Gå til innhold

Intel har fått kjempe bot fra EU for å prøve å skvise AMD ut av markedet.


Anbefalte innlegg

EU kommisjonen har gitt Intel en bot på over 1 milliard euro for forsøk på å skvise AMD ut av markedet. Intel har visst dumpet priser, betalt PC produsenter for å kun bruke Intel CPU, bla produsentene er Dell, Acer, HP, Lenovo.

 

Kun funnet dette på spansk nettside for øyeblikket, men det dukker vel opp i Norge au.

 

 

Link til 20minutos.es

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste dette før.

 

Syns det er bra Intel har fått stor bot, burde nesten fått mer enn en bot, men det er vel straff nok i disse nedgangstider.

AMD kommer nok til å skyte litt fart etter dette, da Dell, Acer, HP, lenovo osv. kan bruke AMD CPUer igjen, eller mer.

 

Kan jo alltids google etter "Intel Antitrust" tror du finner en del på engelsk da.

Lenke til kommentar
På et tidspunkt har AMD forsøkt å kapre én av Intels storkunder ved å tilby én million gratis prosessorer. Ifølge EUs undersøkelser takket denne produsentene nei, fordi de da gikk glipp av store rabatter på flere millioner Intel-prosessorer.

 

Bare sykt...

Lenke til kommentar

Synes egentlig ikke bare Intel burde ta på seg å betale boten, men leverandørene som sa seg villig til å gå med på disse syke tilbudene.

 

Intel kan for all del jekkes ned noen hakk, og jeg håper AMD tar denne sjansen slik at de kan komme litt mer på banen på CPU markedet.

 

Edit; Ny link fra DN.

Endret av CK_
Lenke til kommentar

Vi må nok regne med at "vedtaket" blir anket til EU-domstolen, til og med for Intel er dette et solid beløp. Tilsvarer faktisk omtrent 20 % av Intel sin totale omsetning i første kvartal 2009.

 

Men vedtaket var ventet av de fleste, både grunnet dommen mot Microsoft i EU-domstolen 17. september 2007, andre tilsvarende saker, samt at "bevisene" var nærmest udiskutable.

 

Nå hjelper ikke "vedtaket" AMD direkt.

 

@CK_: PC-produsentene hadde egentlig ikke noe valg. Skriv under på avtalen eller betal full pris. Full pris var det samme som å bli skviset ut av markedet.

 

Edit: Et hjertesukk! At hardware.no ikke har klart å skrive noe om dette, samt Intel sin reaksjon flere timer etter at saken er publisert forteller hvilket nivå hardware.no etterhvert er på. Det har faktisk vært kjent i flere dager at vedtaket ville bli offentliggjort i dag.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Edit: Et hjertesukk! At hardware.no ikke har klart å skrive noe om dette, samt Intel sin reaksjon flere timer etter at saken er publisert forteller hvilket nivå hardware.no etterhvert er på. Det har faktisk vært kjent i flere dager at vedtaket ville bli offentliggjort i dag.

Da jeg akkurat nå leste det på dagbladet.no, tenkte jeg at hw.no kommer desverre sikkert ikke til å få ut noe om dette før om flere timer :( Men der jeg tenkte å poste tråd om det lå det allerede en :)

 

Dersom det artikkelen sier er korrekt, er det jo helt vilt hvordan Intel har holdt på. 2002 var vel midt i den perioden da AMD r@vkjørte Intel og følgelig tok en del ufine grep.

 

Er glad jeg valgte å støtte AMD i mitt siste kjøp og jeg tviler sterkt på at jeg kommer til å gå for Intel igjen seinere :mad:

Lenke til kommentar
Syntes pengene bør gå rett til AMD stakkars! :)

 

Agreed. Har AMD tapt penger må de vel kunne kreve å få dekt det tapte...? De kunne jo prøvd å saksøke Intel for dette, det er vel neppe en sånn prosess som er i gang siden ikke en krone havner i AMD-kassa...

 

Forøvrig er det ikke en krone for lite Intel må ut med, ift tidsrommet og alvorligheten. Kunne godt vært doblet - og vel så det!

Lenke til kommentar

Det har Intel ja. Boten tilsvarer 4,15% av omsetningen til Intel i 2008. EU kommisjonen har anledning til å gi bot på opptil 10% av et selskaps omsetning det siste året.

 

På en annen side er vel ikke AMD noe bedre da de prøvde å gi bort sine prosessorer gratis til en PC produsent.

 

Anket blir nok vedtaket, men tviler på at anken fører fram. Mener å huske at Microsoft anket også da de fikk bot, men hjalp ikke en dritt.

 

Kan jo hende at prisene på Intel sine CPU går opp nå og jeg som hadde tenkt å kjøpe en Q9770 Extreme Edition da. :roll:

Lenke til kommentar
Syntes pengene bør gå rett til AMD stakkars! :)

 

Agreed. Har AMD tapt penger må de vel kunne kreve å få dekt det tapte...? De kunne jo prøvd å saksøke Intel for dette, det er vel neppe en sånn prosess som er i gang siden ikke en krone havner i AMD-kassa...

 

Forøvrig er det ikke en krone for lite Intel må ut med, ift tidsrommet og alvorligheten. Kunne godt vært doblet - og vel så det!

 

Saken AMD har reist mot Intel i USA er et søksmål med økonomisk krav.

 

EU-saken er en ren konkurransesak, der AMD faktisk ikke er part. Grunnen til at bøtene er så store er at de skal være preventive. Og for å si det kort, selv bare 4,15 % av årsomsetningen slår såpass mye ut på eierverdi at eierne klart gir ledelsen beskjed om å ikke fortsette med slikt tull.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Det har Intel ja. Boten tilsvarer 4,15% av omsetningen til Intel i 2008. EU kommisjonen har anledning til å gi bot på opptil 10% av et selskaps omsetning det siste året.

 

På en annen side er vel ikke AMD noe bedre da de prøvde å gi bort sine prosessorer gratis til en PC produsent.

 

Anket blir nok vedtaket, men tviler på at anken fører fram. Mener å huske at Microsoft anket også da de fikk bot, men hjalp ikke en dritt.

 

Kan jo hende at prisene på Intel sine CPU går opp nå og jeg som hadde tenkt å kjøpe en Q9770 Extreme Edition da. :roll:

 

:roll:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...