Gå til innhold

Teknikktråden - filmer og info om rett teknikk i styrkeøvelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjenner at jeg må ta litt hvile fra skråbenken her nå, har begynt å få tegn til smerte i skuldrene. Så hva skal man trene da.. :p

Du kan alltids prøve å lære deg korrekt teknikk på konvensjonell benkpress med stang ;)

 

Etter 3 år med trening jobber jeg stadig vekk med teknikken, så jeg vil si at øvelsen er mer teknisk enn den ser ut til å være. Hvis du spenner opp ryggen ordentlig, slik at bevegelsesbanen blir kortere, og hvis du lar albuene bevege seg ca. 45* ifht. kroppen ("powerlifting-stil") og ikke rett ut ("bodybuilding-stil") så skal dette minske belastningen på skuldrene. Jeg vil tro at rett teknikk på benkpress med stang vil avlaste skuldrene, men hvis det ikke gjør det kan du prøve hantelpress med nøytralt grep (håndflatene mot hverandre).

 

 

Se filmen hos Youtube

 

Yes, jeg veit ossen øvelser som er bra for latsen OSV. Men kameraten min tok skråbenk i baroverkropp :p hehe, og da la jeg merke til at han brukte ryggen unatrulig mye.

Faktisk, latsen brukes helt i bunn på flatbenk, men etter det jeg vet så avtar aktiveringen av lats når man setter skrå på benken. Det er forskjell på å spenne opp ryggen og bruke ryggen. Hva gjorde han egentlig? Løftet han ræva fra benken?

Lenke til kommentar

Tror jeg hadde det samme, hadde i lang tid vært uaktiv, dårlig holdning når jeg løftet ting fra bakken osv og fikk smerte da i korsryggen da jeg startet å trene. Løsningen min ble kiropraktor 1 gang i uken de neste 4 ukene, etter det så forsvant det.

 

Det satt i korsryggen min og gjorde i bunn og grunn vondt uansett hva jeg gjorde som innebar at ryggen ikke var rett.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
Markløft film:

 

Den filmen der tror jeg er en av de beste jeg har sett angående markløft.

Lagt den til i førstepost ;) Synes den var bra jeg også.

 

 

Standard "gymtime" øvelse :p Tror noen andre må svare på det ellers kan du jo lese noen artikler:

http://www.iform.no/pub/art.php?id=578

http://www.myrevolution.no/artikkel/faa-si...rs-trening-/24/

Myolinken er lagt til i førstepost, er litt mer skeptisk til iform, men om jeg får bekreftet fra noen av de mer drevne om at de øvelsene er OK kan jeg poste den også.
Lenke til kommentar

Kan vell si litt generelt om mageøvelser:

- Prøv å styre unna øvelser hvor du krummer, vrir eller strekker korsryggen i særlig stor grad mens du belaster den da endel av oss kan få eller forværre ryggtrøbbel pga slike øvelser. Derfor er f.eks crunches eller reverse crunch bedre enn sit-ups, pallof press bedre enn rotasjonsmaskin, curl-ups aka mcgill bedre enn crunches på ball hvor du legger deg helt bak osv :)

- Øvre del av ryggen tåler bevegelse godt mens den belastes, korsryggen bør du være mer forsiktig med, prøv derfor å la bevegelsen skje mest mulig i øvre del av rygg og minst mulig i nedre del av ryggen.

 

Mage- og ryggøvelser jeg synes er gode og som i flere forskningsstudier bekreftes som gode:

For "six-packen".

For de skrå magemusklene.

For "six-packen" og for den store mage\ryggmuskelen på siden.

Curl-up Modifisert utgave av crunches som er snillere mot ryggen. Trenger ikke løfte armene som høyt som på videoen.

Lenke til kommentar

Jeg trener stronglifts 5x5 beginner, og bruker reverse crunch på trening A på den måten som er vist på filmen. Føler jeg ikke har en helt god teknikk, men prøver da mitt beste.

 

Har lurt på, bør jeg rulle ryggen opp, eller holde ryggen stiv og nærmest løfte beina opp mens ryggen forblir stiv? Nå ruller/krummer jeg hele overkroppen og holder beina bøyd, løfter opp til knærne treffer albuene som står opp i været, så senker jeg meg sakte ned igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...