antall shader enheter, TMU'er, ROP'er og egenskapene til disse. Samt minnebåndbredde og hvor effektivt GPU'en utnytter denne.

Endret av MistaPi
Lenke til kommentar

Beklager, innlegget var ikke helt gjennomtenkt fra min side, det ser jeg nå. Men poenget mitt var at på samme kort så er forskjellen reel.

Jeg sammenlignet to GTX260 kort med hverandre, den samenligningen går ikke an å bruke mot en annen arkitektur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...